search
menu

چرا و چگونه با دوچرخه گردشگری کنیم؟

[ پنهان کردن ]
دوچرخه و گردشگری محلی و منطقه‌ای
دوچرخه و نقش آن در سفر آهسته
دوچرخه و گردشگری پایدار
ورزش و گردشگری همزمان
۳ ژوئن یا ۱۳ خرداد هر سال بنا به اعلام سازمان ملل متحد، به عنوان روز جهانی دوچرخه نامگذاری شده است. این روز بهانه‌ای شد تا به بحث دوچرخه‌سواری و گردشگری بپردازیم. اینکه چگونه می‌توان با دوچرخه گردشگری کرد و دوچرخه چگونه می‌تواند شکل نوینی از گردشگری را به ما عرضه کند.

دوچرخه و گردشگری محلی و منطقه‌ای


اولین جایی که با دوچرخه می‌توانید بروید و بگردید کجاست؟ بله! شهر و محله خودمان. اینکه شما در چه شعاعی در پیرامون محل زندگیتان با دوچرخه بروید و به گردش و گردشگری بپردازید، به محیط جغرافیایی و فیزیک شما بستگی دارد. اما دوچرخه ابزاری کارآمد برای گردشگری در مقیاس محلی یا local است. شما با دوچرخه نه تنها می‌توانید در پیرامون شهر خودتان به گردشگری بپردازید، بلکه وقتی به سفر هم می‌روید می‌توانید از آن استفاده کنید. یکی از بهترین نمونه‌های آن، دوچرخه سواری در جزیره کیش است. دورتا دور جزیره کیش، یک مسیر ویژه دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است که شما می‌توانید با کرایه دوچرخه تمام ساحل آن را در مسیری ایمن، پشت سر بگذارید. برای همین اگر به جزیره کیش رفتید، حتما دوچرخه‌سواری در برنامه سفر کیش خود بگنجانید.
چرا و چگونه با دوچرخه گردشگری کنیم؟

دوچرخه و نقش آن در سفر آهسته


سفر آهسته، گونه‌ای نسبتا جدید از گردشگری است که در حال ترند شدن در صنعت توریسم جهان است. منظور از سفر آهسته اینست که گردشگران، دیگر با بلیط هواپیما سریع خود را به مقصد نمی‌رسانند و پس از بازدیدهای چند روزه سریع هم به خانه برنمی‌گردند. در سفر آهسته، گونه‌ای ارتباط و تعامل نزدیک با مسیر و محیط پیرامون در زمان سفر وجود دارد. دوچرخه یکی از ابزارهای کلیدی در سفر آهسته است و نقش پررنگ آن در آینده صنعت گردشگری به زودی شاهد خواهیم بود. شما به یاری دوچرخه می‌توانید در بین شهرهای مختلف سفر کنید با جوامع محلی ارتباط برقرار کنید، در اقامتگاه‌های محلی اقامت کنید و از طبیعت مسیر لذت ببرید.

دوچرخه و گردشگری پایدار


منظور از گردشگری پایدار، گونه‌ای از گردشگری است که به محیط زیست و پیکر بندی جوامع محلی آسیب نمی‌زند و در بلندمدت، همچنان می‌تواند در جریان باشد. در گردشگری پایدار جلوگیری از آلودگی محیط زیست مقصد گردشگری مخصوصا در طبیعتگردی اهمیت زیادی دارد. دوچرخه از جمله ابزارهای سفر است که به شدت در راستای گردشگری پایدار است. دوچرخه آلودگی صوتی و آلودگی کربن صفر دارد و در مسیر حرکتش، کمترین آسیب را بر روی زمین و بافت گیاهی به جا می‌گذارد.
چرا و چگونه با دوچرخه گردشگری کنیم؟

ورزش و گردشگری همزمان


سفر با دوچرخه در هر مقیاس و اندازه‌ای، ترکیب کردن ورزش و سفر است. در روزگاری که کم تحرکی تبدیل به یک مشکل بزرگ در سلامتی همگانی شده است، سفر کردن با دوچرخه کمک می‌کند که مزایای سفر و ورزش، هر دو به دست بیاید.