search
menu

موزه تمدن‌های آناتولیایی آنکارا

[ پنهان کردن ]
بخش‌های گوناگون موزه تمدن‌های آناتولیایی آنکارا
موزه تمدن‌های آناتولیایی آنکارا (Museum of Anatolian Civilizations) یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری شهر آنکارا پایتخت ترکیه و یکی از مهمترین موزه‌ها در حوزه تمدن‌های منطقه آناتولی در جهان است.
این موزه در منطقه آتپازاری در بخش جنوبی قلعه آنکارا قرار دارد. موزه تمدن‌های آناتولیایی در مکان انبار و کاروانسرای بازار عثمانی محمود پاشا ساخته شده است که در زمان آتاترک باهدف ایجاد موزه باستان‌شناسی در آنکارا تغییر کاربری داده شد. در حال حاضر حجره‌های مختلف آن کاروانسرا تبدیل به بخش‌های گوناگون موزه مانند کتابخانه، کارگاه مرمت و غیره شده است.
اشیای باستانی آمده در موزه تمدن‌های آناتولیایی از دوران پارینه‌سنگی آغاز می‌شود و با آثاری از دوره‌های نوسنگی، برنز، و تمدن‌هاو حکومت‌هایی مانند آشوریان، هیتی‌ها، فریگی، اورارتویی، یونانی، هلنی، رومی، بیزانسی، سلجوقی و عثمانی ادامه می‌یابد.
این مجموعه اشیا محصول کاوش‌های باستان‌شناسی از سایت‌ها و محوطه‌های باستان‌شناسی گوناگون در ترکیه مانند چتل هایوک و آلتین‌تپه و غیره است.
موزه تمدن‌های آناتولیایی آنکارا
قدمت اشیای از جنس طلا، نقره، شیشه و برنز این موزه به نیمه دوم هزار اول پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. موزه تمدن‌های آناتولیایی همچنین دارای مجموعه‌ای نادر از سکه و نمونه‌های اولیه پول است که در نوع خود منحصر به فرد است.

بخش‌های گوناگون موزه تمدن‌های آناتولیایی آنکارا


دوره پارینه‌سنگی: این بخش اشیای با قدمت ۸۰۰۰ پیش از میلاد و بیشتر را در خود دارد و دورانی را نمایندگی می‌کند که انسان‌ها به صورت کوچگرد، شکارچی و گردآورنده بودند و به صورت گروه‌های کوچک متحرک زندگی می‌کردند.
دوره نوسنگی: این دوره که از ۸۰۰۰ هزار پیش از میلاد تا ۵۵۰۰ هزار پیش از میلاد را در برمی‌گیرد، شامل دوره‌های اولیه زندگی یکجانشینی و کشاورزی هستند که انسان‌ها در روستاهای کوچک مستقر بودند.
دوره مس و سنگ: که از ۵۵۰۰ پیش از میلاد تا ۳۰۰۰ پیش از میلاد است و علاوه بر سنگ، فلز مس هم به عنوان ماده اولیه ساخت وسایل و ابزارها استفاده می‌شده است.
دوره برنز: از ۳۰۰۰ پس از میلاد تا ۱۹۵۰ پیش از میلاد را در برمی‌گیرد و فلز برنز که ترکیبی از مس با چند فلز دیگر است موجب پیشرفت فنی این تمدن می‌شده است.
دوره‌های تمدنی آشوری، هیتی، اورارتویی و لیدیایی: دوره حضور این تمدن‌ها در این منطقه تا دوران میلاد مسیح ادامه می‌یابد و جدیدترین تمدن‌های باستانی منطقه تا قبل از میلاد مسیح هستند.
دوره‌های تاریخی کلاسیک: که شامل دوران روم باستان و یونانیان تا دوران معاصر است.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
1
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
nastaran gorgin
۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۸‌

عااااالیه
people_outlineتنها
todayاردیبهشت