search
menu

کوه های آلپ

[ پنهان کردن ]
کوه های آلپ در اروپا
مونت بلانک (Mont Blanc)
مونته روسا (Monte Rosa)
لیسکام (Liskamm)
دوم (Dom)
ویشورن (Weisshorn)
مترهورن (Matterhorn)
دنت بلانش (Dent Blanche)
گرند کامبین (Grand Combin)
فینسترارهورن (Finsteraarhorn)
زینال روتورن (Zinalrothorn)

کوه های آلپ در اروپا


کوه‌های زیبای آلپ که در اروپا واقع شده است، یکی از محبوب‌ترین مقاصد در جهان برای انواع فعالیت‌های ورزشی از جمله پیاده‌روی، کوهنوردی و اسکی است. این رشته‌کوه فوق‌العاده عظیم در ۸ کشور فرانسه، موناکو، سوئیس، ایتالیا، لیختن اشتاین، آلمان، اتریش و اسلوونی گسترش یافته است. ده قله بلند آلپ تقریباً همه در سوئیس واقع شده‌اند. البته ناگفته نماند که مونت بلانک در فرانسه و ایتالیا و مونته روزا و لیسکام ما بین ایتالیا و سوئیس مشترک محسوب می‌شوند. بسیاری از تورهای طبیعت‌گردی آلپ امکان مشاهده این قله‌ها و کوه‌ها را فراهم می‌کنند. به همین دلیل سالانه طبیعت‌گردهای زیادی با تهیه بلیط هواپیما راهی این کشورهای اروپایی شده و ازین مناطق دیدن می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این قله‌ها و جاذبه‌های رشته کوه های آلپ آشنا شوید.
کوه های آلپ

مونت بلانک (Mont Blanc)


مونت بلانک مرتفع‌ترین قله کوه‌های آلپ و اروپا است که به ارتفاع ۴۸۰۴ متری (۱۵،۷۷۴ فوت) از سطح دریا قرار گرفته است. این کوه در رشته کوه‌های آلپ ناحیه گرایان واقع شده و در فرانسه، سوئیس و ایتالیا قرار دارد. گردشگران از سراسر جهان برای دیدن این قله که یخچال وسیعی نیز دارد سفر می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین سفرها در اروپا تور مونت بلانک که به کوهنوردان مشتاق این فرصت را می‌دهد تا هنگام عبور از سه کشور فرانسه، ایتالیا و سوئیس از زیبایی مونت بلانک لذت ببرند. لازم به یادآوری است که تور کوه‌های آلپ یکی از پرطرفدارترین تورهای اروپایی است که به هم گردشگران پیشنهاد می‌شود.

مونته روسا (Monte Rosa)


یکی دیگر از باشکوه‌ترین کوه‌های آلپ در اروپا مونته روسا نام دارد. مونته روزا کوهی وسیع است که از چندین قله تشکیل شده است. بلندترین قله در این محدوده (Dufourspitze) دارای ارتفاع ۴۶۳۴ متر (۱۵۲۰۳ فوت) است و عنوان بلندترین قله سوئیس را دارد. این مکان در قسمت شرقی آلپ پنین در مرز ایتالیا واقع شده است. قله‌های دیگر این کوه (Dunantspitze) به ارتفاع ۴۶۳۲ متر، (Grenzgipfel) به ارتفاع ۴۶۱۸ متر و (Nordend) به ارتفاع ۴۶۰۹ متر است. تورهای مونته روسا در واقع یک سفر نه چندان آسان است که مونت روسا را دور می‌زند و از میان کوه‌های آلپ سوئیس و ایتالیا عبور می‌کند. مناظر خارق‌العاده‌ای از این قله عظیم را می‌توان طی این تورها مشاهده کرد که شاید در هیچ جای دیگر ندیده باشید. یکی دیگر از مناطق محبوب برای تماشای مونته روسا گورنگرات است، منطقه‌ای بزرگ که بیش از بیست و چهار هزار قله دارد و همچنین مشرف به یخچال گورنر است. با راه آهن گورنگرات می‌توانید از ناحیه زرمات به این منطقه برسید و سفری مهیج را رقم بزنید. بد نیست بدانید که اولین صعود توسط تیم کوهنوردان سوئیسی و انگلیسی در تاریخ ۱ آگوست ۱۸۵۵ به انجام رسید. در ماه‌های تابستان بسیاری از کوهنوردان به امید رسیدن به قله آن به پایگاه مونت روسا می‌روند و سفرشان را آغاز می‌کنند.

لیسکام (Liskamm)


لیسکام از دیگر کوهای آلپ است که ارتفاع زیادی دارد. این کوه از سطح دریا حدود ۴۵۲۷ متر (۱۴۸۵۲ فوت) ارتفاع دارد و در کوه‌های آلپ ناحیه پنین در مرز سوئیس و ایتالیا واقع شده است. اولین صعود آن توسط یک تیم ۱۴ نفره در سال ۱۸۶۱ انجام شد. قبل از این هم بسیاری از کوهنوردان از روی قرنیزها (لبه‌های برافراخته شده) در امتداد خطوط کوه سقوط می‌کردند. منطقه لیسکام به دلیل بهمن‌های مکرر معروف است و لقب منشرفرسر(Menschenfresser) به معنی آدم‌خوار به آن داده شده است. لازم به توضیح است که کوهنوردان امروزه باید قبل از اقدام به صعود بسیار محتاطانه از شرایط جوی مطلع شوند، زیرا این امر دشواری‌های صعود را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دوم (Dom)


دوم در نزدیکی مونته روسا واقع شده است و ۴۵۴۵ متر (۱۴،۹۱۱ فوت) ارتفاع دارد و همچنین می‌توان از منطقه گورنگرات نیز آن را مشاهده کرد. به دلیل مسیرهای مستقیم دوم به عنوان یکی از قله‌های بلند خوش‌مسیرتر در کوه های آلپ شناخته می‌شود. این کوه اولین بار در سال ۱۸۵۸ صعود شد و امروزه یکی از پرطرفدارترین مقاصد تورهای کوه های آلپ شمرده می‌شود.
کوه های آلپ

ویشورن (Weisshorn)


ویشورن یکی دیگر از بلندترین کوه‌های آلپ است. این کوه واقع در نزدیکی ناحیه مترهورن در آلپ پنین واقع شده و حدود ۲۴۰۶ متر ارتفاع (۱۴،۷۸۳ فوت) دارد. زیبایی وصف‌ناپذیر آن شهرتی قابل مقایسه با کوه مترهورن (Matterhorn) دارد، اما این قله تقریبا کوهنورد زیادی ندارد. اگر به دنبال فتح قله ویشورن هستید، باید بدانید که صعود آن کاملاً سخت و تکنیکی و بر روی سنگ‌های سخت و برف‌های لغزنده صورت می‌گیرد.

مترهورن (Matterhorn)


با ارتفاع ۴۴۷۸ متر (۱۴،۶۹۲ فوت) ، مسلما قابل شناسایی‌ترین و یکی از بلندترین قله‌ها در جهان است. هر ساله میلیون‌ها مسافر فقط برای دیدن مترهورن به ناحیه زرمات سوئیس می‌آیند. این منطقه از بخش زرمات قابل مشاهده است و امکان تماشای چشم‌اندازهای خارق‌العاده این قله باشکوه را فراهم می‌کند. مسیر زرمات ، یک سفر ۱۲ روزه است که از شامونیکس آغاز می‌شود و به زرمات ختم می‌شود. همچنین منظره‌های شگفت انگیز مترهورن را به کوهنوردان نشان می‌دهد که در نوع خود خیلی زیباست. به همین دلیل مسافران زیادی با تهیه بلیط هواپیما به سوئیس سفر می‌کنند تا به دیدن مترهورن بروند. ناگفته ماند از اولین صعود در سال ۱۹۶۵ مترهورن قله‌ای بسیار ارزشمند برای کوهنوردان کوه‌های آلپ بوده است. به طوری که هر ساله حدود ۳۰۰۰ نفر مترهورن را فتح می‌کنند. بد نیست بدانید که صعود آن چندان سخت نیست، اما بسیار برای کوهنوردان خطرآفرین است و طی آن در معرض ریزش سنگ قرار دارند. لذا به افراد توصیه می‌شود که اگر قصد فتح آن را دارند، حتما بلد محلی پیدا کنند تا به مسیر اشراف داشته باشند.

دنت بلانش (Dent Blanche)


رسیدیم به یکی دیگر از خوش منظره‌ترین کوه های آلپ یعنی دنت بلانش. ارتفاع دنت بلانچ ۴۳۵۷ متر (۱۴،۲۹۵ فوت) است و با قرار گرفتن در منطقه زرمات دسترسی راحتی از گورنگرات دارد. اولین صعود آن در جولای سال ۱۸۶۲ بود و امروزه مقصدی چالش‌‍برانگیز برای کوهنوردان است. به طوری که دنت بلانچ به عنوان یکی از سخت‌ترین صعودها در کوه‌های آلپ شناخته می‌شود.

گرند کامبین (Grand Combin)


از دیگر بلندترین کوه‌های زیبای آلپ می‌توان به گرند کامبین اشاره کرد. گرند کامبین واقع در غرب آلپ پنین با ارتفاع ۴۳۱۴ متر (۱۴۱۵۴ فوت) قرار دارد. اولین صعود آن در سال ۱۸۵۹ بود و حالا مقصدی تقریبا پرطرفدار برای کوهنوردان است. صعود گرند کامبین نیز مانند بعضی دیگر یک صعود بسیار دشوار است و خطرات زیادی از جمله سقوط یخ و بهمن را به همراه دارد.
کوه های آلپ

فینسترارهورن (Finsteraarhorn)


این کوه که در کوه‌های آلپ برنس در سوئیس واقع شده در ارتفاع ۴۲۷۴ متری (۱۴،۰۲۲ فوت) از سطح دریا قرار دارد و تقریباً از ۱۰۰ مایلی قابل مشاهده است. فینسترارهورن سومین قله برجسته در کوه‌‌های آلپ است که توسط یخچال‌های طبیعی زیبا و صخره‌های سنگی احاطه شده است، اما در کمال تعجب در میان گردشگران محبوبیت چندانی ندارد. اولین صعود از آن در آگوست سال ۱۸۵۷ بود و تا به امروز هم این کار توسط کوهنوردان حرفه‌ای انجام می‌شود. لازم به توضیح است که در آنجا مسیرهای مختلفی برای کوهنوردان در نظر گرفته شده است که آسان‌ترین آنها مسیر عادی است. ناگفته نماند که در ماه‌های زمستان فینسترارهورن مقصدی محبوب برای اسکی‌بازان است.

زینال روتورن (Zinalrothorn)


یکی دیگر از کوه‌های زیبای آلپ زینال روتورن نام دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. ارتفاع آن حدود ۴۲۲۱ متر (۱۳،۸۴۸ فوت) تخمین زده شده است. همچنین زینال روتورن درست در میان ویشورن و مترهورن قرار گرفته و از منطقه گورنگرات به راحتی قابل مشاهده است. این کوه توسط کوهنوردان برای اولین بار در آگوست سال ۱۸۶۴ فتح شد و تا به امروز نیز مقصد خوبی برای ماجراجویی شمرده می‌شود. کوهنوردان به دلیل صخره‌های چالش‌برانگیز و انواع مسیرهای مستقیم صعود حسابی تجربه جالبی را در زینال روتورن برای خود رقم می‌زنند.


کلام آخر


کوه‌های آلپ با آن شکوه وصف‌ناشدنی‌شان جایی عالی برای به چالش کشاندن کوهنوردان حرفه‌ای است. همچنین تورهای کوه های آلپ در قاره اروپا یکی از پرطرفدارترین تورهای طبیعت‌گردی شناخته می‌شوند. لذا همه ساله می‌توان افراد ماجراجوی زیادی را در آنجا دید که با تهیه بلیط هواپیما خارجی راهی مناطق گوناگون اروپا می‌شوند.





فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است