search
menu

موزه شانگهای

[ پنهان کردن ]
چرا باید از موزه شانگهای بازدید کرد؟
تاریخچه موزه شانگهای
معماری موزه شانگهای
بخش‌های مختلف موزه شانگهای
نحوه دسترسی به موزه شانگهای
ساعت و هزینه بازدید از موزه شانگهای
جاذبه‌های دیدنی نزدیک به موزه شانگهای
هتل‌های نزدیک به موزه شانگهای
موزه شانگهای، یکی از مدرن‌ترین موزه‌های کشور چین است که جزو جذاب‌ترین جاهای دیدنی این کشور نیز محسوب می‌شود. این موزه معروف و غنی در میدان مردم (People’s Square) قرار دارد و در میان گردشگران و توریست‌ها مشهور است. درواقع، موزه شانگهای به‌عنوان موزه هنرهای مردمی چین باستان شناخته می‌شود و هم از نظر وسایل و ساختمان در دنیا معروف گشته است. ساختمان فعلی این موزه با ارتفاعی نزدیک به ۳۰ متر موردتوجه همگان قرار می‌گیرد. موزه شانگهای در مرکز شهر شانگهای قرار دارد و با بازدید از این موزه با ابزار و وسایل مربوط به خرد و فلسفه چین قدیم آشنا خواهید شد.

چرا باید از موزه شانگهای بازدید کرد؟


• موزه شانگهای یکی از غنی‌ترین و کامل‌ترین موزه‌هایی است که در آن اشیای ارزشمندی به نمایش گذاشته‌شده است.
• موزه شانگهای یکی از پربازدیدی‌ترین موزه‌های کشور چین به شمار می‌رود و مراسمات مهم تاریخی و باستان‌شناسی در این محل برگزار می‌شود.
• این موزه جزو جاهایی است که توریست‌ها در روزهای اول سفرشان بازدید می‌کنند.
• یکی از مشهورترین آثار جهانی به نام آینه شفاف برنزی متعلق به سلسله هان در این موزه نگهداری می‌شود.
موزه شانگهای

تاریخچه موزه شانگهای


در ابتدا، در این موزه در سال ۱۹۵۲ میلادی از گردشگران و توریست‌ها استقبال کردند و حدوداً تا ۷۰ سال پیش در مکان باشگاه اسپریس واقع‌شده بود، اما تقریباً ۴۰ سال بعد از بازگشایی تصمیم بر آن شد تا مکان Shanghai Museum تغییر یابد و در زمین متعلق به روسای دولت وقت شانگهای عملیات ساخت‌وساز ساختمان جدید موزه شانگهای در سال ۱۹۹۳ آغاز گردید و بعد از اتمام نیز وسایل این موزه به‌طور کامل انتقال داده شد که از سال ۱۹۹۶ برای بازدید عمومی آماده گردیده است. همان‌طور که می‌دانید، کشور چین از لحاظ آثار تاریخی و ارزشمند بسیار غنی است، درواقع این کشور دارای موزه‌های زیادی است که نه تنها در کشور چین بلکه در قاره آسیا و دنیا نیز شهرت دارند. موزه شانگهای چین نشان‌دهنده هنرهای مردم در چین باستان و تولیدات آنان است و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های مربوط به هنرهای تاریخی مردم چین از زمان باستان تابه‌حال را شامل می‌شود که به نمایش عمومی گذاشته‌شده‌اند.

معماری موزه شانگهای


گنبد گرد و زمین مربع شکل در این موزه نشان‌دهنده فلسفه آسمان کروی و زمین مربع از چین باستان است. درواقع، موزه شانگهای ترکیبی از معماری برجسته فرهنگ سنتی و مدرن است که همین امر سبب گشته تا در میان بسیاری از موزه‌های جهان منحصربه‌فرد باشد. شاید در نگاه اول معماری آن را به طراحان قدیمی و مشهور چین ربط دهید، اما نکته جالب‌توجه این است که این ساختمان توسط یکی از ساختمان‌سازان محلی در شانگهای ساخته‌شده است و همین معمار ساده محلی با درک و تصور عالی از مردم چین و فرهنگ باستانی‌شان چنین ساختمانی را ساخته است. توریست‌ها و گردشگران در طی سال با خرید بلیط هواپیما عازم کشور چین می‌شوند و در همان روزهای اول سفرشان از این موزه بی‌نظیر بازدید می‌کنند. ساختمان موزه شانگهای نزدیک به ۱۲۰ هزار اثر تاریخی را در خود جای‌داده است.
موزه شانگهای

بخش‌های مختلف موزه شانگهای


موزه شانگهای دارای ۱۱ تالار گالری و ۳ گالری متفرقه است. مهم‌ترین گالری‌های این موزه عبارت‌اند از
• گالری برنز چین باستان
• گالری مجسمه‌سازی چین باستان
• گالری سرامیک چین باستان
• گالری یشم ساخته‌های چین باستان
• گالری نقاشی چین باستان
• گالری خوشنویسی چین باستان
• گالری مهروموم چین باستان
• گالری سکه‌شناسی چین باستان
• گالری‌های مبلمان چینی در سلسله‌های مینگ و چینگ
• گالری هنر و صنایع‌دستی اقلیت‌های چینی
در طبقه همکف موزه شانگهای با گالری مجسمه‌های چینی باستان آشنا خواهید شد که در این گالری مجسمه‌هایی از دوران جنگ سرد تا سلسله مینگ وجود دارند و اکثر مجسمه‌ها نیز مجسمه‌های مذهبی و بودایی هستند. یکی از مجسمه‌های جالب در این بخش مجسمه سنگی به نام هزاران بودا است.
گالری مصنوعات برنز نیز شامل ۴۰۰ قطعه است و اکثرشان متعلق به سلسله‌های ژو و شانگ هستند. این بخش اطلاعات زیادی در مورد جوامع و تمدن چین باستان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.
گالری مصنوعات سرامیکی جزو باارزش‌ترین مجموعه‌های این موزه محسوب می‌شود و این گالری یک طبقه از موزه را به خود اختصاص داده و حدوداً ۵۰۰ آثار هنری از سلسله‌های مختلف در طول تاریخ چین به نمایش گذاشته‌شده‌اند.
در طبقه دوم موزه شانگهای می‌توانید از گالری نقاشی‌های چینی بازدید کنید که نقاشی‌های گردآوری‌شده در این بخش بسیار منحصربه‌فرد بوده و هریک از نقاشی‌ها دارای سبک‌های متفاوتی از نقاشی‌های غربی هستند. با بازدید از این نقاشی‌ها در رابطه با فرهنگ چینی درک بهتری پیدا خواهید کرد.
در ادامه بازدید از این موزه می‌توان به برجسته‌ترین آثار اشاره کرد که مجموعه‌ای از کتیبه‌ها و صنایع‌دستی هستند و این آثار متعلق به سلسله‌های تانگ و سانگ و نقاشی‌های مربوط به برترین اساتید سلسله‌های یوان، مینگ و چینگ و … هستند.
گالری آثار خوشنویسی نیز از گالری‌های این موزه به شمار می‌رود. همان‌طور که همگی می‌دانیم، زبان چینی یکی از زبان‌های خاص و منحصربه‌فرد است و خوشنویسی این زبان یکی از گونه‌های جالب و جدیدی است که در این گالری آثاری مانند نوشته‌های خطی بر روی استخوان‌ و آثار خوشنویسی مربوط به سلسله چینگ به چشم می‌خورند.
در طبقه سوم موزه شانگهای نیز گالری مبلمان سلسله‌های مینگ و چینگ دایر گردیده است. مبلمان موجود در این گالری متعلق به سلسله‌های چینگ و مینگ هستند و هدف از این بخش نشان دادن تشابه محل اقامت افراد در چین قدیم است. ساخت مبل در دوره‌ چینگ بسیار جالب بوده و از وصل کردن دو قطعه چوب به یکدیگر بدون استفاده از میخ ساخته می‌شدند.
گالری هنر اقلیت‌های ملی نیز به ترکیب فرهنگ‌های مختلف در جهان اختصاص دارد. با توجه به اینکه کشور چین همواره تحت تأثیر فرهنگ و هنر دیگر کشورها در زمینه‌های لباس، پارچه، مجسمه‌سازی، سفال بوده است، در این گالری بیش از ۶۰۰ صنایع‌دستی از اقلیت‌های قومی به نمایش گذاشته است.
گالری سنگ یشم که این سنگ‌ها در چین باستان قدمتی تاریخی دارد و با توجه به اینکه کارخانه‌های یشم زیادی در چین وجود دارند. یشم نمادی از قدرت و ثروت در چین باستان است و طرفداران زیادی در تزئینات دارد. یشم‌ها دارای رنگ‌های مختلفی هستند.
گالری سکه‌های چینی نیز یکی دیگر از گالری‌های این موزه به شمار می‌رود. در کشور چین به‌عنوان یکی از اولین کشورهای استفاده از سکه‌ است و در این موزه ۷۰۰ سکه برای بازدید قرار داده‌شده است که مربوط به زمان نوسنگی و سکه‌های طلای ایرانی هستند.

نحوه دسترسی به موزه شانگهای


برای دسترسی به این موزه باید به خیابان رنمین شماره ۲۰۱ بروید و سپس به میدان مردم و محله هانگپوی برسید. برای رفتن می‌توانید از اتوبوس‌های خطوط ۴۶، ۴۹، ۱۲۳، ۱۴۵، ۳۱۲، ۴۵۱ یا خط ویژه Shangchuan استفاده کنید و در ایستگاه میدان مردم پیاده شوید یا به تونل خط ۶ بروید و در ایستگاه Wushenglu Xizang Zhonglu پیاده شوید. یا اینکه از مترو استفاده کنید و در خطوط مترو ۱، ۲ یا ۸ سوار شده و در ایستگاه میدان مردم پیاده شوید. و بعد از حدود ۵ دقیقه پیاده‌روی به موزه برسید.
موزه شانگهای

ساعت و هزینه بازدید از موزه شانگهای


برای بازدید از این موزه می‌توانید همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر مراجعه کنید. توجه داشته باشید که بعد از ساعت ۴ عصر اجازه‌ ورود داده نمی‌شود. هزینه ورودی نیز برای بازدید از این موزه رایگان بوده و ظرفیت ۸۰۰ نفر در طول یک روز را دارد. امکاناتی نظیر راهنمای صوتی به زبان‌های چینی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی و کره‌ای برای معرفی آثار در این موزه در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده می‌شود.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به موزه شانگهای


میدان مردم شانگهای: ۶۵۰ متر
باغ یو شانگهای: ۲.۷ کیلومتر
مرکز مالی جهانی شانگهای: ۴.۵ کیلومتر
معبد جید بودا: ۵.۱ کیلومتر
برج مروارید خاور: ۵.۴ کیلومتر
برج شانگهای: ۵.۴ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به موزه شانگهای


هتل جی دبلیو ماریوت: ۱.۱ کیلومتر
هتل مجستی پلازا: ۱.۸ کیلومتر
هتل رادیسون بلو: ۱.۹ کیلومتر
هتل شانگهای ماریوت سیتی سنتر: ۲.۳ کیلومتر
هتل گاردن اوکورا: ۲.۶ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است