search
menu

صومعه سوملا ترابزون

[ پنهان کردن ]
چرا باید از صومعه سوملا در ترابزون بازدید کنیم؟
تاریخچه صومعه سوملا
معماری صومعه سوملا
بخش های صومعه سوملا
کلیسای صخره ای در صومعه ی سوملا
نحوه دسترسی به صومعه سوملا
جاذبه های دیدنی نزدیک به صومعه سوملا
رستوران های نزدیک به صومعه سوملا
هتل های نزدیک به صومعه سوملا

چرا باید از صومعه سوملا در ترابزون بازدید کنیم؟


صومعه سوملا در ترابزون ترکیه واقع شده است و یکی از قدیمی ترین و تاریخی ترین صومعه های دنیای مسیحیت محسوب می شود. Sumela Monastery در میان انبوهی از جنگل ها بر روی صخره هایی پر از شیب به نام کوه های زیگانا در شهر ترابزون ساخته شده است و با نام Meryem Ana یا مریم مقدس شناخته می شود. معنی سوملا در نام این صومعه از لغت میلاس به معنای تاریک یا سیاه گرفته شده است و علت نامگذاری نیز می تواند وجود کوه‌ هایی با سنگ‌‎ های تیره‌ در اطراف باشد.
در طول چندین سال که از قرن ۱۳ میلادی بخش های جدیدی به این صومعه اضافه گردیده بر اهمیت آن نیز اضافه شده است. تقریبا می توان گفت پس از تصرف دریای سیاه توسط حاکمان ترک، صومعه ها نیز همانند دیگر مراکز دینی به رسمیت شناخته شدند. البته می توان به اهمیت صومعه سوملا به خاطر قدیمی تر بودن در میان معابد مسیحیان اشاره کرد، بنایی بسیار جالبی است که در دوره های مختلف دیوارها و سقف به زیباترین حالت ممکن تزیین شده اند.
صومعه سوملا ترابزون

تاریخچه صومعه سوملا


با این که تاریخ دقیقی از ساخت این صومعه مشخص نیست، اما با توجه به تحقیقات به دست آمده و وسایل بکار برده شده در ساخت این صومعه تخمین زده می شود که قدمت آن به یک هزار سال پیش برمی گردد و هدف از ساخت آن توسط محلی ها برای فرار از حمله های دشمن بوده است، آن زمان کسی چه می دانست این صومعه بعد از سال ها میزبان گردشگرانی باشد که برای دیدنش بلیط هواپیما تهیه می کنند تا از بهترین جاذبه گردشگری ترابزون ترکیه بازدید کنند. با توجه به این که صومعه سوملا در گذشته کاربرد زیادی داشته است، اما در سال ۱۹۲۳ به طور کلی متروکه گردید.

معماری صومعه سوملا


همان گونه که گفته شد این صومعه در بالای صخره‌ ها و در میان جنگلی در ترابزن ترکیه ساخته شده است و شامل معماری باشکوهی است، با اینکه در طول تاریخ بار‌ها دستکاری و تخریب شده اما هنوز هم با صلابت پا برجاست. همه تخریب ها ادامه داشت تا اینکه در نهایت در سال ۱۹۲۳ هرگونه دستکاری بر روی این صومعه ممنوع اعلام گردید. صومعه سوملا در ارتفاع ۱۲۰۰ متری با ۳۰۰ متر ارتفاع قرار گرفته است و همانند دیگر صومعه ها از قوانین خاصی تبعیت کرده است، مانند ساخته شدن صومعه در خارج از شهر و در نزدیکی غار بر روی صخره که همه صومعه ها دارای این مشخصات هستند. با بالا رفتن از صخره ‌ها متوجه خواهید شد که گویی این ساختمان به کوه ‌ها چسبانده شده اند.
صومعه سوملا ترابزون

بخش های صومعه سوملا


هر صومعه ای دارای بخش های مختلفی است که صومعه سوملا نیز از این قانون مستثنا نیست؛ صومعه سوملا در اصل از دو بخش تشکیل شده ‌است: بخش اول عبادتگاه همراه با چشمه ای مقدس است که قطرات آب سه تایی از سقف به آن نقطه می ‌چکند و قسمت داخلی و بیرونی عبادتگاه نقاشی ‌های آبرنگ با موضوعاتی برگرفته شده از کتاب انجیل تزئین شده است. بخش بعدی صومعه نیز از ۴ طبقه تشکیل شده و پس ورود باید از طریق پلکان ها پایین بروید و اتاق ‌های خواب، سالن‌ ها، کتابخانه‌ ها، انبار‌ها را ببینید. تعداد اتاق‌ در این صومعه ۷۲ عدد است و از طریق ۹۶ پله به بیرون وصل می ‌شوند.
صومعه سوملا ترابزون
هر ساله در تاریخ ۱۴ آگوست در این صومعه مراسم دینی برگزار می‌شود که اگر سفرتان در این تاریخ باشد می توانید در این مراسمات شرکت داشته باشید. بخش ‌های دیگر این صومعه نیز عبارتند از کلیسای سنگی، محل هایی برای عبادت، آشپزخانه ‌ها، اتاق مطالعه، اتاق ‌های‌ مهمان، کتابخانه و فواره. البته قسمت فواره در فصل بهار قابل دسترسی است، زیرا آب های منطقه ذوب می شوند و از طریق این فواره زیبایی هایی خلق می کنند. علاوه بر موارد ذکر شده ساختمانی بسیار بلند در قسمت جلویی بنا برای عبادت راهب‌ ها وجود داشته که سال های بعد ساخته شده است.

کلیسای صخره ای در صومعه ی سوملا


هنگام بازدید از این صومعه مطمئنا از کلیسای صخره ای خوشتان خواهد آمد، زیرا کلیسایی سنگی دارای ساختمانی بسیار عجیب و منحصر بفرد است، زیرا دیوار‌های داخل آن همانند قسمت بیرونی پر از نقاشی ‌هایی با آبرنگ هستند. محراب این کلیسا نیز از جنس آجر است.
صومعه سوملا ترابزون

نحوه دسترسی به صومعه سوملا


برای دسترسی به این صومعه باید در ابتدا به شهر ترابزون بروید، سپس بعد از پیمودن حدودا ۴۵ کیلومتر به صومعه سوملا خواهید رسید. بی شک در همان نگاه اول مبهوت خواهید شد و ابهت این صومعه برایتان بسیار جالب و دل نشین خواهد شد. هنگامی که به پایین این بنا رسیدید برای بالا رفتن و رسیدن به ورودی باید از پلکان باریک و طولانی استفاده کنید.
ساعت و هزینه بازدید از صومعه سوملا
همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر می توانید برای بازدید به این صومعه بروید و با پرداخت هزینه ورودی حدودا یک الی دو ساعت در این بنا وقت بگذارید.

جاذبه های دیدنی نزدیک به صومعه سوملا


کمپ لیورانی: ۲۱.۸ کیلومتر
قلعه وازلون: ۳۰.۷ کیلومتر
قلعه ترابزون: ۴۷.۳ کیلومتر
موزه ایاصوفیه: ۵۰.۸ کیلومتر
کاخ آتاتورک: ۴۵.۴ کیلومتر

رستوران های نزدیک به صومعه سوملا


رستوران وادی سرور: ۹.۴ کیلومتر
رستوران آسمالی کورپو: ۱۱.۸ کیلومتر
رستوران سومر: ۱۳.۳ کیلومتر
رستوران پارک سوملا: ۱۵ کیلومتر
رستوران کلبه: ۱۶ کیلومتر

هتل های نزدیک به صومعه سوملا


هتل بزرگ سوملا: ۴۵۰ متر
هتل بزرگ ایسکالیتا: ۳.۷ کیلومتر
پانسیون خانواده کایالار: ۴ کیلومتر
هتل هالیدی سوملا: ۱۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است