search
menu

جعل بلیط هواپیما برای دریافت ارز مسافرتی

صدور بلیط‌های جعلی و صوری برای دریافت ۲۲۰۰ دلار ارز مسافری از صرافی‌ها، موضوعی است که در آینده نزدیک می‌تواند سبب آشفتگی بازار ارز شود. پس از اعلام شرایط جدید بانک مرکزی برای دریافت ۲۲۰۰ دلار ارز سهمیه‌ای از هفته اول آذرماه، متقاضیان دریافت دلار سهمیه مسافری موظف به ارائه کپی بلیط هواپیما، پاسپورت، ویزا یا عوارض خروج از کشور جهت دریافت ارز هستند. شواهد نشان می‌دهد که پس از اعلام این رویه، تمایل برای دریافت ارز مسافرتی بیشتر شده است؛ گرچه گلایه‌مندی مردم گویای این موضوع است که عدم ارائه خدمات صرافی‌های برخی شهرستان‌‌ها، سبب افزایش مراجعه‌ها به تهران و خیابان فردوسی می‌شود.

اخبار منتشرشده حاکی از آن است که برخی سودجویان با ارائه بلیط‌های جعلی به صرافی‌ها، اقدام به دریافت ارز سهمیه‌ای می‌کنند. در این میان، تعدادی از آژانس‌های مسافرتی در ازای دریافت وجه، اقدام به صدور بلیط‌های صوری برای افراد متقاضی جهت دریافت ارز مسافری می‌کنند. بلیط‌هایی که بعضا با استعلام تلفنی نیز قابلیت تایید دارند.

علاوه بر این، با توجه به اختلاف ۳,۰۰۰ تومانی دلار آزاد و ارز سهمیه‌ای صرافی‌ها، خرید دلار سهمیه‌ای سودی را به ارزش ۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان برای افراد به‌همراه خواهد شد. بدین‌ترتیب افراد سودجو با خرید بلیط‌های دو تا سه میلیون تومانی ترکیه و سپس عودت آن با هزینه کنسلی ناچیز، سرمایه‌گذاری نسبتا امنی را تجربه خواهند کرد.
جعل بلیط هواپیما برای دریافت ارز مسافرتی

به‌واسطه عدم توانایی صرافی‌ها در تشخیص بلیط اصل از بلیط‌های جعلی یا صوری، این امر سبب آشفتگی بازار ارز می‌شود. در همین راستا احمد لواسانی، رئیس کانون صرافان ایران، اظهار داشت:

بانک مرکزی توسط شرکت‌های صرافی ارز را توزیع می‌کند؛ اما صرافی‌ها فاقد ابراز راستی‌آزمایی و تشخیص مسافر از غیرمسافر هستند؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم که سامانه‌ای طراحی شود و اسم و مشخصات هموطنانی که به‌صورت قطعی قصد خروج از کشور را دارند، در آن ثبت شود. شرکت‌های صرافی با دسترسی به این سامانه قادر خواهند بود که پس از مسجل شدن مشخصات مسافر، ارز موردنیاز را ارائه کنند.

شایان‌ذکر است که تا پیش از اعلام دستورالعمل جدید، بازار اجاره کارت‌های ملی برای دریافت ارز با مبالغ ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان داغ بود‌. این موضوع نشان می‌دهد که قوانین جدید بانک مرکزی هم جامعیت کافی را برای مقابله با سودجویان ندارد.