search
menu

فرهنگ مردم ژاپن

[ پنهان کردن ]
آشنایی با فرهنگ ژاپن و آداب و رسوم مردم آن
چند نمونه از سنت های مردم ژاپن
جشن‌های مردم ژاپن
فرهنگ ژاپنی در خانواده
آداب و رسوم غذا خوردن مردم ژاپن
آداب معاشرت در ژاپن
نینجاها در ژاپن
هنر در ژاپن
دین مردم ژاپن
برخی از آداب و رسوم در فرهنگ کشور ژاپن
چند نکته جالب درباره ژاپن

آشنایی با فرهنگ ژاپن و آداب و رسوم مردم آن


با نام ژاپن همه ما یاد فانوس‌های روشن، کیمونوهای رنگارنگ، درختانی پر از شکوفه‌های گیلاس و ساختمان‌های چوبی می‌افتیم که مانند یک تابلو نقاشی رنگ بوم دلبری می‌کنند. آداب و رسوم مردم کشور ژاپن نیز از زیبایی‌های آن جدا نیست و پشت هرکدام داستانی شگفت‌انگیز وجود دارد که باعث محبوبیت جهانی فرهنگ این کشور شده است. همین موضوع باعث شده تا هرساله ماجراجویان زیادی با تهیه بلیط هواپیما راهی این کشور شوند و از جذابیت‌های آن لذت ببرند. شما چقدر درباره رسوم مردم ژاپن می‌دانید؟ در این مقاله می‌خواهیم شما را به سفری جادویی به دل فرهنگ این کشور ببریم و غرق در جذابیت‌های آن شویم.
فرهنگ مردم ژاپن

چند نمونه از سنت های مردم ژاپن


- خم شدن و ادای احترام یکی از مهم‌ترین رسوم مردم این کشور است که بسیار اهمیت دارد.
- سیزا یا نشستن مودبانه یکی دیگر از آداب کشور ژاپن است.
- هاتوشی یا دیدن اولین طلوع سال از جمله رسوم مردم ژاپن است که طی آن صبحانه‌ای مفصل می‌خورند.
- هاکاما یکی از لباس‌های سنتی ژاپنی‌ها در محیط آموزشی است که معمولا در بین زنان رواج دارد.


جشن‌های مردم ژاپن


جشن‌های این کشور نیز بسیار دیدنی و جذابند. یکی از این جشن‌ها که ماهی در آن نقش مهمی دارد، کوینوبوری نام دارد. طی این سنت در کنار رودخانه بادنمایی به شکل ماهی در باد به حرکت در می‌آورند و مردم محلی بر این باورند که با این کار کودکان سالم و ایمن می‌مانند. کوینوبوری که هر ساله در روز کودک اجرا می‌شود، قدمتی دیرینه دارد و طی افسانه‌های ژاپنی در گذشته‌های دور ماهی کپور خلاف جهت رودخانه شنا کرد تا به جنگ اژدها برود. این سنت که در ماه آوریل اجرا می‌شود، طرفداران زیادی دارد و گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای دیدن آن راهی ژاپن می‌شوند.

جشن شکوفه‌های گیلاس


مگر می‌شود از ژاپن سخن گفت و به جشن شکوفه‌های گیلاس این دیار نپرداخت؟ این جشن که شهرتی جهانی دارد، در فصل بهار و با باز شدن شکوفه‌ها آغاز می‌شود درست مانند یک بهشت واقعی می‌ماند که با زیبایی‌هایش هوش از سر هر بازدیدکننده‌ای می‌برد. ساکورا محبوب‌ترین نوع درخت گیلاس در ژاپن است که همچون یک تابلو رنگ و بوم هوش از سر هر گردشگری می‌برد و تماشایی است. بد نیست بدانید که تاریخچه جشن شکوفه‌های گیلاس به 1000 سال قبل برمی‌گردد، زمانی که اشراف در باغ‌های خوب به تماشای شکوفه‌ها می‌نشستند و تحت تاثیر آواز و اشعار هنرمندان لحظاتی رویایی را رقم می‌زنند. اولین شکوفه‌های گیلاس در تاریخ 18 مارس در جزیره شیکوکو باز می‌شوند و اگر دوست دارید تا شاهد این همه زیبایی خارق‌العاده باشید، باید این تاریخ را برای سفر به ژاپن انتخاب کنید.

جشن سال نو


یکی دیگر از مهم‌ترین آداب و رسوم مردم کشور ژاپن جشن سال نو است که گردشگران خارجی زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این فستیوال به‌یادماندنی در ۳۱ دسامبر و هماهنگ با سال نو میلادی آغاز می‌شود و بین خانواده‌های ژاپنی اهمیت بسزایی دارد. در این ایام بزرگ‌ترها به بچه‌های کم سن و سال هدیه می‌دهند و در کنار یکدیگر به صرف رشته فرنگی یا سوبا می‌پردازند. همچنین با خواندن نیایش صبحگاهی توسط امپراطور ژاپن رسما سال نو شروع می‌شود و ژاپنی‌ها آغاز سال خود را جشن می‌گیرند.
فرهنگ مردم ژاپن

فرهنگ ژاپنی در خانواده


ژاپن کشوری با اصالت و فرهنگ باشکوه است که مردم آن همچنان به رسوم خود پایبند هستند. حفظ پوشش سنتی و رسوم متعدد جزء جدانشدنی فرهنگ این کشور است که باعث شده تا امروزه گردشگران زیادی را به سمت خود بکشاند. در ادامه به معرفی آداب و رسوم مردم کشور ژاپن می‌پردازیم که در نوع خود جذاب و دیدنی‌اند.


آداب و رسوم غذا خوردن مردم ژاپن


در ژاپن مردم رسوم خاصی برای صرف غذا دارند. آن‌ها قبل از میل کردن غذا دست‌ها را می‌شویند و سپس با چاپستیک شروع به غذا خوردن می‌کنند. مردم ژاپن همچنین کاسه‌ای ویژه صرف برنج در نظر می‌گیرند که استفاده از آن بسیار راحت است و به آسانی در دست گرفته می‌شود. آداب و رسوم مردم ژاپن شامل غذا خوردن نیز می‌شود و سبک زندگی آن‌ها را شکل می‌دهد.

به رستوران ما خوش آمدید!


سنت ایراشای ماسن یکی از اصلی‌ترین رسوم مردم کشور ژاپن است که شهرت جهانی دارد. "به رستوران ما خوش آمدید" اگر این جمله را در ورودی رستوران‌های ژاپن دیدید تعجب نکنید. طی این سنت که به ایراشای ماسن مشهور است، مشتریان را به داخل رستوران دعوت کرده و از آن‌ها پذیرایی می‌کنند. به همین دلیل همواره رستوران‌ها به استخدام افراد خوشرو می‌پردازند تا با روی گشاده به استقبال مشتریان بروند. این کار که تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد، به عنوان یک سنت مهم برای صاحبان کسب و کار شمرده می‌شود و بسیار به آن اهمیت می‌دهند.

غذاهای ژاپنی را بیشتر بشناسیم


- سوشی (شامل ماهی خام و برنج که با زحمت فراوان ساخته می‌شود)
- تونکاتسو (ترکیبی از کلم خورد شده، برنج، سس و نان سوخاری که شبیه به ناگت طبخ می‌شود)
- تمپورا (غذایی شامل میگو و ادویه که در قرن 16 از پرتغال به ژاپن وارد شد)
- رامن (ترکیبی از ماهی، گوشت و رشته که با دو چوب سرو می‌شود)
- سانوکی اودان (غذایی لذیذ شامل رشته فرهنگی، تخم مرغ و سبزیجات که محبوبیت فراوان دارد.)
- گیوزا (شامل کوفته‌هایی خوشمزه که با کلم، سیر، پیاز و گوشت طبخ می‌شوند و بسیار نرم و لطیف است)
- اونیگیری (ترکیبی از برنج، گوشت گاو، سبزی و سس مایونز که معمولا به عنوان میان وعده سرو می‌شود)
- یاکیتوری (غذایی خوش طعم با ترکیب مرغ تنوری و برنج پخته شده که با نوشیدنی‌های متنوع و سس سرو می‌شود)
- اگر دوست دارید تا غذایی جدید و غریب را امتحان کنید، باید به شما بگوییم که تاکویاکی که با گوشت هشت پا درست می‌شود، در بین ماجراجویان طرفداران زیادی دارد و در اکثر رستوران‌های ژاپن سرو می‌شود.
فرهنگ مردم ژاپن

آداب معاشرت در ژاپن


ژاپن مانند دیگر کشورهای شرقی به معاشرت و روابط عمومی پایبند است. شاید همین دلیل باعث شد تا ساکنین آن روابط گرم و دوستانه با یکدیگر داشته باشند. شاید جالب باشد بدانید که ژاپنی‌ها نیز مانند ما ایرانیان در گذشته حمام عمومی داشتند! این نوع حمام که به سنتو معروف بود، به عنوان محلی برای شست و شو و اجتماع مردم شناخته می‌شد و مثل دیگر فرهنگ‌ها شایعه‌ها و غیبت‌های زیادی از آنجا نشات می‌گرفت! امروزه با اینکه تمام خانه‌های ژاپنی حمام دارند، ولی باز هم هر از گاهی افراد در سنتوها دور یکدیگر جمع می‌شوند و با دوستانشان دیدن می‌کنند. شاید بتوان این نوع حمام را محلی برای فعالیت‌های اجتماعی مردم دانست که تا به امروز به عنوان یکی از آداب و رسوم مردم کشور ژاپن حفظ شده است. اگر علاقه دارید که بیشتر با این آداب و رسوم آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم حتما به یکی از شهر های ژاپن مثلا توکیو سفر کنید. همچنین قبل از سفر خود بهتر است راهنمای کامل سفر به شهر توکیو را مطالعه کنید تا با شناخت بیشتری به برنامه ریزی سفر خود بپردازید.


نینجاها در ژاپن


در زبان ژاپنی نینجا معمولا ً (shinobi) نامیده می‌شود که به معنای جاسوس است. در دهه‌های ۱۶۰۰ و ۱۷۰۰ میلادی نینجاها وجود داشتند و به عنوان جاسوس و قاتل می‌شدند. تنها ۲ منطقه در ژاپن وجود داشت که افراد می‌توانستند در آنجا تعلیم دیده و به یک نینجا تبدیل شوند. اگرچه تصویر آن‌ها معمولا با ترور مرتبط است، ولی اغلب زمانی که آن‌ها به عنوان جاسوس فعالیت می‌کردند، در سکوت راه می‌رفتند بسیار سریع می‌دویدند و مواد مخدر و مواد منفجره می‌ساختند. از آنجا که نینجاها اسب نداشتند و شمشیر را حمل نمی‌کردند، مجبور بودند برای زنده ماندن با سرعت زیاد بدوند. برخی از نینجاها می‌توانستند بیش از ۵۰ کیلومتر در یک روز بدوند. آن‌ها لباس سیاه و گاهی لباس‌های عادی می‌پوشیدند چون نمی‌خواستند که شناخته شوند.
فرهنگ مردم ژاپن

هنر در ژاپن


ژاپن مشهور است به هنرهای زیبا! خطاطی یکی از جذاب‌ترین هنرهای این مرز و بوم است که در قالب خطوط منظم و زیبا اجرا می‌شود. نگارش خط زیبا از قدیم در ژاپن اهمیت داشته است و همچنان بین مردم این کشور مرسوم است. اوکیو (Ukiyoe) یا چاپ دستی از دیگر هنرهای ژاپنی است که در قرن ۱۷ میلادی ظهور کرد. اوکیو که به معنای جهان شناور و تصویر است، خطوط پررنگی را شامل می‌شود و زیبایی خاصی دارد. گل آرایی( Ikebana) یکی دیگر از هنرهای ژاپنی است که کاملا به شیوه سنتی این کشور انجام می‌شود و در معابد و مکان‌های مذهبی کاربرد دارد. استفاده از گل‌های پهن و بلند و به کارگیری تنوع بسیار باعث شده تا گل آرایی ژاپنی شهرت فراوانی پیدا کند عبادت را برای زائران لذت‌بخش‌تر کند.


دین مردم ژاپن


شینتو اصلی‌ترین در کشور ژاپن است که معابد آن در تمام شهرها وجود دارند. این دین برخلاف دیگر ادیان کتاب مقدس و یا تعالیم خاص ندارد و در واقع گونه‌ای از پرستش جلوه‌های طبیعت مانند سنگ، کوه، آب و غیره است. پیروان شینتو بر این باروند که خدایان بر تمام اعمال ما شاهدند و نیکوکاران را پاداش می‌دهند. در این میان بعضی از آداب و رسوم مردم ژاپن برگرفته از این دین است که در ادامه به شرح یک از آن‌ها می‌پردازیم.

فانوس‌های سرگردان


یکی از دلنشین‌ترین سنت‌های مردم ژاپن که به دین شینتو مربوط است، رها کردن فانوس‌های شناور در رودخانه است که به عنوان جشن‌های تورو ناگاشی شناخته می‌شود. مردم محلی اعتقاد دارند که با روشن کردن فانوس ارواح را تا رسیدن به مقصد نهایی بدرقه می‌کنند. این جشن که هرساله در تاریخ معینی برگزار می‌شود، برای مردم ژاپن بسیار مهم است و به آن اهمیت می‌دهند. بد نیست بدانید که هرساله در تاریخ بمباران اتمی هیروشیما نیز رسم توروناگاشی اجرا شده و یاد کشته شدگان زنده نگه داشته می‌شود.
فرهنگ مردم ژاپن

برخی از آداب و رسوم در فرهنگ کشور ژاپن


فرهنگ کشور ژاپن بسیار غنی است و موارد زیادی را شامل می‌شود. آداب غذا خوردن در جمع، احترام گذاشتن و انعام دادن (حواستان باشد که در ژاپن انعام دادن رواج ندارد) از جمله مهم‌ترین مواردی است که توسط مردم این کشور رعایت می‌شود. ساکنین این کشور همچنان برای ادای احترام به یکدیگر تعظیم می‌کنند و یا در هنگام غذا خوردن هورت نمی‌کشند. استفاده از چوب نیز از دیگر موارد است که همچنان توسط آن‌ها رعایت می‌شود. در واقع مردم ژاپن همچنان سعی کرده‌اند تا فرهنگ خود را حفظ کرده و آن را به فرزندانشان منتقل کنند. در ادامه به توضیح بعضی از آداب و رسوم کشور ژاپن می‌پردازیم و اطلاعات جالبی به شما ارائه خواهیم داد.

رسم پرتاب لوبیا


خانواده‌های ژاپنی همواره تلاش می‌کنند تا رسومشان را به نسل‌های بعد نیز منتقل کنند. یکی از این سنت‌ها ستسوبون نام دارد که قبل از شروع بهار آغاز می‌شود. مردم ژاپن بر این باورند که در آن شب روح هستی به زمین می‌آید و شیاطین نیز ظهور می‌کنند. به همین دلیل والدین با پوشیدن نقاب‌های ترسناک سعی می‌کنند تا کودکان را بترسانند. بچه‌ها نیز در مقابل لوبیا به سمت آن‌ها پرتاب می‌کنند تا شیاطین از آن‌ها دور شوند. این رسم امروزه حالت نمایشی دارد و والدین تلاش می‌کنند تا کودکان ترس واقعی را تجربه نکنند.

دوندو یاکی؛ آتش زدن وسایل خوش یمن


از دیگر آداب و رسوم مردم کشور ژاپن می‌توان به دندویاکی اشاره کرد که طی آن وسایل خوش یمن را در آتش می‌سوزانند. طی این سنت ابزاری که در باور عموم باعث شانس می‌شوند با صورت فلکی‌های مختلف تزئین شده و در معابد شینتو آن‌ها را آتش می‌زنند. مردم ژاپن همواره بر این باورند که همراه داشتن این وسایل در طول سال ممکن است موجب بدیمنی شود و دور انداختن آن‌ها را کاری ناشایست می‌دانند. لذا با آتش زدن آن‌ها در معابد بدشانسی را از خود دور کرده و وسایل جدید را جایگزین آن‌ها می‌کنند.

شناور کردن عروسک؛ بخت بد دور!


هینا ناگاشی که به عنوان سنت شناور کردن عروسک بر آب شناخته می‌شود، یکی از جذاب‌ترین آداب و رسوم مردم کشور ژاپن شمرده می‌شود که رو به فراموشی است. بر اساس این سنت کودکان عروسک‌های سنتی ژاپنی را در آب رودخانه و یا دریاچه رها می‌کنند تا بخت بد از آن‌ها دور شود. مردم ژاپن بر این باروند که با این کار ارواح خبیث از بچه‌ها دور شده و ایمن می‌مانند. امروزه سنت هینا ناگاشی در روز دختر در ژاپن و در بعضی معابد انجام می‌شود و هر ساله گردشگران زیادی با تهیه بلیط هواپیما چارتر و یا معمولی راهی این کشور شده و از آن بازدید می‌کنند
فرهنگ مردم ژاپن

چند نکته جالب درباره ژاپن


- حالا که با آداب و رسوم مردم ژاپن آشنا شدید، بد نیست بدانید که در این کشور ۶۸۰۰ جزیره وجود دارد که بسیار دیدنی و جذابند.
- در ژاپن بیش از ۳۰۰۰ شعبه مک دونالد وجود دارد.
- مانند فرهنگ ایرانی احترام به بزرگ‌تر در میان ژاپنی‌ها نیز رواج دارد.
- ژاپنی‌ها امید به زندگی بالایی دارند و در صدر جدول قرار گرفته‌اند.
- در ژاپن تفرجگاه‌های مشهوری به نام اونسن وجود دارد که دارای چشمه‌های آب گرم است و هرساله افراد زیادی برای استحمام در آنجا راهی این مناطق می‌شوند.


کلام آخر


ژاپن همچون یک سرزمین افسانه‌ای است که با تاریخ فراوان خود همچنان سنت‌های خود را حفظ کرده است و مقصدی عالی برای مسافران خارجی شمرده می‌شود. اگر روزی بخت با شما یار شد و به ژاپن رفتید، حتما در کنار مردم محلی طعم غذاهای آنجا را بچشید و با سنت‌های آن بیشتر آشنا شوید. برای رفتن به این کشور تنها کافیست با تهیه بلیط هواپیما خود را به آنجا برسانید و سفری خاطره‌انگیز را رقم بزنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است