search
menu

مرداب سراوان

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از مرداب سراوان را پیشنهاد می ‌کنیم؟
ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی مرداب سراوان
چگونه به مرداب سراوان برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به مرداب سراوان
هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به مرداب سراوان
اگر با مردابی به‌اسم سراوان آشنا نیستید و در گوگل‌مپ به‌دنبال آن بگردید احتمالاً انتظار دارید که روی استان سیستان و بلوچستان زوم کند. به گوگل‌مپ شک نکنید!
«مرداب سراوان» یا «دریاچه‌ی سراوان» شما را به استان گیلان راهنمایی می‌کند؛ استانی که سرسبز است و برخلاف دشت کویر و کویر لوت که شما را به آرامش و سکوت دعوت می‌کند، محل جنب‌وجوش و ازدحام است. مرداب چه تناسبی با استان گیلان دارد؟ عنوان دریاچه برای جاذبه‌ی طبیعی جنگل سراوان گیلان بار مثبت بیشتری دارد.
استان گیلان مردابی را، در فاز ۲ پارک جنگلی سراوان، در خود جای داده است و مشخصات یک مرداب را می‌توان در آن پیدا کرد. این جاذبه‌ی طبیعی کم‌عمق است و طول آن به سیصد متر می‌رسد. آب این مرداب ساکن است و زمینه را برای رشد گیاهی که سرتاسر آن را می‌پوشاند فراهم کرده است.
استان گیلان تراکم شهری و روستایی زیادی دارد و هر جاذبه‌ی گردشگری که در آن پیدا شود به‌راحتی امکانات لازم برای گردشگری مهیا می‌شود. مرداب سراوان در نزدیکی شهر رشت جاذبه‌ای طبیعی است که می‌تواند گردشگران را به خود مشغول کند.
پارک جنگلی سراوان جزئی از جنگل سراوان است که حفاظت می‌شود و می‌تواند از گردشگران پذیرایی کند.
مرداب سراوان

چرا بازدید از مرداب سراوان را پیشنهاد می ‌کنیم؟


وقتی در اتوبان رشت به قزوین در حال حرکت هستید مردابی که در ابتدای ورودی فاز ۲ پارک جنگلی سراوان قرار دارد می‌تواند شما را جلب کند. برای رسیدن به این مرداب وسیله‌ی نقلیه هم نیاز ندارید. شما می‌توانید با پای پیاده و داخل شدن از ورودی پارک، با طی مسافتی کوتاه به لذت بردن از این جاذبه‌ی طبیعی و دست نخورده مشغول شوید. این جاذبه‌ی طبیعی «مرداب سراوان» نام دارد.
منظره‌ای که با آن مواجه می‌شوید مردابی است که درختان جنگل در اطراف و داخل آن پراکنده‌اند. احتمالاً علاقه‌مند می‌شوید که به روی سکوی کنار مرداب بروید و نگاهی نزدیک‌تر به روی آن بیاندازید؛ صدای قورباغه و لاک‌پشت را از درون آن خواهید شنید.
قایق‌های پدالی که برای گشت روی مرداب سراوان مهیا شده است و اجاره داده می‌شود می‌تواند شما را به شوق بیاورد. این قایق‌های پدالی پوشش سبز رنگ مرداب را کنار می‌کشند و باعث می‌شوند که عمق آن نفسی تازه کند و اکسیژن به آن برسد!
در هر فصل سال شما می‌توانید از این مرداب دیدن کنید. در بهار و تابستان استقبال بیشتری از آن می‌شود؛ جنگل سبزرنگ و هوا نیز معتدل است. در فصل پاییز، با شروع ریزش برگ‌های درختان و رنگارنگ شدن آنها، سطح رنگارنگ مرداب می‌تواند برای عکاسی شما را به خود جذب کند. در فصل زمستان به‌دلیل بارش برف و هوای سردی که جنگل دارد زمان مناسبی برای تفریح در مرداب جنگل سراوان نیست؛ اما اگر به عکاسی علاقه دارید یا می‌خواهید مناظر ناب را از دست ندهید شاید وسوسه شوید که مرداب برفی را از دست ندهید.
شما می‌توانید اردوی خود را در اطراف مرداب جذاب سراوان برپا کنید و نگران تأمین امکانات لازم برای برپایی اردوی خود نشوید.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی مرداب سراوان


تصویری که از مرداب وجود دارد آن است که پوششی سبز رنگ آن را در بر می‌گیرد. این تصویر در مورد مرداب جنگل سراوان هم درست است و گیاهی به اسم «خرفه» سرتاسر آن را می‌پوشاند و مانع رسیدن اکسیژن به عمق آن می‌شود. کم بودن اکسیژن در عمق مرداب باعث می‌شود که تنها جاندارانی مانند قورباغه و لاک‌پشت بتوانند در آن زندگی کنند.
مردابی که از آن صحبت می‌کنیم در داخل جنگل قرار دارد و آن را درختان احاطه کرده‌اند. شما می‌توانید درختان طبیعی و بومی منطقه و همچنین درختانی که به‌دست انسان در آنجا کاشته شده‌اند مشاهده کنید. پرندگان و دیگر حیواناتی که در پارک جنگلی سراوان زندگی می‌کنند را خواهید دید.
نگران تفریح در محل مرداب سراوان نشوید. علاوه‌بر لذت بردن و گشتن در بین مناظر طبیعی اطراف این مرداب، باشگاه جنگلی پینت‌بال می‌تواند برای شما ساعات خوشی را رقم بزند و شما را به هیجان آورد. علاوه‌بر اولین باشگاه جنگلی پینت‌بال تفریحات دیگری مانند تیراندازی، سواری با موتور چهارچرخ و ... برای شما تدارک دیده شده است. سواری با موتور چهارچرخ در جنگل سراوان برای مدت‌ها در ذهن شما خواهد ماند.

چگونه به مرداب سراوان برویم؟


مرداب جنگل سراوان در جنوب رشت قرار دارد. هنگامی که از مقصد رشت وارد اتوبان رشت به قزوین می‌شوید با طی مسافتی حدود ۱۷ کیلومتر به ورودی فاز ۲ پارک جنگلی سراوان می‌رسید؛ این پارک جنگلی در غرب اتوبان قرار دارد. شما می‌توانید هم با وسیله‌ی نقلیه و هم با پای پیاده به سمت مرداب بروید زیرا فاصله‌ی کمی با ورودی دارد.
شما در کدام نقطه از ایران هستید؟ اگر در شمال غرب ایران هستید رشت مقصد اولیه‌ی شما برای رسیدن به مرداب سراوان است؛ اگر محل سکونت شما در موقعیت شرق و شمال شرقی رشت قرار دارد می‌توانید با انتخاب شهر لاهیجان به‌عنوان مقصد اولیه‌ی خود، از راه میانبری که از سیاهکل می‌گذرد به‌سمت مرداب بروید. در موقعیت‌های دیگر شهرهای تهران، قزوین و ... را می‌توانید برای مقصد اولیه انتخاب کنید.
مرداب سراوان

جاهای دیدنی نزدیک به مرداب سراوان


پارک جنگلی سراوان می‌تواند اوقات خوشی را برای شما بسازد. شما با وسیله‌ی نقلیه‌ی خود به همه جای این پارک جنگلی دسترسی دارید و جاده‌ها شما را محدود نمی‌کند.
پس از فارغ شدن از تماشای مرداب زیبای سراوان و تفریح در اطراف آن، می‌توانید به لب سفیدرود بروید و از اتراق در کنار آن لذت ببرید. موقعیت این رودخانه در جهت شرق موقعیت مرداب قرار دارد.
پیشنهاد می‌کنیم که موزه‌ی میراث روستایی گیلان، که در فضای باز جنگل سراوان قرار دارد، را از دست ندهید. این موزه گیلان کوچکی است که می‌توانید در آن سیاحت کنید و با سبک زندگی مردم قدیم گیلان آشنا شوید؛ آداب و رسوم، فرهنگ، صنایع دستی، غذاهای سنتی و ... استان گیلان در این موزه‌ی روباز به نمایش درمی‌آید.
حالا که به جنگل سراوان آمده‌اید به روستای سراوان هم سری بزنید و با مردم محلی هم‌صحبت شوید و از بودن در فضای روستایی لذت ببرید.
با جاهای دیدنی متعدد در اطراف مرداب سراوان، احتمالاً شما هم به دیدن این مرداب علاقه‌مند شوید. اگر در موقعیت دوری نسبت به شهر رشت قرار دارید و پرواز چارتر را تجربه نکرده‌اید فرصت مناسبی است تا با خرید بلیط هواپیما چارتر، سفر متفاوتی را تجربه کنید. برای رزرو بلیط هواپیما، امروزه خرید اینترنتی گزینه‌ی بهتری است.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به مرداب سراوان


همان‌طور که گفته شد امکان برپایی اردو در اطراف مرداب جنگل سراوان وجود دارد. همچنین با نزدیکی روستای سراوان و اماکن طبیعی و تفریحی دیگر می‌توانید از اقامتگاه‌های سنتی که برای شما مهیا است می‌توانید استفاده کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است