search
menu

توپ سفرهای شمال در زمین کیست

از زمانی که شیوع کرونا آغاز شده، اجرای تعطیلات چند روزه، یکی از راهبردهای متداول ستاد ملی کرونا برای کنترل این بیماری بوده است. اما این تعطیلات با وجودی که همراه با جریمه و محدودیت‌های سفر بوده است، نتوانسته شمار سفرها مخصوصا به شهرهای شمالی را کاهش دهد و عملا آن خروجی مورد نظر به دست نیامده است. حال پرسش اینست که مقصر کیست؟
ستاد ملی کرونا، سفر در همه اشکال آن را موجب گسترش کرونا می‌داند. اما فعالان گردشگری با این نظر موافق نیستند و فکر می‌کنند که باید بحث سفر جاده‌ای به شمال و گردشگری مدیریت‌شده را از هم جدا کرد.
حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در تازه‌ترین گفتگوی خبری گفته است که مردم کرونا را جدی گرفته‌اند و میزان تقاضا برای تورهای مسافرتی و بلیط هواپیما در بازه‌های زمانی تعطیلات کاهش پیدا کرده است و این را می‌توان از بلیط هواپیما ارزان حتی در مسیرهای پرترددی مانند تهران به مشهد هم متوجه شد. این در حالیست محدودیت‌های سفر اصلا متوجه بخش سفر با وسایل عمومی نبوده است. بلکه خود مردم تقاضا برای بخشی از سفرها را کاهش داده‌اند.
رفیعی در گفتگو با ایسنا تاکید کرده است که سفر به شمال را باید از موضوع کلی گردشگری جدا دانست. زیرا این مجموعه از سفرها خارج از چارچوب‌های صنعت گردشگری، آژانس‌ها و اقامتگاه‌های رسمی رخ می‌دهد و اتفاقا انتقاد فعالان این صنعت هم، همین عدم تفکیک این دو موضوع از یکدیگر است.
توپ سفرهای شمال در زمین کیست
از دیدگاه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، اگر به صنعت گردشگری اجازه فعالیت داده شود و در مقابل برای سفر خارج از این چارچوب محدودیت وضع شود، این برای کنترل بیماری سودمند است. زیرا در ساختارهای تعریف‌شده و قابل پایش صنعت گردشگری، می‌توان وسیله حمل و نقل مانند هواپیما، اقامتگاه مانند هتل و غیره را ایمن‌سازی و بهداشتی کرد. در نتیجه سفر همراه با ایمنی و سلامتی بیشتری خواهد بود.
این مدیر بخش گردشگری همچنین از عدم برخورد با تورهای غیرمجاز و در مقابل برخوردهای سخت با فعالان قانونی و مجوزدار این صنعت در موارد مختلف، انتقاد کرد.