search
menu

مساجد بندرعباس

[ پنهان کردن ]
مساجد تاریخی بندرعباس کدام مساجد هستند؟
مسجد جامع (دلگشا) بندرعباس
مسجد ناصری
مسجد گله داری
مسجد صحرا باغی
مسجد منبر کهنه
امامزاده سید مظفر
امام زاده سید کامل
امامزاده شاه محمد تقی (ع)
یکی از مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های دیدنی در هر شهر و روستا، مکان‌های مذهبی آن است که از ارزش خاصی برخوردار هستند، هم برای مردمان آن منطقه و هم برای کسانی که برای دیدن آن مکان‌های مقدس می‌روند.
مردمان جنوب ایران زمین جاذبه‌های مذهبی زیبایی را در شهر خود بنا کرده‌اند که خلوتگاهی آرام برای آرامش دل‌های بی قرار است. مساجد مرکز هرمزگان امروز بخشی از جاهای دیدنی بندر عباس به شمار می‌روند و گردشگرانی را به سوی خود جلب می‌کنند.
اگر به جنوب ایران و مخصوصا شهر بندرعباس با خرید بلیط هواپیما سفر کرده باشید حتما آوازه وجود مساجد باشکوه و اماکن مذهبی چشمگیر آن به گوشتان رسیده است.
مکان‌های مذهبی زیبایی که با دیدنش حس و حال عجیب و خوبی دارد. مساجد و امامزاده‌هایی که می‌توان در آن با معبود خود خلوت کرد و درون خود را با چاشنی آرامش آرام کرد.

مساجد تاریخی بندرعباس کدام مساجد هستند؟


مسجد جامع (دلگشا)
مسجد ناصری
مسجد گله داری
مسجد صحرا باغی
مسجد منبر کهنه
مسجد قبا

مساجد بندرعباس

مسجد جامع (دلگشا) بندرعباس


قرن دوازدهم هجری بود که مسجدی توسط زین العابدین ابوالقاسم اوزی در محله‌ای به نام بازار تاسیس شد. مسجد جامع بندرعباس از قدیمی ترین مسجدهای بندرعباس و حتی استان هرمزگان است و از زیبایی خاصی برخوردار است. این مسجد زیبا اثری است از دوره زندیه که به جای مانده است. مسجد جامع را مسجد دلشگا هم می‌گویند به دلیل آنکه در سه راهی دلشگا واقع شده است و حتی به مسجد امام زاده هم معروف است چون در کنار امام زاده شاه محمد تقی قرار دارد.
این مسجد تشکیل شده از یک شبستان دو طبقه با دوازده ستون و ایوان های ستون دار؛ به طوری که به آن مسجد ستون نیز می‌گویند. ستون‌های مرتفع و کرمی رنگ آن چشم هر شخصی را به خود خیره می‌سازد. ستون‌های این شبستان مکعبی شکل است و در قسمت بالایی ان با قوس جناغی بهم وصل شده‌اند. این مسجد قدیمی جز فهرست آثار ملی هستند.
آدرس: ضلع شمالی بلوار آیت الله طالقانی
مساجد بندرعباس

مسجد ناصری


سال ۱۳۰۴ هجری شمسی مسجدی زیبا بنا شد که سبک جالبی داشت و معماری آن به سبک سنتی جنوب ایران بود. این مسجد را محمد علی ناصری حیدر آبادی بنا کرد. سقف مسجد ناصری از چوب های صندل ساخته شده است که بر زیبایی معماری آن افزوده است. این نوع چوب در آن دوران از هندوستان وارد می‌شد و چوب‌های نادر و باکیفیتی بود. گچ‌بری‌های زیبایی در داخل مسجد به کار رفته که قدمت آنها به دوره قاجار بازمی‌گردد. در سال ۱۳۸۶ این مسجد بازسازی شده است و برای استفاده عموم بازگشایی شده است.
آدرس: خیابان امام موسی صدر

مسجد گله داری


حاج عبدالرحیم گله داری در محله اوزی ها در سال ۱۲۹۶ هجری قمری این مسجد را ساخت و بازسازی آن توسط حاج شیخ احمد گله داری در سال ۱۳۳۸ انجام شد.
این مسجد دارای:
یک صحن
یک ایوان
یک شبستان ستون‌دار
یک منبر و یک مناره است.
یکی از بزرگ‌ترین شبستان این مسجد دارای ۳۶ ستون گچ‌بری شده است.
در نزدیکی این مسجد حمام تاریخی گله داری هم نیز قرار دارد که به عنوان موزه در کنار مسجد تاریخی گله داری قابل بازدید است.
آدرس:محله اوزی ها، حد فاصل بلوار امام خمینی و آیت الله طالقانی
مساجد بندرعباس

مسجد صحرا باغی


حاج غفار صحراباغی در سال ۱۳۱۰ هجری قمری این مسجد را با هزینه شخصی ساخت. این مسجد به تک مناره بودنش معروف است چون یک مناره بیشتر ندارد.
مسجد صحراباغی مسجد اهل سنت است. در اوایل انقلاب بود که این مسجد مجدد بازسازی شد. در نزدیکی این مسجد مکان‌های دیدنی دیگری هم قرار دارد از جمله:
مسجد جامع دلگشا. عمارت کلاه فرنگی و همچنین اسکله قدیمی بندرعباس
آدرس: بلوار آیت الله طالقانی، خیابان دانش

مسجد منبر کهنه


مسجد منبر کهنه در سمت مغرب شهر قرار دارد و یک مسجد تاریخی است. در محوطه مسجد مقبره‌ای است که روی آن نام صاحب مقبره که یکی از عالمان بزرگ و مشهور آن دوره و همچنین امام جماعت بوده است حک شده است.
لوح دیگری که در مسجد تا چندی پیش به جای مانده بود و حال فرو ریخته است و آنچنان خوانا نیست. این مسجد در زمان صفویه بنا شده و از آن زمان تا به امروز مورد استفاده مردم قرار گرفته است.
آدرس: سمت غرب شهر بندرعباس

هر وقت صحبت از مکان‌های مذهبی می‌شود بعد از مسجد فکر اکثر مردم به سمت امام زاده‌ها می‌رود. پس خالی از لطف نیست با امام زاده‌هایی که واقع در بندرعباس هستند هم آشنا شویم و برای زیارت به این مکان‌های مقدس سفر کنیم و از آرامش این مکان های زیبا بهره‌مند شویم.

امامزاده سید مظفر


هر روزه زائران زیادی در این امام زاده مشاهده می‌کنیم که از نقاط مختلف ایران و جهان در این مکان مقدس حضور پیدا کرده‌اند. امامزاده سید مظفر از بزرگترین مراکز مذهبی استان هرمزگان است. او یکی از نوادگان امام موسی بوده است که در اوایل قرن پنجم هجری در این منطقه دار فانی را وداع گفت و در این مکان به خاک سپرده شد. بازسازی مجدد این امامزاده با اضافه کردن ۴ مناره مینا کاری شده به آن همراه بوده است و یکی از دلایلی که جذب گردشگری زیادی دارد معماری خاص اسلامی و زیبایی این مکان مقدس است.
آدرس: حاشیه شمالی بلوار امام خمینی، روبروی بلوار شهید چمران

امام زاده سید کامل


سید کامل هم همانند سید مظفر یکی از نوادگان امام موسی بوده است که بعد از مرگشان در این شهر خاکسپاری شده است. در گذشته در این امامزاده اهالی شهر را به خاک می‌سپردند، ولی امروزه فقط اجازه دفن افراد سرشناس و بزرگ در کنار امام زاده سید کامل داده می‌شود.
گنبد زیبا و سفید رنگ این امامزاده از دور دست ها هم چشم گیر است و جلوه خاص و زیبایی دارد. در کنار امامزاده سید کامل افرادی که به خاک سپرده شده اند می‌توان از جمله به سدید السلطنه شاعر و نویسنده بندرعباسی و خادمان استان امامزاده و ... اشاره کرد.
آدرس: محله امام زاده سید کامل، خیابان گرمساری
مساجد بندرعباس

امامزاده شاه محمد تقی (ع)


شاه محمد تقی در سال ۴۰۲ هجری قمری در بندرعباس چشم از جهان فرو بست و راهی سفر ابدی شد. مردم جنوب توجه ویژه و خاصی به این امامزاده دارند و واقع در مرکز شهر است. تزیینات سقف آن و مناره‌هایش که به شکل میناکاری و شیشه‌هایی که رنگی است، زیبایی این امامزاده را دو چندان کرده و جلوه خاص و باشکوهی به آن داده است.
با توجه به ۳ ویژگی بارزی که دارد برای مردم بسیار مهم و جالب است.
۱. به دلیل قدمت زیادی که دارد و تاریخی بودن آن
۲. جایگاه معنوی خاصی دارد
۳. از لحاظ زیبایی چشم گیری که دارد

به این دلیل سبب شگفتی هر بازدید کننده‌ای که از آن دیدن می‌کند شده است و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.
آدرس:بلوار امام خمینی، خیابان شهید بهشتی جنوبی، واقع در کنار مسجد امام

مکان‌های مذهبی به دلیل معماری و طراحی‌های جالبی که دارد مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد که این معماری زیبا بعضی از مکان‌ها از گذشته تا کنون حفظ کرده‌اند و بسیاری از مکان‌ها با گذشت زمان دچار تغییراتی شده است که با این حساب باز هم زیبایی خود را از دست نداده‌اند و مورد پسند بسیاری از گردشگران بوده و هست.
مکان‌های مذهبی که از گذشته بر جای مانده‌اند معماری‌های زیبایی دارد که با استفاده از طرح های خاص و ترکیب رنگ‌های جالب و زیبا و همچنین استفاده از کاشی کاری‌های جذاب بر زیبایی ان افزوده است و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است.
در گذشته معماران بسیار خوب و عالی در کشور وجود داشته است که به بهترین معماران در دنیا معروف بوده‌اند و دست سازهایی که در آن زمان ساخته‌اند بعد از گذشت چند صد سال هنوز هم زیبایی خود را دارند چه مکان‌های مذهبی بازسازی شده‌اند و چه انان که نشده‌اند.
نکته جالب و قابل توجه در مورد مکان‌های دیدنی مذهبی این است که هر کدام از مکان‌ها به دلایلی خاص و شگفت انگیز هستند. یک مسجد با وجود تک مناره بودن خود یا ستون های زیادی که دارد. دیگری در اثر کاشی‌کاری‌های خوب و عالی‌اش و شاید یک مسجد بخاطر طرح‌های زیبا و همچنین کاشی کاری‌های ریز و درشت و رنگی مشهور است. هر کدام جلوه‌ای از زیبایی و هنر دست ایران زمین را به دنیا نشان می‌دهند.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است