search
menu

گنبد های نمکی هرمزگان

[ پنهان کردن ]
گنبدهای نمکی هرمزگان
گنبد نمکی مادر درگز
گنبد نمکی گچین
گنبد نمکی بستک
علت جذابیت گنبدهای نمکی هرمزگان

گنبدهای نمکی هرمزگان


شاید هرمزگان برای تمام گردشگران تداعی کننده تصویری از دریا، بنادر، ماهیگیران و آفتاب گرمش باشد. اما باید بدانید که جاذبه‌های زیبای هرمزگان تنها در دریا و آفتابش خلاصه نمی‌شود. بلکه جاذبه‌های جذاب و طبیعی فراوان دیگری دارد که بسیار جالب و دیدنی هستند. ازجمله جاذبه‌هایی که گردشگران در سفر به هرمزگان از دیدن آن‌ها بسیار متعجب و شگفت زده می‌شوند، گنبدهای نمکی (Salt Domes in Hormozgan) هستند. مطمئنا اگر تاکنون بلیط هواپیما به مقصد بندرعباس خریده باشید، یکی از گنبدهای نمکی هرمزگان را دیده‌اید.

گنبد های نمکی هرمزگان
گنبدهای نمکی جزو پدیده‌های زمین شناسی محسوب می‌شوند که طی آن، لایه‌های نمکی زیرزمینی روی سطح زمین حرکت کرده و در نهایت به شکل گنبد درمی‌آیند. معمولا تشکیل دهنده هسته مرکزی گنبدهای نمکی، سنگ است و به دلیل وجود مخازن نفتی، نمک، آهن و پتاس از ارزش اقتصادی بسیار بالایی برخوردارند. اگر از گنبدهای نمکی هرمزگان بازدید نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که هنگام خرید بلیط آنلاین هواپیما بندرعباس، ابتدا درباره تک تک گنبدهای نمکی هرمزگان مطالعه کرده و سپس نام آن‌ها را در لیست برنامه‌ سفرتان قرار دهید. مطمئن باشید اگر برای اولین بار از نزدیک گنبدهای نمکی را تماشا و لمس می‌کنید، این تجربه برایتان فراموش نشدنی و لذت بخش خواهد بود.

گنبد نمکی مادر درگز


یکی از گنبدهای نمکی هرمزگان که بسیار معروف و محبوب بوده و نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند، گنبد مادر درگز است. موقعیت گنبد نمکی مادر در درگز استان هرمزگان و در ۹۵ کیلومتری شمال شهر بندرعباس قرار دارد. روستای درگز هرمزگان را در قسمت شمال شرق تا جنوب شرقی گنبد نمکی مادر می‌توانید مشاهده کنید. در قسمت شمال غربی گنبد مادر درگز هرمزگان نیز روستای خرسین وجود دارد و در قسمت جنوب گنبد روستای چاکل واقع شده که می‌توانید در بازدید از گنبد نمکی مادر سری هم به این روستا بزنید و با مردمان خونگرمش از نزدیک آشنا شوید.
گنبد نمکی مادر درگز هرمزگان، درواقع یکی از گنبدهای متقارن بوده و دایره‌ای شکل است. اگر نقشه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای گرفته شده از گنبد نمکی مادر را بادقت مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که این گنبد از نمای بالا شبیه سر انسان است. گنبد نمکی مادر درگز سال‌هاست که مورد بازدید و استقبال گردشگران قرار می‌گیرد و می‌توان گفت از محبوبیت خاصی برخوردار است. ازجمله دلایلی که باعث شده گردشگران برای بازدید از گنبد نمکی مادر درگز اقدام به سفر به بندرعباس کنند، وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد از قبیل آبشارهای نمکی، غارهای نمکی، چشمه‌های نمکی، یخچال‌های طبیعی نمکی، بلورهای نمکی شگفت انگیز و قندیل‌های نمکی است که میان مردم محلی به "قندیل‌های گل کلم" معروفند، است. علاوه بر این در بالای گنبد نمکی مادر درگز پوشش گیاهی کم‌نظیر وجود دارد که به شگفتی و زیبایی گنبد چندین مرتبه می‌افزاید. بازدید از گنبدهای نمکی هرمزگان و به خصوص گنبد نمکی مادر می‌تواند بهترین کار برای طرفداران علم زمین شناسی و علاقه مندان به پدیده‌های زمین شناسی باشد.
علت این که نام این گنبد نمکی گنبد مادر نهاده شده، این است که در دل این منطقه جاذبه‌های متعدد جای گرفته و آن را از دیگر مناطق مشابه متمایز کرده است. درواقع، این گنبد نمکی همچون مادری مهربان و دلسوز تمام جاذبه‌های اطرافش را در آغوش و زیر سایه‌اش قرار داده و از آن‌ها محافظت می‌کند.
گنبد های نمکی هرمزگان

گنبد نمکی گچین


یکی دیگر از گنبدهای نمکی استان هرمزگان که واقعا ارزش دارد برای بازدید از آن به بندرعباس سفر کنید، گنبد نمکی گچین است. گنبد نمکی گچین در روستایی به نام گچین در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس قرار داشته و شباهت زیادی به گنبدهای لارک و هرمز دارد. می‌توان گفت به لحاظ تنوع سنگ شناسی با این گنبدها برابری می‌کند. اگر می‌خواهید با تنوع زمین شناسی روبرو شوید، حتما بلیط هواپیما بندرعباس را برای بازدید از گنبد نمکی گچین خریداری کنید. جالب است بدانید از سنگ‌های ساختمانی گنبد نمکی گچین برای ساخت اسکله شهید باهنر و موج شکن کشتی‌های خلیج فارس استفاده شده است.
در اطراف گنبد نمکی گچین پوش سنگ‌هایی وجود دارند که ترکیبی از خاک‌های نمک، سرخ، مارن و سنگ‌های آتشفشانی اسیدی و سنگ‌های سازند هرمز هستند و سن مشخصی ندارند. این سنگ‌ها بر اثر فرسایش سنگ‌های گنبدی و تجمع در ناودیس‌ها شکل گرفته‌اند. در قسمت‌های جنوب و جنوب شرقی گنبد نمکی گچین رسوبات سیلتستون، ماسه و شیل وجود دارند که ترکیباتی از آهک‌های بدبو و کربنات در آن‌ها دیده می‌شوند. آهک‌های بدبو معمولا به شکل قطعات خرد شده در گنبد نمکی گچین به چشم می‌خورند.

گنبد نمکی بستک


شهرستان بستک، یکی از زیباترین گنبدهای نمکی هرمزگان به نام گنبد نمکی بستک را در خود جای داده است. بستک یکی از شهرهای استان هرمزگان است که در گذشته مسافران در کاروانسراهای آن استراحت می‌کردند. آب و هوای این شهر کوهستانی بوده و فصل‌های گرم گردشگران زیادی برای سفر به آن برنامه‌ریزی می‌کنند. گنبد نمکی بستک در روستای داربست که از توابع شهر بستک است، واقع شده و از خاک‌هایی چون خاک نمک، مارن، سرخ و سنگ‌های آتشفشانی اسیدی شکل گرفته است. ظاهر زیبای گنبد نمکی بستک هم به دلیل همین ترکیبات خاکی و سنگ‌ها است. رنگ‌های متنوع گنبد نمکی بستک به قدری زیبا و حیرت انگیز هستند که برای لمس و دیدن آن‌ها حتما باید از نزدیک آن هارا ببینید، تا بتوان جذابیت آن‌ها را به معنای واقعی درک نمود.
گنبد نمکی بستک، ۴۵۰ هکتار مساحت دارد و در سه کیلومتری شهر بستک واقع شده است. وجود گونه‌های جانوری متنوع در منطقه و گنبدهای نمکی در بستک باعث جذب گردشگران زیادی می‌شوند. همچنین، اهمیت منطقه به دلیل استخراج نمک‌هایی که در صنایع مختلف از جمله صنعت داروسازی، نساجی و پلاستیکی استفاده می‌شوند، بسیار بالاست.
برای دسترسی به گنبد نمکی بستک ابتدا به استان هرمزگان سفر کنید. سپس به سمت شهر بستک حرکت کنید. روستای داربست از مسیر یک جاده فرعی قابل دسترس است. با طی کردن این مسیر به گنبد رنگارنگ بستک می‌رسید. اگر در فصل پاییز به این منطقه سفر کنید، از آب و هوای معتدل جنوب لذت برده و در بازید از گنبد نمکی بستک راحت‌تر خواهید بود.
گنبد های نمکی هرمزگان

علت جذابیت گنبدهای نمکی هرمزگان


همان طور که پیش‌تر هم ذکر کردیم، گنبدهای نمکی جزء پدیده‌های زمین شناسی هستند و گردشگران زیادی برای بازدید از جذابیت آن‌ها و کسب اطلاعات در زمینه علم زمین شناسی از آن ها بازدید می‌کنند. بسیاری از افراد علاقه دارند درباره نحوه شکل گیری گنبدهای نمکی هرمزگان مطلع شوند و آن‌ها را از نزدیک مورد بررسی قرار دهند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید و دوست دارید گنبدهای نمکی هرمزگان را که طی سالیان دراز تشکیل شده‌اند، از نزدیک مشاهده و لمس نمایید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت برای بازدید از آن ها اقدام کنید.
شاید جالب باشد که بدانید برخی جزیره‌های ایران نظیر جزیره هرمز در خلیج فارس، گنبدهای نمکی هستند و اشکال مختلفی به خود گرفته‌اند. درواقع، از عوامل اصلی شوری خاک و آب نیز محسوب می‌شوند. به این دلیل است که بازدید از گنبدهای نمکی هرمزگان، اطلاعات مفید و سودمند زیادی درباره علم زمین شناسی در اختیارتان قرار می‌دهد و گردشگران از آن‌ها بسیار استقبال می‌کنند.
گنبدهای نمکی از جمله مهم‌ترین و با ارزش‌ترین جاذبه‌های گردشگری سرزمین‌مان هستند و بایستی در حفاظت از آن‌ها دقت و توجه زیادی شود. در سال‌های اخیر برخی از گنبدهای نمکی جهت استخراج نمک در اختیار بخش‌های خصوصی قرار گرفته‌اند و همین امر باعث اعتراض دوستداران محیط زیست شده است. به عنوان یک گردشگر، وظیفه ما این است که در حفظ و نگهداری گنبدهای نمکی کوشا باشیم تا همیشه از بازدید زیبایی آن‌ها بهره مند بمانیم.
در میان جاذبه‌ها و دیدنی‌های استان هرمزگان گنبدهای نمکی مادر درگز، گنبد نمکی گچین و گنبد نمکی بستک جزو پرطرفدارترین‌ها هستند. زیرا که با تمام جاذبه‌های طبیعی که تاکنون دیده‌اید، متفاوت هستند.با سفر به دنیای این گنبد های نمکی، خود رابرای تجربه‌ای متفاوت و جذاب آماده کنید. در انتها اگر به بازدید و شناخت از جاذبه های دیگر بندر‌عباس علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مطلب جاهای دیدنی بندرعباس را بخوانید.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است