search
menu

جاهای دیدنی دیلمان

[ پنهان کردن ]
چرا باید به دیلمان سفر کنیم؟
کوه درفک
دشت شقایق
آبشار لونک
دشت سوسن چلچراغ
حمام دیلمان
کاروانسرای تی تی
قلعه گرماور
موزه مردم‌ شناسی دیلمان
نحوه دسترسی به روستای دیلمان
دیلمان، روستایی در شرق گیلان و نزدیک شهر سیاهکل است که با ارتفاع بیشتر از ۲ هزار متر خود مورد توجه گردشگران زیادی قرار می گیرد، برای رسیدن به این روستا باید از جاده جنگلی عبور کنید. دیلمان با طبیعت بسیار زیبای خود دارای فصل های دیدنی است و هرکدام از فصل ها زیبایی های بخصوصی دارد. دیلمان به عنوان مرتفع ترین ییلاق در استان گیلان شناخته شده، همچنین از نظر گردشگران نیز به عنوان زیباترین ییلاق شرق گیلان و بکرترین مکان سرسبز گیلان به شمار می رود. آب و هوای این ییلاق به دلیل ارتفاع آن سرد و کوهستانی است و اینکه چشمه‌ ها و چشم‌ اندازهای سرسبز و قله‌ های پر از برف این منطقه بسیار مشهور هستند. در دیلمان، گونه‌ های مختلفی از حیوانات مانند پلنگ، گربه وحشی، شغال، گراز، خرس قهوه ای، سمور و چندین مورد دیگر زندگی می‌کنند و با خیال راحت می توانید در این منطقه بدون هیچ ممنوعیتی بازدید کنید، فقط توجه داشته باشید که اینجا منطقه ای شکار ممنوع است. دیلمان با طبیعت بسیار زیبای خود در همه فصل ها دیدنی است ولی ممکن است در زمستان سرمای نسبتا شدیدی در انتظارتان باشد.

چرا باید به دیلمان سفر کنیم؟


• روستای دیلمان یکی از زیباترین ییلاق‌ های استان گیلان و مقصدی محبوب در میان گردشگران طبیعت است.
• منطقه دیلمان قدمت تاریخی بسیار بالایی دارد .
• در دیلمان جاذبه‌ های بی‌ نظیر و جذابی وجود دارند که همگان را مدهوش می کنند.
• مسیر دسترسی به دیلمان نیز بسیار زیبا و دیدنی است.
جاهای دیدنی دیلمان

در این مقاله می خواهیم شما را با جاهای دیدنی دیلمان آشنا کنیم تا در هنگام اقدام به سفر و تهیه بلیط هواپیما از Deylaman Attractions این منطقه مطلع باشید. در ابتدا با جاذبه های دیدنی طبیعی شروع می کنیم:

کوه درفک

اگر جزو افرادی هستید که به غارنوردی علاقه دارید، پیشنهاد ما اینست تا حتما سری به این روستا بزنید و از کوه درفک بازدید کنید، کوهی با ارتفاع ۲۷۳۳ متری که در غرب دیلمان واقع شده و دو غار منحصر بفرد دارد و همواره مورد توجه و علاقه‌ کوهنوردان و غارنوردان قرار می گیرد. یکی از این غارها قندیل های یخی دارد و در غار دیگر نیز اشکالی شبیه به انسان‌ دیده می شود. البته وضعیت قله در زمستان به دلیل بارش سنگین برف ممکن است سخت باشد.

دشت شقایق

یکی دیگر از جاهای دیدنی دیلمان، دشتی سر سبز و خرم است که با شقایق های قرمز دلربایی می کند. این دشت زیبا در فاصله ۶ کیلومتری شرق دیلمان قرار و گذران وقت در این دشت یکی از فرصت بی نظیر برایتان خواهد بود. بهترین زمان برای بازدید از این دشت بی نظیر در فصل بهار است که بی شک چنین منظره ای را در هیچ جایی از جهان پیدا نخواهید کرد.
جاهای دیدنی دیلمان

آبشار لونک

آبشاری در فاصله ۲۲ کیلومتری دیلمان در میان درختان جنگلی قرار دارد که به عنوان استراحتگاه در این ناحیه به شمار می رود. در بالای آبشار، جنگلی سرسبز با امکانات رفاهی عالی برای تفریح و گشت و گذار مسافران فراهم شده است تا یکی از زیباترین مناظر طبیعی را از نزدیک تماشا کنید. در این منطقه درختان جنگلی زیادی نیز وجود دارند که بسیار تماشایی هستند.

دشت سوسن چلچراغ

دشتی پر از گل های سوسن چلچراغ که مطمئنا هوش از سرتان خواهد برد و گویی به بهشت سفر کرده اید. دشت سوسن چلچراغ در مسیر دیلمان به روستای داماش قرار دارد و منطقه ای بی نظیر برای گذراندن اوقاتی خوش به شمار می رود. به جرات می توان گفت منظره این دشت به گونه ای است که گویا به کارت پستال نگاه می کنید و باورتان نمی شود که در منطقه شمالی کشورمان چنین جایی وجود دارد. سوسن چلچراغ جزو کمیاب‌ ترین گونه‌ های گل در جهان است و به عنوان سمبل ایران نیز شناخته می‌ شود که در روستای دیلمان این گل کمیاب رشد می کند و همه را شگفت زده می کند.
بعد از معرفی جاذبه های طبیعی دیلمان نوبت به جاذبه های تاریخی این منطقه می رسد که در ادامه به معرفی این جاذبه ها می پردازیم:

حمام دیلمان

یکی از جاذبه های دیدنی و تاریخی روستای دیلمان، حمام دیلمان است که این حمام چند گنبد داشته و بر روی آن ها نورگیر هایی برای روشن شدن داخل حمام استفاده شده است. قدمت این حمام به دوران ایلخانیان بر می گردد و شخصی به نام میرزا علی میربلوک این حمام را کشف و مرمت کرده است، تا حدی که به حمام دیلمان، حمام میربلوک نیز گفته می شود. سال ها بعد نیز این حمام توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده و اکنون در فهرست آثار میراث فرهنگی قرار دارد.

کاروانسرای تی تی

کاروانسرایی در ۱۵ کیلومتری جاده دیلمان به سیاهکل قرار دارد که مانند کاروانسراهای دیگر ایران به عنوان یک محل اقامت موقت و سر راهی به شمار می رفته است. تی تی در زبان دیلمی به معنی شکوفه است و دلیل نامگذاری این کاروانسرا نیز به خاطر فردی به نام تی تی خانم از خاندان صفوی است. کاروانسرای تی تی‌ خانم جزو جالب‌ ترین بناهای این منطقه به شمار می رود و تا چندسال پیش نیز محلی ها برای نگهداری و چرای دام استفاده می کردند که با تلاش اداره میراث فرهنگی شهرستان سیاهکل این بنا مورد مرمت قرار گرفته و جزو جاذبه های دیدنی دیلمان به شمار می رود.
جاهای دیدنی دیلمان

قلعه گرماور

قلعه و برج گرماور در ۳ کیلومتری روستای دیلمان قرار دارد و قدمت این قلعه به دوران پیش از اسلام بر می گردد و به عنوان قلعه ای بزرگ و گسترده بوده که فقط برج دیدبانی از آن باقی مانده است. این قلعه از یک سمت که به دره می رسد و از سمت دیگر نیز دارای خندق است، بخش پایینی این قلعه با سنگ صیقل داده شده و بخش بالایی آن از جنس خشت خام است.

موزه مردم‌ شناسی دیلمان

یکی از بناهای معروف دیلمان، حمام میربلوک عضدی است که برای علاقه مندان به مردم‌ شناسی وآشنایی با فرهنگ بومی و محلی جای بسیار جذابی است. این موزه با ۵۰۰ سال قدمت توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده و به موزه‌ تبدیل گردیده است تا با فرهنگ و سنت‌ های مردم منطقه آشنا شوند.

نحوه دسترسی به روستای دیلمان


برای سفر به روستای دیلمان می توانید از شهر رشت مسیری ۴۲ کیلومتری را به سمت لاهیجان بروید. سپس در لاهیجان وارد جاده جنوبی یا همان جاده ۱۵ کیلومتری سیاهکل شوید که در این ناحیه با جنگل‌ های انبوه و زیبایی روبرو خواهید شد. با رسیدن به سیاهکل باید مسیر ۴۵ کیلومتری را به سمت دیلمان از میدان بسیج سیاهکل طی کنید که مسیری بسیار پر پیچ و خم است. البته این مسیر جاده‌ ای آسفالته است و به راحتی می توانید از لحاظ زمانی حدودا یک ساعت و نیم به این منطقه دسترسی داشته باشید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است