search
menu

جاهای دیدنی ترابزون

[ پنهان کردن ]
درباره جاهای دیدنی ترابزون
صومعه سوملا (Sumela Monastery)
موزه ایا صوفیه ترابزون (Trabzon Hagia Sophia Museum)
قلعه ترابزون (Trabzon castle)
صومعه وازلون (Vazelon Monastery)
قصر آتاتورک (Atatürk pavilion)
اوزون گول (Uzungöl)
بازار سرپوشیده بدستن (Bedesten)
بزتپه (Boztepe)
پارک زاگنوس دره (Zagnos Valley Park)
غار چال (CAL CAVE)
مسجد و آرامگاه گلبهار خاتون (Gulbahar Hatun Mosque)

درباره جاهای دیدنی ترابزون


جاهای دیدنی شهر ترابزون ترکیه به قدری زیبا هستند که از تماشایشان سیر نخواهید شد. مرکز استان ترابزون به خاطر وجود بقایای تاریخی فراوان و مناظر طبیعی زیبا به یکی از مهم‌ ترین شهرهای ترکیه تبدیل شده است؛ از صومعه ‌ها و روستاهای دیدنی گرفته تا قلعه ‌ها و کلیساهای تاریخی. گردشگران هنگام خرید بلیط هواپیما باید آمادگی لازم جهت تماشای این حجم از زیبایی را در یک منطقه داشته باشند. ترابزون در گذشته به عنوان پایتخت امپراتوری بوده و شهر بندری مهمی محسوب شده دارای موقعیت جغرافیایی عالی در جاده تاریخی ابریشم همواره مورد توجه گردشگران و تاجران قرار گرفته است. اکنون بعد از گذشت سال ها هنوز هم ترابزون اهمیت خود را از دست نداده و پذیرای گردشگران و توریست های زیادی از سراسر جهان است. ما نیز در این مقاله قصد داریم تا شما را با Trabzon Attractions آشنا کنیم:
جاهای دیدنی ترابزون

صومعه سوملا (Sumela Monastery)


صومعه‌ سوملا در درون غار در کنار کوه ها و جویبارها واقع شده است که راه دسترسی به این غار بسیار شگفت‌انگیز است. چشم‌ انداز فوق العاده زیبای این صومعه همگان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بدین جهت صومعه سوملا یکی از مهم ترین جاهای دیدنی شهر ترابزون محسوب می شود. این صومعه‌ ارتدوکس یونانی ۳۸۶ سال پس از میلاد در ارتفاع ۱۲۰۰ متری ساخته شده است. برای دسترسی به این صومعه باید راه پرپیچ و خمی را طی کنید که در این مسیر بهتر است دوربین عکاسی تان را فراموش نکنید تا بهترین لحظات را ثبت کنید. به گفته اهالی، این صومعه در منطقه امنی از ترابزون ساخته شده است؛ همچنین در ورودی صومعه سوملا نقاشی های دیواری از انجیل، حضرت عیسی و حضرت مریم به چشم می خورند. صومعه سوملا شامل دو بخش است که بخش اول مربوط به عبادتگاه و چشمه مقدس و بخش دوم شامل چهار طبقه است. برای آشنایی بیشتر با این صومعه می‌توانید مطلب اختصاصی صومعه سوملا را مطالعه کنید.
آدرس: Altındere, 61750 Maçka/Trabzon, Turkey
ساعت کاری: ۹ صبح تا ۷ عصر

موزه ایا صوفیه ترابزون (Trabzon Hagia Sophia Museum)


موزه ایاصوفیه در قرن ۵ به عنوان یک کلیسای ارتودوکس یونانی به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شده و در قرن ۶ به دستور ژوستینیانوس امپراطور روم مورد مرمت قرار گرفته است و به مدت ۹۱۶ سال به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه در نهایت بعد از فتح استانبول توسط سطان محمد فاتح در سال ۱۵۸۴ به مسجد تبدیل گردید و به مدت ۴۸۲ سال به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. سپس به دستور کمال آتاترک این مسجد در سال ۱۹۳۵ به موزه تبدیل شد و امروزه موزه ایا صوفیه با قرار گرفتن در نزدیکی دریا به عنوان یکی از موزه های مشهور شهر و یکی از زیباترین نمونه ‌های معماری بیزانس محسوب می‌ شود.
آدرس: FATİH MAHALLESİ AYASOFYA MÜZE ALTI MEVKİİ USTABAŞ APT NO, D:331, 61040 Ortahisar/Trabzon, Turkey
ساعت کاری: همه روزه به جز یک شنبه ها: ۹ صبح تا ۷ عصر

قلعه ترابزون (Trabzon castle)


یکی دیگر از جاذبه ‌های زیبای شهر ترابزون، قلعه ای بسیار زیبا به نام خود شهر است. قدمت قلعه ترابزون به دوران بیزانس برمی‌ گردد و این مجموعه تاریخی در مرکز شهر ترابزون واقع شده و شامل سه قلعه دیگر است. قلعه ترابزون یکی از آثار به یادگار مانده از دوران امپراطوری روم به شمار می رود، همچنین از دیوار این قلعه به عنوان ساختمان نظامی استفاده می شده است. قلعه ترابزون دقیقا در کنار پارک زاگنوس قرار دارد.
آدرس: Ortahisar, Burç Sk. No:10, 61030 Trabzon Merkez/Trabzon, Turkey
ساعت کاری: ۲۴ ساعته
جاهای دیدنی ترابزون

صومعه وازلون (Vazelon Monastery)


صومعه وازلون ۲۷۰ سال پس از میلاد ساخته شده است. این صومعه یکی از ثروتمندترین صومعه ‌های ارتدوکس یونانی در منطقه‌ شناخته می شود. بر روی دیوارهای صومعه وازلون نقاشی ‌های دیواری زیبایی وجود دارند که زیبایی این سازه را دوچندان کرده ‌اند. با اینکه صومعه وازلون بارها توسط ایرانی‌ ها و ترک ‌ها تخریب شده است؛ در نهایت در سال ۱۹۲۲ به طور کامل ویران گردیده اما هنوز هم بر روی بقایای این جاذبه جذابیت هایی وجود دارند.
آدرس: Coşandere, Maçka Yolu No:36, 61750 Maçka/Trabzon, Turkey
ساعت کاری: ۲۴ ساعته

قصر آتاتورک (Atatürk pavilion)


قصر آتاتورک در سال ۱۸۹۰ به‌ عنوان یک خانه‌ ییلاقی برای فرد معروف یونانی ساخته شده است که بعدها در سال ۱۹۲۴ به عنوان محل اقامت مصطفی کمال آتاتورک مورد استفاده قرار گرفت، سپس در سال ۱۹۸۷ این قصر به موزه‌ باستان ‌شناسی و مردم ‌شناسی تبدیل شد. مردم ترکیه ارادت خاصی به رهبر فقیدشان آتاتورک دارند، این بنا نیز به نام ایشان در آمده است که همه ساله بازدیدکنندگان زیادی برای تماشای این قصر عازم ترابزون می شوند. ساختمان قصر آتاتورک شامل دو طبقه است.
آدرس: Soğuksu, Ata Cd., 61040 Ortahisar/Trabzon, Turkey
ساعت کاری: ۹ صبح تا ۷ عصر

اوزون گول (Uzungöl)


روستای اوزون گول در جنوب شهر ترابزون قرار دارد و جزو معروف ترین جاهای تفریحی محسوب می شود تا در دل طبیعت به گشت و گذار بپردازید. این روستای دوست ‌داشتنی با کوهستان ‌های سرسبز احاطه شده و دریاچه ای بزرگ در وسط آن وجود دارد که مطمئن باشید چنین آرامش و سکوتی را در هیچ جایی از جهان پیدا نخواهید کرد، اطراف دریاچه اوزون گول محل مناسبی برای استراحت و کوهنوردی است. طبیعت بکر این منطقه شامل جنگل های زیبایی است، همچنین چندین مسجد در بین جنگل های این روستا به چشم می خورند که جلوه وصف ناپذیری دارند.
جاهای دیدنی ترابزون

بازار سرپوشیده بدستن (Bedesten)


بازارهای سرپوشیده جزو جاهای دیدنی جذاب هر شهری محسوب می شوند که نشانه تاریخ و فرهنگ آن شهر هستند. ساختار بازار نیز دارای قدمتی تاریخی و ارزشمند است که از عصر عثمانی به یادگار مانده است که در مرکز شهر ترابزون قرار دارد و یکی از قدیمی ‌ترین قسمت های شهر محسوب می شود. در این بازار سر پوشیده می توانید انواع مختلفی از خوراکی‌ ها، ادویه‌جات، صنایع‌ دستی خریداری کنید. بازار بدستن ترابزون از ۶۰ راهرو و ۵۵۰۰ مغازه تشکیل شده است؛ این بازار به دستور گلبهار خاتون، همسر سلطان محمد فاتح، ساخته شده و در میان بازارهای ترکی حرف اول را می زند، تک گنبد موجود در این بازار با معماری بی نظیر عثمانی برای گشت و گذار و خرید مکان مناسبی است.

بزتپه (Boztepe)


یکی دیگر از جاهای زیبای شهر ترابزون محلی به نام بزتپه است که چشم‌ اندازی زیبا از دریای سیاه و شهر ترابزون را دارد. بزتپه در واقع همان بام ترابزون است که در هنگام غروب این منطقه یکی از بی نظیرترین مناطق شهر شناخته شده است؛ هوای پاک و تمیز منطقه بزتپه زبانزد همگان شده است و منطقه ای سرسبز در بالاترین نقطه شهر مکانی دنج و آرام به دور از هیاهو است که برای ساعتی هم که شده به آرامش می رسید و بهترین چشم انداز برای گرفتن عکس های یادگاری را دارد.

پارک زاگنوس دره (Zagnos Valley Park)


شهر ترابزون در همه حالت دارای طبیعت بکر و سرسبز و زیبایی است؛ همچنین این شهر شامل سازه ‌های تاریخی متعددی است که در خیابان ‌های پر پیچ و خم و باریک و سنگ ‌فرش قرار دارند، اما زیبایی های شهر ترابزون به جاذبه های تاریخی ختم نمی شود، بلکه زیبایی های طبیعی این شهر نیز در جذب توریست نقش مهمی دارند؛ دره ای فوق‌ العاده زیبا و بزرگ به نام پارک زاگنوس در میان سازه‌ های تاریخی شهر خودنمایی می ‌کند و فضایی عالی برای پیک ‌نیک و پیاده‌ روی محسوب می شود. پارک زاگنوس دره بسیار طولانی بوده و پلی با پایه های بلند به نام پل تاریخی زاگنوس در این منطقه چشم نوازی می کند. همچنین چندین کافه در این پارک فعالیت دارند که می توانید خودتان را به یک فنجان چای ترک مهمان کنید و از طبیعت دلنواز لذت ببرید.
آدرس: Gülbaharhatun, Şenol Güneş Cd. No:15, 61040 Trabzon Merkez/Trabzon, Turkey
ساعت کاری: ۲۴ ساعته
جاهای دیدنی ترابزون

غار چال (CAL CAVE)


یکی از معروف ‌ترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهر ترابزون غار چال است که به شکل طبیعی و زیبا خودنمایی می کند و بسیاری از کسانی که با خرید بلیط هواپیما ارزان از سفرمارکت به شهر ترابزون سفر می‌کنند، از این جاذبه ی زیبا دیدن می‌کنند. این غار هشت کیلومتر طول دارد که دومین غار بزرگ در جهان به شمار می‌ رود؛ اما فقط یک کیلومتر از آن برای بازدید عموم باز است. همچنین در غار چال مسیری برای پیاده ‌روی به طول ۱۵۰ متر در سمت چپ و ۴۰۰ متر در سمت راست وجود دارند. دریاچه و آبشاری نیز در سمت راست غار به چشم می‌ خورد که ارتفاع آب این دریاچه نسبت به بارندگی های فصلی متفاوت است. در داخل غار نیز اشکال طبیعی مختلف وجود دارند. توجه داشته باشید که هنگام ورود به غار هوای خشکی را تجربه خواهید کرد، اما هرچه به داخل غار بروید، هوا شرجی ‌تر می‌شود؛ برای کسانی که مشکل تنفس یا آسم دارند این غار به عنوان بهترین مکان شناخته شده است.
آدرس: Çalköy, 61390 Düzköy/Trabzon, Turkey
ساعت کاری: ۹ صبح تا ۷ عصر

مسجد و آرامگاه گلبهار خاتون (Gulbahar Hatun Mosque)


یکی دیگر از قدیمی‌ ترین و اصیل ‌ترین بناهای اسلامی در شهر ترابزون به یاد سلطان یاوز سلیم اول و مادرش گلبهار خاتون ساخته شده است. این مجموعه زیبا در سال ۱۵۱۴ افتتاح شده که شامل مسجد، آرامگاه، مدرسه و حمام بوده ولی امروزه از این سازه فقط مسجد و آرامگاه گلبهار خاتون باقی مانده و مدرسه و حمام تخریب شده ‌اند. مسجد گلبهار خاتون جزو مساجدی است که شامل نوع خاصی از معماری عثمانی است، بر روی دیوارهای این مسجد آثار زیبایی را خواهید دید، همچنین طاق‌ ها و مناره ‌های آن از سنگ‌های خاکستری تیره و سفید مایل به زرد و در محراب مسجد نیز از سنگ مرمر استفاده شده است. این مسجد نام های دیگری مانند بویوک عمارت و خاتونیه دارد.
آدرس: Gülbaharhatun, Şenol Güneş Cd. No:17, 61040 Trabzon Merkez/Ortahisar/Trabzon, Turkey
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است