search
menu

تالاب شادگان

[ پنهان کردن ]
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته
چرا بازدید از تالاب شادگان را پیشنهاد می ‌کنیم؟
چگونه به تالاب شادگان برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به تالاب شادگان
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به تالاب شادگان
اگر ۵۰ کیلومتر از آبادان فاصله بگیرید، به ونیز ایران خواهید رسید. تالاب شادگان، بزرگ‌ترین تالاب ایران است که ترکیبی از سه تالاب شادگان، خور موسی و خورالامیه است. مساحت این تالاب حدود ۴۰۰ هزار هکتار است که با رودهای کارون و جراحی و همچنین جزر و مدهای خلیج فارس تغذیه می‌شود. این تالاب از شمال به شادگان و هورالدورق، از جنوب به رودخانه بهمن‌شیر، از غرب به جاده دارخوین و آبادان و از شرق به آب‌های خور موسی می‌رسد. همچنین از جنوب درنهایت به خلیج فارس می‌ریزد. این تالاب یکی از مناطق حفاظت شده توسط محیط‌زیست است که به‌عنوان پناهگاه بین‌المللی حیات وحش شادگان معروف است. همچنین این تالاب در سال ۱۳۵۴ شمسی در یونسکو به ثبت رسیده است.
بیشترین آب ورودی به تالاب از سمت رودخانه جراحی است. بعد از آن نهر بحره که از رودخانه‌ی کارون می‌آید، به تالاب می‌ریزد. البته عمق این تالاب زیاد نیست و در حد چند متر است. این تالاب به نام‌های دیگری چون خوردورق، دورق‌الفرس، فلاحیه و همچنین استلاحیه نیز معروف بوده و سرانجام به شادگان تغییر نام داده است. تعدادی روستا در مجاورت آن و دو روستا نیز در داخل این تالاب قرار دارد. روستای صراخیه یکی از دو روستای این تالاب است. اسکله‌ای محلی در کنار روستای صراخیه و درست در میانه‌ی راه دارخوین به شادگان قرار دارد. در این اسکله، قایق‌ها گردشگران را به تماشای تالاب می‌برند. دامداری، ماهیگیری، شکار پرنده، نی بری و برداشت علوفه راه‌های بهره‌برداری مردم از این تالاب هستند که از این طریق روزگار خود را سپری می‌کنند.
تالاب شادگان

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته


• امکان قایق‌سواری در تالاب
• امکان بازدید از پرندگانی همچون فلامینگو، پلیکان زرد و سبزقبای هندی
• طبیعی بودن تالاب در مقیاسی بزرگ
• تنوع بی‌نظیر و غنی زیستگاهی
• نقش پررنگ تالاب در معیشت مردم منطقه شادگان
• جاری بودن هم‌زمان آب شور، شیرین و لب‌شور در تالاب

چرا بازدید از تالاب شادگان را پیشنهاد می ‌کنیم؟


طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد این تالاب آن را به‌عنوان مقصدی بی‌نظیر برای سفر تبدیل می‌کند. یکی از جمله مهم‌ترین گونه‌های جانوری که در سفر به این تالاب خواهید دید، دلفین بینی بطری است. ماهیگیری، شکار پرنده‌ها، دیدن گاومیش‌ها در اطراف تالاب از تفریحاتی است که می‌تواند روح شما را در سفر به شادگان، جلا بخشد. پیشنهاد می‌کنیم از غذاهای دریایی جنوبی در شادگان غافل نشوید که طعم لذیذی دارد. بومیان منطقه در چند آلاچیق که وسط تالاب ساخته شده‌اند، منتظر پذیرایی از گردشگران هستند. مراقب باشید که از کنار صنایع‌دستی این منطقه که در کنار ماهی‌فروشان زینت‌بخش این تالاب هستند، بی‌تفاوت رد نشوید که بعداً پشیمان می‌شوید.

چگونه به تالاب شادگان برویم؟


برای بازدید از این تالاب لازم است به استان خوزستان سفر کنید. سپس وارد اتوبان اهواز به آبادان می‌شوید. سه‌راهی دارخوین همان جایی است که لازم است وارد جاده دیگری به سمت تالاب شوید. در نزدیکی تالاب به روستای صراخیه می‌رسید. همچنین می‌توانید از ماهشهر به سمت تالاب شادگان بروید. باتوجه به آب‌وهوای گرم استان خوزستان بهترین زمان برای سفر، آذرماه تا فروردین ماه است. اگر قصد خرید آنلاین بلیط هواپیما به مقصد ماهشهر یا اهواز را دارید، سایت سفرمارکت را از دست ندهید.
تالاب شادگان

جاهای دیدنی نزدیک به تالاب شادگان


روستای صراخیه به ونیز ایران مشهور است. زیرا در میان آب‌های تالاب شادگان قرار دارد. این روستا با بقیه روستاهایی که تابه‌حال دیده‌اید متفاوت است! برای گشت‌وگذار در روستا می‌توانید سوار قایق شوید. سبک خانه‌های اینجا متفاوت است. دورتادور اغلب خانه‌ها با نی پوشانده شده است. خانه‌ها با ساده‌ترین وسایل در دسترس بومیان ساخته شده است. صفا و سادگی از سر و روی روستا می‌بارد.
آرامگاه ملا فاضل سکرانی که به «عمید ابوذیه» و «امیر الشعرا» شهرت دارد، یکی دیگر از مکان‌های دیدنی نزدیک به تالاب شادگان است. او در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی در شادگان متولد شد. این شاعر نامدار در سال ۱۳۹۲ چشم از دنیا فروبست. شایان ذکر است که او در کشورهای عربی به‌عنوان شاعری برجسته و صاحب سبک مشهور است.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به تالاب شادگان


متأسفانه امکان اقامت شبانه برای مسافران وجود ندارد. البته مردم خونگرم این منطقه خانه‌های خود را در اختیار مهمانان قرار می‌دهند و می‌توانید آن‌ها را کرایه کنید. اگر قصد دارید در هتل اقامت کنی، لازم است که به شهر اهواز یا آبادان بازگردید.

تالاب شادگان
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است