search
menu

موزه ماتناداران ایروان

[ پنهان کردن ]
درباره موزه ماتناداران ایروان
چرا بازدید از موزه ماتناداران ایروان پیشنهاد می شود؟
تاریخچه موزه ماتناداران
معماری موزه ماتناداران
آثار موجود در موزه ماتناداران
هزینه و زمان پیشنهادی از بازدید از موزه ماتناداران چقدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از موزه ماتناداران چه زمانی است؟
چگونه به موزه ماتناداران ایروان برویم؟
در نزدیکی موزه ماتناداران از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی موزه ماتناداران برای اقامت وجود دارد؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه ماتناداران هستند؟

درباره موزه ماتناداران ایروان


در سراشیبی دامنه تپه ای سرسبز و خوش منظره، ساختمان باشکوه و بلندقامتی آرمیده که اوج هنر معماری ارمنیان را با جلوه شگفت انگیز خود به نمایش گذاشته است: ماتناداران؛ موزه ای منحصربفرد که گنجینه ارزشمندی از نسخ خطی و دست نوشته های کهن کشور تاریخی ارمنستان را در خود جای داده است. در حقیقت این مکان فراتر از یک موزه است؛ ماتناداران پناهگاهی است دنج و مناسب برای حفظ فرهنگ غنی ارمنستان و مطالعه و بررسی آن در طول تاریخ چندهزار ساله این کشور باستانی.

چرا بازدید از موزه ماتناداران ایروان پیشنهاد می شود؟


• جذاب ترین و دیدنی ترین موزه ایروان محسوب می شود.
• یکی از غنی ترین مخازن کتب کهن دنیاست.
• بازدیدکنندگان را با تاریخ و فرهنگ غنی ارمنستان آشنا می سازد.
• در مکانی خوش آب و هوا و در نزدیکی دیگر جاذبه های مشهور شهر دیدنی ایروان قرار گرفته است.
موزه ماتناداران ایروان

تاریخچه موزه ماتناداران


موزه ماتناداران تاریخچه ای به بلندای نیم قرن دارد. جالب است بدانید که ماتناداران در زبان ارمنی به معنای مخزن کتاب است و جمع آوری مخزن کتاب در ارمنستان، به زمانی بسیار دور باز می گردد. ایده جمع آوری و نگهداری دست نوشته های تاریخی و ساخت مکانی با نام ماتناداران (مخزن کتاب) برای نخستین بار در قرن پنجم میلادی، زمانی که گنجینه ارزشمندی از دست نوشته های تاریخی در شهر اچمیادزین یافت شد، شکل گرفت. در آن زمان که هنوز فن چاپ کتاب به شکل امروزی اختراع نشده بود، ارمنی ها کتاب های خود را مانند سایر مردم دنیا، به شکلی دست نویس مکتوب می کردند و آن را دست نوشته می نامیدند. از زمان ابداع الفبای ارمنی (سال ۴۰۵ میلادی)، هزاران کتاب با محتوای مختلف در ارمنستان نوشته و تکثیر شدند و به کتابخانه ها منتقل گردیدند. اما متاسفانه اکثر آن ها بدلیل حملات پی در پی سرزمین های دیگر به این کشور، نابود شدند.
ماتناداران (مخزن کتاب) برای آخرین بار در سال ۱۸۰۴ و در پی تصرف ایروان نابود گشت و گنجینه ارزشمند آن از دست رفت. دو دهه بعد، زمانی که ارمنستان توسط روسیه تصرف شد، سنت جمع آوری و مطالعه کتب دست نویس مجدد احیا شد و از آن پس، تعداد کتب دست نویس در ارمنستان رفته رفته تا ۴۷۰۰ نسخه افزایش یافت. پس از تاسیس حکومت جماهیر شوروی، حفظ و پاسداری از ارزش های معنوی فرهنگ ارامنه به مسئله ای حیاتی مبدل گشت و در سال ۱۹۴۵ طرح احداث مکانی برای نگهداری کتب دست نویس ارمنستان مطرح شد و حدود دوازده سال بعد، سازه مدرن و شگفت انگیز ماتناداران احداث گردید.

معماری موزه ماتناداران


طراحی ساختمان باشکوه و مدرن موزه ماتناداران در بین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۵ توسط معمار برجسته ای به نام گریگوریان صورت گرفت. این موزه هم از نمای بیرونی بسیار زیبایی برخوردار است و هم نمای درونی چشم نواز و مدرنی دارد. در نمای بیرونی موزه، تندیس های مختلفی از برجسته ترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و شخصیت های علمی و فرهنگی ارامنه قرار داده شده است: تندیس بزرگ و پرابهت مسروب ماشتوتس، پدر زبان ارمنی و ابداع کننده الفبای این زبان در ابتدای درب ورودی موزه و در میان دیگر تندیس ها به چشم می خورد و پشت سر او نیز دیگر شخصیت هایی نظیر خورناتسی، شیراکاتسی، روزلین، گریگور تاتواتسی و فریک شاعر قرار گرفته اند. معماری درونی موزه نیز مانند نمای بیرونی آن، مسحورکننده و دیدنی است.
داخل موزه با ستون هایی بسیار باشکوه و خوش نقش و نگار و نقاشی هایی بسیار زیبا از وقایع تاریخی ارمنستان آراسته شده است. درون موزه از طراحی و نورپردازی بسیار مناسبی برخوردار است و به سیستم تهویه مطبوع بسیار پیشرفته ای برای ثبات دما و جلوگیری از تخریب آثار ارزشمند آن مجهز شده است. گفتنی است که دسته بندی منظم آثار گرانبهای موجود در این موزه سبب شده است که دسترسی به هزاران نسخه دست نویس بسیار آسان گردد. پس اگر با بلیط هواپیما ایروان به این شهر سفر کردید، به این گنجینه ارزشمند سر بزنید.
موزه ماتناداران ایروان

آثار موجود در موزه ماتناداران


حدود ۲۳ هزار نسخ دست نویس باستانی ارمنی و هزاران جلد از کتب تاریخی به زبان های مختلف روسی، عربی و پارسی در این موزه گردهم آمده اند تا ماتناداران نه تنها جاذبه ای فرهنگی برای گردشگران باشد، بلکه به مرکزی برای تحقیق و مطالعه بر کتب گرانبهای تاریخی دنیا نیز مبدل گردد. هر ساله تعداد زیادی کتب دست نویس از جای جای دنیا به کلکسیون ارزشمند این موزه افزوده می شود تا گنجینه این موزه کامل تر شود و به یکی از اصلی ترین مراکز و مراجع کتب دست نویس دنیا تبدیل شود.

هزینه و زمان پیشنهادی از بازدید از موزه ماتناداران چقدر است؟


اگر قصد دارید از موزه ماتناداران دیدن کنید، دست کم یک ساعت از زمان خود را باید صرف بازدید از بخش های مختلف این موزه کنید. با وجود اینکه بازدید از موزه ماتناداران منوط به پرداخت هزینه است، اما این هزینه برای کودکان نیم بها محاسبه می شود.

فصل مناسب برای بازدید از موزه ماتناداران چه زمانی است؟


همانطور که می دانید، موزه ماتناداران در مکانی سرپوشیده قرار دارد و بازدید از آن در هر زمان از سال بدون هیچ مشکلی امکان پذیر است. اما اگر تمایل دارید از دیگر جاذبه های طبیعی ایروان دیدن کنید، فصل بهار را برای سفر به شهر دیدنی ایروان انتخاب کنید.

چگونه به موزه ماتناداران ایروان برویم؟


از آنجایی که موزه ماتناداران در شمال غربی ایروان و در خیابان مشهور ماشتوتس قرار گرفته است، دسترسی به آن با کلیه وسایل نقلیه اعم از اتوبوس، مترو و تاکسی میسر گشته است.
موزه ماتناداران ایروان

در نزدیکی موزه ماتناداران از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


کاسکاد ایروان: ۶۰۰ متر
گالری بین المللی ارمنستان: ۲٫۶ کیلومتر
مسجد کبود: ۲٫۸ کیلومتر
پارک ویکتوری: ۲٫۸ کیلومتر
موزه سرگئی پاراجانف: ۳٫۴ کیلومتر
برای آشنایی با جاذبه های دیدنی، خرید بلیط هواپیما و مطالعه درباره شهر ایروان، به بلاگ سفرمارکت، مرجع ارزان ترین بلیط هواپیما مراجعه کنید.

چه هتل هایی در نزدیکی موزه ماتناداران برای اقامت وجود دارد؟


میهمان خانه سبک بالان (لایت وینگز): ۲۱۰ متر
هتل مگ: ۴۵۰ متر
هتل کاسکاد: ۱ کیلومتر
هتل اپرا سوئیت: ۱ کیلومتر
هتل رویال پلازا: ۱٫۳ کیلومتر
برای آشنایی با هتل های ایروان و امکانات رفاهی هر کدام از آنها، به وبلاگ سفرمارکت بخش هتل ها سر بزنید.

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به موزه ماتناداران هستند؟


رستوران سابتایتل: ۴۵۰ متر
رستوران پاندوک ایروان: ۶۰۰ متر
رستوران مونارک: ۶۰۰ متر
رستوران آسادور: ۷۰۰ متر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است