search
menu

اگر این چند نکته را ندانید، در سفر به استانبول ضرر می کنید!

هیچ کس دوست ندارد با بلیط هواپیما گرانتر به سفر برود. ولی هزینه خرید بلیط هواپیما تنها بخش هزینه‌های یک سفر نیست. پس اگر می‌خواهیم سفر ارزانتری داشته باشیم، باید همه هزینه‌های سفر را به صورت جز به جز و در کنار هم در نظر داشته باشیم. علاوه بر اینکه زمان هم معیار مهمی برای برنامه‌ریزی است و وقتی یک هزینه چشمگیر برای سفر می‌کنیم، می‌خواهیم در زمانمان هم به اندازه هزینه‌های دیگر، صرفه‌جویی کنیم. ما در بلاگ سفرمارکت می‌خواهیم چند نکته کلیدی را برای سفر هوایی به استانبول به شما توضیح بدهیم که خیلی از مسافران از آن غفلت می‌کنند و هزینه خیلی زیادی بابت آن می‌پردازند یا زمان زیادی از سفرشان را بیهوده از دست می‌دهند. پس با ما همراه باشید.
فرض کنید شما قصد دارید یک پرواز خوب و بدون توقف به استانبول داشته باشید. با یک جستجو در سفرمارکت در یک تاریخ فرضی در مسیر تهران به استانبول، احتمالا به یک چنین نتایجی می‌رسیم:
اگر این چند نکته را ندانید، در سفر به استانبول ضرر می کنید!
همانطور که می‌بینید اولین کارت که برچسب «پیشنهاد ویژه» هم دارد، بلیط هواپیما ترکیش ایرلاین در مسیر تهران استانبول است و فاصله قیمتی محسوسی با ارزانترین بلیط هواپیما در همین مسیر دارد. پس احتمالا پیش خودتان فکر می‌کنید این دیگر چه جور پیشنهاد ویژه ایست؟! اما اگر کمی دقیق‌تر کارت‌ پرواز پیشنهاد ویژه را بررسی کنید، متوجه تفاوت‌های اساسی‌تری با دیگر پروازها می‌شوید. تفاوت کلیدی نخست اینست که کارت پرواز پیشنهاد ویژه، مربوط به هواپیمایی ترکیش‌ایرلاین است و توسط هواپیماهای ویژه این ایرلاین (ایرباس ۳۲۰ نئو) و خدمات رفاهی مخصوص آن انجام می‌شود. در حالی‌که برخی از پروازهای مسیر تهران استانبول که گاه به نام هواپیمایی ترکیش‌ عرضه می‌شود، هواپیمایی آنادولوجت است که از برندهای زیرمجموعه ترکیش‌ایرلاین است. این هواپیمایی جزو ایرلاین‌های رده ارزان‌قیمت و اقتصادی است. آنادولوجت از دید خدمات رفاهی و کیفیت هواپیما طبیعتا فاصله چشمگیری با خود ترکیش ایرلاین که شرکت مادر است دارد. اما برخی سایت‌های فروش بلیط هواپیما، برای آنکه راحت‌تر بلیط‌های این ایرلاین را به فروش برسانند، از نام و لوگوی شرکت مادر یعنی ترکیش ایرلاین استفاده می‌کنند. اما سفرمارکت، در راستای راهبرد شفافیت خود، آنها را با نام و لوگوی اصلی آنادولوجت نمایش می‌دهد تا مسافران بدانند دقیقا قرار است سوار هواپیماهای چه ایرلاینی شوند.
نکته کلیدی که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم و معمولا مسافران به آن توجه نمی‌کنند، این نکته است که فرودگاهی که هواپیمای شما در آن فرود می‌آید، نقش مهمی در تعیین هزینه‌ها و زمان سفر شما دارد! شاید بگویید چه ربطی دارد؟! آن چیزی که فرودگاه محل به زمین نشستن هواپیمای شما را مهم می‌کند، فاصله آن از مرکز و جاهای مهم شهر و هزینه تاکسی برای جا به جایی شما بین فرودگاه و هتل یا دیدنی‌های شهر است.
بیایید کمی دقیق‌تر و با عدد و رقم موضوع را بررسی کنیم. هواپیماهای ترکیش ایرلاین در مسیر تهران استانبول در فرودگاه بین‌المللی استانبول با نماد IST بر زمین می‌نشیند و پروازهای آنادولوجت و شماری دیگر از ایرلاین‌ها در فرودگاه صبیحا گوکچن با نماد SAW. برای بهتر فهمیدن تفاوت این موضوع باید نگاهی به نقشه استانبول بیندازیم.
اگر این چند نکته را ندانید، در سفر به استانبول ضرر می کنید!
همانگونه که می‌بینید فرودگاه نوساز و بین‌المللی استانبول در بخش اروپایی استانبول قرار دارد و در مقایسه با فرودگاه صبیحا گوکچن، با یک نقطه کلیدی فرضی در این بخش از استانبول، فاصله بسیار کمتری دارد. فرودگاه صبیحا گوکچن، در نیمه آسیایی استانبول قرار دارد، در حالیکه مهمترین مراکز گردشگری استانبول، هتل های معروف و جاهایی که گردشگران ایرانی معمولا برای بازدید به آنها می‌روند در نیمه غربی و اروپایی استانبول جای دارد. از میدان تکسیم و خیابان استقلال گرفته تا محله‌های شیشلی و لاله‌لی، کاخ‌های دلمه‌باغچه و توپکاپی و مراکز خریدی مثل جواهر و کانیون.
اما این تفاوت فاصله، چه قدر می‌تواند در هزینه‌های سفر شما اثرگذار باشد؟ در حقیقت خیلی! زیرا هزینه حمل و نقل در ترکیه به دلیل قیمت بنزین، بسیار بالاست و هزینه کرایه تاکسی، یکی از هزینه‌های تعیین‌کننده در سفر شما خواهد بود.
علاوه بر فاصله، مساله ترافیک و معماری شهری هم مساله مهمی است. صبیحا گوکچن فرودگاه قدیمی‌تری است و در بخش آسیایی و نسبتا متراکم و قدیمی استانبول جای گرفته. از طرفی وقتی بخواهید از نیمه آسیایی به اروپایی بیایید باید از تنگه بسفر و احتمالا پل معروف «کشته‌شدگان ۱۵ جولای» عبور کنید. این پل و دیگر خیابان‌های گاه کم عرض نیمه آسیایی، توان پذیرش حجم خودروهای عبوری در ساعت‌های پرترافیک را ندارد. در نتیجه در ساعت‌های کاری روز، اگر بخواهید از روی این پل با خودرو عبور کنید، ممکن است گاه دست‌کم نیم ساعت معطل شوید. یعنی هم هزینه بیشتری متحمل شده‌اید و هم دقایق ارزشمندتان در سفر خود را از دست داده‌اید.
اگر این چند نکته را ندانید، در سفر به استانبول ضرر می کنید!
مزیت دیگر فرود در فرودگاه بین‌المللی استانبول در مقایسه با فرودگاه صبیحا، مدت پرواز است. مسیر هوایی رسیدن به فرودگاه بین‌المللی استانبول، ۱.۵ ساعت کوتاهتر است. کسانی که پیشتر به استانبول رفته‌اند، می دانند که چه قدر دقیقه به دقیقه سفر می‌تواند لذت‌بخش باشد و صرفه‌جویی ۱.۵ ساعت در طول یک سفر هوایی، بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد.
مورد دیگر به خود فرودگاه بین‌المللی استانبول بازمی‌گردد. این فرودگاه یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین فرودگاه‌های جهان است. این فرودگاه که همچنان در حال توسعه است، امکانات و خدمات بسیار چشمگیر و متفاوتی دارد و خودش به تنهایی، یک جاذبه گردشگری به شمار می‌رود. از همین رو اگر امکان انتخاب وجود داشته باشد، استفاده از یک فرودگاه بزرگتر، پیشرفته‌تر و ایمن‌تر، گزینه بهتری به نظر می‌رسد.
با توجه به همه این موارد، به نظر می‌رسد پیشنهاد ویژه سفرمارکت، واقعا یک پیشنهاد قابل تامل و ویژه است و پرداخت چیزی کمتر از ۲۰۰ هزارتومان هزینه بیشتر، موجب می‌شود مبالغ کمتری در هزینه‌های تاکسی در شهر نسبتا گران استانبول هزینه کنید، زمان کمتری را از دست بدهید و از فرودگاه پیشرفته استانبول استفاده کنید.