search
menu

زیباترین جاده های ایران

[ پنهان کردن ]
جاده چالوس
جاده هراز
جاده اسالم به خلخال
جاده ساحلی چابهار بریس
جاده کلاردشت عباس آباد
جاده مرزی ارس جلفا
جاده شهداد به نهبندان
جاده سپیدان به نورآباد
دیگر زیباترین جاده های ایران کدامند؟
به نظر شما زیباترین جاده های ایران کدامند؟ اگر کمی اهل سفر و گشت و گذار باشید، حتما جاده‌های مختلفی را به یاد می‌آورید که در زیبایی کم‌نظیرند. اما آنچه که مسلم است رویایی بودن تعداد خاصی از جاده‌ها درکشورمان است. در این مقاله از سفرمارکت می‌خواهیم به تماشایی‌ترین مسیرهای سفر در ایران بپردازیم تا اگر روزی گذرمان به آنجا افتاد، از چند و چون دقیقشان مطلع باشیم. فراموش نکنید که برای سفرهای خود می‌توانید رزرو بلیط هواپیما را از ما بخواهید و بدون دغدغه راهی سفر شوید.
زیباترین جاده های ایران

جاده چالوس


اولین جاده زیبای ایران که در ذهن اکثر ایرانیان نقش بسته است، جاده چالوس است. این مسیر جذاب یکی از مهم‌ترین جاده‌های شمال کشور است که در بیشتر ایام سال تردد زیادی از آن صورت می‌گیرد. اما آنچه که جاده چالوس را از دیگر مسیرها متمایز کرده، چشم‌اندازهای رویایی آن است. کوه‌ها و دره‌های وسیع، درختان سر به فلک کشیده، آسمان آبی و سرسبزی فراوان را می‌توان در آنجا دید. این جاده که از کرج عبور می‌کند، در نهایت به شهرستان چالوس ختم می‌شود. به همین دلیل تمام افرادی که قصد سفر به مازندران دارند، به اجبار باید از آن عبور کنند. جاده چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر در دل کوهستان ساخته شده است و چشم‌اندازهای جاده چالوس هیچ مسافری را خسته نمی‌کند. درباره تاریخچه این مسیر باید بدانید که جاده چالوس در زمان رضا پهلوی (در سال ۱۳۱۲) ساخته شده است، به همین دلیل یکی از ناامن‌ترین جاده‌های ایران است. اما وجود مناظر بکر باعث نشده تا از رونق بی‌افتد. این جاده ده‌ها پل و تونل را در خود جای داده که دسترسی را آسان‌تر کرده است. اما آنچه که به جذابیت بیشتر جاده چالوس افزوده، سد امیرکبیر است. به طوری که نمی‌توان از این مسیر عبور کرد و در کنار این سد بزرگ توقف نکرد. از دیگر مشخصه‌های جاده چالوس می‌توان به گردنه‌های پر پیچ و خم اشاره کرد.
یکی از این گردنه‌ها هزارچم نام دارد که عبور از آن نیازمند دقت بالای راننده است. اما جاهای تفریحی جاده چالوس خطر را از یاد مسافرانش برده است. در طول مسیر می‌توانید ده‌ها رستوران، لبنیاتی و قلیان‌سرا ببینید که به صورت ۲۴ ساعته به گردشگران خدمت‌رسانی می‌کنند. به همین دلیل می‌توانید به راحتی در مسیر توقف کرده و خود را به یک استکان چای داغ مهمان کنید. جاده چالوس در دل کوه و جنگل ساخته شده است. لذا حتی اگر از جاده فرعی عبور کنید، رودهای پرآب و درختان بلند را می‌یابید. به دلیل طراوت هوا این منطقه جایی عالی برای گذراندن تعطیلات است و می‌توان از سکوت جنگل‌های آن لذت برد. اگر روزی گذرتان به جاده چالوس افتاد، بد نیست تا سری به روستای گچسر بزنید و ازین دهکده عهد صفویه بازدید کنید.
زیباترین جاده های ایران

جاده هراز


مگر می‌شود درباره زیباترین جاده های ایران صحبت کرد و نامی از جاده هراز به میان نیاید؟ مه صبحگاهی، تازگی هوا و آسمان آبی آنجا هوش از سرتان می‌برد. در هر مسافتی که از این جاده پا بگذارید، جاذبه‌هایی تماشایی شما را به خود جذب می‌کند. حتی اگر در جاجرود، رودهن و یا آبعلی هم توقف نکنید، امام‌زاده هاشم و حال و هوای فضای بکر آن شما را مجبور به توقف می‌کند. در این حوالی چندین مغازه وجود دارند که مایحتاج مسافران را عرضه می‌کنند. وقتی هم که چند پله به بالای کوه بروید، به آرامگاهی می‌رسید که در مه گم شده است! طراوت هوا، نم باران، صدای اذان و آرامش بالای کوه حسابی شما را به وجد می‌آورد. در مسیر جاده هراز که ادامه بدهید به پلور و سپس آمل ‌می‌رسید. در طول مسیر به روستاهای مختلفی برمی‌خورید که اهالی آن‌ها به فروش خوراکی‌های محلی مشغول‌اند. آبشارها، تالاب‌ها، جنگل‌ها و زیارتگاه‌های گوناگون این ناحیه نیزهرکدام جاذبه‌ای بکر و دوست‌داشتنی محسوب می‌شوند. اگر عاشق طبیعت و آرامش آن هستید، دل به جنگل بزنید و در آنجا به آواز پرنده‌ها گوش بسپارید. اگر هم شیفته آبشار هستید، با پوشیدن کفش مناسب به زیر آب بروید و روحتان را تازه کنید.
این‌ها تنها زیبایی‌های جاده هراز نیست؛ بلکه فقط گوشه‌ای از آن است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید به دیدن دریاچه‌‎های تار و هویر بروید. این دو مقصد جان می‌دهند برای ماهیگیری. همچنین منطقه گل زرد جاده هراز میزبانی مهربان برای عاشقان گل زرد است. پس فراموش نکنید که حتما در اردیبهشت سری به آنجا بزنید. روستاهای جاده هراز نیز کم از زیبایی ندارند. روستای نوا با چشمه‌های آب معدنی و بناهای قدیمی حسابی شما را از حال و هوای شهرهای شلوغ دور می‌کند. پس بد نیست تا برای تجدید قوا هم که شده راهی آنجا شوید. البته که جای مهم‌ترین دیدنی جاده هراز خالی است؛ دشت لار! دشتی که جز منطقه محافظت شده شمرده می‌شود و آب آشامیدنی تهران را تامین می‌کند. این دشت با گل‌های سرخش جایی فوق‌العاده برای عکس گرفتن است.

جاده اسالم به خلخال


یکی از زیباترین جاده های ایران جاده اسالم به خلخال است که از شهرت فراوانی برخوردار است. این مسیر ۷۰ کیلومتری که از شهر اسالم استان گیلان شروع می‌شود، خلخال در جنوب اردبیل ختم می‌شود. به همین دلیل یکی از اصلی‌ترین راه‌های مواصلاتی شمال کشور است. این جاده به دلیل داشتن چشم‌اندازهای رویایی یکی از زیباترین مسیرهای ایران شناخته می‌شود. درختان انبوه، کوه‌های بلند و آسمان پاک چیزی است که در طول چشمتان را خیره می‌کند. همچنین به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات بالا از هوایی خنک در تابستان برخوردار است. در زمستان‌ها نیز شاهد بارش برف و باران در این مسیر هستیم، لذا همراه داشتن زنجیر چرخ همواره به راننده‌ها توصیه می‌شود. وقتی که وارد جاده اسالم به خلخال می‌شوید، از مناطق گوناگونی عبور می‌کنید. شرشر، معدن، ورگه دره، اسب بونی، متش، کرمان و مجره از جمله معروف‌ترین نواحی این مسیر است.
همچنین در آنجا گردنه الماس را می‌بینید که شهرت فراوانی دارد. در ادامه راه دشت‌های هموار را می‌بینید که همچون یک بوم نقاشی زیبا جلوه می‌کنند. دیدن گله گوسفندان و گل‌های رنگارنگ چیزی است که آرامشی از جنس طبیعت بکر را به شما هدیه می‌دهد. در طول جاده اسالم به خلخال به کلبه‌هایی چوبی برمی‌خورید که به عرضه خوراکی‌های محلی می‌پردازند. به همین دلیل بد نیست تا در آنجا توقف کرده و غذایی لذیذ نوش جان کنید. از دیگر ویژگی‌های این مسیر می‌توان به تنوع آب و هوایی اشاره کرد. به نحوی که در طول سفرتان هوای گرم و شرجی و سرد و مه‌آلود را تجربه می‌کنید. مگر می‌شود این همه زیبایی را دید و توقف نکرد؟ در تمام راه مسافرانی را می‌بینید که در حال استراحت و عکس گرفتن هستند. این جاده چهار فصل جان می‌دهد برای ریلکس کردن و فرار از شلوغی شهر. ناگفته نماند که جاده اسالم استان گیلان برای کوهنوردی نیز مقصدی مناسب است. در طول سال طبیعت‌دوستان و کوهنوردان زیادی به دل روستاهای آنجا می‌روند و در ارتفاعات این منطقه چادر می‌زنند. جاده اسالم به خلخال در پاییز دیدنی‌تر است! انگار که به درختان رنگ پاشیده‌اند، هرکدام زرد و قرمز و نارنجی دل هر بازدیدکننده‌ای را می‌برند.
زیباترین جاده های ایران

جاده ساحلی چابهار بریس


اگر بخواهیم درباره یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران صحبت کنیم، نام جاده ساحلی بریس را نباید از قلم بیندازیم. این مسیر تماشایی که در جوار دریا قرار دارد، با روح و روانتان بازی می‌کند. مسیری خلوت که در هنگام غروب بسیار تماشایی است و حس ناب سفر را در دل آدم تداعی می‌کند. در طول جاده ساحلی چابهار بریس دریای آبی بیکران به چشم می‌خورد که با موج‌های کوتاهش زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است. آسمان زلال با تکه‌های ابر جذابیت دیگری است که از تماشایش سیر نمی‌شوید. با وجود این همه زیبایی وسوسه می‌شوید که در مسیر از ماشین پیاده شده و در سواحل بکر آنجا گردش کنید. مرغان ماهی‌خوار و پرنده‌های مهاجر چیز دیگری است که در جاده ساحلی چابهار بریس به وفور دیده می‌شود. حتی تصور اینکه در مسیر از ماشین پیاده شوید و در ساحل خلوت با پای برهنه قدم بزنید حال و هوایتان را عوض می‌کند. زیبایی‌های این مسیر تنها به موارد گفته شده ختم نمی‌شود. در طول راه به دیدنی‌های جالبی می‌رسید که شاید در هیچ جای دیگر ندیده باشید. یکی از این زیبایی‌ها موج فشان‌ها است که مواد را از دل زمین به بیرون هدایت می‌کنند. همچنین مگر می‌شود در جاده ساحلی چابهار بریس به دیدن تالاب لیپار نرفت؟ این تالاب صورتی شگفت‌انگیز جایی عالی برای عکاسی و ماجراجویی است.
در ادامه مسیر هم به کوه‎‌های مینیاتوری می‌رسید و گویی در مریخ پا گذاشته‌اید. این کوه‌ها با شکل و شمایل عجیشان انگار که اصلا در سیاره‌ای دیگر قرار دارند و شما را شگفت‌زده می‌کنند. جنگل حرا، درخت انجیر معابد و فرش خزه از دیگر دیدنی های سیستان و بلوچستان در نزدیکی جاده بریس است که دیدنشان خالی از لطف نیست. اگر مقصدتان بریس باشد، بد نیست تا در آنجا به خرید صنایع دستی بپردازید و از اسکله مشهور آن دیدن کنید. اسکله بریس با آن چشم‌انداز رویایی دریای عمان گویی که انتهای دنیاست، جادویتان می‌کند! اگر دوست دارید تا به سیستان و بلوچستان سفر کنید، می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما راهی شوید. سپس همراه با تورهای گردشگری عازم جاده جادویی چابهار و بریس شوید.

جاده کلاردشت عباس آباد


اگر به جاده‌‌ای در دل کوه و جنگل علاقه دارید که مقصد آن هم دریای مواج باشد، جاده کلاردشت عباس آباد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این مسیر یکی از زیباترین جاده های ایران است که در شمال ایران قرار گرفته و دو شهر کلاردشت و عباس آباد را به هم وصل می‌کند. جاده کلاردشت عباس آباد در مسیر خود درختان بلند و کوه‌های گوناگون را جای داده است، به همین دلیل جایی بکر برای طبیعت‌گردی است. در طول مسیر می‌توانید توقف کرده و از سایه درختان استفاده کنید. همچنین آب و هوای خنک آنجا حسابی شما را سرحال می‌کند. اگر هم کمی ماجراجویی کنید، در راه‌های فرعی می‌توانید آبشارهایی کوچک ببینید. آبشارهایی که به خنکای فضا افزوده‌اند و حال و هوای مسافران راعوض می‌کنند. در اطراف جاده کلاردشت عباس آباد می‌توان انواع گونه‌های گیاهی را پیدا کرد. بلوط، توسکا، ممرز و انجیلی از جمله درخت‌هایی است که در طول مسیر می‌بینید. همچنین اگر خوش شانس باشید می‌توان پرنده‌هایی رنگارنگ بر روی شاخته درختان ببینید که با صدایی دلنشین آواز می‌خوانند. وجود آرامش و هوای ناب این منطقه آنجا را به مکانی رویایی برای ریلکسیشن تبدیل کرده است.
اگر هم تمایل داشته باشید می‌توانید از دکه‌های بین‌راهی خوراکی بخرید و خود را به یک استکان چای داغ مهمان کنید. جاده عباس آباد به کلاردشت در پاییز چیز دیگری است! درختانی با برگ‌های قرمز، نارنجی و زرد جلوه خاصی به تین منطقه می‌بخشند. گویی که به یک تابلو نقاشی خیره‌شده‌اید. همچنین تماشای غروب آفتاب و گرفتن یک عکس خوش رنگ و لعاب چیزی است که هیچ گردشگری نباید از دست بدهد. اگر قصد راهی شدن در جاده کلاردشت عباس آباد دارید، بهتر است تا فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. چرا که در زمستان سرمای هوا آزاردهنده است و جاده‌ لغزنده می‌شود.
زیباترین جاده های ایران

جاده مرزی ارس جلفا


یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران مسیر مرزی ارس به جلفا است. این جاده پرطرفدار از آذربایجان شرقی آغاز می‌شود و تا پارس آباد استان اردبیل ادامه پیدا می‌کند. در طول مسیر دشت‎های سرسبز چیزی است که چشم را نوازش می‌دهد. به طوری که وسوسه می‌شوید هر چند دقیقه یک بار از ماشین پیاده شوید و از هوای تازه لذت ببرید. وجود تپه‌ها و کوه‌های مختلف نیز چشم‌انداز جذابی به آن بخشیده و از دیدنش سیر نمی‌شوید. هوای خنک و آسمان آبی آنجا هم حسابی شما را به وجد می‌آورد و دل کندن از آنجا را سخت می‌کند. تنوع گیاهی و آب و هوای تمیز در اطراف جاده مرزی ارس جلفا یکی از زیباترین ویژگی‌های این ناحیه است که طرفداران زیادی دارد. در این منطقه رود ارس قرار دارد، پس بد نیست تا به بازدید از آن بروید. این رود که تا قبل از عهدنامه ترکمانچای بخشی از ایران بود، امرزه مرز ایران و آذربایجان است. در ادامه مسیر جاده‌هایی را می‌بینید که به ارمنستان و نخجوان ختم می‌شوند. همچنین خانه‌هایی روستایی که بعضی از آن‌ها امروزه خالی از سکنه‌اند.
مجموعه کلیساهای آذربایجان از دیگر دیدنی‌های این منطقه‌اند که در فهرست جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند. پس اگر روزی گذرتان به جاده مرزی ارس جلفا افتاد، حتما به دیدن آن‌ها نیز بروید. آسیاب خرابه و قلعه کردشت از دیگر جاذبه‌های این منطقه‌اند که دیدنشان خالی از لطف نیست. اگر قصد راهی شدن در جاده مرزی ارس جلفا را دارید، بهتر است که فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. زیرا در زمستان به دلیل بارش‎‌های سنگین امکان تردد نیست.

جاده شهداد به نهبندان


تا اینجا زیباترین جاده های ایران را به شما معرفی کردیم که در مناطق جنگلی و کوهستانی قرار دارند. ولی اکنون می‌خواهیم جاده‌ای بیابانی را برایتان توضیح دهیم که شاید به اندازه موارد قبلی طرفدار نداشته باشد. جاده شهداد به نهبندان دو استان کرمان و خراسان جنوبی را به هم وصل می‌کند. این مسیر که از دل بیابان عبور می‌کند، تپه‌های ماسه‌ای و گیاهان نه چندان زیادی را در خود جای داده است. با عبور از آن خود را میان کویری بی آب و علف می‌بینید که گویی انتها ندارد. اما آنچه که آن را زیبا جلوه داده، کلوت‌های آن است. کلوت‌هایی که حتی از فاصله دور نیز قابل مشاهده‌اند و چشم‌انداز جالبی به کویر بخشده‌اند.
اگر کمی کنجکاو باشید می‌توانید در کنار آن‌ها توقف کرده و به ماجراجویی مشغول شوید. کلوت‌های این منطقه به دلیل ابعاد و شکل جالبشان از شهرت زیادی برخوردارند. به نحوی که می‌توانید بسته به خلاقیتتان آن‌ها را تفسیر کنید. یکی دیگر از زیبایی‌های جاده شهداد به نهبندان خانه‌هایی است که با سادگی تمام کنار یکدیگر ساخته شده‌اند و مردمانی مهربان که در آنجا زندگی می‌کنند. البته این روستاها مکانی برای گذر به شمار می‌آیند و جاذبه خاصی ندارند. اما می‌توانید در آنجا توقف کرده و مایحتاج خود را تامین کنید. توصیه ما به شما این است که قبل از وارد شدن به این مسیر باک ماشین را پر کنید. چرا که ممکن در کل راه هیچ پمپ بنزینی پیدا نکنید. همچنین بهتر است که دوربین عکاسیتان را نیز همراه داشته باشید و از زیبایی‌های کویر عکس یادگاری بگیرید. در نهایت لازم به توضیح است که فصل پاییز و زمستان را برای رفتن به جاده شهداد به نهبدان انتخاب کنید. زیرا در فصل تابستان گرمای هوا ممکن است باعث آزار شما و ایجاد مشکل برای وسیله نقلیه‌تان شود.
زیباترین جاده های ایران

جاده سپیدان به نورآباد


یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران مسیر سپیدان به نورآباد است که در استان فارس واقع شده است. این جاده پر پیچ و خم از زمین‌های کشاورزی و دشت‌های وسیع عبور می‌کند و به کوه‌های بلند می‌رسد. به همین دلیل هوای خنک و لطیف آنجا روحتان را تازه می‌کند. در مسیر سپیدان به نورآباد درختان متنوعی هم می‌بینید. درختانی مانند تمشک، بادام کوهی، آویشن، سپیدار، بلوط، بنه و غیره که میوه‌ای خوشمزه تحویل مردم می‌دهند. همچنین می‌توانید در زیر سایه آن‌ها چرت زده و از نسیم دلپذیر دشت لذت برد. در طول مسیر اگر خوش شانس باشید، چشمه‌ها و رودهایی را می‌بینید که گاهی به صورت فصلی ظهور می‌کنند. آب خنک و گوارای آن‌ها تشنگی مسافران را رفع می‌کند. به همین دلیل هرگز از بودن در جاده سپیدان به نورآباد خسته نمی‌شوید. اگر هم به کوهنوردی علاقه دارید، بد نیست تا در مسیر توقف کرده و دامنه‌ها را پیمایش کنید. در آن ارتفاع هوای خنک حسابی شما را غافلگیر خواهد کرد. در نهایت همواره به گردشگران توصیه می‌کنیم فصل بهار را برای رفتن به این منطقه انتخاب کنند تا از گرمای هوا و نیش حشرات در امان بمانند.

دیگر زیباترین جاده های ایران کدامند؟


- جاده شهرکرد به ایذه
- جاده شیراز به کازرون
- جاده پارسیان به بستانو
- جاده رامسر به جواهرده
- جاده هجیج به اورامانات تخت
- جاده روستای فیلبند
- جاده جنگل دو هزار
- جاده شاهرو به گرگان
- جاده اردبیل به آستارا
- جاده چابهار به بندر گواتر
- جاده سراوان به فومن
- جاده سیاهکل به دیلمان
- گردنه حیران
- جاده جندق معلمان (مسیر اصفهان دامغان)
- جاده کرند غرب بابایادگار (در استان کرمانشاه)
- جاده توسکستان
کلام پایانی
زیباترین جاده‌ های ایران تعدادشان کم نیست و در این مقاله به معرفی محبوب‌ترین آن‎ها پرداختیم. وجود چشم‌اندازهای خارق‌العاده و تنوع آب و هوا باعث شده تا این جاده‌ها از بقیه متمایزتر و مشهورتر باشند. به همین دلیل سالیانه گردشگران زیادی برای فرار از آلودگی و شلوغی شهرهای بزرگ راهی آنجا می‌شوند. فراموش نکنید که در صورت عبور از این مسیرها حتما در جاده توقف کرده و به دل طبیعت بروید. اگر قصد سفر هوایی دارید، می‌توانید رزرو بلیط هواپیمای خود را به سفرمارکت بسپارید و با آسودگی خاطر راهی سفر شوید. همچنین تورهای ایرانگردی موجود در سفرمارکت که برایتان تدارک دیده شده‌اند، لحظاتی ناب را برایتان رقم خواهند زد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است