search
menu

جاذبه های تاریخی بندرعباس

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از جاذبه های تاریخی بندرعباس پیشنهاد می شود؟
فصل مناسب برای بازدید از جاذبه های تاریخی بندرعباس چه زمانی است؟
حمام گله داری
چگونه به حمام گله داری بندرعباس برویم؟
مسجد گله داری
پل لاتیدان
چگونه به پل لاتیدان برویم؟
برکه های باران
چگونه به برکه های باران برویم؟
عمارت کلاه فرنگی
چگونه به عمارت کلاه فرنگی برویم؟
قلعه فین
گنبد سرخ بندرعباس
چگونه به گنبد سرخ بندرعباس برویم؟
مسجد جامع دلگشا
معبد هندوها
چگونه به معبد هندوها برویم؟
بندرعباس به دلیل داشتن ویژگی هایی منحصر به فرد می تواند مقصدی جذاب برای سفر و ماجراجویی باشد. این شهر گذشته از طبیعت منحصر به فرد خود، تاریخ پر فراز و نشیبی داشته که به لطفش بندرعباس امروزه پر از جاذبه های تاریخی شده است. پس با خرید بلیط هواپیما ارزان ماجراجویی خودتان را آغاز کنید.
جاذبه های تاریخی بندرعباس

چرا بازدید از جاذبه های تاریخی بندرعباس پیشنهاد می شود؟


شهر بندرعباس مملو از بناهای تاریخی جذاب و گوناگون مانند معبد هندوها، حمام گله داری، موزه آب بندرعباس و... است. و به دلایل زیر پیشنهاد می شود حتما از این بناهای دیدنی بازدید کنید.
قدمت بالای این جاذبه های بندرعباس
سبک معماری متفاوت جاذبه ها و مصالح به کار رفته در آن ها
اهمیت تاریخی جاذبه ها

فصل مناسب برای بازدید از جاذبه های تاریخی بندرعباس چه زمانی است؟


بندرعباس در طول سال از آب و هوای گرمی برخوردار است اما میزان دمای آن از اوایل تیر ماه تا اوایل مرداد به اوج گرمای خود می رسد. سردترین روزهای بندرعباس از اوایل دی ماه آغاز شده و تا اوایل بهمن ادامه دارد. اما بهترین زمان سفر به بندرعباس از طریق پرواز تهران به بندرعباس و بازدید از جاذبه های تاریخ آن اوایل آذر ماه تا اوایل فروردین است که دمای هوا متعادل بوده و امکان انجام فعالیت های بیرون از خانه یا هتل را خواهید داشت.

حمام گله داری


گله داری حمامی تاریخی است که قدمتش به دوران قاجار می رسد. این حمام اواخر قرن ۱۳ هجری قمری احداث شده و تا کنون دوبار تحت مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این حمام با هدف بالا بردن بهداشت شهر وقف مسجد گله داری شده و واقف آن تجارتخانه حاج شیخ احمد گله داری بوده است. جالب است بدانید حمام گله داری تا سال ۱۳۷۹ مورد استفاده قرار می گرفت و از سال ۷۹ به بعد میراث فرهنگی از این حمام به عنوان موزه مردم شناسی استفاده کرد.
سبک معماری حمام گله داری ویژگی های معماری حمام های دوران قاجار مانند گنبدها، راهرو هشتی، بینه، سربینه، گرمخانه و خزینه را دارد. اما آن چه که معماری حمام گله داری را خاص کرده، استفاده از سنگ های دریایی، سنگ های اسفنجی، گچ دست کوب و ساروج محلی در مصالح بنا است که با توجه به شرایط آب و هوایی بندرعباس و قدرت جذب بالای رطوبت این سنگ ها، در ساخت حمام از آن ها استفاده شده است. هرچند که با گذشت زمان این سنگ ها هم در برابر رطوبت و آب و هوای بندرعباس تسلیم شده و رو به ویرانی هستند. آب مصرفی حمام از چاهی به عمق ده متر تامین می شد. جالب است بدانید این چاه هنوز هم پا برجا است. سیستم گرمادهی حمام گله داری از انبار سوخت، آتشدان، دیگ، دودکش ها و گودال جمع آوری خاکستر تشکیل شده که به کمک آن ها در طول سال و حتی در فصل زمستان هم هوا و آب گرم در حمام گله داری به راه بوده است.
جاذبه های تاریخی بندرعباس

چگونه به حمام گله داری بندرعباس برویم؟


حمام گله داری بندرعباس در خیابان امام خمینی، محله قلعه شاهی ها( اوزی ها) قرار گرفته است.

مسجد گله داری


مسجد گله داری در قرن سیزدهم بر روی مسجدی دیگر ساخته شد. سال دقیق ساخت مسجد گله داری سال ۱۲۹۶ است. مسجد گله داری ۶۳ ستون گچبری شده دارد و شبستان های آن از چوب و گل ساخته شده اند. در مسجد کتیبه ای قرار دارد که بر روی آن نام بانی مسجد نگاشته شده است. بد نیست بدانید که بخشی از این مسجد هنوز هم برای برگزاری نماز مورد استفاده قرار می گیرد.

پل لاتیدان


لاتیدان یا پل رود کول از پل های تاریخی ایران با قدمتی ۵۰۰ ساله است که تا سال ۱۳۷۲ زیر خاک پنهان بود تا این که در این سال، سیلی بزرگ در روستای نیم کار اتفاق افتاد و خاک زمین را شست و پل لاتیدان را از دل خاک بیرون آورد. لاتیدان با ۲۳۳ دهانه( امروزه تنها ۳۳ دهانه آن باقی مانده است) عنوان طولانی ترین پل تاریخی ایران را به خود اختصاص داده است. با توجه به سبک معماری و ساخت پل می توان حدس زد که قدمت آن به دوران شاه عباس اول می رسد و احتمالا هدف از سخت آن حمله به پرتغالی ها بوده است.
با توجه به مصالح به کار رفته در ساخت پل( سنگ هایی تراش نخورده که با ملاط بهم جوش خورده اند) می توان به خوبی حدس زد که عجله فراوانی برای ساخت پل و حمله به پرتغالی ها وجود داشته و به همین دلیل دقت فراوانی در ساخت آن صورت نگرفته که این امر خود باعث از بین رفتن قسمت هایی از پل، به ویژه قسمت میانی آن، در همان سال های ابتدایی بوده است. این پل جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده و بازدید از آن مطمئنا غرور و افتخار فراوانی به همراه خواهد داشت.

چگونه به پل لاتیدان برویم؟


پل لاتیدان در فاصله ۷۰ کیلومتری از بندرعباس و در جاده لار قرار دارد.

برکه های باران


به مجموعه ای از ۶ آب انبار که در محوطه موزه خلیج فارس قرار گرفته برکه های باران می گویند. این آب انبارها قدیمی بوده و قدمتشان به دوران صفوی می رسد. از این آب انبارها برای ذخیره آب شیرین در بندرعباس استفاده می شد و از چهار دهانه هر برکه راهی برای برداشت آب وجود داشت. قدیمی ترهای بدرعباس معتقد بودند که اشیاء گران قیمت و ارزشمندی در این برکه ها پنهان شده اما مسئولان میراث فرهنگی چنین اعتقادی نداشته و وجود اشیاء گران قیمت در برکه های باران را رد کرده اند. میراث فرهنگی استان هرمزگان پس از انجام مرمت و بازسازی، برکه های باران را به عنوان موزه آب و آمفی تئاتر مورد استفاده قرار داده است.

چگونه به برکه های باران برویم؟


برکه های باران در خیابان ۲۲ بهمن در محوطه موزه خلیج فارس قرار دارد.
جاذبه های تاریخی بندرعباس

عمارت کلاه فرنگی


نزدیک اسکله قدیمی بندرعباس، ساختمانی قرار دارد که علت ساخت آن داد و ستدهای داخلی و خارجی بوده است. این ساختمان دو طبقه به سبک معماری اروپایی ساخته شده و به علت آن که گنبد مخروطی آن شباهت بسیاری به کلاه های اروپایی آن دوران داشته به عمارت کلاه فرنگی مشهور شد. عمارت کلاه فرنگی هنگام حضور هلندی ها در بندرعباس ساخته شده و قدمت آن به سال ۱۶۲۳ میلادی و دوران صفویان می رسد.

چگونه به عمارت کلاه فرنگی برویم؟


برای رسیدن به عمارت کلاه فرنگی باید به خیابان طالقانی بروید و از آن جا نزدیک اسکله قدیمی می توانید عمارت کلاه فرنگی را پیدا کنید.

قلعه فین


قلعه فین دیگر جاذبه تاریخی در بندرعباس است که تاریخش با حکومت صفویان و شاه عباس گره خورده است. باستان شناسان با توجه به مصالح به کار رفته برای ساخت( سنگ، ساروج و خشت)، نحوه ساخت و آثار به دست آمده از این مکان، قدمت قلعه فین را به اوایل اسلام نسبت داده اند و معتقداند که این قلعه با اهداف نظامی ساخته شده است. البته بخش های زیادی از این قلعه بر اثر زلزله ای که در سال ۱۳۸۶ اتفاق افتاد از بین رفت اما با این حال بازدید از این قلعه تاریخی خالی از لطف نخواهد بود.

گنبد سرخ بندرعباس


گنبد سرخ دیگر جاذبه تاریخی بندر عباس است که در قبرستانی قدیمی ساخته شده است. این گنبد به دلیل اینکه در نما و ساخت آن از آجرهایی سرخ رنگ استفاده شده به گنبد سرخ مشهور شده است. با توجه به سبک معماری و نوع مصالح به کار رفته در این گنبد می توان گفت که قدمت گنبد سرخ به سده میانی دورن اسلامی می رسد. گنبد سرخ بنایی مربع شکل است که چهار درگاه دارد.

چگونه به گنبد سرخ بندرعباس برویم؟


گنبد سرخ در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شرق بندرعباس در روستایی به نام گنبد سرخ قرار دارد.

مسجد جامع دلگشا


مسجد جامع دلگشا درمحله ساحلی دلگشا قرار دارد. قدمت ساختمان اصلی این مسجد به سال ۱۵۷ قمری می رسد که تا به امروز تقریبا دست نخورده باقی مانده است. اما قسمت های دیگر مسجد در سال ۱۳۵۴ خورشیدی بازسازی و مرمت شده اند.ساختمان اصلی مسجد که بخش قدیمی تر آن است، سبک معماری ای مشابه مسجد گله داری دارد اما قسمت های بازسازی شده آن با سنگ و گچ تزیین شده اند.

معبد هندوها


جاذبه های تاریخی بندرعباس
معبد هندوها در سال ۱۲۱۰ قمری و در دوران ناصرالدین شاه کلنگ ساختش به زمین خورد و در زمان حکومت مظفرالدین شاه ساخت آن به پایان رسید. در آن زمان محمدحسن خان سعد الملک حاکم منطقه بود و از آنجا که تاجران هندی روابط تجاری خوبی با ایران برقرار کرده بودند، از این رو این تاجران هندی، بنای بت گوران( معبد هندوها) را بنا کردند تا نیازهای معنوی تجار هندی برطرف شود. سبک معماری بت گوران کاملا مطابق با دیگر پرستشگاه های هندی است و با سایر بناهای بندرعباس بسیار متفاوت است.

چگونه به معبد هندوها برویم؟


معبد هندوها در خیابان امام خمینی و روبروی بازار روز بندرعباس قرار دارد.
برای آشنایی با جاهای دینی و جاذبه های گردشگری و شهرهای گوناگون ایران به وبلاگ سفرمارکت، مرجع ارزان ترین بلیط هواپیما داخلی و خارجی سر بزنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است