search
menu

جاهای دیدنی بابلسر

[ پنهان کردن ]
درباره جاهای دیدنی شهر بابلسر
نامگذاری شهر بابلسر
دسترسی به بابلسر
آب و هوای بابلسر
غذاهای محلی بابلسر
اقامت در بابلسر
بخش های بابلسر
رودخانه بابل رود
اسکله ساحلی
پل معلق فلزی
منطقه ساحلی میرود ( بهنمیر )
سد لاستیکی
تالاب عزیزک
امامزاده ابراهیم (ع)
باغ وحش بابلسر
منطقه‌ توریستی کرفون
شهرک ساحلی خزر شهر
سقانفارها
برج تاریخی ساعت

درباره جاهای دیدنی شهر بابلسر


شهرستان بابلسر یکی از شهرهای ساحلی استان مازندران است که جزو خوش آب و هواترین مناطق در شمال کشور محسوب می‌شود. بابلسر، شهری سرسبز و با طراوت است که چشم‌انداز‌های زیبا و خارق‌‌العاده‌ ای دارد و با قدمت تاریخی زیاد خود شامل آثار قدیمی زیبایی است و همواره در طی سال گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور به سوی خود جذب می‌کند. همچنین این شهر جزو مراکز مهم تجاری کشور در شیلات و خاویار شناخته شده است اما لنگرگاهی در این شهر وجود ندارد، به همین دلیل کشتی‌ها در فاصله دورتری از ساحل لنگر می‌اندازند و بارهایشان را خالی می‌کنند. در زمان‌های قدیم این شهر به عنوان بندر در بین ایران و روسیه نقش مهمی داشت، اما به مرور اهمیت خود را از دست داده بود و باری دیگر در دوران سلطنت پهلوی دوم از نو رونق یافت. شهر بابلسر با اینکه شهری کوچک است اما با زیبایی‌های بی مثل خود و مناطق تفریحی و فضای آرامبخش خود در میان همگان مشهور است و به دلیل علاقه زیاد پادشان به این شهر در میان شهرهای شمالی دارای جاذبه های گردشگری زیادی است.
جاهای دیدنی بابلسر

نامگذاری شهر بابلسر


در دوران قاجار به شهر بابلسر، مشهد سر می‌گفتند؛ زیرا عده‌ای بر این باور بودند که سر برادر امام هشتم شیعیان آنجا دفن شده است. اما به مرور زمان نام این شهر تغییر داده شد و برگرفته از شهر همسایه خود بابل به بابلسر مشهور گشت.

دسترسی به بابلسر


برای دسترسی به شهر بابلسر از سمت شرق کشور باید از گرگان و ساری عبور کنید و به بابلسر برسید ولی اگر از شهرهای مرکزی عازم بابلسر هستید باید از جاده فیروزکوه بروید و پس از آستارا و رشت، به رامسر و چالوس رسیده و سپس به شهر بابلسر برسید. آب و هوای مطبوع، ساحل پاکیزه، مناطق بکر، رودخانه و سد لاستیکی جزو زیبایی‌های شهر بابلسر شناخته شده‌اند.

آب و هوای بابلسر


آب‌و‌هوای شهر بابلسر مانند سایر شهرهای ساحلی مازندران معتدل است و جزو خوش آب‌و‌هوا ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود، بر همین اساس در همه فصل‌های سال جذابیت خاصی دارد و گردشگران را به خرید بلیط هواپیما داخلی مشتاق می‌کند. بابلسر در بهار مثل همه شهرهای شمالی دارای بهترین و مطبوع‌ترین هوا است که نفس کشیدن در این هوا روح تازه می‌دهد. در تابستان هوای بابلسر مرطوب و گرم است، ولی با این حال ساحل و دریای بابلسر دارای خنکی و نسیمی است که در شب‌های تابستان میزبان تعداد زیادی مسافر از سراسر کشور است. در پاییز نیز این شهر بارانی بوده و لطافت خاصی دارد. زمستان نیز در بابلسر سرمای سخت و طاقت فرسایی ندارد، بنابراین هر کدام از فصل‌ها زیبایی منحصر به فردی دارند که بر اساس موقعیت و علاقه‌تان می‌توانید فصل دلخواهتان را انتخاب کرده و از سفری بی‌نظیر لذت ببرید.

غذاهای محلی بابلسر


یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های سفر تهیه غذا است که در شهرهای شمالی دغدغه انتخاب غذا را ندارید، زیرا با غذاهای محلی خود همواره آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند؛ مطمئنا از غذاهای محلی شهر بابلسر سیر نخواهید شد. در شمال کشورمان ترشی‌های مختلف مخصوصا سیر ترشی جزو پرطرفدارترین محصولات هستند و همچنین نوعی دلال در این خطه یافت می‌شود که به ماست یا مرغ و ماهی شکم پر اضافه می‌کنند و سبزی‌های محلی مازندران جزو خوش طعم‌ترین و خوشبو‌ترین سبزی‌های کشور است که با طراوتشان حس تازگی به شما دست خواهد داد. انواع آش‌های ترش محلی و خورشت دانه انار نیز جزو غذاهای محلی این منطقه محسوب می‌شوند. پیشنهاد ما اینست تا در بازدید از شهر بابلسر از محصولات طبیعی و محلی شان خرید کرده و با انرژی بیشتر به گشت و گذار بپردازید.
جاهای دیدنی بابلسر

اقامت در بابلسر


علاوه بر هتل‌های موجود در شهر بابلسر، یکی از رایج‌ترین روش‌های اقامت در این شهر اجاره ویلا است که همگی تمیز و مرتب هستند و دارای وسایلی مانند مبلمان، ظروف آشپزخانه و تخت و روتختی و سرویس بهداشتی … هستند. نزدیکی ویلاهای اجاره ای به دریا و مناطق گردشگری شهر جزو نکات مهم برای مسافران به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که از مردم مداری و اخلاق خوب اهالی بابلسر و صاحبان ویلاها هرچه بگوییم کم است، همچنین ویلاهای اجاره‌ای با قیمت مناسب، آرامش و امنیت به ارمغان می‌آورند.

بخش های بابلسر


شهرستان بابلسر دارای سه بخش مرکزی، رودبست و بهمنیر است که ۳ شهر و ۶ دهستان دارد: بخش مرکزی شامل شهر بابلسر، دهستان ساحلی، دهستان بابلرود است. بخش بهنمیر شامل شهر بهنمیر، دهستان بهنمیر، دهستان عزیزک است و بخش رودبست نیز شامل شهرهادی شهر (کله بست)، دهستان پازوار و دهستان خشکرود است.
ما نیز در این نوشته قصد داریم Babolsar Attractions را برایتان معرفی کنیم تا در این بهشت سرسبز ساحلی رویایی‌ترین خاطرات را تجربه کنید.

رودخانه بابل رود


یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های شهر بابلسر، رودخانه بابل رود است که از میان شهر عبور می‌کند. این رودخانه دقیقا از کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و از دو شهر همسایه بابلسر و بابل رد شده و با طولی حدودا ۷۸ کیلومتر از جنگل‌های سواد کوه و شالیزار‌های غرب بابل عبور می‌کند و به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه بابل رود با شرایط طبیعی و تفریحگاه‌ها، اقامتگاه‌ها و اماکن پذیرائی یکی از مناطق تفریحی زیبا و دلنشین محسوب می‌شود. در این رودخانه ورزش‌های آبی مانند اسکی روی آب و قایقرانی برای علاقمندان دایر هستند و مسافران برای سفر دریایی می‌توانند از قایق‌‌های تندرو یا اتوبوس‌های دریایی استفاده کنند. همچنین دو پل زیبای تاریخی بر روی این رودخانه باعث زیبایی هرچه بیشتر آن شده‌اند. پیرامون رود نیز چندین اسکله قایقی وجود دارند که باعث جذب میلیون‌ها گردشگر به این شهر زیبا می‌شوند و اسکله‌های قایقرانی با انواع قایق‌‌ها و صنوبرهای بلند در دو طرف پیاده‌رو به جذابیت رودخانه بابل رود افزوده‌اند‌، همچنین انعکاس نور چراغ‌های حاشیه رودخانه در آب فضای دلپذیری را در هنگام شب فراهم می‌کند. قایق‌های‌ مخصوص ماهیگیران، پارکینگ‌ها، پلاژها و سوئیت‌های بلوار ساحلی، مجموعه‌های اقامتی زیبا، پارک ساحلی بابل رود و غیره اوقات خوشی را برای گردشگران شهر فراهم می‌کند.
ساعت بازدید: شبانه روزی

اسکله ساحلی


اسکله ساحلی یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در شهر بابلسر است که تجارتی در آن انجام نمی‌گیرد و فقط جنبه تفریحی و گردشگری دارد و هر ساله شمار زیادی مسافر از این اسکله بازدید می‌کنند. در اسکله ساحلی چندین سنگ خواهید دید که به عنوان موج شکن قرار داده شده اند اما به نوبه خود زیبایی منحصر به فردی به این اسکله داده اند. با این موج گیرها امکان نفوذ آب به مناطق اطراف کاهش می یابد. بهترین زمان برای بازدید از اسکله ساحلی بهار و تابستان است و به دلیل بارش های فصلی در شهر بابلسر پیشنهاد می شود لباس مناسب بپوشید. این اسکله دارای امکاناتی نظیر پارکینگ، سرویس بهداشتی، بوفه، رستوران و اقامتگاه است. چند نفر نیز به عنوان نجات غریق در این محل حضور دارند و همچنین شامل پوشش شبکه عالی در همه نقاط است.
جاهای دیدنی بابلسر

پل معلق فلزی


از نمادهای شهر ساحلی بابلسر می توان به وجود پل معلق فلزی بابلسراشاره کرد که قبل از جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۱۳ توسط مهندسین آلمانی و سوئدی روی رودخانه بابل رود احداث شده است. پل معلق بابلسر به عنوان اولین پل ماشین رو بوده و دارای طول ۸۰ متری، عرض هشت متری و ارتفاع ۱۶ متری است که باعث پیوند شرق و غرب بابلسر شده است؛ زیرا بابلسر با فریدون کنار جزو جاده های بسیار پرتردد هستند. در زمان ساخت این پل مهندسین ۵۰ سال گارانتی کرده بودند که بعد از اتمام زمان گارانتی، چندین سال قبل دچار آسیب گردید اما با انجام مرمت های لازم مجددا قابل استفاده شده است. این اثر در سال ۱۳۸۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و به عنوان یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری بابلسر به حساب می آید. پل معلق بابلسر به خاطر پل ارتباطی بین ۳ مسیر بابلسر، محمود آباد و فریدون کنار عنوان پر ترددترین مسیر را از آن خود کرده است. در هنگام بازدید از پل معلق بابلسر متوجه خواهید شد که روی این پل، پل دیگری نیز به منظور مقاوم سازی ساخته شده است تا مانع آسیب های آینده شود.
ساعت بازدید: شبانه روزی

منطقه ساحلی میرود ( بهنمیر )


منطقه ساحلی و گردشگری میرود در فاصله ۲ کیلومتری بهنمیر قرار گرفته و جزو توابع بابلسر محسوب می شود که به تنهایی گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. بهنمیر یکی از شهرهایی است که از طریق محله میرود به دریا متصل است و منظره جنگل و دریا در کنار هم سالانه مسافران زیادی را به سمت خود جذب می کند. شهر زیبا و ساحلی بهنمیر دارای منطقه ای بکر و نوار جنگلی زیبایی در قسمت شمالی است که بسیار منحصر بفرد بوده و میزبان گردشگران و میهمانان زیادی از نقاط مختلف کشور است. این منطقه ساحلی با فضای سرسبز و جنگلی خود شامل پارک کودک در کنار دریا، آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه و سکوهای مخصوص نصب چادر و رستوران است. همچنین در تابستان نیز مکان های مشخصی برای شنای بانوان و آقایان در نظر گرفته می شود که تعدادی غریق نجات نیز در این منطقه گردشگری وجود دارد. این منطقه بی نظیر گردشگری با فضای سرسبز و جنگلی خود جزو جاذبه های گردشگری به حساب می آید. بهنمیر در چهار راهی قرار دارد که از یک سو به بابلسر، از سویی به بابل، از سویی به کیاکلا و قائمشهر و از سوی دیگر به جویبار و ساری می رسد. به این منطقه ساحلی می توانید شبانه روزی مراجعه کنید و برای بازدید از این منطقه نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

سد لاستیکی


یکی دیگر از جاهای دیدنی بابلسر سدی از جنس لاستیک است که در سال ۱۳۸۴ به بهره برداری رسیده و منظره ای زیبا ایجاد کرده است. در منطقه ساحلی میرود روی همان رود، سدی لاستیکی زده شده که حدودا پنجاه متر طول و ۳ متر ارتفاع دارد. این منطقه جزو یکی از تفرج‌ گاه‌ های محبوب بابلسر در بهنمیر به شمار می رود و این سد به سد لاستیکی عرب خیل نیز مشهور است. این سد زیبا با چشم‌ انداز بی نظیر خود جزو زیباترین مناطق گردشگری بابلسر محسوب می شود و ایجاد سد پلاستیکی بر روی آب یکی از روش های مفید و کم هزینه در استفاده از آب های سطحی در قیمت های پایین است. آب این سد نیز توسط رودخانه‌ تالار تامین می شود و آن نیز از رشته‌ کوه البرز سرچشمه می گیرد و با عبور از شهرهای قائمشهر، کیاکلا و سوادکوه به سد عرب خیل در بهنمیر سرازیر می شود و پس از طی بخش‌ های غرب، شرق و جنوب بهنمیر در ساحل میرود وارد دریای خزر می ‌شود. همچنین آب جمع شده در پشت سد لاستیکی برای استفاده کشاورزان نیز به کار می رود. از مزیت های اصلی سدهای پلاستیکی عدم انباشت رسوبات در پشت سد است و برخلاف سدهای بزرگ، هیچ رسوبی جمع نخواهد شد و عمر سدهای پلاستیکی نسبت به بقیه سدها بیشتر است و چیزی حدودا ۲۵ الی ۳۰ سال است و دوباره با تعویض لاستیک ها به بهره برداری می رسند و همانند روزهای اول کاربرد دارند. لازم به ذکر است که در اطراف سد لاستیک بابلسر، استراحت گاه های مناسبی برای مسافران و گردشگران تعبیه شده است.
ساعت بازدید: شبانه روزی

تالاب عزیزک


رودخانه تالار یا در زبان محلی‌ تلار در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق بابل رود واقع شده است؛ در کنار این رودخانه یک مجتمع گردشگری به چشم می خورد که جزو زیباترین جاهای دیدنی بابلسر در کل شمال است. در این مکان همزمان می توانید جنگل و دریا را باهم ببینید و لذت ببرید. تالاب عزیزک یا آب بندان عزیزک از چهار آب بندان کوچک و بزرگ در دهستان عزیزک تشکیل شده است. پرندگان تالاب عزیزک شامل قو، اردک مرمری، درنا، عروس غاز، خوتکا و ویلو است. شنگ نیز جزو مهم ترین پستانداران آب بندان بوده و ماهیان این منطقه عبارتند از کپور، اردک ماهی و آمور. خزندگان این تالاب می توان به مار آبی، لاک پشت و مار چیبیر اشاره کرد. پوشش گیاهی در این تالاب شامل واش حصیری، سازیل، نیلوفر آبی، عدسک آبی است که پناهگاه مناسبی برای پرندگان آبزیان است. این تالاب منحصر به فرد به دست انسان ساخته شده است و از آب بندان ها در فصول بارانی برای کشت برنج و آب شرب استفاده می کنند. از امکانات این منطقه می توان به محل اقامت، آلاچیق، آب شرب، سرویس بهداشتی و چندین امکانات رفاهی دیگر اشاره کرد.
ساعت بازدید: شبانه روزی
جاهای دیدنی بابلسر

امامزاده ابراهیم (ع)


شهر بابلسر فقط شامل جاذبه های طبیعی نیست؛ بلکه دارای جاذبه های دیدنی و ارزشمند مذهبی مانند آرامگاه مطهر امامزاده ابراهیم (ع) از فرزندان امام موسی کاظم است که به ابو جواد شهرت دارد. عمارت آرامگاه دارای ساختمانی هشت ضلعی است که گنبد آن به شکل هرم و با عظمت روی بنای بقعه قرار دارد. همین امامزاده باعث نامگذاری بابلسر به نام مشهد سر بوده است. در ایام مختلف سال مخصوصا در فصل های گردشگری بسیار شلوغ می شود. قدمت این آرامگاه به قرن ۹ هجری می رسد و همچنین چندین کتیبه و صندوق قدیمی در این آرامگاه نگهداری می شوند که ارزش تاریخی این بنا را نشان می دهند. امامزاده ابراهیم در جنوب شرقی شهر بابلسر قرار دارد و براساس کتیبه های موجود می توان نتیجه گرفت که این بقعه توسط سید شمس الدین بابلکانی در قرن نهم ساخته شده است. آثار تاریخی متعددی مانند درهای نفیس، صندوق های چوبین در وسط حرم قرار دارند و نشان دهنده ارزش تاریخی این آرامگاه هستند. نمای بیرونی بقعه نیز با طاق نماها و قاب بندی های مستطیل شکل ساخته شده اند و در قسمت بالا نیز تزئیناتی به چشم می خورند. در سال های بعدی مسجد و کفش کن نیز به این مجنوعه اضافه شده است. درب ورودی به صحن حرم امامزاده دارای دو لنگه است و بالای این در نیز پنجره نورگیر مشبک بزرگی قرار دارد و کتیبه ای به خط تقی آملی معروف به رازی صلوات کبیره حک شده است. در فضای داخلی امامزاده نیز از گچ بری و مقرنس کاری های زیبایی به صورت قرینه در دور تا دور سقف کار شده است و همچنین در قسمت پایین کاشی کاری های رنگی انجام شده است. بعد از انقلاب، مرمت هایی در این امامزاده انجام گرفت و آینه کاری هایی نیز به فضای داخلی آن اضافه شد. در طی سال، مردم شهرستان بابلسر و روستاهای اطراف مراسم عزاداری در این امامزاده برگزار می کنند و آداب و رسوم دینی به جای می آورند. پیشنهاد ما اینست تا در هنگام سفرتان به بابلسر بازدید از این مکان مذهبی و تاریخی فراموش نشود.
ساعت بازدید: تا اذان مغرب و عشا

باغ وحش بابلسر


یکی از مکان های دیدنی و گردشگری شهر بابلسر در خیابان دریا قرار دارد و به صورت خصوصی اداره می شود که این جاذبه پارک وحش نام دارد. شاید در نگاه اول برایتان جالب نباشد، زیرا باغ وحشی کوچک است اما وقتی نزدیک تر بروید با حیواناتی مانند گرگ، شیر، شتر، گوش‌ سیاه، خرس، میمون روبرو خواهید شد که بسیار جذاب و دیدنی هستند، طوطی ها با بال های رنگارنگ، لک لک های زیبا و طاووس های بی نظیر که همگی باهم شما را به سوی خود جذب می کنند.

منطقه‌ توریستی کرفون


منطقه‌ توریستی کرفون یکی از مناطق بکر همراه با چشم‌انداز بی ‌نظیر در شهرستان بابلسر است که در فاصله ۱۳ کیلومتری از جاده‌ ساحلی بابلسر به ساری و ۵ کیلومتری شهر بهنمیر قرار گرفته است. در این مکان به آرامش خاصی دست خواهید یافت و همچنین تماشای غروب زیبای خورشید، ساحل زیبا و صدای امواج لذت بی نظیری را به مسافران هدیه می دهد. این منطقه بی نظیر از سال ۱۳۸۹ به صورت مرکز گردشگری به رسمیت شناخته شده است. چندین نوع تفریحات در منطقه توریستی کرفون می توانید تجربه کنید؛ مانند قایق سواری، پیاده روی، اسکی روی آب و آب تنی و غیره که جزو بهترین تفریحات منطقه گردشگری کرفون محسوب می شوند. در ساحل زیبای این منطقه شرکت توزیع ماهی های تازه و خوشمزه فعالیت دارد که ماهی را به قیمت مناسب ارائه می دهد؛ اگر با خرید بلیط هواپیما چارتر و یا معمولی به بابلسر سفر کردید حتما ماهی های این منطقه را امتحان کنید.
جاهای دیدنی بابلسر

شهرک ساحلی خزر شهر


یکی دیگر از مناطق گردشگری و توریستی شهرستان بابلسر در ۶ کیلومتری این شهرستان به فریدون کنار قرار دارد که به به شهرک خزر شهر معروف است. این شهرک از بخش های شمالی و جنوبی تشکیل شده و قسمت شمالی رو به دریای خزر و قسمت جنوبی رو به فریدون کنار است و یکی از مناطق اصلی گردشگری در فصل تابستان و روزهای تعطیل محسوب می شود. این شهرک با آب و هوای فوق‌ العاده خود و به دلیل قرارگیری در مجاورت دریا دارای طبیعت بی نظیری است. جالب اینجاست که خزر شهر به عنوان مجلل ترین و گران ترین شهرک مسکونی ویلایی ایران معرفی می شود. در خزر شهر چندین فروشگاه و مراکز خرید زیبا وجود دارد که نمایندگی برندهای مختلف هستند. از جمله امکانات این شهرک عبارتند از خیابان های ساحلی، هتل ها، زمین های تنیس، زمین های فوتبال، والیبال، زمین بسکتبال، پل عابر پیاده، رستوران ها و کافی شاپ های مختلف و چندین امکانات دیگر. برای ورود به این شهرک باید کارت ورود تهیه کنید تا به عنوان عضو شهرک یا به عنوان مهمان وارد شوید. این شهرک زیبا جزو مناطق خلوت و دنج به شمار می رود تا به دور از هیاهوی شهری به آرامش برسید.

سقانفارها


سقانفارها، سقانپار یا سقاتالار نام بناهای هستند که در استان مازندران برای مراسم سوگواری در ماه محرم استفاده می شوند. این بناها به شکل آلونک‌ های کوچک و چوبی هستند که در دو طبقه ساخته شده اند و طبقه اول مخصوص خانم ها و طبقه‌ دوم مخصوص آقایان است. این بناهای ارزشمند از لحاظ معماری ممتاز بوده و وقف حضرت ابوالفضل هستند. در روستاهای بابلسر چندین مورد سقانفار وجود دارد که قدمتشان به دوره قاجار می رسد، بهترین زمان برای تماشای این جاذبه های دیدنی در ماه های محرم و صفر است. در تزئین سقانفارها از الوارهای چوبی مزین به نقوش هندسی، اسلیمی، جانوری و انسانی استفاده شده است و داستان هایی مانند شاهنامه، اساطیر و اشعاری در شرح واقعه کربلا و کنده کاری روی چوب ها انجام گرفته است. سقانفارهای بابلسر عبارت اند از آرمیج کلا در روستای آرمیج کلا، اسپی کریم کلا در بخش فریدون کنار، شرمه کلا در بخش رودبست، علی آباد در بخش مرکزی بابلسر، ولیک رود پشت در بخش رودبست قرار دارند.

برج تاریخی ساعت


برج تاریخی ساعت در خیابان فلسطین یا کاخ شهر بابلسر قرار دارد. این برج ساعتی در دوره پهلوی اول ساخته و در سال ۱۳۶۸ به ثبت ملی رسیده است. این برج در اصل به عنوان منبع ذخیره آب طراحی شده و دارای شاخص های فنی و هنری بی نظیری است. بنای آن به شیخ سید صالح صالحی مشهد سری بزرگ خاندان صالحی بابلسر نسبت داده می شود. این برج در حال حاضر آسیب دیده و نیاز به مرمت و بازسازی دارد. در هنگام سفرتان به شهر بابلسر بازدید از این جاذبه دیدنی خالی از لطف نیست.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است