search
menu

ویزای ترانزیت چیست؟

[ پنهان کردن ]
ویزای ترانزیت چیست؟
پرواز ترانزیت چیست؟
انواع ویزای ترانزیت
ویزای ترانزیت چه مدت اعتبار دارد؟
چرا ویزای ترانزیت صادر می‌شود؟
چگونه درخواست ویزای فرودگاهی دهیم؟
چه کسانی از دریافت ویزای ترانزیت معاف‌اند؟
هزینه ویزای ترانزیت چقدر است؟
اتباع کدام کشورها به ویزای ترانزیت نیاز دارند؟
دفعات مجاز به استفاده از ویزای ترانزیت
محبوب‌ترین ویزاهای ترانزیت کدامند؟
چند نکته کاربردی
آیا تا به حال اسم ویزای ترانزیت به گوشتان خورده است؟ احتمالا می‌دانید که بعضی از مسافران برای رفتن به کشوری دیگر باید در کشور ثالث پرواز خود را تغییر دهند. لذا برای این توقف کوتاه مدت به ویزای ترانزیت نیاز دارند. در این مقاله از سفرمارکت به شما می‌گوییم که ویزای ترانزیت چیست و نحوه دریافت آن چگونه است. اگر در این باره مشتاقید در ادامه همراه ما باشید.

ویزای ترانزیت چیست؟


فرض کنید که به عنوان مسافر راهی کشور کانادا هستید و پس از عزیمت از ایران لازم است تا به فرانکفورت در کشور آلمان رفته و پس از تغییر هواپیما راهی کانادا شوید. برای اینکه بتوانید در فرانکفورت از هواپیما پیاده شده و سوار هواپیما بعدی شوید نیازمند ویزای ترانزیت یا ویزای فرودگاهی هستید. در واقع ویزای ترانزیت اجازه‌نامه شما برای حضور چند ساعته در فرانکفورت است. این نوع ویزا به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید چند ساعت و حداکثر چند روز در کشور ثالث توقف کرده و سپس راهی مقصد شوید. بدون دریافت این ویزا امکان توقف میسر نمی‌شود.
ویزای ترانزیت چیست؟

پرواز ترانزیت چیست؟


پرواز ترانزیت و یا پرواز متصل یعنی به واسطه یک یا دو پرواز به مقصد رسیدن. در صورتی که هیچ پرواز مستقیمی به کشور مقصد وجود نداشته باشد مجبور هستید تا از طریق پرواز ترانزیت به کشور ثالث رفته و سپس از آنجا با پروازی دیگر راهی مقصد شوید. اگر می‌خواهید راهی کشورهایی بسیار دور مانند کانادا، استرالیا، آمریکا، سریلانکا و غیره شوید از انجایی که هیچ پرواز مستقیمی برای آن‌ها وجود ندارد نیازمند ویزای ترانزیت هستید. به همین دلیل لازم است تا خود را کشور ثالت مانند امارات و یا یکی از کشورهای اروپایی رسانده و سپس از آنجا با پروازی دیگر به مقصد برسید.

انواع ویزای ترانزیت


ویزای فرودگاهی به دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. نوع کوتاه مدت آن تنها چند ساعت اعتبار دارد. به این شکل که شما مثلا ۶ ساعت فرصت دارید تا پرواز بعدی خود را انجام دهید. در تمام این مدت باید در سالن ترانزیت منتظر بمانید و مجاز به خروج از فرودگاه نیستید. ویزای ترانزیت بلندمدت نیز به گونه‌ای است که براساس آن می‌توانید چند روز در کشور ثالت توقف نمایید. بر طبق آن می‌توان در یکی از هتل‌های شهر اقامت کرده و قبل از اتمام اعتبار ویزا کشور ثالث را ترک نمایید. در این مدت این امکان وجود دارد تا در شهر گشت و گذار کرده و سفری نه چندان طولانی را تجربه نمایید.

ویزای ترانزیت چه مدت اعتبار دارد؟


لازم است بدانید که ویزای ترانزیت یا ویزای فرودگاهی معمولا ۲۴ ساعت اعتبار دارد و دارندگان آن تنها اجازه دارند تا چند ساعت در فرودگاه حضور داشته و سپس دوباره راهی شوند. البته مدت زمان اعتبار ویزا می‌تواند متغیر باشد. به نحوی که با دریافت ویزای ترانزیت ده روزه می‌توانید به مدت ده شبانه روز در کشور ثالث توقف کرده و در آنجا گردش کنید. در نهایت قبل از به اتمام رسیدن اعتبار ویزا باید کشور را ترک نمایید. به یاد داشته باشید که در صورت خارج نشدن از کشور ماموران پلیس شما را بازخواست کرده و با اولین پرواز از کشور خارجتان خواهند کرد.

چرا ویزای ترانزیت صادر می‌شود؟


کشورهای توسعه یافته برای جلوگیری ازپناهندگی افراد و مهاجرت غیرقانونی اقدام به صدور ویزای فرودگاهی می‌کنند. دولت‌ها همواره تلاش دارند تا صدور این گونه ویزا را سخت کنند تا افرادی که قصد پناهندگی دارند فرصت انجام کارهای لازم را نداشته باشند و هرچه سریع‌تر خاک کشور را ترک کنند. به همین دلیل می‌توان گفت که دریافت ویزای ترانزیت چندان هم آسان نیست.
مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای ترانزیت
- دو قطعه عکس رنگی با پس زمینه سفید
- فرم درخواست ویزا
- مدارک مربوط به سفر (مانند ویزای کشور مقصد، رزرو بلیط هواپیما و غیره)
- بیمه مسافرتی
- اصل گذرنامه
ویزای ترانزیت چیست؟

چگونه درخواست ویزای فرودگاهی دهیم؟


برای گرفتن ویزای ترانزیت در ابتدا باید فرم مربوطه را پر کرده و پس از تعیین وقت سفارت آن را تحویل مامور ویزا دهید. همچنین لازم است تا مدارک مربوط به سفر مانند رزرو بلیط‌های هواپیما، تمکن مالی، برگه پرداخت ویزا و غیره را تحویل سفارت داده و سپس منتظر جوابیه آن بمانید. در نهایت پس از چند روز جواب درخواست ویزای ترانزیت آماده می‌شود. به یاد داشته باشید که کارهای خود را به روزهای آخر موکول نکنید و گاهی ممکن است این پروسه ۳۰ الی ۶۰ روز کاری زمان ببرد.
مراحل اخذ ویزای فرودگاهی
- آماده کردن اسناد و مدارک
- پر کردن فرم
- پرداخت هزینه
- تحویل مدارک
- بررسی مدارک
- اعلام نتیجه در خواست متقاضی

چه کسانی از دریافت ویزای ترانزیت معاف‌اند؟


- دارندگان ویزای شنگن
- خدمه پرواز
- دارندگان پاسپورت دیپلماتیک
- اعضای خانواده شهروندان اتحادیه اروپا

هزینه ویزای ترانزیت چقدر است؟


لازم است بدانید که هزینه ویزای فرودگاهی هر کشور توسط وزارت امور خارجه آن کشور اعلام می‌شود. این هزینه معمولا در حوزه شنگن ۶۰ یورو است؛ در حالی که ویزای ترانزیت کشور چین ۳۰ دلار است. بد نیست بدانید که ویزای فرودگاهی کانادا هم رایگان است که البته بهتر از قبل از هرگونه اقدامی از رایگان بودن آن مطمئن شوید.

اتباع کدام کشورها به ویزای ترانزیت نیاز دارند؟


امروزه اکثرا کشورهای اروپایی از مسافران ایرانی ویزای فرودگاهی می‌خواهند. علاوه بر آن شهروندان کشورهایی مانند عراق، بنگلادش، اردن، سومالی، غنا، هند، نیجریه، اریتره، ترکیه، پاکستان، افغانستان و اتیوپی نیز باید این نوع ویزا را ارائه دهند.

دفعات مجاز به استفاده از ویزای ترانزیت


ویزای فرودگاهی طبق دفعات ورود و خروج ممکن است به صورت یک باره و یا چند باره صادر شوند. همچنین این نوع ویزا از چند ساعت الی ده روز اعتبار دارد که بسته به درخواست مسافر متغیر است.

محبوب‌ترین ویزاهای ترانزیت کدامند؟


در ادامه این مقاله از سفرمارکت به معرفی محبوب‌ترین ویزاهای ترانزیت می‌پردازیم که اکثر ایرانیان از آن استفاده می‌کنند.
ویزای ترانزیت آلمان
در کشور آلمان حدود ۳۰۰ فرودگاه وجود دارد که بعضی از آن‌ها پرواز به مقاصد خارجی دارند. در حالی که از همه آن‌ها نمی‌توان با هدف ترانزیت استفاده کرد ولی همچنان مورد استفاده مسافران خارجی قرار می‌گیرند. از جمله پرطرفدارترین این فرودگاه‌ها می‌توان به فرودگاه، کلن، فرودگاه هامبورگ، فرودگاه برلین و فرودگاه فرانکفورت اشاره کرد. برای دریافت ویزای ترانزیت آلمان لازم است تا مسافران مدارکی مانند دو قطعه عکس، فرم درخواست، کپی پاسپورت، بلیط هواپیما و نامه کارفرما را تحویل سفارت آلمان در کشور خود دهند. ناگفته نماند که پروسه دریافت ویزای ترانزیت آلمان چندان طولانی نیست و طی یک هفته می‌توان آن را دریافت کرد.
ویزای ترانزیت قطر
از انجایی که شهروندان ایرانی برای ورود به قطر نیازمند اخذ ویزا هستند لازم است تا قبل از هر اقدامی برای دریافت آن اقدام کنید. با گرفتن ویزای ترانزیت قطر این امکان وجود دارد تا ۵ الی ۹۶ ساعت در این کشور توقف کرده و در نهایت از آن خارج شوید. به یاد داشته باشید که ویزای ترانزیت قطر تنها برای یک بار ورود است و نمی‌توان آن را تمدید کرد. ویزای ترانزیت قطر تقریبا طی مدت ۷ روز صادر می‌شود و ۳۰ روز اعتبار دارد. یعنی بعد از دریافت آن بایستی طی ۳۰ روز آینده وارد این کشور شوید. برای دریافت این ویزا نیز باید مدارکی مثل کپی پاسپورت، بلیط هواپیما و فرم درخواست را تحویل سفارت دهید.
ویزای فرودگاهی عمان
خوب است بدانید که اگر پرواز شما به مقصد به توقفی کمتر از ۶ ساعت نیاز دارد نیازی نیست تا ویزای عمان را دریافت کنید. در حالی برای توقف طولانی‌تر دریافت ویزای فرودگاهی عمان لازم است. برای اخذ این ویزا باید مدارکی مانند عکس صفحه اول پاسپورت، بلیط هواپیما و ویزای کشور مقصد را ضمیمه پرونده خود کرده و تحویل سفارت دهید.
ویزای ترانزیت چیست؟

دیگر ویزاهای ترانزیت کدامند؟
- ویزای فرودگاهی دبی
- ویزای ترانزیت چین
- ویزای ترانزیت انگلیس
- ویزای ترانزیت استرالیا
- ویزای ترانزیت روسیه

چند نکته کاربردی


- ایرلند و انگلستان جز پیمان شنگن نیستند؛ لذا قوانین آسان‌تری دارند.
- جهت اخذ ویزای فرودگاهی روسیه نیازی به دعوت نامه ندارید؛ تنها کافیست یک کپی از بلیط هواپیما خود ارائه دهید.
- طبق ویزای بلند مدت فرودگاهی کشور قطر حداکثر سه روز می‌توانید در این کشور بمانید.
- ویزای فرودگاهی دبی قابل تمدید نیست.
- همواره جدیدترین اطلاعات درباره ویزای فرودگاهی را از مراکز معتبر بخواهید؛ چرا که گاهی قوانین صدور آن عوض می‌شود.
- ویزای ترانزیت عمان تنها سه روز اعتبار دارد و برای اقامت بیشتر باید از دیگر ویزاها استفاده کرد.
- هزینه اخذ ویزای فرودگاهی گاهی تغییر می‌کند لذا در این باره از مراجع معتبر استعلام بگیرید.
کلام پایانی
برای دریافت ویزای ترانزیت لازم است تا با کمک یک آژانس مسافرتی معتبر وقت سفارت گرفته و مدارک خود را تحویل دهید. سفرمارکت با رزرو بلیط هواپیما، قطار، رزرو هتل و دیگر خدمات مسافرتی در کنار شماست تا ارزان‌ترین امکانات را تقدیمتان کند. این پلتفرم به عنوان یک بازار وسیع آژانس‌های ارائه‌دهنده را به شما معرفی می‌کند تا بدون دغدغه و با خیالی آسوده خرید نمایید. همچنین در صورت بروز مشکل می‌توانید با همکاران ما تماس گرفته و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است