search
menu

موزه ایاصوفیه ترابزون

[ پنهان کردن ]
چرا باید از موزه ایا صوفیه ترابزون بازدید کنیم؟
تاریخچه موزه ایا صوفیه ترابزون
معماری موزه ایا صوفیه ترابزون
ویژگی های موزه ایا صوفیه ترابزون
امکانات و تفریحات موزه ایا صوفیه ترابزون
نحوه دسترسی به موزه ایا صوفیه ترابزون
ساعت و هزینه بازدید از موزه ایا صوفیه ترابزون
جاذبه های دیدنی نزدیک موزه ایا صوفیه ترابزون
رستوران های نزدیک موزه ایا صوفیه ترابزون
هتل های نزدیک موزه ایا صوفیه ترابزون

چرا باید از موزه ایا صوفیه ترابزون بازدید کنیم؟


موزه ایا صوفیه در شهر ترابزون در شمال شرقی ترکیه قرار گرفته است. ایا صوفیه نامی آشنا در ترکیه است، طوری که چهار بنا با نام ایا صوفیه در این کشور وجود دارند؛ مورد مشهور مسجد ایا صوفیه استانبول است ولی در اصل هیچ شباهتی با موزه ایا صوفیه ترابزون ندارد. ایاصوفیه ترابزون بنای تاریخی بسیار کوچک و شاهکاری از دوران بیزانس و دارای گنبدی مرتفع در مرکز است که از زاویه بالا شکل صلیب دارد.
از ظاهر ساختمان متوجه خاص بودن این بنا نمی شوید، اما با ورود به داخل بنا نقاشی هایی از داستان های انجیل بر روی سقف و دیوارها شما را جذب خود می کند. کلمه ایا صوفیه به معنی حکمت مقدس است، در زمان های گذشته این بنا به عنوان کلیسا استفاده می شد که در سال ۱۵۸۴ تبدیل به مسجد گردید و امروز نیز به موزه تبدیل شده است. موزه ایا صوفیه به عنوان آثار بی نظیر به جای مانده از دوره بیزانس در این منطقه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند تا با خرید بلیط هواپیما از این شاهکار بی نظیر بازدید داشته باشند.
موزه ایاصوفیه ترابزون

تاریخچه موزه ایا صوفیه ترابزون


این بنا در قرن سیزدهم ساخته شده است که در آن دوران ساختمان ها گنبد های بزرگی در وسط بنا داشتند. در ابتدا هدف از ساخت این بنا به عنوان کلیسا بود که توسط پادشاه بیزانس مانوئل اول ساخته شد و تا سال ۱۵۱۱ به عنوان کلیسا استفاده می گردید اما بعد از پیروزی عثمانی در جنگ ترابزون سلطان محمد دوم این بنا را به مسجد تبدیل کرد. از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۲ نیز از بنای ایا صوفیه به عنوان موزه استفاده شد تا اینکه در نهایت در سال ۲۰۱۳ مجدداً به عنوان مسجد و موزه برای بازدید گردشگران در آمد. قدیمی ترین نقاشی های حک شده در موزه ایا صوفیه ترابزون نیز مربوط به تاریخ های ۱۲۹۱ و ۱۲۹۳ است. در طول جنگ جهانی اول نیز این بنا به عنوان بیمارستان و انبار مهمات مورد استفاده قرار گرفت اما از سال ۱۹۶۴ تا به امروز به عنوان موزه مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.

معماری موزه ایا صوفیه ترابزون


کلیسای ایا صوفیه با معماری بی نظیری از دوره بیزانس همراه با یک گنبد مرکزی بلند و چهار طاق بزرگ ستون تشکیل شده است. در زیر گنبد نیز سنگفرش فرقه ای از سنگ های چند رنگ وجود دارد. نقش های برجسته خارجی و تزئینات سنگی با سنت های محلی منطبق هستند. یک برج ناقوس بلند نیز با ۴۰ متر ارتفاع و یک نمازخانه کوچک در طبقه دوم جزو زیبایی های این بنا است. دیوارهای داخلی برج ناقوس با نقاشی های دیواری پر شده است.
موزه ایاصوفیه ترابزون

ویژگی های موزه ایا صوفیه ترابزون


با اینکه این بنا بسیار کوچکتر از ایا صوفیه استانبول است اما با زیبایی های منحصر بفرد خود گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. نقاشی های دیوارها و سقف چندین بار مورد مرمت قرار گرفته است، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نقاشی‌ ها می توانید از کتاب راهنمای سفر به ترابزون استفاده کنید. یکی از نمونه های هنری موجود در Hagia Sophia, Trabzon نقش برجسته آدم و حوا است. سقف موزه ایا صوفیه نیز با طرح های هندسی کاشی کاری شده و به شکل هلال ماه و ستاره بسیار زیبا هستند. پرندگان و مرغ های دریایی نیز همواره بر فراز این بنا در حال پرواز هستند.
موزه ایاصوفیه ترابزون

امکانات و تفریحات موزه ایا صوفیه ترابزون


در اطراف ساختمان موزه ایا صوفیه امکان قدم زدن وجود دارد که در حین قدم زنی با تماشای سنگ ها و تصاویر قدیمی از قایق ها لذت خواهید برد. تصاویر کشیده شده بر روی دیوار ایاصوفیه با قدمتی پانصد ساله توسط ملوانانی کشیده شده اند که می خواستند به حرمت این مکان از سفرهای طولانی خود به سلامت برگردند. ضرب المثل معروفی در این منطقه رایج است که برای فرد غمگین بکار می رود و مضمونی با این عنوان دارد که قایقش در دریای سیاه غرق شده است.

نحوه دسترسی به موزه ایا صوفیه ترابزون


این موزه در چهار کیلومتری غرب ترابزون در نزدیکی دریای سیاه قرار گرفته است و به راحتی می توانید از هر نقطه شهر ترابزون به وسیله تاکسی های خطی یا آنلاین خودتان را به این بنای بی نظیر برسانید.
موزه ایاصوفیه ترابزون

ساعت و هزینه بازدید از موزه ایا صوفیه ترابزون


برای بازدید از این مجموعه می توانید هر روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر مراجعه کنید. مورد جالب توجه در مورد موزه ایا صوفیه رایگان بودن ورودیه آن است که می توانید به مدت ۱ الی ۲ ساعت در این موزه وقت بگذرانید.

جاذبه های دیدنی نزدیک موزه ایا صوفیه ترابزون


پارک ترابزون: ۴.۶ کیلومتر
کاخ آتاتورک: ۴.۸ کیلومتر
پارک بوزتپه: ۵.۷ کیلومتر
قلعه ترابزون: ۱۱.۳ کیلومتر

رستوران های نزدیک موزه ایا صوفیه ترابزون


رستوران دنیز: ۱۸۰ متر
برگر نار: ۲۵۰ متر
رستوران گول پیده: ۴۵۰ متر
رستوران بیزیم عایله: ۵۵۰ متر
باغ رستوران صوفیا: ۶۵۰ متر
رستوران سوگی: ۹۰۰ متر
رستوران کنان: ۲.۷ کیلومتر

هتل های نزدیک موزه ایا صوفیه ترابزون


هتل وادی اوزون گول: ۳۵۰ متر
هتل کوآنتوم: ۶۵۰ متر
هتل پاموک: ۸۵۰ متر
هتل آک سولار: ۱ کیلومتر
هتل آیدین: ۱.۶ کیلومتر
هتل دعا: ۱.۷ کیلومتر
هتل پاناجیا: ۲ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است