search
menu

کلیساهای کلمبو

[ پنهان کردن ]
چرا باید از کلیساهای کلمبو بازدید کنیم؟
کلیسای وولوندال ( Christian Reformed International Church)
کلیسای جامع سنت لوسیا (St. Lucia's Cathedral)
کلیسای سنت پیتر (St. Peter's Church)
کلیسای تمام قدیسان (All Saints' Church)
کلیسای سنت آنتونی ( St. Anthony’s Church)

چرا باید از کلیساهای کلمبو بازدید کنیم؟


کلمبو با جاذبه های دیدنی خود یکی از مقصدهای زیبای گردشگری در کشور سریلانکا است. البته شاید همانند شهرهای ساحلی دیگر دارای زرق و برق نباشد اما مطمئنا ارزش خرید بلیط هواپیما و سفر را دارد. ساختمان های قدیمی به جای مانده از دوران استعمار نشان دهنده تاریخ و فرهنگ کلمبو هستند، با اینکه این شهر روز به روز توریستی تر می شود و محل های شیک و مدرن اضافه می گردد اما هنوز هم جاذبه های گردشگری تاریخی و Colombo’s Churches شهرت زیادی دارند. وقتی وارد جاذبه‌ های تاریخی شوید حتما از آن همه عظمت و شکوه لذت خواهید برد. در ادامه می خواهیم درباره چند مورد از کلیساهای شهر کلمبو برایتان بنویسیم:

کلیسای وولوندال ( Christian Reformed International Church)


این کلیسا در محله پتاه کلمبو قرار دارد و به عنوان یکی از مهم ترین ساختمان های دوران استعمار هلند و یکی از قدیمی ترین کلیساهای پروتستان در سری لانکا محسوب می شود. در سال ۱۷۳۶ فرماندار سیلان، گوستاف ویلیم ون ایمهوف به دنبال تائیدیه ای از شرکت هند شرقی هلند بود تا کلیسای موجود در داخل قلعه کلمبو تخریب و کلیسای جدید در همان محلی قبلی ساخته شود؛ اما این درخواست رد شد و تا به روی کار آمدن فرماندار جولیوس والنتین استاین فان گولنسه در سال ۱۷۴۳ عقب افتاد که در نهایت با پیروزی این طرح وی تصمیم گرفت تا کلیسای جدید در منطقه ای فراتر از دیوارهای شهر ساخته شود که آن زمان آن جا باتلاقی بیش نبود. ساخت کلیسای جدید بر روی تپه ای در نزدیکی ورودی شهر و مشرف به داخل شهر انجام گرفت.
پایه های کلیسا در سال ۱۷۴۹ گذاشته شد و ساخت آن هشت سال طول کشید، در نهایت در سال ۱۷۵۷ تکمیل و برای عبادت عمومی آماده گردید. معماری این کلیسا دارای سبک دوریک به شکل صلیب یونانی ساخته شده است که دارای پاهایی با طول برابر همراه با دیوارهایی با ضخامت نزدیک به ۱.۵ متر ساخته شده و از سنگ آهک رس بسیار بزرگ و گچ مرجانی و آهکی در ساخت این کلیسا استفاده شده است. سقف بلند در وسط ساختمان شبیه گنبد است و کاشی های سقف با تخته سنگ بنگور آبی به شکل شیر برزن سواره مزین شده اند؛ این شیر تاجی بر سر و شمشیری در یک دست و هفت تیر در دست دیگر داشته که نشان دهنده هفت استان متحد جمهوری هلند بوده است؛ اما در سال ۱۸۵۶ رعد و برق بخشی از این کلیسا را نابود کرد و آسیب جدی به گنبد آن وارد ساخت. همچنین سقفی امروزی بعد ها با پوشش آهنی جایگزین شده است.
محل غسل تعمید، بر روی یک پایه سه پایه قرار دارد که در سال ۱۶۷ ساخته شده و بر روی دیوارهای کلیسا چندین نقاشی دیده می شود؛ همچنین کف آن نیز با سنگ گرانیت پوشانده شده است. بسیاری از افراد معروف سری لانکا مانند بورگر، سینگالی، تامیل، همچنین پنج فرماندار هلندی در این کلیسا دفن شده اند. از زمان ساخت تا پایان حکومت هلند به عنوان محل اصلی عبادت شناخته شده بود و امروزه نیز به عنوان کلیسای اصلاح شده سری لانکا شناخته می شود. Wolvendaal Church به عنوان تنها کلیسای هلندی در این جزیره است که شبیه آن در شهر گاله ساخته شده است.
ساعت بازدید: همه روزه به جز یک شنبه ها از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۴ عصر
کلیساهای کلمبو

کلیسای جامع سنت لوسیا (St. Lucia's Cathedral)


کلیسای جامع سنت لوسیا به عنوان کرسی اسقف اعظم رومان کاتولیک است که در کوتاهنا شمال شرق شهر کلمبو سری لانکا ساخته شده است و محلی برای عبادت در دوران اشغال هلند بوده است. در سال ۱۷۷۹ جامعه کاتولیک تپه کوتاهنا را در کلمبو به عنوان مرکز عبادت انتخاب کردند که در آن زمان هیچ آثاری از کلیسا نبود، فقط کلبه کوچکی در این سرزمین به چشم می خورد. ساخت کلیسای بزرگتر از جنس آجر و ملات تحت نظر فر نیکلاس رودریگز و فر کوسکو آنتونیو در سال ۱۷۸۲ با هدف جایگزینی به کلیسای کوچکتر آغاز شد و در سال ۱۷۹۶ ساخت کلیسای جدید به اتمام رسید.
در سال ۱۸۲۰ کوتاهنا به محلی به عنوان مقر پدران اوراتوری و به کلیسای اصلی کاتولیک کلمبو تبدیل گشت، سپس عنوان کلیسای جامع به نام قدیس باکره سنت لوسی به خود گرفت که به عنوان قدیمی ترین و بزرگترین کلیسای جامع در سری لانکا شناخته می شود. نمای این کلیسا بر روی ستون های عظیم ساخته و با هفت مجسمه آراسته شده است. فضای داخلی کلیسای جامع از مجسمه های ظریف و حتی بزرگتر از خود واقعی قدیسان در امتداد راهروهای جانبی تشکیل شده است. بسیاری از این مجسمه ها در سال ۱۹۲۴ توسط کشیش و هنرمند فرجی میلینر طراحی و ساخته شده اند. در سمت چپ، در مقابل پناهگاه با مجسمه مدونا با پوستی تیره روبرو خواهید شد، همچنین محراب های این کلیسا از جنس سنگ مرمر سفید هستند. در ادامه بازدید، مجسمه ای از سنت لوسی را خواهید دید که چشمانش را روی کف دستش نگه داشته و پنجره های شیشه ای و رنگی در این قسمت با تاباندن نور خورشید پانورامای بی نظیری از رنگ ها ایجاد می کنند. گوشه کلیسا نیز به محل غسل تعمید اختصاص دارد که از سنگ مرمر ساخته شده و برای رفتن به طبقه بالا راه پله باریکی وجود دارد که زنگ عظیمی با وزن ۴۳۰۰ پوند در این محل آویزان است و این زنگ دارای حکاکی های پیچیده ای از شخصیت های مقدس و نمادهای مسیحیت دارد و از آن به عنوان بزرگترین زنگ حمل شده از مارسی در سال ۱۹۰۳ یاد می شود.
ساعت بازدید: ۷ صبح تا ۸ شب

کلیسای سنت پیتر (St. Peter's Church)


یکی از قدیمی ترین کلیساهای کلمبو در سری لانکا، کلیسای سنت پیتر نام دارد که در خیابان کلیسا در نزدیکی قلعه کلمبو و سمت شمالی هتل گراند اورینتال قرار دارد. در زمان اشغال این کشور توسط پرتغال یک صومعه و یک سالن خیریه و کلیسای کوچک وجود داشت که این کلیسا در آن محل ساخته شده است. در نزدیکی کلیسای سنت پیتر نیز کلیسای اولیه گوتیک به نام سنت دومینیکو وجود داشت که تنها یک سنگ نوشته بر روی طاق های آن باقی مانده است. در حدود سال ۱۶۶۶ یعنی ده سال پس از تصرف کلمبو توسط هلندی ها ساختمان را به محل اقامت رسمی فرماندار تبدیل کردند که نمای آن به صورت دو طبقه رو به آب نما بود و عمارت دارای سقف مسطح و چندین پنجره بزرگ است.
این ساختمان برای جلسات شورا و سالن پذیرایی پادشاهان کندی مورد استفاده قرار می گرفت. بین سال های ۱۸۱۰ تا ۱۸۲۰ بخشی از ساختمان به طور موقت به عنوان دادگاه مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۸۱۶ اولین اسقف کلکته به نام توماس میدلتون در این کلیسا حضور یافت که در سال ۱۸۳۲ برای تعمیرات بسته شد و ستون های سنگ تراشی کلاسیک همانند ساختمان های بریتانیایی به این مجموعه اضافه گردید و در واقع در این کلیسا از معماری هلندی اصل بسیار کم باقی مانده است، فقط می توان به پنجره های طبقه روشن و دیوارهای برجسته اشاره کرد. در طول جنگ داخلی سری لانکا نیز دسترسی به این کلیسا به دلیل موقعیت آن بسیار محدود شده بود.
ساعت بازدید: ۶ صبح تا ۶ عصر
کلیساهای کلمبو

کلیسای تمام قدیسان (All Saints' Church)


کلیسایی کاتولیک در محله بورلا در کلمبوی سری لانکا واقع شده است. این کلیسا توسط اسقف اعظم کاتولیک رومی کلمبو اداره می شود. کلیسای تمام قدیسان در میان کلیساهای دیگر در سری لانکا دارای معماری با شکوه گوتیک است. ساخت این کلیسا به سال ۱۸۸۴ برمی گردد، زمانی که وایندهام تامپسون، همسر مدیر زندان های ولیکادا به عنوان بانوی مشتاق کاتولیک ایرلندی اقدام به ساخت این کلیسا کرد و آن را به همه قدیسان اختصاص داد. فضای داخلی کلیسای همه قدیسان بسیار رنگارنگ است و با پنجره های شیشه ای رنگی همراه با پنجره اصلی بالای محراب جلوه بسیار تماشایی دارند. همچنین در این کلیسا با ویژگی های carillon روبرو خواهید شد که از ۲۵ زنگ آلمان غربی تشکیل شده است و هر زنگ نام یک قدیس است.
ساعت بازدید: ۶ صبح تا ۶:۳۰ عصر
کلیساهای کلمبو

کلیسای سنت آنتونی ( St. Anthony’s Church)


این کلیسا یکی از پربازدیدترین جاذبه‌ های شهر محسوب می شود. این کلیسا در محله کوچیکده کلمبو قرار گرفته و به سنت آنتونی پادوا اختصاص دارد. این کلیسا به عنوان زیارتگاه ملی و کلیسای کوچک تعیین شده است. ساخت این کلیسا به اوایل دوره استعماری هلند بر می گردد. در سال ۱۸۰۶ کلیسای کوچک در این منطقه گسترش یافت و در سال ۱۸۲۲ مجسمه ای از سنت آنتونی به این کلیسا آورده شد و ساخت کلیسای جدید در سال ۱۸۲۸ آغاز و در سال ۱۸۳۴ به پایان رسید. این کلیسا به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است و بعد از مدتی چندین قسمت به اضافه گردیده است. در طی انفجار این کلیسا آسیب دید و در نهایت در سال ۲۰۱۹ مورد بازسازی قرار گرفت و به روی عموم افتتاح شد. در قسمت محراب اصلی این کلیسا، تندیسی از سنت آنتونی قرار دارد که در یک محفظه‌ شیشه‌ ای ضد گلوله نگهداری می شود.
ساعت بازدید: ۶:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ عصر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است