search
menu

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

[ پنهان کردن ]
لیست جاهای دیدنی زاهدان
شاید شما هم با شنیدن نام زاهدان، تنها تصویر یک شهر مرزی دور افتاده با آب و هوای گرمسیری در ذهنتان نقش ببندد که مرکز استان وسیع سیستان و بلوچستان است. در صورتی که این شهر جزو یکی از مقاصد گردشگری کمتر شناخته‌شده‌ای است که مملو از ابنیه‌های باستانی ارزشمند، پدیده‌های طبیعی بکر و تفرجگاه‌های جالبی است و تجربه سفر به آن می‌تواند یکی از متفاوت‌ترین و به یادماندنی‌ترین تجریبات سفر شما در شهرهای گردشگری ایران باشد.

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

لیست جاهای دیدنی زاهدان


اگر تا به حال به شهر زاهدان نرفته باشید، تنوع جاذبه‌های تماشایی آن از مساجد بزرگ و خانه‌های تاریخی کهن گرفته تا کویرهای ریگی پهناور و نخل‌های بلند قامت آن همگی شما را متعجب خواهند کرد. بنابراین اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تا به حال به این شهر چشم‌نواز و با اصالت سفر نکرده‌اند، توصیه می‌کنیم در اولین فرصت تدارکات سفر به این شهر کمتر شناخته شده را از طریق خرید بلیط هواپیما زاهدان فراهم کنید. اما قبل از آن بهتر است ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید تا با جاهای دیدنی این کلان شهر زیبا آشنا شوید.

۱. موزه پست و ارتباطات زاهدان


موزه پست و ارتباطات زاهدان یکی از جالب‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شود. بنای این موزه اولین بار در سال ۱۳۱۱ ساخته شد و به عنوان اولین ایستگاه رادیویی استان به پخش برنامه‌هایی به زبان بلوچی شناخته می‌شود، علاوه بر آن این مکان پستخانه و تلگراف‌خانه شهر نیز محسوب می‌شد. خشت خام و همچنین آجر از مصالح اصلی بکار رفته در بنای ساختمان موزه است و واضح است که باتوجه به شرایط جغرافیایی منطقه سبک معماری کویری برای ساخت آن مورد توجه قرار گرفته‌است.
این مکان از دهه ۱۳۸۰ به موزه تغییر کاربری داده‌است و مجموعه‌ای از ابزار پستی و ارتباطی در غرفه‌ها و ویترین‌های آن به معرض نمایش بازدیدکنندگان درآمده‌است. در حال حاضر این موزه دارای تندیس‌ها و ماکت‌های مختلف پستچی‌ها، تعدادی از گوشی‌های کلکسیونی و قدیمی، انواع تمبرهای قدیمی و اهدایی کشورهای دیگر، مهرهای قدیمی شهر سوخته و تمبرزن است. گفتنی است نام این موزه در سال ۱۳۷۷ در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان طالقانی، طالقانی ۱۴، ساختمان پست قدیم

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۲. تالاب هامون


تالاب‌ها از جمله پدیده‌های طبیعی گردشگری هستند که با کنار هم قرار دادن نواحی خشک و آب‌های رودخانه مناظر شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کنند. یکی از این نمونه‌های زیبای تلاقی خشکی و آب را می‌توان در تالاب هامون دید که از جمله دیدنی‌های جذاب زاهدان بشمار می‌رود و در شهرستان زابل قرار دارد. برکه‌ها و باتلاق‌های این تالاب در کنار پوشش گیاهی اندک اما زیبای آن چشم‌اندازی تماشایی ایجاد کرده‌اند که از دیدنش سیر نخواهید شد. ناگفته نماند که این تالاب در سال‌های اخیر با بحران شدید کم‌آبی مواجه شده‌است و از این رو شکل و شمایل آن نسبت به ظاهر ان در گذشته دچار تغییراتی شده‌است.

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۳. خانه ابویی


خانه ابویی یکی از خانه‌های تاریخی زاهدان با معماری منحصر به فرد است که نام آن در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. بنای این خانه در سال ۱۳۱۱ توسط یک معمار یزدی به نام محمدعلی محمودی و به سفارش یکی از دولتمردان زمان پهلوی اول به نام زعیم ابویی ساخته شد. مساحت خانه ۸۱۳ متر مربع است و بنای آن شامل یک ساختمان دوطبقه و یک حیاط مرکزی وسیع است که در مرکز آن حوضچه زیبایی قرار گرفته‌است.
گچ‌بری‌های هنرمندانه در سقف‌ها، طاق‌های جناغی شکل چشم‌نواز و ایوان‌های دلنشین از جمله شاخص‌های این خانه بشمار می‌روند. بادگیر نسبتا بزرگی که در بالای حوضخانه قرار دارد نیز از جمله ویژگی‌های اصلی این خانه است که این بادگیر به شیوه‌ای تعبیه شده‌است تا با وزیدن جریان باد بر روی آب‌ها بتواند در گرمای تابستان خنکی دلپذیری را به فضای خانه بدهد. گفتنی‌ست امروزه این خانه به عنوان مکان کارگاه هنرهای سنتی زاهدان محسوب می‌شود. اگر با تور زاهدان به این شهر رفتید حتما از این خانه تاریخی بازدید کنید.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان مصطفی خمینی

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۴. بازار چهاراره رسولی

وقتی صحبت از بازارگردی در زاهدان می‌شود بی‌شک بازار رسولی که به آن بازار چهاراه رسولی هم می‌گویند اولین مکانی است که به ذهن می‌آید. این بازار از جمله بازارهای سنتی سرپوشیده‌ای است که از پیش از انقلاب تا کنون فعال بوده و راسته‌های مختلف آن به اصناف متفاوت اختصاص یافته‌است.
داستان شکل‌گیری این بازار از آنجا شروع شد که فردی به نام حاج رضا رسولی ثانی آبادی که از اهالی یزد بود در مسیر سفر خود به کشور هند در زاهدان توقف کرده‌است و در حوالی بیابان‌های شهر که امروزه همان چهارراه معروف رسولی است چندین مغازه و دکان در یک ردیف بنا می‌کند. در سال‌های بعد رفته رفته به تعداد این مغازه‌ها افزوده شد تا در نهایت ردیف این دکان‌ها به بزرگترین بازار زاهدان تبدیل شد.

از جمله کالاهایی که امروزه در مغازه‌های ریز و درشت این بازار به فروش می‌رسد می‌توان به انواع پوشاک، کیف و کفش، خشکبار، پارچه، لوازم برقی و صنایع دستی منطقه اشاره کرد. علاوه بر آن کلوچه‌های سوغات زاهدان، ادویه‌های خاص و ترشی‌های انبه از جمله معروف‌ترین خوراکی‌هایی هستند که هر گردشگری با رفتن به این بازار در سبد خرید خود قرار می‌دهد. گفتنی است به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهر کالاها و اجناس خارجی به وفور در بازار پیدا می‌شود و شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت و معروفیت این بازار در میان پاساژها و مجتمع‌های تجاری مدرن این شهر را بتوان به این مورد مربوط دانست.

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ شب
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، چهارراه رسولی

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۵. مجتمع تفریحی گراناز


مجتمع تفریحی گراناز که در ناحیه جنوب غربی شهر زاهدان قرار دارد در شمار مهیج‌ترین مکان‌های دیدنی این شهر قرار می‌گیرد. این مجموعه شامل یک فضای سرسبز و زیبا است که به درختکاری‌های دلنشین زینت داده شده و چندین رستوران محلی و کافه در آن وجود دارد. همچنین برای پذیرایی از گردشگران از آلاچیق‌های نشیمن در فضای باز مجموعه استفاده می‌کنند. یکی از بی نظیرترین شاخص‌های این مجتمع دریاچه مصنوعی آن است که با فراهم کردن امکان قایق سواری اوقات خوشی را برای مراجعان ایجاد می کند.

ساعات کاری: همه روزه به جز روزهای جمعه صبح ها از ساعت ۸ تا ۱۴ و بعداز ظهرها از ساعت ۱۷ تا ۲۲
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، بلوار دانشجو، ۲۰ متری دانش دانش ۱۷

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۶. خانه شمس


خانه شمس که در شمار آثار ملی به ثبت رسیده ایران قرار دارد، یکی از خانه‌های تاریخی شهر زاهدان است که بنای آن در دوران پهلوی اول و در حدود سال ۱۳۱۵ ساخته شده‌ و در بافت اولیه این شهر قرار گرفته‌است. سبک معماری این خانه به سبک و سیاق معماری یزدی خانه‌های دیگری است که در سال‌های اولیه شکل‌گیری فضای شهری زاهدان بنا شده‌اند.
بنای این خانه شامل بخش‌هایی از جمله هشتی، حمام، فضای انباری، تعدادی اتاق مسکونی و مطبخ خانه است. گفتنی است برای ساخت این بنا بطور کلی از مصالح آجر، چوب، خشت و گل استفاده شده‌است. جالب است بدانید که چند سالی است که سازمان میراث فرهنگی استان در نظر دارد تا از این خانه به عنوان یک پژوهشکده تحقیقی در زمینه باستان‌شناسی استفاده کند که این طرح در حال حاضر هنوز اجرایی نشده‌است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان شریعتی، مقابل خانه زعیم


۷. مسجد مکی


مسجد مکی زاهدان که از آن با عنوان مسجد جامع مکی نیز نام می‌برند جزو منحصربه فردترین مساجد کشور است. معماری این مسجد به سبک و سیاق مساجد عثمانی در کشور ترکیه است، به‌طوری که شباهت‌های ظاهری بسیاری میان این مسجد و مسجد سلطان احمد ترکیه وجود دارد. گذشته از آن، این مسجد از جمله بزرگترین مساجد اهل سنت در کل ایران بشمار می‌رود.
بنای این مسجد توسط مولانا عبدالعزیز ملازاده و در سال ۱۳۵۳ احداث شده‌است. وسعت زیربنای این مسجد بی‌نظیر به ۶۰۰ متر مربع می‌رسد و دارای چهار مناره است که ارتفاع بلندترین آن تقریبا به ۹۰ متر می‌رسد و همچنین دارای حدود ۵۲ گنبد زیبا است. گفتنی است گچ‌بری‌های چشم‌نواز و ظریف سقف‌ها در نمای داخلی مسجد نیز از جمله شاخص‌ترین زیبایی‌های معماری این بنا محسوب می‌شود که به معماری داخلی مسجدالنبی در مدینه شباهت بسیاری دارد.

ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان خیام

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۸. موزه منطقه ای جنوب شرق (موزه بزرگ زاهدان)


یکی از مکان‌هایی که در سفر به زاهدان حتما باید از آن دیدن کرد موزه منطقه‌ای جنوب شرق است به آن موزه بزرگ زاهدان نیز می‌گویند. این موزه نه تنها یکی از بزرگترین موزه‌های استان سیستان بلوچستان است بلکه به عنوان برجسته‌ترین موزه‌های ناحیه جنوب شرقی کشور شناخته می‌شود. این موزه که شامل یک ساحتمان پنج طبقه با مساحت ۱۳۰۰ متر مربع است که در طبقات مختلف آن به نمایش آثار تاریخی و باستانی کشف‌شده از حفاری‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، جانوران تاکسی‌درمی شده، خوراکی‌های بومی منطقه و پوشش سنتی اهالی منطقه پرداخته شده‌است.
بطور کلی گردشگران با بازدید از غرفه‌های مختلف می‌توانند اطلاعات زیادی بدست آورند که به آشنایی آنها با سنن و آداب و رسوم مردم این کلان شهر کمک می‌کند. کتابخانه موزه نیز با در اختیار داشتن تعداد ۵۰۰۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف هنری و تاریخی از جمله جذابیت‌های اصلی این موزه بشمار می‌رود.

ساعات بازدید: از شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۷ صبح تا ۱۸ بعدازظهر و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، بلوار آیت اله مطهری، خیابان جهاد

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۹. حسینیه یزدی ها


آنطور که گفته می‌شود اهالی یزد از جمله اولین مردمانی بوده‌اند که از شهرهای دیگر به زاهدان مهاجرت کرده‌اند، از این رو بسیاری از بناهای اولیه‌ای که در این کلان شهر ساخته شده است را معماران یزدی بنا کرده‌اند. یکی از این بناها نیز حسینیه یزدی‌ها است که در سال ۱۳۱۲ و در مرکز شهر زاهدان و در دل بافت تاریخی آن قرار گرفته‌است.
این حسینیه اولین و البته قدیمی‌ترین حسینیه زاهدان به حساب می‌آید و امروزه یکی از پر تجمع‌ترین مکان‌های مذهبی در زمان اجرای مراسمات خاص دینی در منطقه است. نخل گردانی یکی از معروف‌ترین مراسم‌ها است که معمولا هر ساله در دهه محرم در حیاط بزرگ حسینیه برگزار می‌شود. گفتنی است بخش‌های اصلی این حسینیه شامل یک صحن وسیع، سردخانه، فضای حیاط و یک آشپزخانه مرکزی است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، بلوار بلوچستان

۱۰. کاروانسرای ملک


کاروانسرای ملک که زمانی اولین کاروانسرای شهر زاهدان بوده‌است، امروزه به عنوان یکی از اماکن دیدنی زاهدان محسوب می‌شود و در مرکز شهر قرار گرفته‌است. این بنا در دوران پهلوی و توسط فردی به نام ملک شفیع که از اتباع پاکستانی بود احداث شد. این کاروانسرا شامل دروازه ورودی با تزئینات آجری است که به فضای حیاط با پلان مستطیل شکل متصل می‌شود. تعداد ۲۹ حجره نیز گراگرد حیاط قرار گرفته‌اند که به عنوان استراحتگاهی برای مسافران شهر بوده‌اند.
سقف اتاق‌ها به صورت گنبدهای مدور است و داخل اتاق‌ها از طاقچه‌ها برای تزئینات بنا استفاده‌ شده‌است. لازم به ذکر است که شوربختانه بیشتر بخش‌های این بنا که از جمله آثار به ثبت رسیده در زمره آثار ملی است از بین رفته‌است و تنها مخروبه‌ای از آن باقی مانده‌است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، تقاطع خیابان کفعمی و کوچه حافظ

. مجتمع تفریحی براسان


یکی از جاهای دیدنی زاهدان مجتمع تفریحی براسان است که در فاصله پنج کیلومتری غرب آن قرار دارد. جالب است بدانید که براسان در زبان بلوچی به معنای برادران است و از آنجا که این مجتمع توسط سه برادر احداث شده‌است این نام را برای آن انتخاب کرده‌اند. این مجموعه تفریحی در واقع یک پارک بزرگ است که دارای یک محوطه سرسبز با درختان بلند نخ و نیمکت هایی است که امکان استراحت در محیطی دلباز و مسرت بخش را برای شما و عزیزانتان فراهم می‌کند.
گفتنی است سالن پذیرایی به سبک محلی، رستوران بزرگ و باغ وحش از جمله بخش‌های تفریحی این مجموعه هستند. اگر با خودروی شخصی به این مکان می‌روید جای نگرانی نیست چرا که این مجموعه گردشگری دارای یک پارکینگ اختصاصی هم هست بنابراین می‌توانید با خیال راحت ماشین خود را در فضای امن آن پارک کنید. گفتنی است یک مسجد نیز در این مرکز گردشگری وجود دارد که نمای سنگی بسیاری زیبای آن نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۱۷ بعدازظهر تا ۱۲ شب
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، ۵ کیلومتری غرب زاهدان

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۱۲. کوه لوچو


اگر می‌خواهید از یکی از بکرترین مناطق طبیعی جنوب شرق دیدن کنید توصیه می‌کنیم حتما به کوه لوچو در قسمت جنوب زاهدان بروید. لوچو به معنای عریان است و دلیل این نام‌گذاری شفافیت ظاهری این کوه است که به خاطر گرانیتی بودن جنس آن ایجاد شده‌است. ارتفاع این کوه تقریبا ۲۷۸۰ متر است.
گفتنی است بازتاب نور بر روی این کوه منجر به ایجاد منظره‌ای رویایی و تماشایی می‌شود. غروب‌های تماشایی در منطقه‌ای که این کوه دیدنی در آن قرار دارد در میان کوهنوردان و گردشگران این منطقه شهرت زیادی است. در زمان غروب آفتاب سنگ‌های گرانیتی با انعکاس نور مهتاب جلوه زیبایی به خود می‌گیرند و آسمان صاف بالای ارتفاعات نیز سوژه فوق العاده‌ای است برای عکاسی است، رصد ستارگان نیز از جمله لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌های گردشگران در شب‌های این منطقه بکر است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، جنوب زاهدان

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۱۳. بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان


معمولا بازارگردی در حین سفر از جمله جذاب‌ترین بخش‌های برنامه سفر برای گردشگران است. یکی از بهترین مکان‌ها برای این مقصود در سفر به زاهدان بازارچه تاریخی سرپوشیده این شهر است. پیشینه شکل‌گیری این بازار به سال‌های بین ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۱ برمی‌گردد. این بازار دارای تعداد ۳۵ حجره است که در طول فضای سنتی و سرپوشیده بازار قرار گرفته‌اند. مصالح به کار رفته در این بازارچه عمدتا از خشت و گل است و سبک معماری بازارچه مانند بازارهای قدیمی است که در سرتاسر آن سقف‌های گنبدی با نورگیرهای بزرگ چشم‌ها را نوازش می‌کند.
باتوجه به تعداد کم مغازه‌های این بازار، اجناس آن تنوع وسیعی ندارند اما فضای سنتی بازار و حضور محلی‌ها با لباس‌های اصیل جذابیت خاصی به فضای آن بخشیده است که بازدید از آن را به خاطره‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کند. انواع پارچه برای دوخت لباس‌های محلی، ابزار خرازی‌ها، طلا، پوشاک و تعداد محدودی لوازم برقی از جمله کالاهایی است که در این بازار به فروش می‌رسد.

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۰ شب
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان امام خمینی، حد فاصل بین آزادی و طالقانی

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۱۴. کاروانسرای نصرت آباد


یکی از اماکن دیدنی زاهدان کاروانسرای نصرت آباد است که در نزدیکی نصرت آباد قرار گرفته است. پیشینه تاریخی این کاروانسرا به دوران صفوی برمی‌گردد و در سبک معماری آن رعایت اصل قرینگی و طبعیت از سبک و سیاق بناهای چهار ایوانی کاملا مشهود است. وسعت بنا چیزی در حدود ۴۰۰ متر مربع است که با حصاری به طول ۵.۷ متر پوشانده شده‌است. گفتنی است مصالح اصلی بکار رفته در بنا شامل خشت و گل است.
فضای داخلی کاروانسرا مشتمل بر یک حیاط بزرگ با پلان مربع است که ۶۰ حجره گرداگرد آن قرار گرفته‌است. تعداد هفت برج مرتفع نیز به عنوان مکان دیدبانی در بنا تعبیه شده‌است. بطور کلی طراحی فضاها در این بنا بصورت ساده و خالی از پیچیدگی‌ و تکلفات زیاد است و خشت‌هایی به طرح تیغ ماهی و همچنین خشت‌های زیگزاگی از جمله معدود تزئینات نمای بنا محسوب می‌شوند.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، ۴ کیلومتری شمال غرب نصرت آباد


۱۵. مسجد فیض الرحمان


مساجد تاریخی از جمله برجسته‌ترین مکان های دیدنی زاهدان بشمار می‌روند که در هر گوشه از این شهر بااصالت می‌توان تعداد زیادی از آنها پیدا کرد. یکی از این مساجد نیز، مسچد فیض الرحمان است که تاریخچه ساخت آن به اواخر دوران قاجار و اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد. این مسجد اولین بار توسط فردی به نام فیض الله که کدخدا هم بوده‌است احداث شد و معمار آن فردی به نام استاد حیدری بود که در زمان خود از معروف‌ترین معماران شهر بوده‌است. بنای مسجد که از خشت خام ساخته شده‌است دارای پلان مستطیل است و مساحت زیربنای آن تقریبا ۲۱۰ متر مربع است. در حال حاضر نام این مسجد در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و به نظر می‌رسد که با توجه به خرابی‌هایی که در ستون‌های مسجد دیده می‌شود، این بنا به بازسازی مجدد و مرمت‌های بیشتری احتیاج داشته باشد.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان مجدیه، کوچه شماره ۹

۱۶. خانقاه زاهدان


خانقاه زاهدان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده ایران است که پیشینه ساخت آن به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. این بنا در گذشته محل زندگی درویشان و عرفا بوده‌است و طی گذر زمان از این مکان جهت محلی برای گردهم آیی و بحث و مجادله عرفانی میان شاگردان و پیروان آنان و همچنین به عنوان عبادتگاه استفاده شده‌است. بنای این خانقاه که از آجر ساخته شده است شامل یک ساختمان نسبتا کوچک است که درب ورودی آن به حیاطی با صفا با باغچه‌های زینتی کوچک راه دارد. سردرد ورودی بنا به کاشی کاری‌های آبی رنگ زیبا و آیات قرآنی نوشته شده به خط نستعلیق مزین شده‌است. بطور کلی سبک معماری این بنای ارزشمند به شیوه بناهای اسلامی است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، بلوار جام جم

۱۷. مجتمع تفریحی لادیز


اگر در طول سفر خود به زاهدان به دنبال مکانی تفریحی هستید تا یک روز خاطره انگیز را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید بی‌تردید مجتمع تفریحی لادیز می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. این مجتمع تفریحی نوساز به تازگی و در سال ۱۳۹۵ با هدف ارتقاء ظرفیت‌های توریستی و گردشگری در شهر زاهدان احداث شد. مساحت زیربنای این مجتمع تفریحی مجهز به ۹۰۰۰۰ متر مربع می‌رسد. فضای این مرکز تفریحی دارای یک آبنمای موزیکال چشم‌نواز است که در مرکز آن قرار گرفته‌است و از جمله تماشایی‌ترین و منحصر به فردترین ویژگی‌های آن بشمار می‌رود.
در این فضای سرسبز و چشم نواز انواع امکانات تفریحی نظیر سالن‌های نمایش، شهربازی، سالن بازی بولینگ، محوطه بازی مخصوص کودکان و پارک آبی مهیج تعبیه شده‌است. از جمله امکانات رفاهی این مجموعه نیز می‌توان پمپ بنزین، سرویس‌های بهداشتی، چایخانه سنتی، رستوران و کارواش ماشین را نام برد. توصیه می‌کنیم اگر به این مجتمع تفریحی رفتید فرصت خرید از فروشگاه های لوکس آن را از دست ندهید. گفتنی است اگر در مناسبت‌های مختلف ملی مانند ایام نوروز و یا مراسم چهارشنبه سوری به این مجتمع بروید، شاهد برگزاری مراسمات و برنامه‌های جالبی خواهید بود که از سوی مجموعه برای هر یک از این مناسبت‌ها تدارک دیده شده‌اند.

ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ساعت ۲۴
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، بلوار جمهوری اسلامی، جنب بوستان ولایت

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۱۸. روستای لادیز


بی‌شک همگی می‌دانیم که روستاها از جمله معدود مکان‌هایی هستند که بکرترین پدیده‌های طبیعی را در خود گنجانده‌اند که این امر به دلیل دور بودن از فضای شهری و عدم دخالت‌های انسانی در برهم زدن طبیعت این مناطق است. روستای لادیز هم از جمله مکان‌هایی است که منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی زاهدان را در خود قرار داده‌است. این روستا تقریبا در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از شهر قرار دارد و در نزدیکی میرجاوه است.
این روستا در شمار روستاهای تاریخی ایران قرار دارد و قدمت آن به دوران پارینه سنگی می رسد. وجود غار آبی لادیز، کوه تفتان و همچنین آبشار لادیز در این روستا منجر به استقبال کم سابقه دوست‌داران طبیعت و گردشگران از سفر به این منطقه شده است. گفتنی است قلعه تپه لادیز که به قلعه اربابی شهرت دارد نیز از جمله جاذبه‌های تاریخی این روستا است که از بناهای به جا مانده از دوران ساسانیان به شمار می‌رود.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، ۱۰۰ کیلومتری زاهدان، جاده میرجاوه

۱۹. کوه تفتان زاهدان


اگر هوس یک کوهنوردی چالش برانگیز به سرتان زده باشد، رفتن به بلندترین ارتفاعات جنوب شرقی ایران یعنی کوه تفتان زاهدان یکی از بهترین مناطقی است که می‌توانید روی آن حساب کنید. این کوه که ارتفاع آن حدود ۳۹۴۰ متر تخمین زده شده‌است، یکی از مناطق تماشایی زاهدان است و از جمله کوه‌های آتشفشانی نیمه فعال کشور محسوب می‌شود.
قله‌های این کوه مرتفع تا ۱۲ کیلومتر امتداد یافته‌اند و معروف‌ترین آنها قله چهل تن یا کوه زیارت است. افزون بر زیبایی‌های کوهستانی این منطقه وجود سه دریاچه در حوالی کوه، زیبایی طبیعت این منطقه را دوچندان کرده‌است. افزون بر این چشمه‌های آب معدنی که در حوالی این کوه قرار گرفته‌اند نیز از محبوب‌ترین جاذبه‌ها در میان گردشگران این منطقه بشمار می‌روند. یکی از معروف‌ترین این چشمه‌ها جم چین نام دارد که به دلیل وجود مقادیر بالای مواد معدنی در آب آن دارای کاربردهای درمانی است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، ۱۷۰ کیلومتری زاهدان، در مسیر جاده زاهدان خاش

۲۰. مجتمع تجاری هامون زاهد

ان
مجتمع تجاری هامون زاهدان یکی از پاساژهای معروف خرید است که اجناس تخصصی در حوزه سخت افزارهای کامپیوتری در مغازه‌های آن عرضه می‌شوند. این مجتمع خرید، دارای یک ساختمان چند طبقه است که در مغازه‌های آن می‌توان انواع تجهیزات کامپیوتری تولید شده در داخل ایران و همچنین تولید کشورهای همسایه را پیدا کرد و با قیمتی مناسب آنها را خریداری کرد. بنابراین اگر شیفته بازارهای دیجیتال هستید و همواره تجهیزات به روز کامپیوتری را جستجو می‌کنید، بد نیست که در طول سفر خود به زاهدان در فروشگاه‌های این جتمع خرید هم گشتی بزنید. گفتنی است برخی از مغازه های این مجتمع نیز خدمات مربوط به تعمیرات حرفه‌ای کامپیوتر‌ها و لپ تاپ‌ها را ارائه می‌کنند.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان مولوی

۲۱. پارک لاله زاهدان (بوستان لاله)


احتمالا تصور غالب افرادی که تا کنون به شهر زاهدان نرفته‌اند این است که پیدا کردن باغ و بوستان در این شهر کار دشواری است. اما باید گفت در حقیقت علیرغم این تصور عمومی، بوستان‌های زیادی در آن قرار دارد که با دیدنشان شگفت‌زده می‌شوید. یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های زاهدان، پارک لاله زاهدان است که می‌تواند مکان مفرحی برای یک تفریح دسته جمعی برای خانواده‌ها و به ویژه کودکان باشد. این پارک که در واقع یک شهربازی بزرگ است در سال ۱۳۸۲ و در زمینی با مساحت ۵/۴ هکتار احداث شده‌است.
انواع دستگاه‌های بازی مختص بزرگسالان و کودکان در محوطه بازی پارک وجود دارد. دستگاه‌های بازی نظیر سرسره‌های مرتفع مواج و چرخ و فلک‌های بلند که در فضای بازی پارک قرار گرفته‌است تا بتواند با ایجاد اوقاتی خوش برای بچه‌ها خاطرات زیبایی از سفر به زاهدان برای آنها به جا بگذارد.

ساعات بازدید: شبانه روزی
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، بلوار جانبازان

۲۲. آرامگاه هفتاد ملا


شاید برایتان جاالب باشد اگر بدانید که یکی از جاهای دیدنی عجیب و مرموز زاهدان مربوط به یک قبرستان باستانی باشد. این مکان همان آرامگاه هفتاد ملا است که در ۷۵ کیلومتری زاهدان و در نزدیکی شهر کوچک میرجاوه قرار گرفته‌است. این آرامگاه که قدمت تاریخی آن به ۸۰۰ سال پیش بازمی‌گردد در منطقه کوهستانی تفتان و در میان صخره‌های کوه قرار دارد و مسافت آن تقریبا ۵۰۰ متر مربع است. همه‌ی قبرهای این آرامستان در میان شکستگی‌ مابین کوه قرار دارند بطوری که صخره‌های مرتفع بالای آنها به عنوان سایبانی روی فضای قبرستان را پوشانده است. طراحی سنگ‌های قبر در این آرامگاه با الهام از مقبره کوروش انجام شده‌است و همگی سنگ قبرها سفید رنگ هستند.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، ۷۵ کیلومتری زاهدان، میرجاوه

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۲۳. مسجد شاه علی


مسجد شاه علی زاهدان یکی از مهم‌ترین ابنیه‌های تاریخی استان سیستان و بلوچستان است که در سال ۸۴۷ هجری قمری به فرمان ملک شمس الدین علی احداث شده است. گفتنی است برخی اهالی، از این مسجد با نام مسجد آل علی نیز یاد می‌کنند. دو لوح حکاکی شده‌ در این مسجد قرار دارد که از جمله آثار تاریخی ارزشمند این بنا به حساب می‌آیند. آنطور که کارشناسان تاریخی می‌گویند این لوح‌ها متعلق به قرن نهم هجری هستند. یکی از حکاکی‌ها نام سازنده بنا یعنی شاه علی است و دیگری در یادبود خاندان ملوک است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان انقلاب، محله نسترن

۲۴. بوتیک سلمان زاده یا بازار سلمان زاده

یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین مراکز خرید زاهدان را می‌توان بوتیک سلمان زاده دانست که به آن بازار سلمان زاده نیز می گویند. این بوتیک عمدتا مرکز فروش پوشاک خارجی دست دوم است که اصطلاحا به آنها لباس لته گفته می‌شود و از کیفیت خوبی نیز برخوردار هستند. انواع چکمه‌ها و کفش‌های اسپورت دست دوم از برندهای معروف خارجی نیز در میان اجناس مغازه به چشم می‌خورد که مشتری‌های همیشگی و خاص خود را دارند. واضح است که قیمت این اجناس نسبت به نرخ مغازه‌هایی که همین جنس‌ها را به صورت نو به فروش می‌رساندد بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.

ساعات کاری: همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۲۳ شب
نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، نبش خیابان مهران


۲۵. ریگ یلان یا بزرگ ریگ


زیبایی‌های کویر همیشه برای تعداد بسیاری از علاقمندان به طبیعت‌گردی از بیشترین محبوبیت برخوردار بوده‌است. بی‌شک مناطق کویری زاهدان برای این دسته از افراد از منحصربه فردترین تجربیات کویرنوردی بشمار می‌رود. یکی از این کویرهای بکر که در ۱۰۰ کیلومتری زاهدان قرار گرفته‌است ریگ یلان و یا بزرگ ریگ است. این کویر شن‌زاری وسیع است که تپه‌ها و رمل‌های کم ارتفاع آن منظره خارق العاده‌ای ایجاد کرده‌است. از جالب‌ترین فعالیت‌هایی که در این منطقه کویری می‌توان انجام داد کرایه شترها از ساربان‌ها و شترسواری در کویر است که حس بی‌نظیری القا می‌کند. لازم به ذکر است برای رفتن به این منطقه همراه داشتن تجهیزات حرفه‌ای از ضروریات سفر است. البته اگر یک راه‌بلد حرفه‌ای هم در سفر همراهتان باشد می‌تواند لذت این کویرگردی را برایتان دوچندان کند.

جاهای دیدنی زاهدان کجاست؟ | ۲۶ جاذبه دیدنی + عکس و آدرس

۲۶. مسجد زرنج


مسجد زرنج که نام آن در فهرست اماکن دیدنی زاهدان قرار دارد از جمله مساجد قدیمی استان سیستان و بلوچستان بشمار می‌رود که از دیرباز محلی برای تعلیم دینی طلاب اسلامی بوده‌است. این مسجد توسط یکی از حاکمان عرب به نام عبدالرحمن ابن سمره احداث شد و قدمت بنای آن به قرن اول و دوم بعد از اسلام باز می‌گردد. این مسجد سالهای زیادی محل تدریس یکی از عالمان دینی مشهور به نام حسن بصری بود و از همین رو یکی از سمبل‌های تمدن اسلامی در منطقه است. بنای مسجد از معماری به سبک اسلامی بهره برده‌است و دارای دو مناره قدیمی است که از جمله شاخص‌های اصلی آن بشمار می‌روند و یکی از آن ها با فلز مس پوشانده شده‌است.

نشانی: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، مقابل زندان شهر زرنج
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است