search
menu
شاهرود keyboard_arrow_down close

شاهرود

hotel
هتل های شاهرود ۱۰

درباره شاهرود

شاهرود از شهرهای بزرگ و کلیدی استان سمنان به شمار می‌رود. شاهرود که در میانه راه تهران به مشهد جای دارد از جمله شهرهایی است که از یک سو به کوهستان البرز و از یک سو به بیابان‌های مرکز ایران منتهی می‌شود. شاهرود به سبب همین موقعیت راهبردی در مسیر جاده ابریشم و ویژگی‌های آب و هوایی از جمله شهرهای زیبا و گردشگرپذیر ایران به شمار می‌رود. شاهرود به سبب انگورهای ویژه و خوش‌طعم شاهرودی و لهجه شیرین شاهرودی اهالی‌اش مشهور است. رود تش از شاهرود می‌گذرد و به سمت جنوب و دشت‌ها و کویرهای گرم مرکز ایران می‌ریزد.
شاهرود

تاریخچه شاهرود


شاهرود که شهرود هم نامیده می‌شده است، شهری برآمده از شهر باستانی بسطام است که در تپه‌هایی پیرامون شاهرود جای گرفته است. نخستین نشانه‌های سکونت انسانی در این منطقه، به ۸ هزار سال پیش بازمی‌گردد. نخستین نشانه‌های تمدن در قالب زندگی روستایی اولیه به هزاره ۵ تا ۷ پیش از میلاد برمی‌گردد. خود شهر شاهرود، تا زمان قاجاریه یک روستای کوچک بوده است و این شهرهای پیرامونی مانند بسطام بوده‌اند که نقش تاریخی پررنگی داشته‌اند و امروزه این جایگاه را به شاهرود داده‌اند. شاهرود و بسطام در دوران شاهپور دوم ساسانی به اوج خود رسیدند و در روزگار عباسی، به عنوان مرکز استان قومس شناخته می‌شدند. ناصرخسرو قبادیانی هم در سفرنامه‌اش از آن یاد می‌کند.

جاهای دیدنی شاهرود


شاهرود به سبب ویژگی های طبیعی‌اش برای دوستداران کمپینگ و طبیعت‌گردی جذابیت بالایی دارد. پارک ملی خارتوران، دشت کالپوش، کویر رضا آباد و روستای قلعه بالا از جمله این جاذبه‌های گردشگری هستند. جنگل ابر شاهرود، قله شاهوار در شمال شهر، روستای خرقان، مسجد سلجوقی، خانه یغمایی‌ها از دیگر نقاط دیدنی شاهرود و منطقه بسطام هستند.
شاهرود

آب و هوای شاهرود


شاهرود دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است و دمای آن به واسطه کوهستان‌های شمالی و کویرهای جنوبی، نسبتا معتدل و پایدار است.


دیدنی های شاهرود