search
menu

آبشار کرودیکن لردگان

[ پنهان کردن ]
درباره آبشار کرودیکن بروجن بهتر است بدانید
چرا بازدید از آبشار کرودیکن بروجن را پیشنهاد می‌کنیم؟
بهترین زمان سفر به آبشار کرودیکن بروجن
جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی آبشار کرودیکن بروجن
چگونه به آبشار کرودیکن بروجن برویم؟
استان چهارمحال‌وبختیاری از جمله استان‌های زیبای ایران است که به "بام ایران" معروف است. این استان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، آبشارها و تنگه‌های بی‌نظیری دارد که اکثر آن‌ها در مناطق حفاظت شده قرار دارند. آبشار کرودیکن (تنگه زندان) بروجن از آبشارهایی است که در منطقه حفاظت شده سبزکوه واقع شده و علاوه بر این آبشار، جاذبه‌های طبیعی بسیاری در اطراف آن وجود دارد. در این مطلب از سفرمارکت با ما همراه باشید تا درباره آبشار کرودیکن بروجن بیشتر بدانید.

درباره آبشار کرودیکن بروجن بهتر است بدانید


این آبشار در منطقه حفاظت شده سبزکوه در استان چهارمحال‌وبختیاری واقع شده که بیش از ۵۴ هزار هکتار مساحت دارد. آبشار کرودیکن یا آبشار تنگه زندان در ۵۵ کیلومتری شمال لردگان در منطقه سبزکوه و مابین شهرهای بروجن، لردگان و اردل قرار دارد و هرساله طبیعت‌گردان، کوهنوردان و صخره‌نوردان بسیاری برای سفر به این منطقه می‌روند. این منطقه دارای طبیعتی زیبا با پوشش گیاهی و کوهستانی است. کرودیکن در زبان مردم محلی به معنای مه و دود است و به همین دلیل این آبشار علاوه بر آبشار کرودیکن به آبشار دودی نیز معروف است، زیرا بعد از سرازیر شدن آب از صخره به پایین بعد از برخورد آب با سنگ‌ها، آب به رنگ سفید و به شکل مه درمی‌آید و به همین دلیل مردم محلی این آبشار را به آبشار کرودیکن نام‌گذاری کردند. این آبشار یکی از مرتفع‌ترین و پرآب‌ترین آبشارهای ایران است و ارتفاع آن به ۱۲۰ متر می‌رسد که با دو مرحله با ارتفاع ۵۰ و ۷۰ متری آب به سمت پایین سرازیر می‌شود و به دلیل قرارگیری در تنگه زندان به آبشار تنگه زندان نیز شهرت دارد. آبشار کرودیکن و تمام آبشارهایی که در این منطقه قرار دارند از جمله، آبشار دره عشق، آتشگاه و تونل کوهرنگ که در این دره قرار دارند به رودخانه سبزکوه و کره‌بس می‌ریزند، هم‌چنین این آبشار رشته کوه سبزکوه را از رشته کوه هزار دره جدا می‌کند.
آبشار کرودیکن لردگان

چرا بازدید از آبشار کرودیکن بروجن را پیشنهاد می‌کنیم؟


آبشار کرودیکن در منطقه حفاظت شده سبزکوه که دارای پوشش گیاهی متنوع و ۲۷۲ نوع گیاه از جمله، زالزالک، گون کتیرایی، بادام، گوش بره، ارس، دافنه، جنگل‌های بلوط و... است، قرار دارد. هم‌چنین علاوه بر پوشش گیاهی، زیستگاه جانورانی از جمله چکاوک، کل‌وبز، جغد کوچک، کفتار، هدهد، خرس قهوه‌ای، سنجاب ایرانی، کبک دری، تیهو، شغال، عقاب طلایی، تشی، کلغ ابلق، گربه وحشی، پلنگ و هم‌چنین ۱۲ گونه ماهی، ۲۱ گونه خزنده و ۴ گونه دوزیست است که در این منطقه حفاظت شده زندگی می‌کنند. به همین دلیل هنگام بازدید از این منطقه حفاظت شده حتما اصول ایمنی را رعایت کنید.
علاوه بر پوشش گیاهی و تنوع جانوری در تنگه زندان، ۱۰ آبشار و رودخانه ونک در این منطقه قرار دارند.

بهترین زمان سفر به آبشار کرودیکن بروجن


برای رفتن به مناطق طبیعی، ابتدا باید بهترین زمان سفر به این مناطق را جویا شوید. بهترین فصل برای رفتن به آبشار کرودیکن از میانه بهار و اردیبهشت ماه تا اوایل پاییز است. در فصل بهار، هوا خنک و ریسک‌پذیری کمتر است و آبشار کرودیکن دارای چشم‌اندازی زیبا و بهاری است. از میانه پاییز تا شروع بهار هوای آن سرد، روزها کوتاه و آب آبشار کم است. توجه داشته باشید که در خرداد ماه آب آبشار بسیار پرفشار است و خطرات بسیاری از جمله ریزش سنگ و طوفان را به دنبال دارد.
همان‌طور که گفتیم این منطقه یک منطقه کوهستانی است و آنتن‌دهی وجود ندارد و به دلیل تاریک شدن زودهنگام هوا بهتر است حتما برنامه شب‌مانی و کمپ با هماهنگی قبلی داشته باشید. به همراه داشتن لوازم و تجهیزات صخره‌نوردی و کوه‌نوردی از جمله، حلقه و وسایل صعود، طناب بلند، هارنس دره‌نوردی، کارابین اضافه، درای بگ، غذا و لباس گرم از جمله تجهیزات ضروری است.

جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی آبشار کرودیکن بروجن


آبشار کرودیکن و تنگه زندان دارای چشم‌انداز و طبیعتی بکر و زیبا با انواع پوشش گیاهی و جانوری بسیاری است که در منطقه حفاظت شده سبزکوه زندگی می‌کنند. علاوه بر آن وجود رودخانه ونک و ۱۰ آبشار دیگر در نزدیکی آبشار کرودیکن باعث افزایش جذابیت آن شده است و هرساله طبیعت‌گردان و کوهنوردان بسیاری به این منطقه سفر می‌کنند. هم‌چنین روستای معدن که در نزدیکی این منطقه قرار دارد از جمله مناطق طبیعی زیبا و دیدنی است. به دلیل حفاظت از منطقه سبزکوه و گونه‌های خزنده و پستاندار خطرناکی که در این منطقه هستند، قبل از رفتن حتما با اداره محیط زیست استان هماهنگ شده و در صورت هماهنگی و گرفتن اجازه به این منطقه سفر کنید.
آبشار کرودیکن لردگان

چگونه به آبشار کرودیکن بروجن برویم؟


برای رفتن به آبشار کرودیکن ابتدا باید به شهرکرد سفر کنید. اگر قصد رفتن با هواپیما را دارید می‌توانید با مراجعه به سایت سفرمارکت و خرید ارزانترین بلیط هواپیما سفری به صرفه به شهرکرد داشته باشید. بعد از آن، برای رسیدن به منطقه سبزکوه و تنگه زندان دو مسیر وجود دارد. اولین مسیر از جاده فرخ‌شهر، بروجن، گندمان، گردنه مروارید، مورچگان و وستگان است و مسیر دوم از شهرک، طاقانک، شمس آباد، خراجی، شلمزار و وستگان می‌گذرد که در آخر هر دو مسیر به جاده خاکی منتهی می‌شوند. پس از آن باید از جاده خاکی عبور کرده تا به باغ‌های سیب برسید و بعد از طی کردن مسیری حدودا ۱۸ کیلومتری در جاده خاکی به تابلوی منطقه حفاظت شده خواهید رسید. به مسیری که در سمت چپ تابلو قرار دارد وارد شده و در ابتدای جاده تعاونی روستایی و عشایری را خواهید دید، حدود ۲۳ کیلومتر جلوتر بروید و پس از تمام شدن مسیر جاده خاکی ادامه راه را پای پیاده طی کنید. قبل از آغاز سفر اطلاعات مورد نیاز مانند، موقعیت جی پی اس، مراکز درمانی و فروشگاهی نزدیک، هماهنگی با اداره محیط زیست استان، پمپ بنزین نزدیک و... را حتما چک کنید.
حرف آخر
استان چهارمحال‌وبختیاری از جمله استان‌های زیبا با طبیعت و چشم‌اندازی حیرت‌انگیز است و دارای جاذبه‌های بسیاری است که آبشار تنگه زندان یا کرودیکن از جمله آبشارهای معروف این استان است. توجه داشته باشید که هنگام سفر به این منطقه داشتن لوازم کوهنوردی و کمپینگ، هماهنگی با اداره محیط زیست و چک کردن آب‌وهوا از اهمیت بالایی برخوردار است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است