search
menu

جاهای دیدنی بندرعباس | معرفی ۱۵ تا از دیدنی های بندر عباس

[ پنهان کردن ]
آبگرم گنو
حمام گله داری
مسجد جامع بندرعباس
عمارت کلاه فرنگی
آب انبارهای برکه باران
موزه آب
موزه مردم شناسی بندرعباس
موزه حیات وحش
باغ پرندگان
معبد هندوها
بازار سنتی بندرعباس
بازار ماهی بندرعباس
پارک ساحلی سورو
غار و کوه نمکی خرسین
محله باستانی سورو
سفر به خطه جنوبی کشور یکی از جذاب ترین سفرهای داخلی محسوب می شود، مخصوصا سفر به بندرعباس یکی از خاطره انگیزترین سفرهای عمرتان خواهد بود. بندرعباس شهری با مردم خونگرم و جاذبه های دیدنی خود، میزبان مسافرانی از داخل و خارج کشور است که با خرید بلیط هواپیما به مقصد این شهر سفری رویایی تجربه می کنند، این شهر زیبا خلیج فارس را از دریای عمان جدا کرده و مرز آبی ایران به شمار می رود. با سفر به بندرعباس دنیایی پر از قشنگی ها را از نزدیک خواهید دید؛ از ساحل دلربای آن گرفته تا مکان های مذهبی و تاریخی و طبیعی که همگی دلیلی بر منحصر به فرد بودن این شهر هستند. همچنین شهر بندرعباس یكی از مهم ترین شهرهای کشور به شمار می رود و به دلیل موقعیت جغرافیایی عالی و همجواری با آب های آزاد به یکی از زیباترین مناطق كشور تبدیل گشته است. بندرعباس را با نام بندر گمبرون نیز می شناسند و این شهر بی نظیر در بسیاری از ماه های سال مملو از گردشگران می شود، اما از لحاظ آب هوایی بهترین زمان برای سفر از اوایل آذر تا اوایل فروردین است و ایام نوروز بندرعباس بیشترین مسافر را دارد. برای سفری راحت و خاطره‌انگیز به بندرعباس، می‌توانید از خدمات چارتر و هتل‌های متنوع این شهر نیز استفاده کنید. ما نیز در این مقاله می خواهیم به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی این شهر بپردازیم:
جاهای دیدنی بندرعباس | معرفی ۱۵ تا از دیدنی های بندر عباس

آبگرم گنو


ماجراجویی در بندرعباس را از هر سمتی که بخواهید آغاز کنید، برای قدم نخست چه چیزی بهتر از حضور در آبگرم این شهر می تواند باشد، آبگرمی که خواص معدنی دارد و برای بسیاری از بیماری‌ های استخوانی، حرکتی و پوستی مفید است؛ مطمئنا در این آبگرم خستگی سفر از تنتان بیرون می آید. این آبگرم در ۳۴ کیلومتری شمال بندرعباس قرار دارد و علاوه بر آبگرم دارای پوشش گیاهی عالی مانند زیره و پونه و آویشن، نخلستان ها، نهرها و آبشارهایی است که همگی باهم برایتان خاطره‌ ای فراموش نشدنی فراهم می کنند. این منطقه یكی از خوش آب و هوا ترین مناطق استان است و چشمه آبگرم گنو نیز در كنار كوهستانی زیبا و سرسبز با آب و هوایی خنک قرار گرفته است. امكانات تفریحی و رفاهی این مجموعه را به یکی از پر طرفدارترین مناطق گردشگری استان تبدیل کرده است. همچنین در اطراف این آبگرم نیز مجتمع‌ های توریستی ساخته شده اند. چشمه آب گرم گنو در کنار ارتفاعات آهکی کوه گنو قرار گرفته است و دمای آن به بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. آب این چشمه گوگردی است و از آن برای آبیاری نخلستان‌ ها و استحمام استفاده می‌ شود، ولی به خاطر بوی تند و ترکیبات آبگرم گیاهان و جانوران نمی توانند درون آن زندگی کنند. تنها یک نوع ماهی خاص می‌تواند در شرایط ذکر شده این چشمه زندگی کند.پس در هنگام سفر به بندرعباس بازدید از این چشمه منحصر‌ به فرد را از دست ندهید و لحظاتی به یادماندنی برای خود ثبت کنید.

جاهای دیدنی بندرعباس | معرفی ۱۵ تا از دیدنی های بندر عباس

حمام گله داری


همان طور که اشاره شد، در آبگرم گنو امکان استحمام وجود دارد اما در حمام گله آب تنی نخواهید داشت؛ این حمام تاریخی شاهکار دوره قاجار است و در خیابان امام خمینی و محله قلعه شاهی ساخته شده است، تاجری سرشناس به نام حاج شیخ احمد گله داری این حمام را به منظور خدمت رسانی به مردم بنا نهاد و با اینکه در زمان های گذشته به عنوان تنها محل استحمام مردم خلیج فارس استفاده می شده است اما این روزها با تغییر کاربری به موزه تبدیل شده است و جزو جاهای دیدنی بندرعباس به شمار می رود. برای مقاومت این بنا از مصالح دریایی مانند سنگ‌ های اسفنجی و ساروج محلی همراه با گچ دستکوب استفاده شده تا در برابر رطوبت دوام بالایی داشته باشد، این سنگ ها از خلیج فارس تهیه شده اند و سایر مصالح مانند آجرفرش های استفاده شده در کف حمام دارای استحکامی زیادی هستند. آب حمام از چشمه‌ های اطراف تامین می شده است و معماری بسیار زیبای این بنا زبانزد همگان است، سقف حمام به صورت ۵ گنبدی بوده تا سیستم تهویه و نور رسانی به داخل حمام همراه با سیستم گرمادهی ایجاد شود، همچنین روزنه های موجود در سقف این حمام وظیفه روشنایی را بر عهده داشتند. بخش خزینه به عنوان بخش دیگری از حمام گله داری است که نقش گرم کردن آب مورد استفاده در حمام را داشته است و این قسمت از حمام از جنس ساروج و سنگ ساخته شده‌ است. حمام گله داری بندرعباس به عنوان ارزشمندترین اثر تاریخی شهر بندرعباس در سال ۱۳۷۴ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در طی چندین سال اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.
جاهای دیدنی بندرعباس | معرفی ۱۵ تا از دیدنی های بندر عباس

مسجد جامع بندرعباس


شهر بندرعباس شهری با اهالی شیعه و سنی است. در سال ۱۱۷۵ هجری قمری برای اهل تسنن مسجدی بی نظیر در این شهر ساخته شده است تا برای خلوت با خدا به این مسجد سر بزنند. مسجدی تاریخی به نام دلگشا با بیش از دو سده قدمت در دو طبقه با بیش از ۲۰ درب است، همچنین کاشی‌ کاری های ظریف در این اثر تاریخی توجه شما را به سوی خود جلب خواهد کرد و در سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به عملیات بازسازی این مسجد مشغول بودند. در واقع می توان گفت مسجد دلگشای بندرعباس یکی از کامل ترین مساجد در جنوب کشور است، پس به یاد داشته باشید تا در هنگام سفرتان به بندرعباس، حتما به بلوار ساحلی طالقانی رفته و زمانی را برای بازدید از این مسجد تاریخی و زیبا اختصاص دهید. بازدید از این مسجد زیبا برای عموم رایگان است و همه روزه می توانید از صبح تا بعد از نماز مغرب و عشا به این مسجد سر بزنید.

عمارت کلاه فرنگی


عمارت هایی تحت عنوان کلاه فرنگی در سه شهر رشت، تهران و بندرعباس معروف هستند. عمارت کلاه فرنگی بندرعباس در دو طبقه در زمان صفویه ساخته شده است و در زمان های گذشته به عنوان ساختمان گمرک مورد استفاده بوده است، این عمارت با حیاط‌ های وسیع در اطراف خود برای تاجران داخلی و خارجی امکان اقامت فراهم می کرده است. در ساخت این عمارت از مصالحی مانند سنگ سیاه، ساروج و گچ استفاده شده است و در مجموعه دارای ۳۳ اتاق و یک سالن است که مزین به گچ بری های زیبایی هستند، همچنین پنجره های این بنا منبت کاری انجام شده است. این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، شما نیز برای بازدید از این بنای تاریخی باید به بلوار طالقانی در مجاورت اسکله قدیمی بروید. این بنا دارای قلعه‌ ای با ۱۶ برج و سه دروازه است و با معماری اروپایی خود همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

آب انبارهای برکه باران


پنج آب انبار در شهر بندرعباس در لیست جاهای دیدنی این شهر قرار دارند و در سال ۱۳۵۴ هر ۵ آب انبار به ثبت ملی رسیده اند. آب انبارهای برکه‌ های باران از جنس سازه‌ های سنگی هستند و گنبدهای منحصر به فرد این آب انبارها از مصالحی مانند سنگ و ملات ساروج ساخته شده‌ اند که محلی برای ذخیره‌ آب بوده است. در طی چندین سال اخیر یکی از برکه ها به آمفی‌ تئاتر تبدیل شده و دو آب انبار دیگر نیز در محدوده موزه‌ خلیج فارس قرار دارند؛ یک مورد نیز در محوطه‌ دیوارکشی شده و مورد دیگر در بافت شهری پشت موزه قرار گرفته است. آب انبارهای این شهر جزو جاذبه های گردشگری مهم به شمار می روند و هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.
جاهای دیدنی بندرعباس | معرفی ۱۵ تا از دیدنی های بندر عباس

موزه آب


موزه ای دیدنی که نشان دهنده روزگاران سخت برای مردم است، روزهایی که ناچار بودند با سختی چاه و قنات حفر کرده و آب آن را مانند گنج در خمره نگهداری کنند. در این موزه می توانید ظروف فلزی، کوزه‌ های سفالی و سنگی؛ گاوچاه را از نزدیک خواهید دید که در هیچ موزه دیگری پیدا نمی شوند. موزه آب بندرعباس در خیابان ۲۲ بهمن قرار دارد و قدمت این بنا نیز به دوران صفویه برمی گردد که این روزها بسیار زیبایی بازسازی شده است. در این موزه شناختی نسبت به آثار تاریخی مربوط به آب کسب خواهید کرد که با تماشای تلاش انسان ها در حفر چاه‌ آب و قنات از ارزش آن مطلع خواهید شد. همچنین در موزه‌ آب اشیایی مانند انواع کوزه، انواع خمره‌، پایه‌ مشک و عکس‌ هایی از ظروف آب، گاوچاه و چاه چرخ گاوی به نمایش گذاشته شده است. برای بازدید از این موزه زیبا می توانید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر مراجعه کنید. همچنین برای آشنایی بیشتر با این موزه به شما پیشنهاد می‌کنیم مطلب موزه آب بندرعباس در همین سایت را بخوانید.

موزه مردم شناسی بندرعباس


در موزه مردم شناسی بندرعباس ۲۵۰۰ اثر تاریخی و سبک زندگی بومیان این منطقه به نمایش گذاشته شده است. این موزه بسیار زیبا مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد و با رزرو بلیط هواپیما بندرعباس و سفر به این خطه از کشور می توانید از این موزه زیبا بازدید کنید و از تمامی بخش های موزه لذت ببرید. در طبقه دوم این موزه با صید و بازار سنتی شهر همراه با مجسمه های مومی آشنا خواهید شد. این موزه با نام موزه بزرگ بندرعباس نیز شناخته می شود و در محوطه‌ تاریخی برکه‌ های باران ساخته شده است. این موزه دارای سه طبقه بوده و از سال ۱۳۸۶ برای بازدید افتتاح گردیده است، همچنین معماری ساختمان موزه یکی از نمونه‌ های بی نظیر معماری در جنوب ایران به شمار می رود. طبقه‌ همکف موزه دارای فضای عمومی، خدماتی، کتابخانه تخصصی و نمایشگاه است. طبقه‌ دوم شامل بخش مردم‌ شناسی بوده و در طبقه‌ سوم نیز بخش‌ های باستان شناسی با معرفی غنای فرهنگی و تاریخی استان هرمزگان است. علاوه بر موارد ذکر شده، در موزه مردم‌ شناسی بخش های دیگری مانند دوره‌ اسلامی، بخش سکه و نگارخانه نیز وجود دارند. در وسط این موزه نیز لنج بزرگی تعبیه شده که بادبان آن به نورگیر طبقه سوم می رسد. بازدید از این موزه همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر امکان پذیر است.به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از بازدید، مطلب موزه مردم شناسی بندرعباس در وبسایت سفرمارکت را کامل مطالعه کنید.
جاهای دیدنی بندرعباس | معرفی ۱۵ تا از دیدنی های بندر عباس

موزه حیات وحش


برای آشنایی با گونه های جانوری و گیاهی در شهر بندرعباس می توانید از موزه حیات وحش بازدید کنید و این مکان برای تمامی رده های سنی مناسب پیشنهاد می شود، بدین جهت در طول سفرتان به بندر عباس حتما به موزه حیات وحش سر بزنید و مجموعه ای از گونه های پستانداران، ماهی ها، انواع صدف و اسکلت نهنگ را تماشا کنید. این موزه بی نظیر در سال ۱۳۸۸ در ۲ طبقه افتتاح شده است و ۸۳ گونه جانور، ۴ گونه ماهی و انواع اسفنج ها، مرجان ها، صدف ها به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این ها نیز چندین نوع دیوارما و مینی دیوارما نیز در این موزه به چشم می خورند. برای بازدید از این موزه زیبا همه روزه به جز ایام سوگواری از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب می توانید مراجعه کنید.

باغ پرندگان


اگر جزو افرادی هستید که به پرندگان علاقه دارید، در شهر بندرعباس مکانی تحت عنوان باغ پرندگان وجود دارد که می توانید چند ساعتی را در این باغ بگذرانید و از صدای پرندگان لذت ببرید. لازم به ذکر است در این باغ می توانید انواع پرندگان آبزی، شکاری، زینتی یا پرندگانی مانند کرکس و کلاغ و جغد را تماشا کنید. برای بازدید از این باغ باید به چهار کیلومتری جاده بندرعباس-میناب بروید و یکی از نکات جالب توجه در مورد این باغ در نحوه نگهداری پرندگان است که به صورت مجزا در قفس های جداگانه نگهداری می شوند. این مجموعه دارای هفت بخش مجزا برای نگهداری پرندگان آبزی، کنارآبزی، شکاری، ماکیان سانان، کبوترسانان، زینتی، شترمرغ ها و طاووس هاست که در حال حاضر ۹۰ گونه پرنده در این باغ نگهداری می شود. ساعت بازدید از این باغ نیز همه روزه از ۸ صبح تا ۶:۳۰ عصر است.

معبد هندوها


همانگونه که پیش تر نیز اشاره شد به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص بندرعباس امکان تجارت با چند کشور دیگر مانند انگلیس، پرتغال و هندوستان برقرار است و همین ارتباط میان کشورها در فرهنگ، بناها و غذاهای محلی این شهر نیز تاثیر گذاشته است. معبد هندوها یکی از همین بناهاست که با قدمتی حدودا یک قرن به کمک مالی تجار هندی ساخته شده است. معبد هندوها نمادی از ارتباط فرهنگی میان ایران و بازرگانان هندی است. این معبد با نام پرستشگاه بت‌ گوران نیز شناخته می‌ شود و زمان ساخت آن به اواخر دوره ناصرالدین‌ شاه برمی گردد که در دوره مظفرالدین شاه مورد بهره‌ برداری قرار گرفته است. این بنا چهارگوش بوده و گنبد بالای آن به سبک هندی طراحی شده است، همچنین نقاشی‌ های مذهبی بر روی دیوارها، برجک‌ ها و تالار اجتماعات معبد توجه بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب می کنند. بهتر است بدانید در ساخت این معبد از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌ های مرجانی خاک و گچ‌ های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده گردیده است. در داخل اتاق ها نیز طاقچه هایی دیده می شوند، همچنین دور تا دور این اتاق چهار راهرو وجود دارد که در گذشته محلی برای زیارت بوده است و در داخل راهروها نیز حجره‌ های کوچکی به چشم می خورند، در داخل برخی از اتاق‌ ها نقاشی‌ های مذهبی دیده می‌ شود، یکی از مهم ترین نقاشی ها مربوط به خدای فلوت زن به نام کریشنا است. به دلیل رفت و آمد تجار هندی به این منطقه عناصر معماری بودایی و اسلامی و گچ کاری ها و معماری های خاص موجود در این معبد گویی شما را به کشور هندوستان خواهد برد. بازدید از این مکان همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر امکان پذیر است.
جاهای دیدنی بندرعباس | معرفی ۱۵ تا از دیدنی های بندر عباس

بازار سنتی بندرعباس


وقتی با خرید بلیط هواپیما سفری را آغاز می کنید، یکی از قسمت های دلنشین سفر مربوط به خرید است، همچنین خرید سوغاتی و صنایع دستی هر شهری جزو اصلی ترین آداب سفر به شمار می روند، مطمئن باشید از شهر بندرعباس دست خالی برنخواهید گشت. بازار سنتی بندرعباس با قدمت بالای خود در میان آثار تاریخی شهر قرار دارد و امکان خرید سوغات و صنایع دستی برایتان فراهم می شود. این بازار سنتی یکی از قدیمی ترین و شلوغ‌ ترین بازارهای این شهر بندری است که با وجود مراکز خرید متعدد در این شهر همچنان سرزنده است، همچنین در شهر بندرعباس از این بازار با عنوان قسمت رنگارنگ شهر نیز یاد می کنند. به یاد داشته باشید که در این بازار می توانید انواع صنایع دستی محلی و اجناس ارزان یا دست دوم تهیه کنید.
برای آشنایی بادیگر بازارهای بندر عباس به شما پیشنهاد میکنیم مطلب بازارهای بندرعباس را مطالعه کنید.

بازار ماهی بندرعباس


یکی دیگر از مهم ترین جاهای دیدنی بندرعباس بازار ماهی، بازاری سنتی در بندرعباس است که در آن ماهی گیران بندر عباسی ماهی های صیدشده روزانه خود را برای فروش عرضه می‌کنند. بازدید از آن به همه گردشگران توصیه می شود، زیرا با قدم گذاشتن در این بازار می توانید به عظمت حیات آبی خلیج فارس و دریای عمان پی ببرید. ماهی‌ های ریز و درشت موجود در این بازار با توجه خاصیت، زمان صید، طعم و شیوه پخت ارائه می شوند و ماهی حلوا سفید و شاه میگو جزو گران‌ ترین ماهی های این خطه هستند. پیشنهاد ما اینست حتی اگر قصد خرید ماهی را نداشته باشید، باز هم برای مشاهده جنب و جوش و تنوع صید آبی برای یک بار هم که شده از این بازار بازدید کنید. ساعت کاری بازار سنتی این شهر از ۹ صبح تا ۱۱ شب است.

پارک ساحلی سورو


با توجه به اینکه در مورد جاهای دیدنی این شهر سخن گفتیم، این بار نیز می خواهیم در مورد دریای بندرعباس برایتان بنویسیم؛ پارک ساحلی سورو به تنگه هرمز چسبیده و امواج با رفت و آمد کشتی‌ های تجاری بسیار تماشایی هستند. در فضای داخلی پارک نیز درختان نارگیل، خرما، ختمی وجود دارند، همچنین چندین آلاچیق‌ برای گردشگران تعبیه گردیده است. می توان گفت یکی از بهترین محل‌ ها برای رزرو هتل در بندرعباس و نزدیک شدن به دریای جنوب همین پارک ساحلی سورو است که با امکانات بی نظیر مانند میز و نیمکت سنگی و همچنین فضایی برای بازی کودکان وجود دارد. علاوه بر همه این ها، وجود مشعل جنگل در این پارک ساحلی باعث تمایز آن با پارک‌ های دیگر در سطح شهر شده است. برای بازدید از این پارک ساحلی می توانید به صورت شبانه روزی سر بزنید و لحظات خاطره انگیزی برای خود رقم بزنید.
جاهای دیدنی بندرعباس | معرفی ۱۵ تا از دیدنی های بندر عباس

غار و کوه نمکی خرسین


کوه نمکی خرسین محصول جوشیدن آب نمک بسیار غلیظ از زمین است. غار خرسین هم یکی از غارهای نمکی هرمزگان است که ساختاری ناپایدار دارد و باید در فصل‌های بهار و تابستان که فصل کم بارش هستند از آنها بازدید کرد.


محله باستانی سورو


محله باستانی سورو یک منطقه تاریخی در غرب بندرعباس است و محل زندگی و حکومت جامعه کهن ساکنان منطقه بوده است. بنا بر شواهد تاریخی در دوره‌ ساسانی و سپس در دوره‌های اسلامی، زندگی در این منطقه جریان داشته است.

جاهای دیدنی بندرعباس | معرفی ۱۵ تا از دیدنی های بندر عباس
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است