search
menu

جاهای دیدنی ازنا

[ پنهان کردن ]
آب و هوا و بهترین زمان سفر به ازنا
چشمه قُلقُل
امامزاده آقا پیر عباد
روستای کمندان
تونل برفی ازنا
رودخانه ماربره
پارک جنگلی اشترانکوه
روستای دربند
قلعه دز
چشمه یا چاه تیان
امامزاده قاسم
روستای دره تخت
غار ماهی کور در ازنا
ازنا شهری زیبا و کم‌جمعیت در شرق استان لرستان است. این شهر در دشت‌های زیبای جاپلق قرار گرفته است. ازنا از جنوب به اشترانکوه، از غرب به دربند، از شرق به امامزاده قاسم و از شمال به مومن‌آباد محدود می‌شود. ازنا جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و طبیعت آن بکر و دیدنی است. روستاهای آباد این شهرستان مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز دارد. به همین دلیل گردشگران زیادی با خرید آنلاین بلیط هواپیما خرم آباد و یا دیگر وسایل نقلیه به لرستان و سپس به ازنا سفر می‌کنند.
ازنا خاک حاصلخیزی دارد که برای کشاورزی بسیار مناسب است. همچنین آب و هوای مناسب آن سبب پیدایش طبیعتی بکر و دیدنی شده است. این شهرستان تاریخی بیش از ۱۰۰ تپه باستانی دارد که اغلب آن‌ها در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته‌اند. به گفته کارشناسان تاریخ قدمت این تپه‌ها به عصر مفرغ و آهن برمی‌گردد.
اگر قصد سفر به شهرستان ازنا را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی جاذبه‌های دیدنی ازنا و بررسی بهترین زمان سفر به این شهر می‌پردازیم.
جاهای دیدنی ازنا

آب و هوا و بهترین زمان سفر به ازنا


ازنا شهری سرسبز و در تمامی فصل‌های سال پذیرای گردشگران است. جالب است بدانید که اغلب مساحت این شهرستان را دشت‌های حاصلخیز و زمین‌های کشاورزی تشکیل داده است. وضعیت جغرافیایی این شهر سبب شده تا ازنا در اغلب فصل‌های سال آب و هوایی مطلوب داشته باشد. در واقع ازنا از نظر آب و هوایی جزء بهترین مناطق ایران برای کشاورزی است. اگر از سمت دشت‌ها به طرف حاشیه ازنا بروید به مناطق مرتفع و کوهستانی خواهید رسید. در این مناطق درختان سرمادوست زیادی وجود دارد.
ازنا در بخش‌های مسکونی و مرکزی آب و هوایی معتدل در تمامی روزهای سال دارد. اما هرچه به سمت حاشیه‌های شهر برویم، با سرمای هوا مواجه خواهیم شد. در پاییز و زمستان ازنا اغلب سرد و برفی است. به همین خاطر توصیه می‌شود که شش ماه اول سال را برای بازدید از ازنا در نظر بگیرید. در بهار دشت‌های ازنا سرسبز هستند و تابستان نیز گرمای زیادی ندارد. به همین دلیل بسیاری از گردشگران برای فرار از گرمای تابستان به شهر ازنا سفر می‌کنند.
جاهای دیدنی ازنا

چشمه قُلقُل


چشمه قلقلی یا چشمه قلقل یکی از جاذبه‌های دیدنی ازنا است که در روستای دربند از توابع این شهرستان قرار گرفته است. این چشمه یک جاذبه طبیعی است که از دهانه ۷ متری یک کوه سنگی خارج شده است. این چشمه جوشان در هرثانیه ۴۵ لیتر آب‌دهی دارد. از آب این چشمه برای آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود.
چشمه قلقل آبی خنک و معدنی دارد. به همین دلیل در روزهای گرم تابستان میزبان گردشگران زیادی است. در آب‌های اطراف این چشمه می‌توان شنا کرد و از طبیعت بی‌نظیر چشمه لذت برد.

امامزاده آقا پیر عباد


در ۲ کیلومتری شمال غرب ازنا امامزاده آقا پیر عباد قرار گرفته است. این امامزاده یکی از نوادگان امام موسی کاظم است که در زمان خلافت عباسیان برای ترویج اسلام به ازنا آمده بود. امروزه امامزاده آقا پیر عباد به یکی از مکان‌های مذهبی ازنا تبدیل شده است. در مجاورت این امامزاده یک چشمه جوشان قرار گرفته است که بسیار دیدنی است.

روستای کمندان


کمندان یکی از روستاهای توابع شهرستان ازنا است که در دامنه کوه اشترانکوه واقع شده است. این روستا رودخانه و چشمه‌های زیبایی دارد که همه از اشترانکوه سرچشمه می‌گیرند. وجود چشمه‌ها و رودهای بسیار زیاد سبب طراوت این منطقه شده است. پوشش گیاهی روستای کمندان خاص و زیبا است. درختان کهنسال بید، در این منطقه بسیار دیدنی است. ساکنان کمندان بسیار مهمان‌نواز و خونگرم هستند.
جاهای دیدنی ازنا

تونل برفی ازنا


اشترانکوه بلندترین قله رشته‌کوه زاگرس است که در بخش شمالی شهر ازنا قرار گرفته است. یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی ازنا تونل برفی است که در منطقه کمندان واقع شده است. البته این جاذبه طبیعی و مسیر آن کمی خطرناک است به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که با رزرو تور مسافرتی و به همراه یک لیدر و راهنما به این مکان سفر کنید. تونل برفی از جمع شدن برف در طول سال‌های پیاپی به وجود آمده است. در زمستان این منطقه بسیار سرد است و برف زیادی می‌بارد. به همین دلیل بهترین زمان بازدید از تونل برفی، بهار و تابستان است. این تونل ۳ متر ارتفاع و ۸۰۰ متر طول دارد و یک رود داخل آن در جریان است.

رودخانه ماربره


یکی از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی ازنا رودخانه ماربره است. این رود یکی از سرچشمه‌های رودخانه سزار است. ماربره از به هم پیوستن رودخانه‌های ازنار و الیگودرز تشکیل شده است. این رودخانه یک رودخانه دائمی در ازنا است و تمامی طول سال پرآب است. ماربره و رودخانه تیره در نهایت با هم در شهر دورود ادغام می‌شوند. اگر به پیک نیک علاقه‌مند هستید، اطراف رودخانه ماربره مکان مناسبی برای برپایی کمپینگ است.

پارک جنگلی اشترانکوه


اگر به تفریح، ماجراجویی و پیک‌نیک علاقه دارید، سری به پارک جنگلی اشترانکوه در ازنا بزنید. این پارک در دامنه تپه‌های ماهور واقع شده و جنگلی سرسبز و بزرگ دارد. در این پارک می‌توانید چادر و کمپ برپا کنید و از منظره لذت ببرید. همچنین آلاچیق‌هایی در این پارک برای گردشگران در نظر گرفته شده است که استفاده از آن‌ها آزاد است.
جاهای دیدنی ازنا

روستای دربند


در ۱۵ کیلومتری ازنا یک روستای خوش آب و هوا و کوچک به نام دربند قرار گرفته است. این روستا درست شبیه به منطقه دربند تهران، سرسبز است و درخت‌های قدیمی بسیار زیادی در آن وجود دارد. اگر برای سفر بلیط هواپیما خریداری نکرده باشید و قصد دارید از قطار استفاده کنید، در مسیر خود از این روستا عبور می‌کنید. ایستگاه راه آهن دربند یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که ساختاری قدیمی و تاریخی دارد.

قلعه دز


یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های تاریخی ازنا، قلعه دز است. این قلعه آن قدر قدمت دارد که هیچ کس نمی‌تواند تاریخ تقریبی آن را تخمین بزند. اما براساس پژوهش و تحقیق کارشناس‌ها این قلعه به احتمال زیاد مربوط به دوره مادها است. این قلعه در یک موقعیت مکانی خوب ساخته شده است به گونه‌ای که به همه محوطه اطراف دید دارد. برای ساخت این قلعه از سنگ و ساروج استفاده شده است. همین موضوع سبب افزایش مقاومت قلعه شده است. برای رسیدن به قلعه دز باید ۱۰ کیلومتر از ازنا فاصله بگیرید.

چشمه یا چاه تیان


ازنا چشمه‌ها و رودهای زیادی دارد. چشمه تیان یکی از جاذبه‌های طبیعی ازنا است که به صورت فصلی است و در تابستان اغلب خشک است. در فصل بهار و زمستان این چشمه پرآب است. آب این چشمه به قدری سرد است که اغلب گردشگران نمی‌توانند دست خود را بیشتر از چند ثانیه در آب نگهدارند. برای رسیدن به این چشمه باید به روستای تیان بروید و برای رسیدن به روستا نیز باید از رودخانه ماربره عبور کنید.

امامزاده قاسم


یکی از یادگاری‌های قدیمی دوره ایلخانیان امامزاده قاسم است که قدمت آن به قرن هشتم هجری برمی‌گردد. در ورودی این امامزاده یک کتیبه تاریخی وجود دارد و حاشیه‌های ضریح نیز از نوشته‌های قدیمی پرشده است. بنای امامزاده سه طبقه دارد و ارتفاع آن ۴۰ متر است. در ساخت امامزاده قاسم از گچ و آجر استفاده شده است. یک گنبد زیبا در مرکز این امامزاده واقع شده است که ساختمان امامزاده را با سایر ساختمان‌های منطقه متفاوت کرده است.
جاهای دیدنی ازنا

روستای دره تخت


این روستا در ۱۰ کیلومتری ازنا واقع شده است و یکی از مشهورترین ییلاق‌های عشایر این منطقه است. می‌توان گفت روستای دره تخت، خوش آب و هواترین منطقه ازنا است و کوهنوردان و طبیعت‌گردان بسیار زیادی به آن مراجعه می‌کنند. دره‌های این روستا از گل‌های وحشی پوشانده شده است و کندوی عسل در این منطقه به وفور دیده می‌شود.

غار ماهی کور در ازنا


غارها مکان‌های اسرارآمیز و مرموزی هستند که اغلب گردشگران را به سمت خود جذب می‌کنند. غارها براساس حرکت زمین و پدیده‌های زمین شناسی به وجود آمده‌اند. ۵۵ درصد ایران از کوه تشکیل شده است و همین موضوع سبب شده تا غارهای متنوعی هم در این سرزمین وجود داشته باشد. غار ماهی کور یکی از غارهای مشهور ایران است که در شمال غربی روستای لِوَن در دل کوه چیلنگ واقع شده است. این غار ۲ گونه نادر از ماهیان کور را در خود پرورش می‌دهد. به همین دلیل به آن غار ماهی کور گفته می‌شود. این غار یک دریاچه دیدنی هم دارد که در فصل بهار به دلیل بارش باران و نزولات جوی به خارج از غار جریان پیدا می‌کند. ماهیان کور ماهی‌هایی هستند که در مکان‌های تاریک زندگی می‌کنند و از ابزار بینایی برخوردار نیستند.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است