search
menu

آزاد کوه سیاه بیشه

[ پنهان کردن ]
آزاد کوه سیاه بیشه کجا واقع شده است؟
وجه تسمیه آزاد کوه سیاه بیشه
مسیرهای صعود به آزاد کوه سیاه بیشه
چه فصلی از سال برای صعود به آزاد کوه سیاه بیشه مناسب است؟
برای صعود به آزاد کوه سیاه بیشه چه تجهیزاتی لازم است؟
چگونه خودمان را به مسیرهای صعود به آزاد کوه سیاه بیشه برسانیم؟
اگر اهل کوهنوردی و گردش در طبیعت باشید، بی‌شک نام آزاد کوه سیاه بیشه را شنیده‌اید. یکی از مرتفع‌ترین قله‌های رشته‌کوه البرز که در استان مازندران واقع شده است و به سبب موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی، یکی از جذاب‌ترین مقاصد صعود برای گروه‌های کوه‌نوردی محسوب می‌شود.
آزاد کوه سیاه بیشه

آزاد کوه سیاه بیشه کجا واقع شده است؟


آزادکوه در میان رشته‌‌کوه‌های البرز مرکزی با ارتفاع ۴۳۵۰ متر، جا خوش کرده‌است. البرز مرکزی که از دره کرج تا گسل سمنان را در برمی‌گیرد، رشته‌کوه والد آزادکوه شناخته می‌شود.
آزادکوه را با نام شاهزاده کج گردن نیز می‌شناسند. این شاهزاده از سمت شمال به جاده یوش بلده می‌رسد. فرقی نمی‌کند اهل کدام استان کشورمان باشید، قطعا نام یوش را به‌دلیل این‌که زادگاه شاعر بلندآوازه ایرانی، نیما بوده‌است، شنیده‌اید. بنابراین اگر برای صعود این کوه زیبا به مازندران آمدید، گردش در یوش را هم در برنامه تفریحی‌تان بگنجانید.
آزاد کوه سیاه بیشه از سمت جنوب به جاده شمشک دیزین می‌رسد. خب! این جاده هم که نیاز به توضیحات اضافه ندارد. پیست اسکی بین‌المللی دیزین در نزدیکی شمشک را مگر کسی هست که نشناسد؟!
آزاد کوه از غرب به جاده چالوس می‌رسد، همان جاده دلربایی که نیمی از لذت سفر به شمال، لابلای پیچ و خم‌های آن می‌گذرد.
بنابراین اگر قرار نیست، یک روزه به آزاد کوه سیاه بیشه صعود کنید و می‌خواهید یک برنامه مفصل تفریحی بچینید که نهایت لذت را از جاذبه‌های گردشگری اطراف ببرید، روستای تاریخی یوش، هیجان اسکی در پیست بین‌المللی دیزین، دره و رود وارنگه، دشت کمان کوه و دشت سوتک همه گزینه‌هایی هستند که در برابر شما قرار می‌گیرند.

وجه تسمیه آزاد کوه سیاه بیشه


آزادکوه در دل رشته‌کوه‌های البرز، یکه و تنها سر برآورده است، به‌طوری که تنها از زاویه جنوبی خود با ارتفاعات اطراف، ارتباط دارد و در باقی زوایا اتصالی برقرار نیست. همین امر سبب شده تا بومیان منطقه، این قله مخروطی را آزاد کوه سیاه بیشه بنامند.
منفرد بودن این کوه و انحراف ارتفاع آن سبب شده تا نام دیگر این کوه، شاهزاده کج گردن، باشد.
آزاد کوه سیاه بیشه

مسیرهای صعود به آزاد کوه سیاه بیشه


همان‌طور که پیشتر گفته شد، آزادکوه، اتصالی با ارتفاعات اطراف به غیر از یکی از وجوه خود که وجه جنوبی است، ندارد. بنابراین این کوه از ۴ مسیر قابل صعود است.
• مسیر شماره۱- مسیر شمالی
برای صعود به آزاد کوه سیاه بیشه از مسیر شمالی، ابتدا باید خود را به روستای نسن برسانید. نسن از توابع بخش بلده و شهرستان نور است. نسن را باید خط مرزی دو استان مازندران و تهران محسوب کرد.
از نسن باید به سمت دشت کمان‌کوه حرکت کنید و با عبور از این دشت و گردنه چورن، موفق به فتح شاهزاده کج گردن خواهید شد. یادتان باشد در عبور از دشت کمان‌کوه می‌توانید بطری‌ها و قمقمه‌های خود را پر از آب چشمه‌های گوارای این منطقه کنید، چراکه صعود به آزاد کوه از این مسیر حدود ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد.
• مسیر شماره ۲- مسیر شمال شرقی
در هر نقطه از ایران که هستید، اگر قصد کردید به ارتفاعات شاهزاده گردن کجی که در مازندران پای در ‌بند شده است، سری بزنید، اقدام به خرید آنلاین بلیط هواپیما کنید و خودتان را به شمال کشور برسانید.
مقصد بعدی شما باید شهرستان نور باشد، از نور به روستای کلاک علیا بروید و با عبور از گردنه چورن به قله ۴ هزار متری آزاد کوه سیاه بیشه برسید.
اگر مسیر برفی و لغزنده نباشد طی حداقل ۲۴ و حداکثر ۴۸ ساعت، موفق به صعود خواهید شد. ضمنا این مسیر رایج‌ترین مسیری است که اکثر گروه‌های کوه‌نوردی برای صعود انتخاب می‌کنند و نزدیک‌ترین مسیر نیز محسوب می‌شود‌.
• مسیر شماره ۳- مسیر شرقی
برای صعود به آزاد کوه از مسیر شرقی باید خودتان را به روستای ناحیه از توابع بخش بلده شهرستان نور برسانید.
ناحیه یا نایه از روستاهای معروف مازندران به‌شمار می‌رود که اگر از سمت جاده چالوس قصد دارید به سمت آن حرکت کنید، باید بدانید که این آبادی در ۴۰ کیلومتری شرق این جاده واقع شده است. کوه‌پیمایی خود را از ناحیه، آغاز کنید و مانند دو مسیر قبلی بعد از عبور از گردنه چورن، موفق به فتح قله خواهید شد.
• مسیر شماره ۴- مسیر جنوب غرب
برای صعود به قله آزاد کوه سیاه بیشه از مسیر جنوب غرب، خودتان را به بخش آسارا شهرستان کرج برسانید‌. از آسارا به سمت وارنگه‌رود حرکت کنید و دره این روستا را نیز پشت سر بگذارید.
پس از پیمودن دره اول، قدم به دره دوم موسوم به شیرکمر خواهید گذاشت. به راه خود ادامه دهید تا به دشت سوتک برسید.
در ادامه باید از گردنه سوتک بگذرید و با ورود به دشت کمان‌کوه، گردنه چورن را پشت سر بگذارید و به قله برسید.
این مسیر، طولانی‌ترین و دورترین فاصله تا قله را دارد، اما اگر وقت کافی دارید و اهل طبیعت‌گردی هستید، سفر جذابی را تجربه خواهید کرد.
آزاد کوه سیاه بیشه

چه فصلی از سال برای صعود به آزاد کوه سیاه بیشه مناسب است؟


بهار و تابستان، بهترین فصل برای صعود به قله آزاد کوه سیاه بیشه است. البته که اگر علاقمند به کوه‌نوردی در برف و یخ هستید، پاییز و زمستان این کوه زیبا را نیز می‌توانید تجربه کنید، اما در صورت برفی بودن قله، امکان ریزش بهمن، بسیار محتمل است.

برای صعود به آزاد کوه سیاه بیشه چه تجهیزاتی لازم است؟


اگر در فصل بهار و تابستان برای صعود اقدام کنید به هیچ تجهیزات خاصی نیاز ندارید. حتی لازم نیست قبلا کوه‌نوردی را تجربه کرده باشید یا علم این رشته را داشته باشید.
داشتن آذوقه کافی، کفش راحت، چادر و امکانات برای برپایی کمپ، تنها نیازهای شماست، چراکه هیچ پناهگاهی در مسیر وجود ندارد.

چگونه خودمان را به مسیرهای صعود به آزاد کوه سیاه بیشه برسانیم؟


بهترین راه برای رسیدن به مسیرهای صعود به آزاد کوه سیاه بیشه، خرید آنلاین بلیط هواپیما است که با حداقل صرف وقت، هزینه و انرژی، خودتان را به مازندران برسانید و از آنجا راهی شهرستان نور شوید.
سپس می‌توانید یکی از سه مسیر را برای صعود انتخاب کنید و به سمت روستای مورد نظر بروید.
حتی می‌توانید با خرید آنلاین بلیط هواپیما به تهران و سپس کرج بروید و مسیر طولانی صعود به شاهزاده کج گردن را انتخاب کنید.
برای خرید آنلاین بلیط هواپیما با بهترین قیمت، سریع‌ترین زمان ممکن و محیطی امن، روی سفر مارکت حساب کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است