search
menu

غار اسپهبد خورشید مازندران

[ پنهان کردن ]
درباره غار اسپهبد خورشید مازندران
چرا بازدید از غار اسپهبد خورشید مازندران پیشنهاد می شود؟
تاریخچه غار اسپهبد خورشید مازندران
معماری غار اسپهبد خورشید مازندران
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید
نحوه دسترسی به غار اسپهبد خورشید مازندران
بهترین زمان سفر به غار اسپهبد خورشید مازندران
مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک غار اسپهبد خورشید مازندران

درباره غار اسپهبد خورشید مازندران


غار اسپهبد خورشید در منطقه سر سبز سواد کوه استان مازندران، بین ایستگاه راه‌آهن پل سفید و سرخ آباد، در مجاورت دو آب واقع شده است. سواد کوه یکی از زیبا‌ترین مناطق استان مازندران بوده و با زیبایی‌های حیرت‌انگیز خود گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. مردم سوادکوه به زبان طبری و مازندرانی صحبت می‌کنند. از آداب و رسوم معروف مردم سواد کوه می‌توان به پوشیدن لباس‌های سنتی و محلی اشاره کرد. غار اسپهبد خورشید بزرگ‌ترین طاق سنگی طبیعی - باستانی در نظر گرفته شده است. در نزدیکی این غار بازمانده ای از یک قلعه و برج ویران شده وجود دارد که زمانی سازه ای زیبا از سنگ و ملات بود. این غار چیزی بیشتر از یک غار طبیعی است و یکی از بهترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعت‌گردی استان مازندران به شمار می‌آید. از نام‌های دیگر غار اسپهبد خورشید می‌توان به طاق عایشه گرگیلی دژ، کرکیل دژ، لاپ کمر، دیو کالی، غار دربند کولا، دکان داوود وقلعه دیو سفید اشاره کرد. اگر قصد خرید بلیط هواپیما و سفر به استان مازندران را داشته باشید، پیشنهاد می‌شود که فرصت بازدید از غار زیبای اسپهبد خورشید مازندران را از دست ندهید.
غار اسپهبد خورشید مازندران

چرا بازدید از غار اسپهبد خورشید مازندران پیشنهاد می شود؟


• غار اسپهبد خورشید بلند‌ترین طاق طبیعی جهان است.
• تاریخ سرزمین‌مان در هزار سال پیش را در خود جای داده است.
• زیبایی‌های توریستی و تاریخی این غار سبب جذب کوهنوردان و گردشگران بسیاری به این منطقه شده است.
• غار اسپهبد خورشید در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

تاریخچه غار اسپهبد خورشید مازندران


این غار در طول زمان یک پناهگاه طبیعی بوده است و در دوره ساسانیان، قلعه آخرین فرمانروای طبرستان بوده است. از اواسط پنجاه قرن گذشته، باستان شناسان مختلف حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای از این غار بازدید کرده‌اند. غار اسپهبد خورشید در سال ۱۳۳۵ برای اولین بار از سوی هیات غارشناسان ایران کشف شد. این غار تنها غار به حساب نمی‌آید بلکه در گذشته از آن استفاده جنگی می‌کردند، به همین دلیل می‌توان آن را قلعه نیز نامید. دیواری از جنس سنگ و ساروج در غار چیده شده است که قدمت آن به دوران ساسانیان بر می‌گردد. غار اسپهبد خورشید در صدر اسلام جایگاه ونداد هرمز بود. این غار با نام دژ افسانه‌ای نیز شناخته می‌شود و احتمالاً این مرکز در گذشته مرکز دفاعی اسپهبدان مازندران بوده است.

معماری غار اسپهبد خورشید مازندران


موسسه تحقیقات میراث فرهنگی و گردشگری (RICHT) گزارش داد، ساختار پیچیده شبکه آبراه در غار اسپهبد خورشید، معماری دفاعی منحصر به فردی متعلق به دوران ساسانی در کوه‌های مرتفع است که از طریق کانال‌های پنهان و ذخیره آب در مخازن منحصر به فرد، به دژ مستحکم مشرف می‌شود. این غار دارای یک منطقه یا تالار ساده با سقف۸۰ متر است. دهانه این غار یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های غار طبیعی دنیاست. پرتگاه ترسناکی که در مقابل غار قرار دارد، ورود به آن را با مشکل رو به رو کرده است. غار دارای اتاق‌هایی است که قدمت آن ها به دوره ساسانیان بر می‌گردد. در سمت چپ غار، قلعه‌ای چهار طبقه از سنگ و ملات ساخته شده است که شاهکار معماری زمان خود است. در سمت راست غار، سنگرها و ساختمان‌های دفاعی بی‌شماری ساخته شده است که همه آنها پس از قرن‌ها محکم و سالم باقی ماندند. این دو قسمت از طریق جاده‌ای ساخته شده از سنگ و ملات به هم متصل شده بودند.
غار اسپهبد خورشید مازندران

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید


بازدید از این جاذبه تاریخی و توریستی رایگان بوده و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۱-۲ ساعت است.

نحوه دسترسی به غار اسپهبد خورشید مازندران


غار اسپهبد خورشید در مسیر شمال ایران از تهران، در منطقه دوآب از شهر سواد کوه در استان مازندران واقع شده‌است. یکی از مسیرهای رسیدن به این جاذبه این است که شما می‌توانید با بلیط هواپیما تهران اول به شهر تهران سفر کنید و بعد از آن جا حدود ۱۸۲ کیلومتر از تهران به مازندران را طی کنید سپس خود را تا ۱.۵ کیلومتری فیروز کوه برسانید. جاده‌ای در سمت راست قرار دارد که به این غار ختم می‌شود. همچنین در مسیر سفر به غار اسپهبد از زیبایی‌های جنگل های سواد کوه که چشم هر گردشگری را خیره می‌کند، می‌توانید نهایت لذت را ببرید. موقعیت غار به گونه‌ای است که دسترسی به مغازه ها وجود ندارد، بنابراین توصیه می‌شود که آب و مواد غذایی با خود به همراه داشته باشید.

بهترین زمان سفر به غار اسپهبد خورشید مازندران


با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص غار اسپهبد خورشید، فصل تابستان بهترین زمان سفر و بازدید از آن به حساب می‌آید. اگر در فصول خنک سال مثل بهار و پاییز قصد سفر به این منطقه را داشتید، حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.

مکان ها و جاذبه های گردشگری و دیدنی نزدیک غار اسپهبد خورشید مازندران


کلیسای سرخ ‌آباد: ۹ کیلومتر
پل ورسک: ۱۵.۴ کیلومتر
آبشار ورسک: ۱۵.۴ کیلومتر
قلعه کنگلو: ۱۸.۵ کیلومتر
دریاچه شورمست: ۲۲.۳ کیلومتر
کاروانسرای گدوک: ۲۸.۵ کیلومتر



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است