search
menu

جنگل انجیلی زیرآب

[ پنهان کردن ]
جنگل انجیلی زیرآب
چرا بازدید از جنگل انجیلی را پیشنهاد می کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته جنگل انجیلی زیرآب
چگونه به جنگل انجیلی برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به جنگل انجیلی زیرآب
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به جنگل انجیلی

جنگل انجیلی زیرآب


اگر شما هم از دوستداران طبیعت دست‌نخورده و زیبای ایران هستید، باید سری به جنگل انجیلی زیرآب بزنید. این جنگل در استان مازندران، در منطقه سوادکوه و در نزدیکی شهرستان زیرآب قرار دارد.اگر با خرید بلیط هواپیما به این مناطق سفر کردید بهتر است بدانید که جنگل انجیلی زیرآب یکی از قدیمی‌ترین پوشش‌های گیاهی بازمانده از دوره سوم زمین‌شناسی را در خود جای داده که درخت انجیلی نام دارد. نام علمی درخت انجیلی، پاروتیا پرسیکا است و ریشه در ۱۷ هزار سال پیش، در دوران یخبندان دارد. نام‌های دیگر درخت انجیلی آسوندار، انجیلو، انجول، تویی، تفی و زوند است. استحکام و سختی چوب این درخت نام چوب آهن را برای آن به دنبال داشته است. درخت انجیلی فقط در مناطق خاصی در اطراف دریای خزر رشد می‌کند و باید این میراث طبیعت را پاسداری کرد. درخت‌های انجیلی از نظر تعداد بیش از ۱۰ درصد درختان جنگل‌های هیرکانی را تشکیل می‌دهند.
درختان انجیلی گیاهانی بلندقامت هستند و بلندی آنها به ۲۵ متر می‌رسد. رنگ برگ‌های جوان این درختان در فصل بهار بنفش مایل به قرمز است، اما در تابستان سبز تیره می‌شوند. در فصل پائیز این برگ‌ها به نارنجی سوخته و پررنگ، و قرمز روشن تغییر رنگ می‌دهند. رنگ تنه درخت انجیلی قهوه‌ای مایل به قرمز است و سطح آن در زیر پوسته زیبا و پرنقش‌ونگار درخت، صاف و صیقلی است.
جنگل انجیلی زیرآب

چرا بازدید از جنگل انجیلی را پیشنهاد می کنیم؟


* دیدن جنگل انجیلی زیرآب دیدار از شگفتی‌های طبیعت است. در این طبیعت زیبا گیاهانی را می‌توانید ببینید که نمونه آن در مناطق دیگر ایران دیده نمی‌شود.
* یکی از صحنه‌های جالبی که ممکن است در دیدار از جنگل انجیلی زیرآب ببینید، درختان درهم گره‌خورده است. از ویژگی‌های درختان انجیلی این است که اگر در نزدیکی یکدیگر قرار گیرند، یک کلونی از درختان را تشکیل می‌دهند که باوجود جدا بودن، تبدیل به درختی یگانه می‌شود.
* ریشه و برگ‌های درخت انجیلی مصرف دارویی دارد و در رفتن به این منطقه می‌توانید بدون رساندن آسیب به درختان مقداری از برگ آنها را با خود ببرید.
* اگر دوستدار دیدن جانورانی مثل خزندگان هستید، در سفر به جنگل انجیلی زیرآب روی زمین را نگاه کنید تا شاید زیباترین موجودات خزنده را هم ببینید. البته همه می‌دانیم که از نزدیک شدن و لمس موجودات جنگل باید خودداری کنیم و به آنها و حریم زندگی آنها آسیب نرسانیم.
* یکی از زیباترین منظره‌های طبیعی دنیا، دیدن این جنگل سحرآمیز در فصل پائیز است. در این فصل با غوغای رنگ‌ها روبه‌رو خواهید شد. پس اگر در فصل پائیز به این جنگل سفر کردید، از دیدن این منظره بهشتی لذت ببرید و زیبایی آن را در قاب عکس‌ها ماندگار کنید.
* شغل اصلی مردم روستای ولیلا در نزدیکی جنگل انجیلی باغداری و زنبورداری است. پس اگر به این روستا رفتید، خرید از مردم آن را هم فراموش نکنید.
* ممکن است در مسیر پیاده‌روی خود در جنگل انجیلی، شانس این را هم داشته باشید که زالزالک و آلوچه وحشی هم بچینید و نوش جان کنید.
* در مسیر پیاده‌روی در جنگل انجیلی، موسیقی آب آبشار و رودخانه شما را همراهی خواهد کرد.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته جنگل انجیلی زیرآب


جنگل انجیلی زیرآب در هر فصلی از سال دیدنی و زیبا است. دیدن درختانی که فقط در مناطقی خاص از ایران رشد می‌کنند و آبشاری که در دل جنگل نمایان است را نباید از دست بدهید. همچنین خزه‌ها، قارچ‌ها، سرخس‌ها و گیاهانی که سر راه شما قرار می‌گیرند و بسیاری دیگر از شگفتی‌های طبیعت را فقط در جنگل انجیلی می‌توانید ببینید.

چگونه به جنگل انجیلی برویم؟


اگر شما هم از دوستداران سفرهای هوایی هستید، پیشنهاد ما در سفر مارکت برای رفتن شما به این جنگل زیبا، تهیه بلیط ارزان هواپیما مانند بلیط چارتر است. نزدیک‌ترین فرودگاه به زیرآب و جنگل انجیلی، فرودگاه ساری، با فاصله‌ای در حدود ۷۵ کیلومتر است. البته پس از آن باید با کرایه کردن خودرو بقیه مسیر را به سمت این جنگل بپیمایید.
اما دوستداران سفر با خودروی شخصی برای رسیدن به جنگل‌های انجیلی باید مسیر جاده فیروزکوه به قائمشهر را در پیش بگیرند. اگر شما هم با خودروی خود راهی سفر شدید، پس از گذشتن از میدان شهر زیرآب به جاده سمت راستی بپیچید. پس از گذشتن از روستای اتو و رسیدن به دوراهی، مسیر سمت چپ شما را به روستای ولیلا می‌رساند. از روستای ولیلا هم راهی جاده خاکی روستای سوخته سرا شوید که گذرگاه اصلی برای رسیدن به جنگل انجیلی سوادکوه است.
پس از آن حدود یک ساعت پیاده‌روی در پیش دارید تا در راهی کم‌شیب در جنگل انجیلی به آبشار ولیلا برسید.
جنگل انجیلی زیرآب

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل انجیلی زیرآب


جنگل انجیلی زیرآب سرشار از دیدنی‌ها است. آبشار ولیلا هم یکی از دیدنی‌های این جنگل است که پس از دو کیلومتر جنگل‌پیمایی به آن می‌رسید. آبشار ولیلا خیلی بلند نیست، اما دیدن زیبایی دل‌انگیز آن در دل جنگل‌ انجیلی روح شما را تازه می‌کند.
روستای ولیلا روستایی کم‌جمعیت و دنج در دل طبیعت مازندران است که در سفر به این منطقه باید سری هم به آن بزنید. کرایه کردن اتاق و ماندن در این روستا هم تجربه‌ای است که بد نیست یک بار آن را بیازمایید. همچنین می‌توانید سری به جنگل و آبشار پلنگ دره در این منطقه بزنید و از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید.
این منطقۀ جنگلی نیز خالی از امامزاده نیست، پس دیدن دشت گل نرگس اطراف امامزاده یحیی را هم از دست ندهید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به جنگل انجیلی


بهترین اقامتگاه‌ها در نزدیکی جنگل انجیلی، خانه‌های روستایی و اتاق‌های اجاره‌ای در روستای ولیلا و جمشیدآباد است. فاصله این روستاها تا جنگل انجیلی کمتر از ۵ کیلومتر است. البته اگر اهل کمپینگ هستید، چادر زدن هم گزینه جالبی برای یک تجربه بی‌همتا در این منطقه جنگلی است.

سخن پایانی


برای رفتن به جنگل انجیلی زیرآب هر فصلی از سال را می‌توانید انتخاب کنید، اما مانند مناطق دیگر شمالی ایران، فصل‌های پرباران دسترسی به مناطق جنگلی را سخت‌تر می‌سازد. بدین ترتیب بهترین فصل‌ها برای دیدن و لذت بردن از زیبائی‌های خیره‌کننده جنگل انجیلی از اردیبهشت‌ماه در فصل بهار تا پایان فصل پائیز است.
یک نکته را درگشت‌وگذار جنگلی خود به خاطر داشته باشید که راهِ رفتن به جنگل انجیلی دارای شیب روبه‌پائین کمی است. پس راه برگشت سربالایی است و زمان بیشتری نسبت به مدت‌زمان رفتن نیاز دارد، و البته خستگی بیشتری نیز به‌دنبال دارد.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است