search
menu

مقررات حمل حیوانات خانگی

[ پنهان کردن ]
مقررات حمل حیوانات خانگی
برای جابجایی حیوانات با هواپیما چه راه‌هایی وجود دارد؟
برای انتقال حیوان با هواپیما چه مدارکی لازم است؟
شرایط پذیرش حیوانات خانگی در سفرهای هوایی چیست؟
هزینه حمل حیوانات با هواپیما چقدر است؟
شرایط قفس حمل کننده حیوانات خانگی چیست؟
نکات مهم قبل از پرواز با حیوانات خانگی
مقررات حمل حیوانات خانگی

مقررات حمل حیوانات خانگی


حیوانات زمان زیادی است که وارد خانه‌ها شدند و توانسته اند جایگاه خود را در میان خانواده پیدا کنند به نحوی که چنان رابطه عاطفی عمیقی با اعضای خانواده پیدا کردند که گاهی جدایی چند روزه بین آن‌ها نه تنها باعث ناراحتی صاحبانشان بلکه باعث ناراحتی حیوان خانگی هم می‌شود.
اما جای نگرانی نیست زیرا شرکت‌های هواپیمایی این امکان را فراهم کرده اند تا به همراه حیوان خانگی خود سفر کنید. اما شرایط حمل حیوانات در هواپیما بسیار متفاوت است و دارای جزئیاتی است که آگاهی از آن در کیفیت سفر شما و حیوان خانگی‌ شما نیز تاثیر بسزایی دارد.
پس اگر شما هم حیوان خانگی دارید و قصد دارید به سفر بروید اما جدایی از حیوان خانگیتان سخت است و نمی توانید آن ها را تنها به‌حال خود در خانه رها کنید می توانید با خواندن این مقاله از راه ها و شرایط حمل حیوانات در سفرهای هوایی مطلع شوید.
مقررات حمل حیوانات خانگی

برای جابجایی حیوانات با هواپیما چه راه‌هایی وجود دارد؟


اگر چه امکان حمل حیوانات در سفرهای هوایی امان پذیر است اما این بدان معنی نیس که به راحتی و همانند بار دستی می‌توانید حیوان خود را به قسمت کابین هواپیما ببرید و در صندلی کنار خود بنشانید! بلکه حمل حیوانات از قوانین مخصوص به خود پیروی می‌کند که رعایت کردن آن ‌ها الزامی است.
به طور کلی ۲ راه برای حمل حیوانات زنده ( AVIH ) وجود دارد:
۱- از طریق پایانه‎ های مسافربری (همراه)
در این روش اگرچه دارای عنوان همراه مسافر می باشد و باید برای حیون خود بلیط تهیه کنید اما به معنی حمل حیوان در قسمت کابین هواپیما نیست و به جز ایرلاین هایی چون لوفتانزا و هواپیمایی ترکیه، ورود حیوانات به کابین ممنوع است. در این روش و تنها این امکان فراهم می‌شود که حيوان در پايانه مسافری پذيرش و هنگام ورود در فرودگاه مقصد در سالن دریافت بار به مسافر تحويل شود.
مقررات حمل حیوانات خانگی
۲- از طریق پایانه های باربری ( غیر همراه/ کارگو ‚ فریت )
هنگامی که ایرلاین شما از پذیرفتن حیوان خانگی معذور است یا اگر وزن قفس حیوان از ۵ کیلوگرم بیشتر باشد می‌توانید از سرویس کارگو یا سرویس فریت بار که توسط شرکت‌‌های حمل بار ارائه می‌شود استفاده کنید. بدین صورت که حيوان اهلی یا وحشی مسافر در پايانه باربری پذيرش و درفرودگاه مقصد به مسافر يا شخصی كه در بارنامه معرفی شده, در محل ترخیص بارنامه تحويل داده می شود.
فراموش نکنید در روش کارگو حیوان خانگیتان با شما پرواز می‌کند با این تفاوت که قفس حیوان در قسمت بار هواپیما(کارگو) قرار می‌گیرد، بنابراین جای نگرانی نیست زیرا دمای این قسمت با توجه به شرایط حیوانات تنظیم می‌شود تا حیوان خانگیتان هم سفر راحت ‌تری را تجربه کند.
در این راه برای حمل حیوان خود صرف نظر از اینکه بار دیگری به عنوان بار دستی یا چمدان همراه خود دارید باید هزینه حیوان خود را به صورت جداگانه پرداخت کنید که در ادامه مقاله به هزینه‌های آن می‌پردازیم.
همچنین در این روش برای حمل حیوان چه در داخل و چه در خارج می‌بایست به هنگام خرید بلیط هواپیمای کد کد AVIH یا "سرویس حمل موجود زنده" را هم از دفتر آژانس هواپیمایی دریافت نمایید .

پیشنهاد ما انتخاب روش دوم(غیرهمراه کارگو یا فریت) است زیرا علاوه بر ایمن‌تر بودن از لحاظ هزینه ای نیز مقرون به صرفه می‌باشد. علاوه بر این بهتر است بدانید حمل حیوانات به برخی از کشورها مانند دبی، عمان و انگلیس تنها از روش غیرهمراه امکان پذیر است.
مقررات حمل حیوانات خانگی
در جدول زیر شرایط برخی از ایرلاین‌های داخلی در مورد حمل موجودات زنده می‌توانید مشاهده کنید تا به راحتی بتوانید ایرلاین مورد نظر خود را انتخاب کنید.
مقررات حمل حیوانات خانگی

برای انتقال حیوان با هواپیما چه مدارکی لازم است؟


همان گونه که برای تهیه بلیط هواپیما برای خودتان نیاز به مدارک شناسایی و غیره می‌باشد لازم است برای حیوان خانگی خودتان نیز مدارکی را ارائه دهید. از این رو بهتر است اطلاعات و جزئیات کامل حمل حیوان خود را قبل از پرواز بدانید تا زمان کافی برای انجام یکسری کارها و ارائه مدارک پزشکی داشته باشید
مقررات حمل حیوانات خانگی
اما مدارک موردن نیاز در سفرهای خارجی کمی مفصل تر از سفرهای داخلی می‌باشد که در جدول زیر آورده شده است
مقررات حمل حیوانات خانگی
اگر قصد سفر به آلمان را دارید بهتر است بدانید برای کشور آلمان، گواهی تیتر هاری برخلاف دیگر کشورها، به جای یک سال باید ۳ سال تاریخ انقضا داشته باشد.
مقررات حمل حیوانات خانگی

شرایط پذیرش حیوانات خانگی در سفرهای هوایی چیست؟


از آنجاییکه قوانین مرتبط با حمل حیوان زنده بر اساس بخشنامه های فرودگاهی و دولتی مداوم در حل تغییر میباشد ، مسافر اگر قصد حمل حیوان خانگی خود را دارد باید پیش از هر اقدامی میبایست از امکان این حمل با تماس با فرودگاه مبدا حمل اطمینان حاصل نماید.در زیر به صورت لیست وار شرایط پذیرش ذکر شده است:
۱-مسافر باید حداقل ۲۴ ساعت قبل از پرواز با ایستگاه مبدا تماس گرفته, تا از موارد و مشکلات احتمالی اطمینان پیدا کند.
۲-کد AVIH را از دفاتر فروش هنگام خرید بلیط دریافت کند.
۳-در سفرهای بین‌المللی ۳ ساعت و در سفرهای خارجی ۲ ساعت قبل از زمان پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.
۴-فراموش نکنید چند ساعت قبل از پرواز به حیوانتانغذای سبک بدهید و اگر زمان پروازتان بیشتر از ۲ ساعت است به مقدار کافی آب و غذا در قفس حیوان قرار دهید.
۵- اگر قرار است بچه سگ یا گربه با هواپیما حمل شود، باید ۱۰ هفته از تولد آنها گذشته باشد (این زمان در بعضی از کشورها ۱۲ هفته در نظر گرفته‌ شده است)
۶- تعداد حیواناتی که در پرواز حمل می‌کنید محدودیت وجود دارد از این رو بر اساس قوانین سازمان دامپزشکی ایران هر مسافر حداکثر ۲ قلاده سگ یا گربه یا ۱۰ قطعه پرنده تزئینی می‌تواند حمل کند.
مقررات حمل حیوانات خانگی

هزینه حمل حیوانات با هواپیما چقدر است؟


از آنجایی که هر ایرلاین دارای مقررات مخصوص به خود می‌باشد، قوانین حمل حیوانات و هزینه‌های آن نیز از این قاعده مستثنی نیست. از این رو می‌توانید نحوه هزینه حمل حیوانات در مسیرهای داخلی را مشاهده کنید.
مقررات حمل حیوانات خانگی
لازم به ذکر است این هزینه جدا از مقدار بار مجاز رایگان مسافر در هر مسیر و کلاس پروازی است و هر مسافر در صورت نداشتن بار همراه نیز موظف به پرداخت این هزینه بعنوان کرایه حملAVIH میباشد.
در پروازهای بین‌المللی باتوجه به نوع شرکت هواپیمایی و مقصد پرواز شما به طور تقریبی از۷۵ تا ۱۵۰ دلار هزینه خواهید داشت. این مبلغ مربوط به نوامبر سال ۲۰۱۸ است.
حتما قبل از سفر از هزینه‌های حمل حیوان خانگی خود اطمینان حاصل کنید زیرا ممکن اس در طی زمان تغییر کند.به طور مثال در تاریخ ۲۷/ ۳/۱۳۹۹ هواپیمایی وارش هزینه‌ی حمل حیوانات خانگی را به صورت زیر محاسبه می‌کند.
مقررات حمل حیوانات خانگی

شرایط قفس حمل کننده حیوانات خانگی چیست؟


۱- قفس باید دارای ابعاد مناسب باشد و برای ایستادن طبیعی حیوان به اندازه كافي بزرگ باشد.
۲- قفس حیوان به حد كافي محكم ‚ مطمئن و دارای منافذ تهويه باشد و درب آن دارای قفل و فاقد چرخ در زیر سطح خود باشد.
۳- حداکثر سه حیوان نهایتا" شش ماهه که با هم به دنیا آمده باشند و با وزن حداکثر ۴ کیلو گرم برای هریک می توانند در یک قفس قرار گیرند. ر صورت بیشتر بودن وزن یا سن باید در قفس های جداگانه سفر نمایند .
۴-حیوان مادر و حداکثر سه فرزندش در صورتی که از سن بچه ها بیش از ۱۲ هفته نگذشته باشد و هر کدام بیش از ۲ کیلو وزن نداشته باشند و به راحتی در یک قفس قرار گیرند امکان حمل دارند.
۴- بستن قلاده درون قفس برای حیوان ممنوع است.
مقررات حمل حیوانات خانگی

نکات مهم قبل از پرواز با حیوانات خانگی


بهتر است در تابستان‌ها پرواز شب یا صبح زود را رزرو کنید که هوا ملایم‌تر است و در زمستان و روزهای سرد از پروازهای در طول روز استفاده کنید زیرا برای حیوان‌ها بهتر خواهد بود.
همچنین پیشنهاد می‌شود قفس را روز آخر نخرید. اجازه بدهید حیوان به آن عادت کند، اسباب‌بازی موردعلاقه‌اش را در قفس قرار دهید، زیرا این امر در استرس جابه‌جایی و سفر را راحت‌تر تحمل می‌کند.
قبل از پرواز از قوانین حمل حیوانات ایرلاین خود حتما اظمینان پیدا کنید زیرا هر کدام دارای استثنائاتی هستند مانند هواپیمایی ماهان که از پذیرش حیوانات گران قیمت، پرخاشگر، بیمار و حیوانات دارای بوی زننده را پذیرش نمی‌کند.