search
menu

مساجد دیدنی آنکارا

[ پنهان کردن ]
درباره مساجد آنکارا
مسجد حاجی بایرام ( Hacı Bayram Mosque )
مسجد کجاتپه (Kocatepe Mosque)
مسجد اصلان حانه (Aslanhane)
مسجد اهی الوان (Ahi Elvan)

درباره مساجد آنکارا


مسجد برای مسلمانان از بدو آغاز اسلام به‌ عنوان جایی برای عبادت خدا و گردهمایی ها شناخته شده است. امروزه در هر کوچه و خیابانی شاهد مساجدی هستید که به خاطر قدمت تاریخی و معماری باشکوهشان جزو جاذبه‌ های گردشگری شهرها تبدیل شده‌ اند. مساجد آنکارا نیز از این امر استثنا نیست و مربوط به دوران عثمانی می شود که با معماری خیره‌ کننده‌ ای خود جزو جاهای دیدنی شهر آنکارا محسوب می شوند. با خرید بلیط هواپیما آنکارا و بازدید از مساجد آنکارا دل بینندگان به سوی خود جلب می شود و با ورود به این مساجد با فراز و نشیب های تاریخی و باستانی شهر آشنا خواهید شد. سبک معماری هر کدام از Ankara Mosques معرف دوره های مختلفی است و بازدید از معماری اسلامی و عثمانی همه را به وجد می آورد.
چرا باید از مساجد آنکارا بازدید کنیم؟
• مساجد تاریخی آنکارا جزو جاهای دیدنی آنکارا بوده و شما با فرهنگ و آداب و رسوم مردم آنکارا آشنا خواهد کرد.
• مساجد آنکارا تنها گوشه ای از جذابیت های شهر آنکارا محسوب می شوند.
• مساجد آنکارا اوج هنر و شکوه معماری دوران عثمانی را نشان می دهند.
• مساجد آنکارا شامل تلفیقی از معماری اسلامی و عثمانی است.
در این مقاله قصد داریم تا زیباترین و تاریخی ترین مسجد های آنکارا را معرفی کنیم.
مساجد دیدنی آنکارا

مسجد حاجی بایرام ( Hacı Bayram Mosque )


یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری در شهر آنکارا مسجد حاجی بایرام است که سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کند. افراد با ورود به این مسجد می توانند از زیبا ترین بنای دیدنی این شهر یعنی معبد آگوستوس و روم آنکارا نیز بازدید کنند و از معماری بنای زیبای مسجد حاجی بایرام لذت ببرند. همچنین با تماشای معماری مسجد حاجی بایرام می توانید با تاریخ دوران بیزانس از نزدیک آشنا شوید که از قرن ۱۵ میلادی به یادگار مانده است. با اینکه مسجد حاجی بایرام تلفیقی از چند نوع معماری است ولی در گذر زمان سالم باقی مانده و در طی سالیان چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. این مسجد زیبا به افتخار موسس آن، مسلک بایرامی بدین نام معروف شده است و مقبره حاجی بایرام نیز در این مسجد قرار دارد. در معماری و طراحی مسجد حاجی بایرام آجرهای قهوه ای سوخته به کار رفته است و همچنین سقف چوبی و المان های زینتی سبز و سرخ رنگ فضای متفاوتی ایجاد کرده که خود یاد آور سبک ویژه طراحان دوره سلطنت ترکان عثمانی است. در نظر داشته باشید برای دسترسی به مسجد حاجی بایرام می توانید با استفاده از اتوبوس های شهری به محله اولوس بروید و از تماشای این مسجد تاریخی لذت ببرید.
مساجد دیدنی آنکارا

مسجد کجاتپه (Kocatepe Mosque)


یکی دیگر از مساجد زیبا و دیدنی آنکارا کجاتپه نام دارد که دارای معماری کلاسیک است. با اینکه مسجد کجاتپه قدمت زیادی ندارد ولی در میان مردم به عنوان جاذبه‌ تاریخی مشهوری شناخته شده است. برای ساخت این مسجد بنیاد مذهبی ترکیه مسابقه ای برگزار کرد و از معماران شهرهای مختلف دعوت به عمل آورد تا طرح‌ پیشنهادی برای ساخت این مسجد ارائه دهند. بعد از اتمام مسابقه طرح ودات دالوکای انتخاب گردید و نتیجه کار را امروز در مسجد کجاتپه می ‌توانید مشاهده کنید. برای ساخت مسجد کجاتپه ۲۰ سال زمان صرف شد و از سال ۱۹۸۷تاکنون نیز برای بازدید مردم آماده شده است. مسجد کجاتپه دارای ۴ مناره است که هر کدامشان ۸۸متر ارتفاع دارند و در هر نقطه‌ ای از شهر که باشید می توانید این مسجد و مناره ها را ببینید. فضای داخلی مسجد نیز به صورت کاملاً سنتی طراحی شده و شامل گچ بری و منبت‌ کاری‌ زیبایی است. همچنین در این مسجد به سالن کنفرانس و کتابخانه‌ ای مدرن نیز دسترسی خواهید داشت که در طبقات زیرین قرار دارند. فضای درونی مسجد کجاتپه بزرگ است و دارای سقفی بسیار بلند همراه با لوسترهای بسیار بزرگ و المان‌ های قدیمی، گنبدهای زیبا و پنجره های رنگی فراوانی است که نشان دهنده سیاره های راه شیری است.
مساجد دیدنی آنکارا

مسجد اصلان حانه (Aslanhane)


یکی از مساجد آنکارا که همواره گردشگران ترکیه علاقه به بازدید دارند، مسجد اصلان خانه نام دارد که مسجدی بسیار متفاوت است و به قرن ۱۳ میلادی و دوران سلجوقیان روم برمی گردد؛ برادران آهی شرف الدین و آهی حسام الدین در میان سال های ۱۲۹۰ تا ۱۲۹۱ میلادی این مسجد را از مصالح باقی مانده از خرابه های به جا مانده امپراطوری روم شرقی بنا کردند. همچنین مسجد اصلان حانه یکی از قدیمی‌ ترین مساجد شهر آنکارا محسوب می ‌شود. مسجد اصلان حانه دارای سبک معماری متفاوت، سقف چوبی با ۴۲ ستون چوبی بلند و کاشی کاری های هنرمندانه در محراب مسجد است که از جذابیت‌ های این مسجد به شمار می رود. همچنین این مسجد با نام خانه شیر نیز معروف است و این نامگذاری به دلیل مجسمه شیری است که درون این مسجد قرار داده شده است. همچنین در این مسجد ۵ اتاق مستطیل شکل و یک محراب بسیار زیبا کاشی کاری شده وجود دارد که مطمئنا از تماشای آن ها لذت خواهید برد.
مساجد دیدنی آنکارا

مسجد اهی الوان (Ahi Elvan)


اهی الوان یکی از قدیمی‌ ترین مساجد آنکاراست و در محله‌ کویون پازاری قرار دارد. قدمت مسجد اهی الوان به سال ۱۳۸۲میلادی بر می گردد که دارای ظاهری ساده و بی‎ آلایش است و در زمان سلطان محمد اول به بازسازی آن اقدام شده است. مسجد اهلی الوان همانند مساجد دوران سلجوقیان است؛ به طوری که منبر نداشته و ۱۲ستون چوبی قدیمی برای نگهداری سقف بزرگ به چشم می خورد که همگی به معماری دوران رومی‌ ها و بیزانس تعلق دارند. مسجد اهی الوان در نزدیکی قلعه آنکارا قرار دارد و این منطقه بسیار زیبا و دیدنی است و سبک های معماری دوره های مختلفی مانند سلجوقیان، رومیان و عثمانی ها به چشم می خورند که همین امر نشان دهنده وجود سبک معماری بیزانس در این مسجد است.
مساجد دیدنی آنکارا
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است