search
menu

جهان علم و فناوری ژنو

[ پنهان کردن ]
تاریخچه جهان علم و فناوری ژنو و معماری مبتکرانه که ریشه در علم و فناوری دارد
جهان علم و فناوری ژنو، محفلی برای بحث و تبادل نظر بین علم و جامعه
یک مشارکت مثال‌زدنی
برنامه‌های آغازین سازمان جهان علم و فناوری ژنو
نمایشگاه های جهان علم و فناوری ژنو
فاصله جهان علم و فناوری ژنو تا جاهای دیدنی نزدیک
ژنو، پس از زوریخ، دومین شهر پرجمعیت کشور سوئیس است و در ساحل دریاچه ژنو قرار دارد. در این شهر نهادها و سازمان های بین المللی و اروپایی زیادی قرار دارند و مقر اروپایی سازمان ملل متحد یکی از مهم ترین آن ها است. علاوه بر این، ژنو یکی از بهترین شهرهای دنیا از بابت کیفیت زندگی به حساب می آید و همه ساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا بلیط هواپیما ژنو را برای سفر و یا زندگی در ژنو خریداری می کنند. یکی دیگر از ویژگی های مهم ژنو پیشرفت در زمینه علم و فناوری است و بدین گونه توانسته موفقیت های زیادی را در این زمینه کسب نماید و الگوی بارزی برای جهان باشد. سازمانی با عنوان «جهان علم و فناوری» (Globe of Science and Innovation) در ژنو فعالیت می کند که بدون شک نقطه عطفی برای CERN (سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای) شده است. نقش این ساختمان کروی شکل جدید این است که از طریق به اشتراک گذاشتن کارهای مهم انجام شده در CERN نه تنها با افرادی از مناطق فرانسه و سوئیس یا اطراف ژنو بلکه به طور کلی با کسانی که در کل اروپا زندگی می کنند، به عنوان افتخاری برای جامعه علمی شناخته شود.
 جهان علم و فناوری ژنو

ساختمان جهان علم و فناوری ژنو، با ۴۰ متر قطر و ۲۷ متر ارتفاع تقریباً به‌اندازه کلیسای سیستین در رُم است. سازمان گلوب (Globe) که به‌طور شبانه‌روز نقطه عطف به شمار می‌رود، در حومه تولید شراب و در نزدیکی‌های شهر ژنو واقع شده است. ساختار چوبی ساختمان گلوب که نمادی از توسعه پایدار است، پیامی روشن برای علم، فیزیک ذرات، فن‌آوری‌های پیشرفته و کاربردهای آن‌ها در زندگی روزمره می‌فرستد.

تاریخچه جهان علم و فناوری ژنو و معماری مبتکرانه که ریشه در علم و فناوری دارد


الوار پوسته بیرونی ساختمان جهان علم و فناوری ژنو، به‌عنوان عنصر اصلی غرفه سوئیس در نمایشگاه جهانی هانوفر در سال ۲۰۰۰ شناخته شدند که کار معمار P. Zumthor بودند. این سازه شامل تعدادی تخته چوب بود که نماد توسعه پایدار است. سپس آن تخته‌ها به بخش‌های کروی شکل که پوسته بیرونی ساختمان فعلی را تشکیل می‌دهند، تبدیل شدند که طراحی‌شان توسط T. Büchi و H. Dessimoz از ژنو برای نمایشگاه ملی سوئیس انجام گرفته است. این ساختمان که برای نمایشگاه Palais de L'Equilibre (کاخ تعادل) نامیده می‌شد، به موضوع توسعه پایدار اختصاص یافته بود و نمایشگاه طی شش ماه از طرف ۱٫۹ میلیون بازدیدکننده مورد استقبال قرار گرفت. پس از این نمایشگاه، دولت سوئیس پیشنهاد‌هایی را برای استفاده‌های طولانی‌مدت برای این سازه درخواست کرد. پیشنهاد CERN برای تبدیل گلوبGlobe) ) به مکانی جهت ارائه علوم، فناوری و صنعت به عموم مردم و همچنین مباحثات و مبادلات مربوط به فناوری‌های نوآورانه با مشارکت شرکت‌های بخش خصوصی و مؤسسات بخش دولتی، برگزیده شد.
سازمان گلوب (Globe)، در سال ۲۰۰۴ در منطقه فعلی بازسازی شد و اولین بار در ۱۹ اکتبر سال ۲۰۰۴ برای جشن‌های رسمی به مناسبت پنجاهمین سالگرد CERN مورد استفاده قرار گرفت. در این فاصله زمانی، تمام کارهای فرعی نظیر نصب و راه‌اندازی ایمنی و عایق حرارتی و صوتی نیز به پایان رسیدند. دسترسی عموم به‌طور محدود به سازمان گلوب از ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۰۵ آزاد شد.

جهان علم و فناوری ژنو، محفلی برای بحث و تبادل نظر بین علم و جامعه


این سازمان که یکی از عناصر اصلی استراتژی ارتباطی CERN است، برای تمام افراد مختلف که از CERN بازدید می‌کنند، ساخته شده است. در سال ۲۰۰۷ این سازمان نمایشگاهی برگزار می‌کند که فیزیک ذرات را در دسترس همه قرار می‌دهد. فن‌آوری‌های جدید اختراع شده در CERN به‌طور برجسته‌ای جهت کمک به بازدیدکنندگان در درک تأثیر فیزیک در قرن بیست و یک در زندگی روزمره آن‌ها به کار می‌رود. در حال حاضر گلوب نمایشگاه‌های موقت را در طبقه اول برگزار می‌کند. در این طبقه با سقف گنبدی تماشایی با بیش از ۱۲ متر ارتفاع، رویدادهای خاص CERN را با همکاری کشورهای عضو، نهادهای حرفه‌ای، صنعت و عموم سازمان‌دهی می‌شوند؛ بنابراین، سازمان جهان علم و فناوری ژنو از نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، رویدادها، جلسات و بحث‌های موقت استقبال می‌کند و درنتیجه همه این‌ها به توسعه روابط بین علم، صنعت و جامعه نیز کمک شایانی خواهند کرد.
چالش‌های زیادی در این زمینه وجود دارند، ازجمله افزایش اشتیاق جوانان به علم، بهبود آموزش دانشمندان آینده، اطلاع‌رسانی و آموزش معلمان، توانمندسازی شهروندان اروپا در مشارکت در پیشرفت دانش، اطمینان از درک چالش‌های علمی عصر ما، تشویق پیوندها بین علم و صنعت، ارتقا پیوندها و روابط نزدیک‌تر بین کشورها و گردآوری لذت کشف با اشتراک دانش.
سازمان جهان علم و فناوری ژنو، چنین مکان را برای مبادله ایجاد کرده و CERN علاقه بسیاری از موزه‌ها و مراکز علمی در اروپا را به خود جلب کرده است. در این زمینه، سازمان جهان علم و فناوری ژنو در حال تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین منابع از میان تمام منابع قابل دسترس برای همه است.

یک مشارکت مثال‌زدنی


یک باشگاه از شرکای CERN برای علم و نوآوری، نهادهای حرفه‌ای و صنایع را قادر می‌سازد تا در فعالیت‌های انواع مخاطبان مانند نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها شریک شوند. مساعدت‌های ارائه‌شده در چارچوب این باشگاه ممتاز باعث می‌شود پروژه‌های جدید برای نمایشگاه‌ها، ساختمان‌ها یا صحنه‌های دیدنی و جذاب شناخته شوند. به‌عنوان مثال، یک ساختمان مرکزی در عرض چند سال تجربه ارائه شده به بازدیدکنندگان را بهبود می‌بخشد، طوری که فرد قادر خواهد بود به مدت یک ساعت یا به مدت نیم روز فرصت کشف، بازدید، درک CERN و تبادل و بحث و گفتگو ایده‌ها را با دانشمندان و راهنمایان داشته باشد.
 جهان علم و فناوری ژنو

برنامه‌های آغازین سازمان جهان علم و فناوری ژنو


سازمان گلوب (جهان) از همان ابتدای باز شدن به روی عموم، میزبان نمایشگاه اختصاص داده شده به جورج شارپاک (Georges Charpak)، نمایشگاهی با عنوان «صدسال پس از انیشتین»، نخست‌وزیر جهانی اپرای علمی «Kosmos»، پخش اینترنتی «فراتر از انیشتین»، رویدادها، کنفرانس‌ها، کارگاه‌ها، ارائه‌ها و حتی دو نمایشنامه («ژول‌ورن امضاشده» توسط گروه تئاتر میمسکوپ (Mimescope) و «انیشتین در سرزمین نوترینوها»، نمایشی که توسط یک فیزیکدان نوشته شده است) بوده است.
سازمان جهان علم و فناوری ژنو، به عهده CERN (سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای) (عبارت فرانسوی Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire) است و مأموریتش «افزایش آگاهی از اهمیت CERN در جهان و درعین‌حال فراهم آوردن عرصه وسیعی برای تعامل بین علم و جامعه» است.

نمایشگاه های جهان علم و فناوری ژنو


طبقه اول این جهان نوسازی شده، صرفا به نمایشگاه دائمی گلوب با عنوان «جهان ذرات» (Universe of Particles)، اختصاص داده شده است. در این طبقه 6 حوزه نمایشگاهی وجود دارد که توسط شرکت معماری Atelier Brückner طراحی شده است. هر کدام از این بخش‌ها بدین موضوع هستند:
جهان‌های مرموز: این بخش برخی از سوالات مربوط به جهان را ارائه می‌دهد که که در CERN مطالعه می‌شوند.
برخورددهنده هادرونی بزرگ (LHC): این بخش شامل یک نقشه بزرگ از CERN و مسیری است که ذرات در شتاب دهنده طی می‌کنند.
شناسایی ذرات: این بخش قلب نمایشگاه محسوب می‌شود و نحوه تسریع و شناسایی ذرات را نشان می‌دهد.
علم بدون مرز: این بخش نشان می دهد که چگونه تحقیقات اساسی منجر به فن آوری مدرن می‌شوند. اولین سرور «شبکه جهانی وب»، یک ایستگاه کاری NeXT، در این قسمت نشان داده شده است.
به عبارت خودشان: گفته های خود دانشمندان در مورد سوالاتی که تحقیقاتشان را به جریان می‌اندازند.
منطقه تحقیقاتی: نمایش زنده برخورد LHC
طبقه دوم جهان علم و فناوری که توسط رمپ پیاده روی قابل دسترس است، یک فضای چند منظوره با سقف بلند دارد که برای رویدادهایی چون سخنرانی‌ها، کنفرانس‌های مطبوعاتی و فیلم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیوارهای رمپ پیاده روی مسیر دسترسی به این طبقه انفجار بزرگ را به روایت تصویر نمایش می‌دهند.

فاصله جهان علم و فناوری ژنو تا جاهای دیدنی نزدیک


فاصله تا مجتمع ورزشی مایسونکس (Maisonnex): ۴۵۰ متر
فاصله تا پیست اسکی روی یخ: ۱٫۸ کیلومتر
فاصله تا باغ مطالعات گیاه شناسی (alpin de Meyrin): ۲٫۲ کیلومتر
فاصله تا باشگاه گلف بازان: ۱٫۷ کیلومتر
فاصله تا مرکز خرید وال تویری (Val Thoiry): ۵٫۹ کیلومتر
فاصله تا پارک ساحلی اسپلانده گیتانا (Esplande Gitana): ۱۰٫۳ کیلومتر

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است