search
menu

دریاچه تار دماوند؛ گشت‌وگذار در خنک‌ترین نقطه تهران

[ پنهان کردن ]
دریاچه تار دماوند
چرا بازدید از دریاچه تار دماوند را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری دریاچه تار دماوند
دریاچه تار مکانی مناسب برای ماهیگیری
کوهنوردی در کنار دریاچه
بهترین فصل برای سفر به دریاچه تار
چگونه به دریاچه تار دماوند برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه تار دماوند
هتل‌ ها و اقامتگاه‌ های نزدیک به دریاچه تار دماوند

دریاچه تار دماوند


دماوند یکی از شهرهای بسیار زیبای استان تهران است که علاوه بر کوه زیبا و منحصر به فرد دماوند، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز دارد و سالانه طبیعت‌دوستان زیادی را به این شهر می‌کشاند. یکی از این جاذبه‌ها دریاچه تار است که در این مطلب سعی داریم شما را با آن آشنا کنیم. برای سفر به تهران و بازدید از طبیعت زیبای دریاچه تار که در ۱۰۰ کیلومتری تهران قرار دارد از سفرمارکت بلیط هواپیما تهیه کنید.
دریاچه تار دماوند؛ گشت‌وگذار در خنک‌ترین نقطه تهران

چرا بازدید از دریاچه تار دماوند را پیشنهاد می‌کنیم؟


طبیعت زیبای دریاچه تار به همراه آب و هوای معتدل آن، به علاوه‌ی امکانات گردشگری که در نزدیکی دریاچه وجود دارد این دریاچه را به یکی از مقاصد همیشگی گردشگران تبدیل کرده. علاوه بر این‌ها، محوطه‌ی دریاچه‌ی تار برای کمپ زدن بسیار مناسب است و کوه‌های اطراف دریاچه نیز امکان کوهنوردی را برای علاقمندان فراهم می‌کند. ماهیگیری و شنا در آب نیز از دیگر ویژگی‌هایی ست که این دریاچه را مجبوب طبیعت‌دوستان کرده است.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری دریاچه تار دماوند


دریاچه تار در ارتفاع ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و آب آن شیرین و با تصفیه قابل آشامیدن است. دریاچه تار از شمال با رشته‌ کوه‌های قره داغ (کوه دوبَرار) و از جنوب به کوه زرین محاصره شده است و به دلیل وجود همین کوه‌ها به محل مورد علاقه‌ی کوهنوردان تبدیل شده. درازای این دریاچه ۱.۳ کیلومتر و عرض آن ۴۰۰ متر است و امکان شناکردن در دریاچه یکی از مهیج‌ترین تفریحات این دریاچه است. بخشی از آب این دریاچه از چشمه‌ساران کوه‌های قره‌داغ، سیاه‌چال و شاه‌نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی از جنوب تأمین می‌شود. قسمتی از آب این چشمه‌سارها و آبراهه‌ها به دریاچه تار و هویر می‌ریزد و قسمتی دیگر، آب رودهای تار و هویر را تأمین می‌کند. سطح آب دریاچه تار در فصول مختلف سال متفاوت است و در پرآب‌ترین فصل سال عمق آن به ۵۰ متر می‌رسد. در فصل‌ پرآبی بخش اندکی از آب دریاچه سرریز شده و به رود تار می‌پیوندد. رود تار در مسیر خود به رودهای دیگری می‌پیوندد و جریان آن تا شهر دماوند ادامه پیدا می‌کند. یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات این منطقه پیاده‌روی بر روی تپه‌های پشت دریاچه است. در اطراف دریاچه تار دار و درخت و پوشش گیاهی چندانی پیدا نمی‌کنید، اما یکی از معدود گیاهان این منطقه آویشن کوهی ست که اگر در میان تپه‌ها پیاده‌روی کنید، بوی دلپذیر آن را احساس خواهید کرد. چشمه‌هایی که از بالای تپه‌ها به درون رودخانه می‌ریزند نیز بسیار دیدنی هستند. اگر در حدود نیم ساعت به سمت شرق دریاچه پیاده‌روی کنید به دریاچه‌ی زیبای دیگری به نام هویر می‌رسید که در حدود ۹۰۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض آن است.
دریاچه تار دماوند؛ گشت‌وگذار در خنک‌ترین نقطه تهران

دریاچه تار مکانی مناسب برای ماهیگیری


در درون این دریاچه دماوند علاوه بر گیاهان آبزی، آبزیانی مانند ماهی قزل‌آلای خال قرمز، ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان زرد پر و ماهی زردکش نیز زندگی می‌کنند. وجود این آبزیان باعث شده که دریاچه تار مکان خوبی برای ماهیگیری باشد و علاقمندان زیادی را تنها به قصد ماهیگیری به این خطه بکشاند. در این دریاچه علاوه بر ماهی‌های گفته شده، ماهیان دیگری نیز توسط اداره حفاظت از محیط زیست پرورانده می‌شوند. اگر قصد ماهیگیری در این دریاچه را دارید بایدحتماً از اداره حفاظت از محیط زیست دماوند مجوز بگیرید.

کوهنوردی در کنار دریاچه


کوه دوبرار ۴۰۸۰ متر ارتفاع دارد و بلندترین کوه در رشته‌کوه‌های قره داغ در شمال دریاچه است. زرین‌کوه نیز با ۳۸۰۰ متر ارتفاع در جنوب دریاچه قرار دارد. صعود به قله زرین‌کوه آسان‌تر از دوبرار است و اگر کوهنورد هم نباشید در عرض حدوداً چهار ساعت می‌توانید به قله زرین‌کوه برسید. چیزی که بالارفتن از این دو کوه را تبدیل به تجربه‌ای منحصر به فرد می‌کند، منظره‌ای ست که در ارتفاعات کوه خواهید دید؛ در یک طرف منظره‌ی زیبای قله‌ی دماوند و در طرف دیگر منظره‌ی دو دریاچه تار و هویر همچنون عکسی زیبا برای همیشه در آلبوم ذهن شما باقی خواهد ماند.

بهترین فصل برای سفر به دریاچه تار


آب و هوای دریاچه تار به دلیل ارتفاعی که دارد همواره خنک است و معتدل‌ترین هوای آن مختص تابستان است. اما دریاچه تار بهارهای زیبایی هم دارد و اگر یک لباس اضافه همراه داشته باشید در این فصل نیز می‌توانید از زیبایی دریاچه لذت ببرید. در پائیز و بالاخص در زمستان آب دریاچه یخ می‌زند و جلوه زیبایی به آن می‌دهد اما اگر فصل سرما را برای شکار زیبائی‌های طبیعت در این منطقه انتخاب می‌کنید حتماً با لباس گرم و مجهز سفر کنید.

چگونه به دریاچه تار دماوند برویم؟


دریاچه تار در ۱۱۲ کیلومتری تهران و در ۱۵ کیلومتری شرق دماوند و در نزدیکی روستایی به نام هویر قرار دارد. برای رسیدن به دریاچه تار سه مسیر وجود دارد:
مسیر اول: لازم است از دماوند به سمت روستای چنار عرب‌ها بروید و از آن‌جا وارد جاده معدن شوید، راه خاکی را ادامه دهید تا به دریاچه تار برسید.
مسیر دوم: از جاده دماوند به سمت فیروزکوه وارد خروجی دلیجان شوید و بعد از گذشتن از روستاهای یهر، لی‌پشت، مومج، دهنار و هویر در حدود ۱۴ کیلومتر جاده خاکی پیش رو را طی کنید تا به دریاچه تار برسید.
مسیر سوم: در جاده دماوند، پس از گذشتن از روستای چنار شرق، در حدود دو ساعت در جاده خاکی پیش بروید تا به دریاچه تار برسید. این مسیر نسبتاً ناهموار است و اگر ماشین مناسب ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از مسیر اول یا دوم استفاده کنید.
دریاچه تار دماوند؛ گشت‌وگذار در خنک‌ترین نقطه تهران

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه تار دماوند


دریاچه هویر: در فاصله ۱ کیلومتری دریاچه تار
روستای هویر: در فاصله تقریبی ۱۰ کیلومتری از دریاچه

هتل‌ ها و اقامتگاه‌ های نزدیک به دریاچه تار دماوند


برای اقامت در نزدیکی دریاچه تار بهترین گزینه کمپ زدن در محوطه ی دریاچه است. اگر در فصل بهار و تابستان با رزرو بلیط هواپیما ارزان به تهران و سپس به این دریاچه سفر کردید، به احتمال زیاد با طبیعت‌گردان دیگری که در منطقه چادر زده‌اند مواجه خواهید شد. از آنجا که این منطقه حافظت‌شده است و امنیت آن توسط سازمان حفاظت از محیط زیست دماوند تأمین شده، می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی شب را در کنار دریاچه بمانید و از انعکاس نور ماه و ستارگان در آب لذت ببرید. اما اگر در جستجوی محل اقامت هستید می‌توانید از اقامتگاه‌های دماوند برای شب‌مانی استفاده کنید. در روستای هویر نیز می‌توانید خانه بومی اجاره کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است