search
menu

قلعه آلانیا

[ پنهان کردن ]
قلعه آلانیا
چرا بازدید از قلعه آلانیا پیشنهاد می شود؟
تاریخچه قلعه آلانیا
معماری و مشخصات قلعه آلانیا
در قلعه آلانیا از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از قلعه آلانیا چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از قلعه آلانیا چه زمانی است؟
چگونه به قلعه آلانیا برویم؟
از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی قلعه آلانیا برای اقامت وجود دارند؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به قلعه آلانیا هستند؟

قلعه آلانیا


قلعه آلانیا یکی از بناهای نمادین و بسیار معروف شهر آلانیا به شمار می رود که در طی قرن های طولانی در کرانه دریای مدیترانه و دامن کوهی استوار آرمیده است. این قلعه که مجموعه ای از بناهای تاریخی را در دل خود جای داده از دوران سلجوقی راهش را به سوی ترکیه امروزی باز کرده و مقصد محبوب کوهپیمایانی است که از آفتابگیری در ساحل خسته شده اند. محلی های شهر این جا را با نام «کالَه» می شناسند. محبوبیت این قلعه بیش تر به خاطر مناظر و چشم اندازهای معرکه ای است که از بالای آن پیداست.
قلعه آلانیا

چرا بازدید از قلعه آلانیا پیشنهاد می شود؟


معروف ترین و محبوب ترین جاذبه شهر آلانیا به شمار می رود.
Alanya Castle پر از سوژه های ناب عکاسی است.
تماشای غروب و قدم زدنی در مسیر ۳۰۰ متری آن حال و هوای خاصی دارد.
این قلعه در فهرست اماکن تاریخی و فرهنگی یونسکو ثبت شده است.

تاریخچه قلعه آلانیا


سرنوشت این قلعه زمانی رقم خورد که علاءالدین کیقباد اول آنالیا را فتح کرد و تصمیم گرفت این شهر را به پایتخت زمستانی خود تبدیل کند. او در سال ۱۲۲۰ دستور ساخت این قلعه را داد و کار ساخت این بنا بر روی بقایای قلعه قبلی که مربوط به دوران بیزانته و روم بود، شروع شد. برخی مطالعات نشان داده که اول از همه این قلعه توسط دزدان دریایی ساخته شده و بعد قلعه رومی جایگزین آن شده است اما آخرین آنها متعلق به حاکم سلجوقی است. این قلعه در زمان های گذشته به عنوان دژ مستحکمی برای دفاع از شهر و محل سکونت حاکمان عثمانی بوده ولی امروزه به موزه روبازی تبدیل شده است.
قلعه آلانیا

معماری و مشخصات قلعه آلانیا


این قلعه به سبک معماری سلجوقی (سلجوک) ساخته شده و در احاطه دیواری ۶.۵ کیلومتری قرار گرفته است. قرارگیری قلعه روی تپه و ۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا و مجاورت با دریا آن را غیرقابل نفوذ ساخته است. قلعه آنالیا در ابتدا ۱۴۰ برج و ۴۰۰ آب انبار را در خود جای داده بود و متشکل از ۳ قسمت مجزا بود: یکی متعلق به سلطان و خانواده اش، یکی برای ارتش و نظامیان شهر و دیگری برای مردم عادی. در داخل قلعه بناهایی همچون مسجد، کلیسای آیایورگی، حمام های سلجوقی، زندان، فانوس دریایی، خزانه تاریخی و مقبره سلطان آکشابه وجود دارد که هر کدام برگی از تاریخ را به خود اختصاص داده اند.

در قلعه آلانیا از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟


قلعه آلانیا
قلعه داخلی
ارگ اصلی قلعه آلانیا یعنی «ایچ کالَه» در جنوب غربی تپه واقع شده و اتوبوس ها و تاکسی ها گردشگران را به ورودی یا دروازه همین قلعه می آورند. و آن ها بعد از تهیه بلیط می توانند از داخل قلعه بازدید کنند. داخل قلعه کلیسایی به اسم سنت جورج قرار دارد که قدمت آن به قرن ۱۰-۱۲ برمی گردد. در این بخش بقایای قصر سلطان نیز کشف شده و سنگ های باریک و بلندی وجود دارد که محلی ها آن را «آدام آتاجایی» می نامند، یعنی «پرتاب کننده انسان»؛ اینجا در واقع محل اعدام مجرمان بوده و مجازات آن ها پرتاب به داخل آب بوده است.
تماشای شهر و عکاسی
بهترین بخش بازدید از قلعه آلانیا تماشای منظره رویایی دریای فیروزه ای رنگ مدیترانه و ۴ سوی شهر است. هر گردشگری چند ساعت را به قدم زنی در مسیرهای پیاده روی قلعه یا نشستن در گوشه خلوتی از آن سپری می کند. قلعه از ۳ جهت در مجاورت دریای مدیترانه و از یک سو به خشکی مشرف است و بیش تر ساختمان های آن در سمت شرقی قلعه واقع شده اند. اینجا حکم بام شهر را دارد و دوربین هایی برای دیدن بافت شهری در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گیرد.
خرابه های قلعه احمدک
در بخش شمالی تپه و درست جایی که خشکی و آب به هم وصل می شوند، بقایای قلعه ای به نام احمدک دیده می شود. این قلعه در زمان سلجوقیان ساخته شده و در زمان گذشته سیاه چال های آن محل زندانی مجرمان و خطاکاران شهر بوده است. به غیر از این قلعه بقایای ساختمان های حمام، آب انبارها و مخروبه های ساختمان های دیگری در داخل قلعه وجود دارند.
امکانات قلعه آلانیا
امکان بازدید از بالای دیوارهای قلعه برای افراد کم توان و ناتوان نیز وجود دارد چون آسانسوری آن ها را به بالای قلعه می برد. از آنجایی که ممکن است گردشگران ساعات زیادی را در این قلعه سپری کنند امکاناتی مثل سرویس بهداشتی، پارکینگ و بوفه نیز در داخل قلعه ساخته شده اند. حتی رستوران های محلی، سوغاتی فروشی ها و مغازه دست سازهای هنری نیز در خیابان های قلعه دایر هستند.
قلعه آلانیا

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از قلعه آلانیا چه قدر است؟


دل کندن از مناظر جادویی دریای مدیترانه چندان راحت نیست و برای همین ممکن است این بازدید بیش از ۳ ساعت طول بکشد ولی با احتساب زمان رفت و برگشت باید حدود نصف روز را به بازدید از این قلعه اختصاص دهید. با اینکه بازدید از بخش های روباز قلعه مستلزم پرداخت هزینه نیست ولی برای دیدن داخل قلعه باید بلیط تهیه کنید.

فصل مناسب برای بازدید از قلعه آلانیا چه زمانی است؟


به خاطر شرایط آب و هوایی خاص، بیش تر گردشگران ماه های بهاری و پاییزی را برای رزرو بلیط هواپیما آلانیا انتخاب می کنند و تور آلانیا در این فصل ها طرفدار بیش تر دارد. حالا جدا از اینکه در فصل پاییز یا بهار به این قلعه می روید، بازدید را به ساعات اولیه صبح موکول کنید که جمعیت کم تری آن جا هست یا عصرها که چشم اندازهای زیباتری از شهر پیداست.

چگونه به قلعه آلانیا برویم؟


مقرون به صرفه ترین راه رفتن به قلعه آنالیا، استفاده از خط ۴ اتوبوس است که همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر قابل دسترسی است و آخرین ایستگاه آن درست مقابل دروازه قلعه است. برای بازدیدهای گروهی تاکسی بهترین گزینه خواهد بود ولی کسانی که تمایل به پیاده روی و کوهپیمایی داشته باشند باید بیش از یک ساعت را صرف این پیاده روی کنند. از سمت غارهای داملاتاش نیز می توان با ماشین های کابلی به این قلعه رفت.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


قلعه احمدک: ۱.۳ کیلومتر
غار داملاتاش: ۱.۸ کیلومتر
بندرگاه آلانیا: ۲.۹ کیلومتر
قلعه کیزیل کوله: ۲.۹ کیلومتر
فانوس دریایی آلانیا: ۳.۵ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی قلعه آلانیا برای اقامت وجود دارند؟


هتل کلوپ هتل بدستن: ۱ کیلومتر
هتل لمون: ۲.۳ کیلومتر
هتل ویلا تورکا: ۲.۷ کیلومتر
هتل سیپورت: ۲.۸ کیلومتر
بوتیک هتل سنتارا: ۲.۹ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به قلعه آلانیا هستند؟


کافه رستوران تورکیش کافی: ۲۰۰ متر
کافه رستوران موختارین یری: ۳۵۰ متر
رستوران حایال: ۷۰۰ متر
رستوران باغ مخفی (گیزلی باهچه): ۸۵۰ متر
رستوران آلاتورکا: ۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است