search
menu
بابل keyboard_arrow_down close
hotel
هتل های بابل ۹

درباره بابل

درباره بابل


به جز شهر شیراز شهر دیگری در کشور وجود دارد که به شهر بهار نارنج معروف است و آن شهر زیبای بابل است علت این لقب به شهر بابل وجود ۵۰۰ هزار درخت نارنج در این شهر است. شهر بابل که یکی از شهرهای پرجمعیت مازندران می‌باشد در زمینه‌های پزشکی، کشاورزی، دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی و تجاری نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

تاریخچه بابل


شهر بابل ابتدا مامطیر یا مَمَطیر یا مامَطیران نام داشت. اما بعد از حمله مغول و اواخر دوره صفوی از آن حیث که این شهر محل عبور و مرور تاجران و بازرگانان بوده است به شهر بافروش نیز معروف بوده است. اما پس از آن در سال ۱۳۱۰ به دنبال نقشه کشی از شهر به دستور پهلوی اول نام این شهر به بابل تغییر می‌کند.
این شهر در گذشته دارای رونق و اهمیت بسیاری بوده است به نحوی که اکثر حاکمان و شاهان به آن سفر کردند و نظر ویژه‌ای به آن داشتند. از جمله شاهانی که به این شهر سفر کردند می‌توان به سفر ناصرالدین شاه اشاره کرد که در مدت حکومتش دو بار به این شهر سفر کرد. علاوه بر این باب برای سیاحان نیز یک مکان زیبا محسوب می‌شد که نام این شهر در سفرنامه‌های آنان و وصف این شهر گواه این علت است. در سفرنامه ویشارد آمریکایی از دریاچه شهر سخن می‌گوید که روی آن را قشنگ‌ترین نیلوفرهای آبی پوشیده بوده است. همچنین ژوبر فرانسوی در دهه اول قرن نوزدهم پلی که در شهر بابل و بر سر راه قدیم آمل به بابل واقع شده قرار دارد را «خیلی زیبا » معرفی می‌کند و می‌گوید دارای ده چشمه است و دو ستون چارگوش بلند دوسوی آن را زیور بخشیده است.
بابل

علت نامگدازی و معنی بابل


از نظر لغوی بابل به معنی مکانی استکه دارای آب های فراوان است و علت این نامگذاری وجود رودخانه‌ای به نام باول بوده است از این رو روستاهایی تاریخی به چشم می‌خورد که دارای نام‌هایی چون بابلکان، بابلکنار و .. بوده است.

موقعیت جغرافیایی


شهر بابل در فاصله مازندران و کوه‌های البرز واقع شده و ۱۵ کیلومتر تا دریای مازندران فاصله دارد از این رو دارای آب و هوایی متفاوت است به صورتی که هم اقلیم کوه‌پایه‌ای دارد هم کوهستانی.

سوغات و صنایع دستی بابل


از آنجایی که این شهر به بهارنارنج معروف است در ساله جشنواره ملی بهارنارنج در بابل برگذار می‌شود. اگر می‌خواهید با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر کنید و از این جشن دیدن کنید باید بداندی در ماه اردیبهشت در بوستان نوشیروانی برگذار می‌شود و هدف از اچرای این جشن احیای این آیین سنتی، صنعتی کردن این آیین و ایجاد فضایی بانشاط و مبتنی بر صمیمیت و تقویت فرهنگ مهرورزی با طبیعت است.
علاوه بر این کارخانه قندسازی در این شهر به رشد اقتصادی بابل کمک کرده است.
افراد این شهر به هنرهای زیبایی چون صنعت گلیم بافی، سرامیک سازی، قالی بافی، ، سوزن دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری، چرم سازی، منبت کاری، شمد و ملحفه دوزی، حصیر بافی، عروسک سازی طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلد سازی سنتی، صنایع دستی دریایی فعالیت می‌کنند که بسیار برای گردشگران چشم نواز است.
بابل

غذاها و خوراکی‌های بابل


بابل دارای شیرینی‌های سنتی بسیار خوشمزه ای است بنابراین فراموش نکنید در سفر به بابل حتما آن‌ها را امتحان کنید. در زیر بیشتر به این شیرین‌ها می‌پردازیم.
پشت زیک: این خوراکی لذیذ و خوش عطر به سوهان کنجدی نیز شهرت دارد و اسم آن برگرفته از پرنده‌ای به اسم زیک است. در این شیرینی از کنجد، شکر، گردو، عسل، کره، هل و زعفران استفاده می‌شود. خوردن شیرینی زیک به همراه چای داغ در زمستان بسیار دلچسب است.
آغوزنون: این نوع شیرینی لذیذ که بیشتر در جشن‌ها و مراسم طبخ می‌شود که در آن ترکیب لذیذی از کنجد و گردو می‌باشد.
کماج مازندرانی: این نان که مشابه آن در همدان طبخ می‌شود ترکیب خوش عطری از شکر، آرد برنج، ، تخم مرغ،زعفران، شیر، وانیل، زردچوبه وگلاب است.

جاذبه‌های گردشگری بابل


ییلاق فیلبند
یکی از زیباترین ییلاق های استان‌های شمالی به نام فیلبند در بابل قرار گرفته که منظره زیبایی از شهرهای بابل، آمل، قائمشهر، ساری و شهرهای اطراف به همراه دریای زیبای خزر به گردشگران هدیه می‌کند.
بابل
جنگل نارنجلو
جنگلی مملو از درختان در هم تنیده که بوی بهار نارنج هوای جنگل را معطر کرده و همانند قطعه‌ای از بهشت می‌ماند. از این رو مقصدگاه بسیاری از تورها و پیک نیک‌های خانوادگی است.
آبشار تیرکن
یا هفت آبشار که یکی از طبیعت های بهشت گونه ایران می باشد و همانطور که از نامش پیداست از هفت آبشار بزرگ و کوچک تشکیل شده.
برج دیدبانی کاخ بابل
این برج زیبا که در مرکز شهر قرار دارد مربوز به دوران پهلوی است که به نورهای زیبایی مزین شده تا در شب جلوه زیباتری به بازدیدکنندگان و گردشگران شهر نشان دهد.
کاخ شاپور
عمارتی تاریخی، باشکوه و مجلل به نام کاخ سلطنتی بابل که در جنوب شهرستان بابل و درون باغی زیبا و باصفا که به دوره پهلوی تعلق دارد و در حال حاظر محل دانشگاه پزشکی استان مازندران است.

دیدنی های بابل