search
menu

معابد کلمبو

[ پنهان کردن ]
معبد گانگارامایا کلمبو (Gangaramaya)
معبد سری دالادا مالیگاوا (Sri Dalada Maligawa)
معبد ایسیپاتانارامایا (Isipathanaramaya)
معبد واجیرارامایا (Vajiraramaya)
معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام (Sri Kailawasanathan Swami Devasthanam)
معبد سری پونامبالام وانسار کوویل (Sri Ponnambalam Vanesar Kovil)
معبد کونسوارام (Koneswaram temple)
معبد ماویداپورام کانداسوامی (Maviddapuram Kandaswamy Temple)
معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام کوویل (Sri Kailawasanathan Swami Devasthanam Kovil)
معبد کلانیا راجا ماها ویهارا (Kelaniya Raja Maha Vihara)
معبد کاتیرسان پیلایار (Kathiresan Pillaiyar)
معبد مایوراپاتی کوویل (Mayurapathy Kovil)
سیواسوبرامانیا سوامی کوویل (Sivasubramania Swami Kovil)
معبد سری کایلسوارام (Sri Kaileswaram Temple)
معبد شیوا (Shiva)
کلمبو، پایتخت تاریخی سریلانکا جاذبه‌های گردشگری متعددی را با تنوع بسیار بالا از جنگل‌های متراکم و سواحل بکر گرفته تا بناهای تاریخی در خود جای داده است. اما آنچه در کلمبو بیشتر به چشم می‌خورد و توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند، معابد کلمبو (Colombo Temples) هستند. معابد کلمبو به ادیان و مذاهب مختلف ازجمله آیین بودا، زرتشتی، مسیحیت، آیین هند و اسلام مربوط هستند و جزو مهم‌ترین جاذبه‌های کلمبو و سریلانکا به حساب می‌آیند. به طورکلی می‌توان گفت از عمده دلایل گردشگران برای خرید بلیط هواپیما کلمبو، بازدید از معابد کلمبو است.

معبد گانگارامایا کلمبو (Gangaramaya)


یکی از برجسته‌ترین معابد بودایی کلمبو ، معبد گانگارامایا است و جزو شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری سریلانکا به حساب می‌آید. معبد گانگارامایا در کنار دریاچه بیرا واقع شده و منظره بسیار زیبا و چشمگیری دارد. یک موزه و کتابخانه داخل معبد گانگارامایا وجو دارد که توسط موسسات خیریه و آموزشی اداره می‌شوند. معبد گانگارامایا شامل خوشه‌ای از معماری‌های معاصر است و بین معابد کلمبو جزو معروفت‌ترین معابدی است که گردشگران خارجی زیادی از سراسر جهان از آن بازدید می‌کنند. دسترسی به معبد گانگارامایا توسط تمام وسایل حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی، اتوبوس و قطار امکان پذیر است.
معابد کلمبو

معبد سری دالادا مالیگاوا (Sri Dalada Maligawa)


معبد سری دالادا مالیگاوا به «معبد دندان مقدس» نیز معروف است و جزو مهم‌ترین جاذبه‌های سریلانکا به حساب می‌آید. البته معبد سری دالادا مالیگاوا در شهر کَندی واقع شده اما چون در ۱۲۰ کیلومتری کلمبو قرار دارد، جزو معابد کلمبو محسوب می‌شود. معبد سری دالادا مالیگاوا پس از آن که تیم باستان شناسی یادگار دندان پادشاه بودا را آوردند، نامگذاری شد. در بین ساکنان محلی یک اعتقاد مشترکی وجود دارد که این دندان متبرکه نگهداری شده در معبد نقش اساسی در تأثیرگذاری سناریوی سیاسی در سریلانکا داشته و کسی که بتواند این دندان مقدس را در اختیار داشته باشد، قادر خواهد بود بر سریلانکا حکومت کند.

معبد ایسیپاتانارامایا (Isipathanaramaya)


معبد ایسیپاتانارامایا، یکی از قدیمی‌ترین و البته مقدس‌ترین معابد کلمبو است و حکاکی‌ها و نقش و نگارهای بی‌نظیر بودایی روی دیوارهایش از دلایل اصلی جذابیت این معبد به حساب می‌آیند. قدمت این هنرهای ظریف و زیبا به سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۱ مربوط می‌شود. تمام این آثار نمونه عالی از صنعتگری و متعلق به هنرمند «مالیگاوه سارلیس» (Maligawe Sarlis) هستند. در سفر به کلمبو با بازدید از معبد ایسیپاتانارامایا تجربه بسیار خاص و منحصر به فردی کسب خواهید کرد. البته اگر عاشق هنر و معماری باشید! دسترسی به معبد ایسیپاتانارامایا نیز از شهرهای دیگر نیز از طریق وسیله‌های حمل و نقل عمومی متعدد امکان پذیر است.

معبد واجیرارامایا (Vajiraramaya)


معبد واجیرارامایا، از معابد بسیار شاخص و مهم کلمبو است و جزو محبوب‌ترین معابد میان پیروان آیین بودا به حساب می‌آید. در معبد واجیرارامایا برخی کلاس‌ها در ارتباط با آیین بودایی برگزار می‌شوند و مردم بودایی زیادی در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند. نام معبد واجیرارامایا از راهبی به نام واجیرارامایا که این معبد را بنا نهاده، گرفته شده است.
معابد کلمبو

معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام (Sri Kailawasanathan Swami Devasthanam)


معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام از قدیمی‌ترین معابد آیین هندو در کلمبو است و به طور ویژه برای دو خدای اصلی هندو (گانشا و شیوا) ساخته شده است. در این معبد به طور سالانه فستیوال جالبی به نام ""تای پانگل"" (Thai Pongal) برگزار می‌گردد و شرکت در آن تجربه جالب و متفاوتی است.

معبد سری پونامبالام وانسار کوویل (Sri Ponnambalam Vanesar Kovil)


معبد سری پونامبالام وانسار کوویل، از اصلی‌ترین معابد هندو در کلمبو است که به خدای شیوا هندوان اختصاص دارد. جذابیت معبد سری پونامبالام وانسار کوویل در حکاکی‌ها و سنگ‌های سیاه رنگ به کاررفته در ساختار معبد است که جلوه بسیار خاصی به معبد بخشیده‌اند. پیروان وفادار هندو برای زیارت خدای شیوا هر روز به معبد سری پونامبالام وانسار کوویل می‌روند و عبادت می‌کنند. هر هفته روزهای جمعه مناسک مذهبی خاصی در معبد سری پونامبالام وانسار کوویل برگزار می‌شود که بازدید از معبد در این روز برایتان بسیار جالب خواهد بود.

معبد کونسوارام (Koneswaram temple)


معبد کونسوارام ، از مشهورتریم معابد هندوی کلمبو است و موقعیت مکانی فوق العاده‌ای دارد. معبد کونسوارام روی دماغه صخره‌ای قرار گرفته و هر دو طرف آن را دریا احاطه کرده است. منظره و چشم انداز معبد کونسوارام بسیار زیبا و تماشایی است. ارزش معبد کونسوارام در میان اماکن دیدنی کلمبو به عنوان یک مکان مذهبی بسیار بالاست. معبد کونسوارام در طول قرن هفدهم آسیب‌های زیادی دیده و چندین بار مورد تخریب واقع شده است. در این قرن پرتغالی‌های بخش‌های اصلی معبد کونسوارام را تخریب کرده بودند. امروزه، معبد تاریخی کونسوارام گذشته تاسف بار سریلانکا را در ذهن‌ها تداعی می‌کند. ارزش تاریخی معبد کونسوارام نیز در کلمبو بسیار زیاد است.
معابد کلمبو

معبد ماویداپورام کانداسوامی (Maviddapuram Kandaswamy Temple)


معبد ماویداپورام کانداسوامی، از دیگر معابد مذهبی کلمبو است و به «مورگان» خدای هندوان اختصاص دارد. ستون‌های بزرگ و حکاکی شده معبد ماویداپورام کانداسوامی آن را به یکی از زیباترین معابد کلمبو تبدیل کرده است. برای سال‌های طولانی، بازدید از معبد ماویداپورام کانداسوامی محدودیت‌های خاصی داشته و تنها افراد خاصی از جامعه حق بازدید از این معبد اسرارآمیز و زیبا را داشتند.

معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام کوویل (Sri Kailawasanathan Swami Devasthanam Kovil)


معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام کوویل، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کلمبو است و در مرکز شهر کلمبو قرار دارد. بازدید از معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام کوویل فرصت مناسبی دور شدن از هیاهوی شهر و لذت بردن از آرامش است. در فضاهای داخلی و خارجی معبد سری کایلاواساناتان سوامی دواستانام کوویل نقاشی‌ها و مجسمه‌های رنگارنگ وجود دارند و به محیط جذابیت و زیبایی خاصی بخشیده‌اند.

معبد کلانیا راجا ماها ویهارا (Kelaniya Raja Maha Vihara)


معبد کلانیا راجا ماها ویهارا، یک معبد بودایی در کلمبو استو این معبد در قرن پنجم ساخته شده و بنابر باورها در سال 500 قبل از میلاد مسیح، بودا پس از هشت سال روشنگری، در سومین سفرش به سریلانکا همراه ۵۰۰ راهبه از معبد کلانیا راجا ماها ویهارا بازدید کرده است. معبد کلانیا راجا ماها ویهارا، از سال ۲۰۰۷ عنوان «میراث تاریخی باستانی محافظت شده در سریلانکا»را صاحب شده است. به همین سبب ارزش تاریخی معبد کلانیا راجا ماها ویهارا نه تنها برای بودایی‌ها، بلکه برای تمام سریلانکا بسیار اهمیت دارد. در معبد کلانیا راجا ماها ویهارا نقاشی‌ها و مجسمه‌های زیادی وجود دارند که رویدادهای مختلفی از زندگی لرد بودا و همچنین داستان‌های جاتاکا را به تصویر می کشند.
معابد کلمبو

معبد کاتیرسان پیلایار (Kathiresan Pillaiyar)


معبد کاتیرسان پیلایار، بیش از هزار سال پیش ساخته شده و یک معبد قدیمی است که به خدای جنگ اساطیر هندو، موروگان و اسکاندا اختصاص یافته است. معبد کاتیرسان پیلایار به دلیل داشتن زیارتگاه‌های جداگانه که بخدایان مختلف تعلق دارند و هرکدام از معماری‌های منحصر به فرد برخوردار هستند و همچنین به تصاویر رنگارنگ از خدایان مختلف افسانه هندو مشهور است. در این معبد فروشندگانی هستند که گل دسته‌ها و زیورآلات گران قیمت برای خدایان می‌فروشند.

معبد مایوراپاتی کوویل (Mayurapathy Kovil)


معبد مایوراپاتی کوویل، یک معبد محبوب محلی هندو در کلمبو است که به دلیل معماری خیره کننده‌اش معروف شده است. معبد مایوراپاتی کوویل به به خدایان مختلف هندو مانند لرد گانشا (Ganesha)، الهه ساراسواتی (Saraswati) و الهه ماها کالی امان (Maha Kali Amman) اختصاص یافته و برخی مکان‌های برجسته معبد شامل یک سالن بزرگ و مجسمه های زیبا از خدایان هستند که با لباس های رنگارنگ ، تزئینات و گلدسته ها تزئین شده‌اند.

سیواسوبرامانیا سوامی کوویل (Sivasubramania Swami Kovil)


سیواسوبرامانیا سوامی کوویل، یک معبد باشکوه هندو در کلمبو است که به لرد اسکاندا یا موروگان اختصاص داده شده و گفته می‌شود قدمت آن حدود یک قرن است. گاپورام (Gopuram)، برج ورودی این بنای یادبود است که منظره ای زیبا با کنده کاری‌های پیچیده دارد و هرکدام داستان‌های مختلف مربوط به زندگی خدایان را به تصویر می‌کشند. پیروان هندو از این معبد بسیار دیدن می‌کنند و در جشن‌های مختلفی که برای لرد موروگان برگزار می‌گردد، شرکت می‌کنند.
معابد کلمبو

معبد سری کایلسوارام (Sri Kaileswaram Temple)


معبد سری کایلسوارام، قدیمی‌ترین معبد هندو در کلمبو است که به خدایان شیوا و گانشا اختصاص دارد. معبد سری کایلسوارام بیش از قرن پیش ساخته شده و یکی از محبوب‌ترین مکان‌های مذهبی برای برگزاری مراسم عروسی است. برخی از جنبه‌هایی که باعث می‌شوند معبد سری کایلسوارام یکی از پربازدیدترین‌ها میان معابد منطقه باشد شامل سازه‌هایی با جزئیات دقیق در برج اصلی، کنده کاری‌هایی به شکل نیلوفر آبی روی درب اصلی و چندین زیارتگاه مخصوص خدایان دیگر مانند آمبال (Ambal) ، اسکاندا (Skanda) ، وایاور (Vairavar) و دورکا (Dhurka) هستند.

معبد شیوا (Shiva)


معبد شیوا در کلمبو در جنوب سنگ گرانیت طراحی شده و به دلیل حکاکی‌های زیبایش جزو مکان‌هایی است که هر گردشگری باید از آن بازدید کند. کنده کاری‌های روی دیوارهای معبد شیوا بسیار پیچیده و منحصر به فرد هستند. نام معبد شیوا از میهن پرستی که جانش را در جنگ برای استقلال سریلانکا از دست داده، گرفته شده است. بازدید از معبد شیوا رایگان بوده و در تمام روزهای هفته امکان پذیر است.

فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است