search
menu

تمام آنچه از ویزا باید بدانید

[ پنهان کردن ]
ویزا چیست؟
چرا باید ویزا بگیریم؟
تفاوت ویزا با پاسپورت (گذرنامه) در چیست؟
مدارک لازم برای صدور گذرنامه
انواع ویزا
انواع ویزا بر اساس هدف سفر
انواع ویزا بر اساس تعداد دفعات ورود به کشور مقصد
تفاوت بین ویزای سینگل و مالتیپل چیست؟
کدام نوع ویزا را باید دریافت کرد؟
شیوه‌های درخواست برای اخذ ویزا
مدارک کلی لازم برای دریافت ویزا
کدام ویزاها امروزه تقاضای بیشتری دارند؟
بدون شک همه شما همراهان گرامی تاکنون نام ویزا را شنیده‌اید. تقریباً همه با مفهوم کلی ویزا آشنایی دارند، اما ویزا انواع مختلفی دارد و راه‌های متنوعی برای دریافت ویزا موجود است. در این مطلب می‌خواهیم تمام آنچه از ویزا باید بدانید را باهم بخوانیم. ویزا را می‌توان به زبان ساده، اجازه‌ی ورود شهروندان یک کشور به کشوری دیگر معنا کرد. اگر با رزرو تور مسافرتی به سفر بروید، فرآیند اخذ ویزا برای شما توسط تور انجام می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با ویزا، انواع آن و روش‌های دریافت آن آشنا شویم.
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

ویزا چیست؟


ویزا به عبارتی یک مجوز است که از طرف اداره مهاجرت کشور مقصد به یک شهروند خارجی داده می‎‌شود. این مجوز به فرد اجازه می‌دهد که وارد کشور مقصد بشود، در آن اقامت بکند و بعد از مدت زمان مشخصی که بازهم در همین مجوز مشخص می‌شود، آن کشور را ترک کند. ویزا به صورت یک برچسب یا مهر روی گذرنامه یا دیگر مدارک سفر به همراه امضای مسئول (از طرف اداره مهاجرت) به متقاضی ارائه می‌شود.
ویزا مدرکی است که برای افرادی که مایل به سفر هستند لازم است. درحالی‌که برخی از کشورها درخواست ویزا دارند، برخی دیگر ممکن است این درخواست را نداشته باشند. لطفاً مطمئن شوید که شرایط کشور مقصد خود را برآورده می‌کنید. درخواست ویزا از طریق نمایندگان خارجی مانند کنسولگری‌ها، مؤسسات واسطه یا غرفه‌ها در فرودگاه‌ها و مرزها انجام می‌شود. همچنین امکان درخواست از طریق سامانه ویزای الکترونیکی وجود دارد. اسم دیگری از ویزا که ممکن است به گوش شما بخورد «روادید» است. اگر این کلمه شما را دچار سردرگمی می‌کند باید بگوییم که روادید همان معادل فارسی ویزا است؛ مانند دماپا برای ترموستات. ویزاهای سنتی را می‌توان به صورت مهر یا چسب در پاسپورت خود چسباند. اگر ویزای شما روی گذرنامه شما چسبانده شده است، معمولاً یک سند کوچک است که شامل نام، شماره پاسپورت، محل تولد، دلیل سفر و تاریخ انقضا است. ویزاهای مهر شده معمولاً اطلاعات کمتری دارند. آن‌ها معمولاً فقط مقصد و تاریخی دارند که ویزا از آن زمان معتبر است و دستورالعمل‌های رسمی مبنی بر اینکه چند روز ویزا اعتبار دارد.
انواع ویزاها بسته به هدف سفر متفاوت هستند، مانند ویزاهایی که برای تفریح، سفرهای کاری یا برای ورزشکاران داده می‌شود. این انواع ویزا با کدهای خاصی طبقه‌بندی می‌شوند. در این مرحله کشورها رویه‌ها و همکاری‌های متفاوتی دارند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا مشمول ویزای شینگن هستند و می‌توانند حق سفر بدون ویزا را برای کشورهای عضو فراهم کنند. الزامات ممکن است بسته به تقاضای کشورهای عضو متفاوت باشد.
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

چرا باید ویزا بگیریم؟


سیاست ویزای یک کشور قانونی است که می‌گوید چه کسانی می‌توانند وارد کشور شوند یا نمی‌توانند. این سیاست ممکن است به دارندگان گذرنامه یک کشور اجازه دهد بدون ویزا وارد شوند اما به دارندگان گذرنامه یک کشور دیگر اجازه ورود ندارند. بیشتر سیاست‌های ویزا دوجانبه هستند، به این معنی که دو کشور به شهروندان یکدیگر اجازه سفر بدون ویزا را می‌دهند، اما همیشه این‌طور نیست. به‌عنوان‌مثال، دارندگان پاسپورت کانادایی ممکن است بدون ویزا به گرانادا سفر کنند، اما گرانادایی‌ها برای سفر به کانادا باید برای ویزا اقدام کنند. هیچ قانون سخت و سریعی برای کشورها در هنگام تعیین سیاست‌های ویزا وجود ندارد. بااین‌حال، برخی ملاحظات معمول شامل روابط دیپلماتیک با کشور دیگر، سابقه مهاجرت غیرقانونی از کشور، هزینه و عوامل گردشگری و غیره مؤثرند.
بسیاری از کشورها سیاست‌ها و توافق‌نامه‌هایی برای ویزا دارند که به شهروندانشان اجازه می‌دهد آزادانه و بدون نیاز به ویزا بین آن‌ها رفت و آمد کنند. به‌عنوان‌مثال، کانادایی‌ها و آمریکایی‌ها برای سفر به کشورهای یکدیگر نیازی به ویزا ندارند، فقط به مدارک معتبر سفر نیاز دارند. بااین‌حال، برای مثال، کانادایی‌ها برای سفر به بوتان به ویزا نیاز دارند، زیرا هیچ توافق‌نامه‌ای بین دو کشور وجود ندارد. شما نیز فهرست پاسپورت را بررسی کنید تا ببینید آیا برای سفر به مقصد بعدی خود به ویزا نیاز دارید یا خیر. به‌عنوان‌مثال دولت ایران و ترکیه نیز توافق‌نامه لغو روادید امضا کرده‌اند و به همین دلیل ایرانی‌ها و ترک‌ها برای سفر به ترکیه و ایران نیاز به گرفتن ویزا ندارند. برای کسب اطلاعات سودمندی در این زمینه می‌توانید مطلب کشورهای بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان را مطالعه کنید. خوب است بدانید که ۲۶ کشور عضو منطقه شینگن نیز قانون ویزا را برای شهروندان خود برداشته‌اند و کسانی که ویزای شینگن را دریافت می‌کنند بدون نیاز به دریافت ویزای جداگانه برای هر کشور می‌توانند از این ۲۶ کشور دیدن بکنند. کشورهای منطقه شینگن عبارت‌اند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و لیختن‏ اشتاین. شما با ویزای توریستی شینگن می‌توانید به تمام این کشورها سفر کنید.
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

کشورها برای بررسی و کنترل جریان بازدیدکنندگان در داخل و خارج از کشور و جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و سایر فعالیت‌های مجرمانه محدودیت‌های ویزا دارند. اجبار مسافران به درخواست ویزا به مقامات اجازه می‌دهد تا بازدیدکنندگان بالقوه را بررسی کنند. به‌عنوان‌مثال، افراد ممکن است برای کار غیرقانونی به کشوری با فرصت‌های اقتصادی بهتر سفر کنند. زمانی که به ویزا نیاز دارید بستگی به جایی دارد که می‌خواهید بروید. اگر کشور شما با کشوری که قصد سفر به آن را دارید قرارداد ویزا داشته باشد، احتمالاً نیازی به درخواست ویزا از قبل ندارید. بااین‌حال، اگر کشور شما با مقصد مورد نظر شما توافق‌نامه ویزا نداشته باشد، باید قبل از سفر برای ویزا اقدام کنید.

تفاوت ویزا با پاسپورت (گذرنامه) در چیست؟


تفاوت اصلی بین پاسپورت و ویزا در این است که گذرنامه یا پاسپورت برای اتباع یک کشور برای شناسایی و سفرهای بین‌المللی صادر می‌شود.
- گذرنامه برای تأیید کشور تابعیت استفاده می‌شود. اگر به خارج از کشور خود سفر می‌کنید، برای اطلاع از بازگشت مجدد شما به کشور از پاسپورت استفاده می‌شود.
- گذرنامه شامل عکس، نام، تاریخ تولد، جنسیت و مشخصات فیزیکی شماست.
- برای شهروندان ایالات متحده، برخی از کشورها فقط به پاسپورت برای ورود مجدد نیاز دارند. سایر کشورها ممکن است قبل از ورود به ویزا نیاز داشته باشند. قبل از سفر باید تأیید کنید که آیا ویزای خاص کشور مورد نیاز است یا نه.
- دیپلمات‌ها و مقامات دولتی گذرنامه‌های متفاوتی نسبت به آنچه که به مسافران عادی داده می‌شود، ارائه می‌کنند.
تفاوت اصلی بین ویزا و پاسپورت در این است که ویزا تأییدیه‌ای است که در گذرنامه قرار می‌گیرد و به دارنده، مجوز رسمی برای ورود، خروج یا اقامت در یک کشور برای مدت زمان مشخصی می‌دهد. رایج‌ترین انواع ویزاها ویزای توریستی، دانشجویی، کاری و ترانزیت هستند. بسته به جایی که در حال سفر هستید، ویزا می‌تواند برای یک یا چند بازدید معتبر باشد. برخی از ویزاها نیاز به ارائه درخواست قبل از ورود به کشور دارند و سایر ویزاها پس از ورود به کشور اعطا می‌شوند. برخی از کشورها قبل از درخواست ویزا نیاز به مصاحبه یا غربالگری پزشکی دارند.
برای دریافت گذرنامه یا پاسپورت باید به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس + ۱۰ مراجعه بکنید. در این دفاتر با ارائه مدارک مورد نیاز به مسئول مربوطه و پرداخت مبلغی که در سال‌های مختلف قیمت‌های متفاوتی برای آن تعریف شده است، مراحل اداری دریافت پاسپورت را طی خواهید کرد. اغلب برای پرداخت هزینه صدور گذرنامه شما نیازی به ارائه پول نقد ندارید و مسئولان مربوطه مبلغ را از طریق دستگاه کارت‌خوان از کارت اعتباری شما کم می‌کنند. گذراندن روند دریافت گذرنامه در دفتر پلیس + ۱۰ خیلی فرایند پیچیده‌ای نیست. اما قبل از مراجعه به آن لازم است که مدارک لازم را تهیه بکنید و از موانع قانونی آن آگاهی داشته باشید.
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

مدارک لازم برای صدور گذرنامه


برای صدور گذرنامه یا پاسپورت لازم است شما مدارک زیر را به محل صدور گذرنامه تحویل بدهید:
• یک قطعه عکس ۶×۴ جدید و رنگی با زمینه سفید و تمام رخ (عکس نباید قدیمی‌تر از ۶ ماه باشد)
• اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و یا تائیدیه ثبت احوال
• ارائه اصل آخرین گذرنامه
مدارک ویژه خانم‌ها: خانم‌های متاهل برای دریافت پاسپورت لازم است اجازه محضری همسر خود را ارائه بدهند. خانم‌هایی که همسر آن‌ها فوت کرده باشد لازم است به جای گواهی محضری گواهی فوت همسر یا اصل شناسنامه باطل شده همسرشان را در مدارک خود داشته باشند. همچنین خانم‌هایی که از همسرشان جدا شده‌اند باید اصل طلاق‌نامه را به همراه خود داشته باشند.
مدارک ویژه آقایان: آقایان برای دریافت گذرنامه لازم است که اصل و کپی کارت پایان خدمت یا کارت معافیت هوشمند خود (به تازگی فقط کارت معافیت هوشمند مورد قبول است) یا اینکه موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین را به دفتر ارائه بدهند. ناگفته نماند که آقایانی که بالای ۵۰ سال دارند نیازی به ارائه کارت پایان خدمت ندارند. آقایانی که مشغول تحصیل هستند، چه در دانشگاه چه در مدرسه لازم است که از محل تحصیل خود گواهی اشتغال به تحصیل دریافت کنند و آن را به سازمان وظیفه عمومی تحویل دهند.

انواع ویزا


حال که تفاوت پاسپورت و ویزا را مطالعه کردیم، بهتر است جزئیاتی چون انواع ویزا، شیوه‌های اخذ و همچنین مدارک لازم برای دریافت ویزا را باهم بررسی کنیم. شناخته‌شده‌ترین دسته‌بندی که از ویزا داریم بر اساس هدف شما از سفر است که در این صورت ویزا به سه دسته اصلی ویزای گردشگری، تجاری و تحصیلی تقسیم‌بندی می‌شود. البته ویزا را می‌توان بر اساس هدف سفر و همچنین دفعات ورود به کشور مقصد به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد.
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

انواع ویزا بر اساس هدف سفر


وابسته به اینکه چرا می‌خواهید به کشور دیگری سفر کنید، اداره مهاجرت ویزا را به انواع مختلفی تقسیم کرده است. ممکن است مدارک لازم برای گرفتن هر کدام از آن‌ها کمی متفاوت از یکدیگر باشند یا سختی و آسانی آن‌ها هم باهم تفاوت داشته باشد؛ اما در حالت کلی دریافت ویزا برای انواع آن فرایند مشابهی دارد.
ویزای توریستی: همانطور که از نام آن هم مشخص است هدف از گرفتن این ویزا یک سفر تفریحی به کشوری دیگر است. ویزای مسافرتی به دارنده این امکان را می‌دهد که فقط برای مقاصد گردشگری و تفریحی وارد یک کشور خارجی شده و برای مدت زمان از پیش تعیین شده اقامت کند. این ویزاها به دارنده این ویزا حق کار یا شرکت در هیچ‌گونه فعالیت تجاری در کشور میزبان را نمی‌دهد. اگر هدف شما سفر توریستی است، سفر با پرواز چارتر می‌تواند هزینه شما را تا حد زیادی کاهش دهد.
ویزای ملاقات اقوام یا همسر: در این نوع ویزا اغلب برای فرد متقاضی دعوت‌نامه‌ای از سمت اقوام یا همسر ساکن کشور مقصد هم فرستاده می‌شود. این نوع ویزا تقریباً مشابه ویزای توریستی یا ویزای گردشگری است اما نوع مدارکی که باید به سفارت ارائه شود کمی تفاوت دارد. ویزای همسر به دو زوج اجازه ملاقات با یکدیگر را می‌دهد، زمانی که زوجین از یک کشور نیستند.
ویزای درمانی: سفارت‌ها برای کسانی که لازم است برای معالجه به کشورهای دیگری سفر کنند ویزای درمانی صادر می‌کنند. این نوع ویزا بر اساس مدارک پزشکی موجود می‌تواند بدون پیچیدگی‌های ویزاهای دیگر صادر بشود.
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

ویزای تجاری: صاحبان کسب‌ و ‌کارهایی که می‌خواهند در یک کشور دیگر سرمایه‌گذاری و تجارت بکنند، با ویزای تجاری می‌توانند وارد کشور مقصد بشوند. ویزای تجاری به دارنده آن اجازه می‌دهد بدون پیوستن به بازار کار آن کشور، وارد کشور میزبان و انجام فعالیت‌های تجاری شود. به‌عنوان‌مثال، اگر فردی برای انجام تجارت با شرکت دیگری به کشوری سفر می‌کند یا در یک کنفرانس تجاری شرکت می‌کند، ممکن است نیاز به ویزای تجاری داشته باشد. بازدیدکننده معمولاً باید نشان دهد که درآمدی از کشور دریافت نمی‌کند.
ویزای کاری: ویزای کاری مناسب کسانی است که برای کار کردن راهی کشوری دیگر می‌‎شوند. دعوت‌نامه‌ای که از شرکت یا کمپانی مقصد برای فرد متقاضی فرستاده می‌شود شانس دریافت ویزا را بسیار بالا می‌برد. ویزای کار برای افرادی که مایل به استخدام یا انجام فعالیت‌های تجاری در کشور میزبان هستند مورد نیاز است. انواع مختلفی از ویزای کاری وجود دارد که به ماهیت کار و مدت اقامت بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، ویزای تعطیلات کاری به افراد این امکان را می‌دهد که به طور موقت در حین سفر در سراسر کشور مشغول به کار شوند.
ویزای دانشجویی: ویزای دانشجویی نوعی ویزای غیر مهاجرتی است که به دارنده آن اجازه می‌دهد در یک موسسه آموزشی پس از دوره متوسطه در کشور میزبان ثبت‌نام کند. دانش آموزان دبیرستانی معمولاً باید ویزا برای اقامت موقت دریافت کنند.
ویزای پناهندگی: ویزای پناهندگی را می‌توان به افرادی اعطا کرد که از آزار و اذیت، جنگ، بلایای طبیعی و سایر شرایطی که زندگی آن‌ها در خطر است فرار می‌کنند.
ویزای تعطیلات کاری: ویزای تعطیلات کاری به دارنده این امکان را می‌دهد که در کشوری که از طریق آن سفر می‌کنند، کار موقت انجام دهد. هر کشوری برنامه تعطیلات کاری ارائه نمی‌دهد. استرالیا محبوب‌ترین این برنامه را دارد.
ویزای ترانزیت: سالانه میلیون‌ها نفر به مقاصد مختلف سفر می‌کنند. متأسفانه، نمی‌توان همه پروازها را در یک سفر بدون توقف در جایی در مسیر به پایان رساند. به همین دلیل، اکثر کشورها برای کمک به مسافرانی که فقط برای چند ساعت در آن کشور خاص تردد خواهند کرد، ویزای ترانزیت صادر می‌کنند تا به مقصد خود بروند. ویزای ترانزیت یک مجوز سفر موقت است که به مسافران اجازه می‌دهد از یک کشور خارجی عبور کنند تا به کشور دیگری بروند.
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

این ویزا معمولاً برای سفرهای هوایی استفاده می‌شود، اما ممکن است برای سفرهای دریایی یا زمینی نیز اعمال شود. ویزای ترانزیت به شما این امکان را می‌دهد که به طور موقت وارد کشوری شوید تا پرواز خود را تغییر دهید یا به شکل دیگری از حمل و نقل به مقصد خود برسید. اگر پاسپورت شما واجد شرایط معافیت ویزا یا سایر گزینه‌های جایگزین ویزای آنلاین در کشور مورد نظر نباشد، این ویزاها اغلب ضروری هستند. ویزای ترانزیت به شما این امکان را می‌دهد که از کنترل‌های مرزی کشوری که قصد عبور از آن را دارید عبور کنید تا سوار پرواز یا قایق خود شوید. بااین‌حال نمی‌توانید در آن کشور بمانید. برای مثال، ممکن است از شما خواسته شود ویزای ترانزیت دریافت کنید اگر:
• شما در حال انجام حمل و نقل در یک کشور برای سفر به مقصد دیگری هستید.
• شما در مدت کوتاهی پس از ورود خود، آن کشور را ترک می‌کنید.
• شما بر اساس ملیت خود واجد شرایط دریافت ویزای خودکار یا لغو ویزا نیستید.
اتباع کشورهای زیر برای عبور از منطقه بین‌المللی هر فرودگاه واقع در قلمرو کشورهای شینگن به منظور انجام یک پرواز اتصالی به کشوری خارج از منطقه شینگن نیاز به ویزا دارند: افغانستان، بنگلادش، جمهوری دموکراتیک کنگو، اریتره، اتیوپی، غنا، ایران، عراق، نیجریه، پاکستان، سومالی و سریلانکا.
علاوه بر این، اتباع کشورهای زیر برای ترانزیت از طریق منطقه بین‌المللی هر فرودگاه واقع در اسپانیا به منظور انجام یک پرواز اتصال به کشوری خارج از منطقه شینگن نیاز به ویزا دارند: کامرون، ساحل عاج، کوبا، جیبوتی، گامبیا، گینه، گینه بیسائو، هند، لیبریا، مالی، جمهوری کنگو، سیرالئون، سوریه، توگو و یمن. دارندگان گذرنامه‌های صادر شده توسط تشکیلات خودگردان فلسطین نیز نیاز به ویزا دارند.
اتباع کشورهایی که در لیست‌های فوق ذکر شده‌اند، در صورت داشتن ویزای شینگن، یا نوع دیگری از ویزا یا کارت اقامت صادر شده توسط یک کشور عضو اتحادیه اروپا که اجازه بازگشت آن‌ها را می‌دهد، نیازی به ویزای ترانزیت فرودگاهی ندارند. البته ویزای منطقه اقتصادی اروپا (EEA)، سوئیس، آندورا، کانادا، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، سن مارینو، هر یک از کشورها و قلمروهای خارج از کشور پادشاهی هلند نیز نیازی به ویزای ترانزیت ندارد. همچنین اگر دارای گذرنامه دیپلماتیک هستید نیز نیازی به ویزای ترانزیت نیست. اگر فردی از اعضای خانواده یک شهروند اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا یا یکی از اعضای خدمه پرواز کشوری که عضو سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی است، باشد نیز نیازی به ویزای ترانزیت نیست. منطقه شینگن شامل ۲۶ کشور اروپایی بدون کنترل مرزی بین آن‌ها می‌شود: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد و سوئیس.
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

ویزای ترانزیت فرودگاهی امکان عبور از منطقه بین‌المللی فرودگاه‌های واقع در منطقه شینگن را فراهم می‌کند اما اجازه ورود به قلمرو کشورهای شینگن را نمی‌دهد. هنگامی که یک پرواز مستلزم تغییر در ترمینال فرودگاه است که نیاز به گذر از کنترل مرزی دارد، لازم است برای ویزای شینگن درخواست دهید. همچنین در هنگام سفر، ارزانترین بلیط هواپیما را می‌توانید در سفرمارکت پیدا کنید.

انواع ویزا بر اساس تعداد دفعات ورود به کشور مقصد


متاسفانه شرایط این‌طور نیست که یک بار ویزای یک کشور را بگیرید و همیشه برای سفر به این کشور از همان ویزا استفاده بکنید. ویزا بر اساس تعداد دفعاتی که به دارنده آن امکان ورود به کشور مقصد را می‌دهد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.
ویزای یک بار ورود یا سینگل: کسانی که ویزای یک بار ورود یا سینگل برای یک کشور دارند فقط یک بار می‌توانند وارد آن کشور بشوند هرچند ویزای آن‌ها هنوز اعتبار داشته باشد. به عبارتی ویزای یکبار ورود تنها یک بار اجازه ورود به کشور را می‌دهد. هنگامی که قلمرو آن کشور را ترک کردید، باید برای ویزای جدید درخواست دهید تا بتوانید برگردید. برای اکثر سفرها و تعطیلات، این کافی است و اگر یک کشور چندین نسخه از ویزا را ارائه دهد، ویزای یکبار ورود معمولاً ارزان‌تر و سریعتر دریافت می‌شود.
ویزای دوبار ورود یا دابل: این نوع ویزا که از اسم آن هم معلوم است به دارنده ویزا این امکان را می‌دهد تا در بازه‌ای که ویزای آن اعتبار دارد دو بار به کشور مقصد ورود و خروج داشته باشد.
ویزای چندبار ورود یا مالتیپل: ویزای چندبار ورود محدودیتی برای ورود به کشور مقصد ندارد و تا زمانی که ویزای شما اعتبار دارد و شما اجازه ورود به کشور مقصدتان را دارید هر چند بار که بخواهید می‌توانید از آن استفاده بکنید. به عبارتی ویزای چند بار ورود به شما این امکان را می‌دهد که بدون درخواست ویزا یا ثبت سفر، چندین بار در طول مدت اعتبار آن، به مقصد خود وارد و خارج شوید. توجه داشته باشید که معمولاً هر بازدید به تعداد روزهای مشخصی محدود می‌شود که نمی‌توانید از آن‌ها تجاوز کنید. همچنین، برخی از کشورها ممکن است همچنان تعداد ورودی‌ها را محدود کنند. همیشه قبل از درخواست، جزئیات را بررسی کنید.
ویزای ترانزیت فرودگاهی: این ویزا به مسافر اجازه می‌دهد که در زمان توقف هواپیما در فرودگاه کشور میانی بتواند از هواپیما پیاده شده و وارد سالن ترانزیت فرودگاه شود. دارنده این ویزا نمی‌تواند از فرودگاه خارج شود و اعتبار آن نیز بسیار کوتاه مدت است.
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

تفاوت بین ویزای سینگل و مالتیپل چیست؟


تفاوت اصلی بین این دو نوع ویزا این است که ویزای سینگل اجازه ورود به کشور مقصد را تنها برای یک بار و ویزای مالتیپل، اجازه ورود را برای چند بار می‌دهد.

کدام نوع ویزا را باید دریافت کرد؟


شما نیازی به انتخاب ندارید. ویزای چند بار ورود، چیزی است که همه متقاضیان ویزا به طور خودکار برای آن در نظر گرفته می‌شوند. کشور مقصد درخواست شما را بررسی می‌کند و بسته به شرایط شما ویزا صادر می‌شود. به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که ویزای چند بار ورود معتبر است، به شما امکان می‌دهد به مدت شش ماه هر چند بار که بخواهید به کانادا سفر کنید. این ویزا تا ۱۰ سال یا یک ماه قبل از انقضای پاسپورت شما، هر کدام کوتاهتر باشد، اعتبار خواهد داشت. شما باید در تاریخ انقضای ویزای خود یا قبل از آن وارد کانادا شوید. ویزای یک بار ورود به شما امکان می‌دهد تنها یک بار به کانادا سفر کنید. به‌عنوان‌مثال، شما ممکن است واجد شرایط دریافت ویزای یکبار ورود باشید اگر:
- شما واجد شرایط معافیت از هزینه هستید و هدف از ورود شما به کانادا محدود است (مانند بازدید رسمی یک تبعه خارجی)
- شما در یک رویداد ویژه یک بار در کانادا شرکت می‌کنید.
- رویه‌ها یا دستورالعمل‌های خاص کشوری وجود دارد.
- در بیشتر موارد، پس از خروج از کانادا، برای ورود مجدد به کانادا به ویزای جدید نیاز خواهید داشت.
- اگر مستقیماً به ایالات متحده (از جمله سرزمین‌ها و دارایی‌های آن) یا سنت پیر و میکلون سفر می‌کنید، برای بازگشت به کانادا نیازی به ویزای بازدیدکننده جدید ندارید.

شیوه‌های درخواست برای اخذ ویزا


هر چند در گذشته تنها راه گرفتن ویزا مراجعه به سفارت یا کنسولگری کشور مقصد در شهر شما یا تهران بوده است اما این روزها شیوه‌های دیگری برای دریافت ویزا به وجود آمده‌اند که اقدام برای دریافت ویزا را راحت‌تر هم کرده‌اند. البته اگر با رزرو تور لحظه آخری قصد سفر توریستی دارید، اخذ ویزا را به تور بسپارید.
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

مراجعه مستقیم به سفارت: احتمالا شنیده‌اید که گرفتن ویزا پروسه طولانی و حتی طاقت‌فرسایی است؛ بااین‌حال اگر زمان کافی برای پیگیری این فرایند را داشته باشید می‌توانید برای گرفتن ویزا خودتان و از طریق مراجعه به سفارت‌ها اقدام بکنید. در این صورت با کامل کردن مدارک مورد نیاز سفارت و تحویل آن‌ها می‌توانید خودتان به صورت مستقیم روند دریافت ویزا را پیگیری بکنید.
درخواست ویزا از طریق آژانس‌ها: آژانس‌ها و مراکز اخذ ویزا حتی کار را برای شما آسان‌تر هم کرده‌اند و فقط کافی است مدارکتان را به آن‌ها تحویل دهید و کارشناسان آن‌ها تمام جزئیات کار را برای شما بررسی خواهند کرد و این پروسه را پیش خواهند برد.
درخواست آنلاین ویزا: بعضی از کشورها ویزا را به صورت آنلاین هم صادر می‌کنند. مثلا برای سفر به استرالیا و نیوزلند می‌توانید از این طریق برای درخواست ویزا اقدام بکنید. در این حالت شما می‌توانید پروسه‌های دریافت ویزا را به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت سفارت‌ها یا زمان‌های معتبر اخذ ویزا بدون مراجعه حضوری پیگیری بکنید.
ویزای فرودگاهی: برای گرفتن ویزای فرودگاهی به شرطی که کشور مقصد این اجازه را به مسافران بدهد و شرایط دریافت ویزای فرودگاهی را فراهم بکند، شما نیازی به اقدام برای دریافت ویزا پیش از سفر ندارید و کافیست مدارک لازم را به همراه داشته باشید و در فرودگاه کشور مقصد برای گرفتن ویزا اقدام بکنید. این نوع ویزا در زمان بسیار کوتاهی صادر می‌شود.

مدارک کلی لازم برای دریافت ویزا


مدارک لازم برای دریافت ویزا از سفارت‌ها اغلب مشترک هستند. هر چند بسته به نوع ویزا و همچنین قوانین کشور مقصد ممکن است مدارک ویزای بیشتری برای تکمیل کردن پروسه از شما درخواست بشود. این مدارک به شرح زیر هستند:
• اصل پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار و تمام پاسپورت‌های قدیمی و یا کارت‌های پرواز یا بلیط هواپیما
• یک قطعه عکس رنگی ۳.۵ * ۴.۵ با پس‌زمینه سفید (عکس نباید قدیمی‌تر از ۶ ماه گذشته باشد و همچنین چهره فرد و عکس نباید متفاوت باشد.)
• ترجمه شناسنامه متقاضیان
• ترجمه سند ازدواج در صورت همراهی همسر
• ترجمه گواهی اشتغال به تحصیل (اگر فرزندانتان همسفر شما هستند)
• تکمیل فرم اطلاعات فردی و خانوادگی
• مدارک مالی
• گردش حساب ۴ ماهه متقاضی به همراه مهر و امضا شعبه صادرکننده
• نامه تمکن مالی به دلار کانادا به همراه مهر و امضا شعبه صادرکننده و مهر شعبه ارزی بانک (در صورت داشتن گواهی سپرده بلند مدت، گواهی خرید سهام و یا اوراق بهادار و یا سند اتومیبل و اجاره‌نامه، این مدارک را ارائه بدهید.)
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

• مدت اعتبار گواهی تمکن مالی و گردش حساب نمی‌تواند بیشتر از یک ماه باشد.
• ترجمه اسناد ملکی در صورت وجود
• مدارک شغلی
• مدارک شغلی برای کارمندان: گواهی اشتغال به کار به زبان انگلیسی و سربرگ شرکت (با ذکر تاریخ شروع به کار، عنوان شغلی و درآمد سالیانه، نام مدیر و یا سرپرست، مدت زمان موافقت شده با مرخصی)، ترجمه فیش حقوقی و بیمه تامین اجتماعی دو ماهه آخر، ترجمه حکم کارگزینی.
• مدارک شغلی برای کارفرمایان: ترجمه آگهی تاسیس، آگهی تغییرات و آگهی تصمیمات در روزنامه رسمی، ترجمه لیست بیمه و فیش حقوقی ۲ ماه اخیر کارمندان، ترجمه آخرین لیست مالیاتی پرداخت شده، نامه تمکن بانکی شرکت، ریزپرینت بانکی ۴ ماهه آخر به زبان انگلیسی.
• مدارک شغلی برای تجار: ترجمه کارت بازرگانی، گواهی اتاق بازرگانی، ترجمه آخرین لیست مالیاتی پرداخت شده و ترجمه لیست پرداخت بیمه
• مدارک شغلی برای پزشکان: ترجمه پروانه دائم طبابت، کارت نظام پزشکی، ترجمه پروانه مطب، ترجمه آخرین لیست مالیاتی پرداخت شده، ترجمه لیست پرداخت بیمه.
• مدارک مورد نیاز برای مهندسین: ترجمه پروانه نظام مهندسی و یا جواز ساخت
• مدارک کارخانه‌داران و صاحبان کسب و کارها: ترجمه پروانه بهره‌برداری، ترجمه جواز کسب، ترجمه آخرین لیست مالیاتی پرداخت شده، ترجمه لیست پرداخت بیمه
• مدارک بازنشستگان: ترجمه حکم بازنشستگی، ترجمه فیش حقوقی دو ماه آخر بازنشستگی (در صورت افزایش حقوق، حکم افزایش حقوق بازنشستگی نیز لازم است)
• مدارک دعوت‌کننده: پاسپورت و کارت شناسایی
• دعوت‌نامه شامل مشخصات دعوت‌کننده متقاضی، نسبت فامیلی، دلیل سفر متقاضی، آدرس و تلفن دعوت‌کننده، مدت زمان اقامت و دیگر مدارک تکمیلی.
• در صورت نداشتن دعوت‌نامه، ارائه رزرو بلیط هواپیما و واچر هتل الزامی است.
• ترجمه رضایت‌نامه محضری برای همراهی فرزندانی که بدون یکی از والدین قصد مسافرت دارند. رضایت‌نامه باید از سوی کسی باشد که آن‌ها را همراهی نمی‌کند.
تمام آنچه از ویزا باید بدانید

کدام ویزاها امروزه تقاضای بیشتری دارند؟


ویزای شینگن و ویزای کانادا دو نوع ویزاهایی هستند که تقریباً این روزها اغلب مردم تلاش می‌کنند آن‌ها را اخذ کنند. همچنین ایرانیان زیادی برای تحصیل یا اقامت در کانادا یا مهاجرت به کانادا به دنبال اخذ ویزای کانادا هستند. با افزایش تقاضای مردم برای اخذ ویزای کانادا موسسه‌ها و دپارتمان‌های مختلفی راه‌اندازی شده‌اند که به کمک وکیل مهاجرتی این پروسه را برای مردم راحت‌تر می‌کنند. اما در این میان کم نیستند کسانی که با وعده‌های اخذ ویزای تضمینی کانادا یا ویزای شینگن تضمینی سودجویی می‌کنند. به همین خاطر لازم است که قبل از شروع فرایند اخذ ویزای کانادا حتما از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید. به هر روی برای سفر به هر مقصدی می‌توانید برای رزرو هتل خارجی به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید. همچنین شما می‌توانید انواع تورهای لحظه آخری را در سفرمارکت پیدا کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است