search
menu

باورهای نادرست درباره سفر هوایی

[ پنهان کردن ]
استرداد هزینه بلیط در صورت جا ماندن از پرواز
رزرو پرواز بعدی در صورت جا ماندن از پرواز
رزرو پرواز بعدی در صورت کنسل شدن پرواز به دلیل یک اتفاق خارج از کنترل
منتظر ماندن هواپیما برای شما
رزرو بلیط از شرکت هواپیمایی دیگر، در صورت جا ماندن از پرواز
نشستن در صندلی های کنار هم در صورت رزرو بلیط هواپیما گروهی
گیر افتادن در سرویس بهداشتی هواپیما
اتومات شدن هواپیما در ارتفاعات بالا
باز شدن درهای هواپیما در طول پرواز
ترجیح رانندگی به سفر هوایی
کشنده بودن فشار ماسک های اکسیژن
سقوط هواپیما بر اثر امواج موبایل
سقوط هواپیما در صورت آشفتگی جوی
جریان هوای آلوده داخل کابین هواپیما
پرتاب شدن فضولات سرویس بهداشتی در طول پرواز به بیرون از هواپیما
پرتاب شدن مسافران و اشیاء در طول پرواز به دلیل وجود حفره روی بدنه هواپیما
سالیان سال است که خرید بلیط هواپیما و انجام سفرهای هوایی بخشی از زندگی مردم شده اند، اما با این حال به دلیل متقاوت بودن هواپیما از سایر وسایل حمل و نقل عمومی، باورهایی غلط و نادرست درباره سفرهای هوایی وجود دارند و گاه باعث ترس مسافران از پرواز با هواپیما می شوند. اکثر این باورهای غلط صحتی ندارند و دروغی بیش نیستند. این گونه باورها تنها ترس مسافران را از هواپیما بیشتر می کنند. بنابراین، بهتر است با باورهای نادرست درباره سفر هوایی آشنا شوید و به جای ترس از سفرهای هوایی، از آن ها لذت ببرید.
باورهای نادرست درباره سفر هوایی

استرداد هزینه بلیط در صورت جا ماندن از پرواز


یکی از موضوعاتی که معمولا مسافران درباره اش اشتباه می کنند، این است که فکر می کنند در صورت از دست دادن یا جا ماندن از پرواز هزینه بلیط از طرف شرکت هواپیمایی به آن ها عودت می گردد. لازم است بدانید تنها در صورتی که لغو پرواز به هر دلیلی اعم از وجود نقص فنی و غیره از طرف شرکت هواپیمایی صورت بگیرد، هزینه پرواز به شما استرداد خواهد شد. اما اگر به دلیل شرایط نامساعد جوی و یا هر موضوع مرتبط با آب و هوا و یا خارج از کنترل باشد و پرواز شما کنسل شود، شرکت هواپیمایی در قبال جبران خسارت هزینه بلیت هواپیما و یا هزینه هتل هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

رزرو پرواز بعدی در صورت جا ماندن از پرواز


این موضوع که بسیاری از مسافران فکر می کنند اگر از پرواز جا بمانند می توانند سریعا پرواز بعدی را رزرو کنند، همیشه صحت ندارد. چنان چه در صورت جا ماندن از پرواز برای سفر با پرواز بعدی اصرار بورزید، بسته به شرکت هواپیمایی که از طریق آن پرواز می کنید، ممکن است هزینه اضافی متحمل شوید. علت از دست دادن پرواز در این امر بسیار مهم است. طبق قانونی که وجود دارد شما به هر دلیلی با تأخیر در فرودگاه حاضر شده و پروازتان را از دست بدهید، شرکت هواپیمایی مربوطه تلاش خود را خواهد کرد تا در پرواز بعدی برایتان جا باز کند. اما در این صورت بایستی مدتی را منتظر مانده و صبر کنید. در صورتی که پروازهای متوالی داشته و به خاطر تأخیر در اولین پرواز از پرواز بعدی نیز جا بمانید، شرکت هواپیمایی از شما حمایت کرده و در یکی از پروازها برایتان صندلی رزرو می کند.

رزرو پرواز بعدی در صورت کنسل شدن پرواز به دلیل یک اتفاق خارج از کنترل


در صورت که پرواز شما همچنان در حالت کنسل قرار داشته باشد، بدین معناست که اتفاق مهمی رخ داده است. در این گونه مواقع مسافران با پرواز بعدی به مقصدشان پرواز می کنند و این تنها زمانی ممکن است که در پرواز بعدی به اندازه کافی صندلی خالی وجود داشته باشد. در غیر این سورت شما در لیست انتظار قرار گرفته و با اولین پرواز ممکن به سفرتان ادامه می دهید.

منتظر ماندن هواپیما برای شما


هرگز فکر نکنید که اگر به هر دلیلی با تأخیر در فرودگاه حاضر شده و دیر از گیت عبور کنید، هواپیما منتظر شما خواهد ماند. پروازهای هوایی در صورت تأخیر هزینه های گزافی را به شرکت هواپیمایی تحمیل می کنند. بنابراین، تنها در صورت رخ دادن اتفاق بسیار مهم پروازها با تأخیر انجام می شوند. شما سعی داشته باشید به موقع در فرودگاه حاضر شده و پروسه های سوار شدن به هواپیما را سر وقت طی کنید.

رزرو بلیط از شرکت هواپیمایی دیگر، در صورت جا ماندن از پرواز


برخی مسافران فکر می کنند اگر از پروازشان جا بمانند، می توانند از یک ایرلاین دیگر تقاضای رزرو پرواز کنند. این تفکر کاملا نادرست و اشتباه است. چرا که در اکثر شرکت های هواپیمایی ایران امکان رزرو پرواز تنها از طریق شرکت هواپیمایی که از آن بلیط هواپیما خریده بودید، وجود دارد. در برخی شرکت های هواپیمایی خارجی مانند دلتا ایرلاین، امریکن ایرلاین و ... که با یکدیگر همکاری می کنند، در صورت از دست دادن پرواز امکان رزرو پرواز از ایرلاین دیگر وجود دارد. اما در همه ایرلاین ها شرایط و قوانین متفاوت هستند.
باورهای نادرست درباره سفر هوایی

نشستن در صندلی های کنار هم در صورت رزرو بلیط هواپیما گروهی


برخی از مسافرانی که به صورت گروهی بلیت هواپیما می خرند، فکر می کنند در پرواز صندلی هایشان کنار هم خواهد بود. در بسیاری از ایرلاین ها امکان انتخاب صندلی در زمان رزرو پرواز وجود دارد. اما در اکثر شرکت های هواپیمایی ایران معمولا مسئول کانتر ایرلاین در زمان دریافت جامه دادن و تحویل کارت پرواز صندلی مسافر را تعیین می کند. مسافران می توانند در زمان تحویل گرفتن کارت پروازی شان از مسئول کانتر درخواست کنند تا صندلی هایشان در هواپیما کنار هم باشد. مسئول کانتر در صورت امکان این کار را برای مسافر انجام خواهد داد.

گیر افتادن در سرویس بهداشتی هواپیما


یکی از باورهای نادرست درباره سفر هوایی که بسیاری از مسافران را نگران می کند، گیر افتادن در سرویس بهداشتی هواپیما است. ابن باور غلط باعث می شود بسیاری از مسافران در طول پرواز برای استفاده از سرویس بهداشتی هواپیما واهمه داشته باشند. باید بگوییم که این باور کاملا اشتباه است و حتی اگر چنین احتمالی وجود داشته باشد، نجات یافتن از آن کار چندان سخت و نگران کننده ای نیست. بنابراین، در سفر هوایی چنان چه ملزم به استفاده از سرویس بهداشتی باشید، با خیال راحت از آن استفاده کنید.

اتومات شدن هواپیما در ارتفاعات بالا


یکی دیگر از باورهای نادرست درباره سفر هوایی که بیشتر شبیه یک ریشخند به مسائل فنی پرواز می ماند، اتومات شدن هواپیما در ارتفاعات بالا است؛ بدین معنا که هواپیماها در ارتفاعات بالا خودشان حرکت کرده و هدایت می شوند و خلبان در هدایت آن نقشی ندارد! این باور از جمله شایعات افسانه ای محسوب می شود که برای خلبانان نیز آزاردهنده است. اکثرا مردم برداشت اشتباهی از نحوه عملکرد حالت اتومات هواپیما و کابین خلبان دارند. یکی از خلبانان خارجی به نام کاپیتان اسمیت می گوید: " چنین برداشت اشتباهی دقیقا به باور نادرست درباره عملیات جراحی یک بدن با شرایط بیماری حساس و دشوار می ماند که نتیجه باور و عمل به آن بسیار خطرناک تر و مهلک تر است." در اتاق عمل جراحی با وجود افراد متخصص مختلف، دستگاه های پیشرفته و به روز جراحی که فرایند جراحی را آسان تر می کنند، بدون وجود جراح هرگز یک عمل جراحی موفقیت آمیز حاصل نمی گردد. همین باور درباره پرواز در هر ارتفاع و شرایطی نیز صدق می کند. یک پرواز موفقیت آمیز و ایمن نیازمند هدایت و توجه دائم خلبان کاردان و خدمه کابین است و تاکنون هیچ گونه هواپیمای پیشرفته ای با چنین توانایی ساخته نشده است. زیرا که ریسک بسیار بزرگی محسوب می شود.

باز شدن درهای هواپیما در طول پرواز


از جمله باورهای غلط درباره سفر هوایی باز شدن درهای هواپیما در طول پرواز و پرتاب شدن مسافران به بیرون است. این تصور ساختگی و اشتباه بسیاری از مسافران را از سفرهای هوایی می ترساند. بگذارید خیالتان را راحت کنیم که امکان باز کردن درهای هواپیما به دلیل فشار هوای داخل کابین وجود ندارد. به عبارتی دیگر، به دلیل فشار زیادی که در طول پرواز به درهای هواپیما وارد می شود، برای باز کردن آن ها باید قدرت یک ابرقهرمان را داشت یا از جک هیدرولیک استفاده کرد. بنابراین، حتی تصور احتمالش هم کاملا بی جا و اشتباه است.
باورهای نادرست درباره سفر هوایی

ترجیح رانندگی به سفر هوایی


با وجود این که امروزه خرید بلیط هواپیما جزو اولویت های اول مسافران برای سفر است، برخی از مردم بر این باورند که رانندگی بهتر از پرواز است! زیرا فکر می کنند سفر با ماشین برای مصرف بهینه انرژی بهتر است. این که مصرف سوخت هواپیماها بالا است، حقیقت دارد اما باید این را هم در نظر بگیرید که به همان اندازه که سوخت بیشتری مصرف می کند، توانایی حمل و جابجایی مسافران زیادی را هم دارد. یعنی این که در سفر هوایی میزان تولید کربن دی اکسید به ازای هر مسافر کاهش می یابد و همین ویژگی باعث محبوبیت سفرهای هوایی و باکارآمد شدن آن ها شده است.

کشنده بودن فشار ماسک های اکسیژن


باورهای نادرست درباره سفر هوایی تنها مختص موارد فنی هواپیما نیستند، بلکه در زمینه وسیله های پزشکی و نجات نیز شایعات اشتباه زیادی وجود دارند. بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که ماسک های اکسیژن با کاهش دادن فشار زمینه مرگ را برای مسافر فراهم می کنند! بهتر است بدانید که نقش ماسک های اکسیژن هواپیما پایدار و یکنواخت کردن سیستم تنفسی مسافران در صورت افت فشار کابین هواپیما و یا مواجه شدن مسافر با کمبود اکسیژن و بی هوشی است. در چنین مواقعی استفاده از ماسک تا زمان قرار دادن هواپیما در ارتفاع مناسب توسط خلبان الزامی است.

سقوط هواپیما بر اثر امواج موبایل


بسیاری از مسافران فکر می کنند چون قبل از پرواز از آن ها خواسته می شود تا موبایل همراه یا وسایل الکترونیکی را خاموش کرده یا در حالت پرواز قرار دهند، به دلیل جلوگیری از سقوط هواپیما است! این باور که امواج وسایل الکترونیکی باعث اختلال در سیستم هدایت و راهیابی هواپیما می شود، حقیقت ندارد. بنابراین، امواج موبایل یا وسایل الکترونیکی شما برای هواپیما هیچ ضرری ندارد و تنها فرکانس هایشان متفاوت هستند. مشکلی که روشن بودن موبایل یا وسایل الکترونیکی در طول پرواز ایجاد می کنند، این است که زمانی که شما در ارتفاع 3هزار متری با موبایلتان تماس برقرار می کنید، امواج گوشی شما به جای یک مورد به چندین برج مخابراتی امواج می فرستد و باعث مسدود شدن شبکات ارتباط زمینی می شود. پس، علت خاموش کردن موبایل و وسایل الکترونیکی در طول پرواز به کمیسیون ارتباطات فدرال در زمین مربوط می شود و باید مراعات گردد.

سقوط هواپیما در صورت آشفتگی جوی


برخی مسافران در سفر هوایی با وجود شرایط جوی آشفته دچار رعب و وحشت شده و از سقوط هواپیما می ترسند. البته که تلاطم ها و آشفتگی های جوی که باعث تکان شدید یا خفیف هواپیما می شوند، برای هیچ کسی خوشایند نیستند و خواه یا ناخواه باعث نگرانی خاطر مسافران می شوند. اما مطمئن باشید هر گونه تغییر در وضعیت جوی باعث سقوط هواپیما نمی شود. معمولا مسافرانی که اولین بار در چنین شرایطی قرار می گیرند، بیشتر از هر کس دیگری دچار ترس و اضطراب می شوند. در 90 درصد مواقع چنین تلاطم های هوایی کاملا عادی و تا حدودی آزار دهنده نیز هستند. اما طبق گفته های کاپیتان اسمیت که پیش تر هم از وی نام بردیم، حتی شدیدترین چاله های فضایی و بادها هم نمی توانند منجر به سقوط هواپیما شوند و برای این منظور عوامل بسیار قوی تر لازم است.

جریان هوای آلوده داخل کابین هواپیما


بسیاری از مسافران چون تصور می کنند کابین هواپیما یک فضای محدود و سربسته است، هوای آلوده و پر از میکروب داخل آن جریان دارد و ممکن است بیماری های خطرناک و واگیردار انتقال کند. بهتر است بدانید که هوای داخل هواپیما دائما در حال گردش بوده و کاملا تمیز و پاکیزه است. هوای پاکیزه از طریق قسمت متمرکز کننده موتورها به داخل کابین هدایت شده و قبل از ورود به داخل کابین از چندین فیلتر جداگانه عبور می کند.

پرتاب شدن فضولات سرویس بهداشتی در طول پرواز به بیرون از هواپیما


یکی دیگر ار باورهای نادرست درباره سفر هوایی که به احتمال زیاد از سیستم توالت قطارها در ذهن مردم نقش بسته، پرتاب شدن فضولات و مدفوع سرویش بهداشتی در طول پرواز به بیرون از هواپیما است. ابتدا این را در نظر بگیرید که هواپیما و قطار تفاوت های بارز بسیار زیادی با یکدیگر دارند و هرگز نباید با هم مقایسه شوند. در سرویس بهداشتی هواپیما نیز یک مخزن وجود دارد که فضولات تا زمان فرود داخل آن نگهداری می شوند و پس از فرود توسط مسئولان هواپیمایی تخلیه می شوند.
باورهای نادرست درباره سفر هوایی

پرتاب شدن مسافران و اشیاء در طول پرواز به دلیل وجود حفره روی بدنه هواپیما


شاید برخی مسافران با تماشای فیلم ها و انیمیشن ها چنین فکر کنند که دقیقا در وسط کابین هواپیما یک حفره ایجاد شده و زمانی که این دریچه باز شود، ماسفران و یا اشیاء به بیرون پرتاب می شوند. حقیقتا، این باورهای نادرست و افسانه ها واقعیت ندارند و به طور عادی در بدنه هواپیما هیچ حفره ای تعبیه نشده است. شاید در حوادث جدی بر اثر فشار وارده بر بدنه هواپیما حفره ای ایجاد گردد اما در حالت عادی چنین چیزی ممکن نیست.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است