search
menu

دریاچه گل رامیان

[ پنهان کردن ]
چرا بازدید از دریاچه گل رامیان را پیشنهاد می‌کنیم؟
ویژگی‌های طبیعی و گردشگری دریاچه گل رامیان
پوشش گیاهی و جانوری رامیان
پیشینه دریاچه گل رامیان
بهترین فصل سفر به دریاچه گل را میان
چگونه به دریاچه گل رامیان برویم؟
جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه گل رامیان
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دریاچه گل رامیان
استان گلستان یکی از زیباترین استان‌های شمالی کشورمان است که با طبیعت متنوع و رنگارنگش سالانه طبیعت‌دوستان و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. از آنجا که استان گلستان در شمال شرق ایران قرار دارد، طبیعت آن تلفیقی ست از طبیعت سرسبز و جنگلی شمال ایران و طبیعت بیابانی و خشک شرق ایران. این ويژگی باعث شده تا گلستان جاذبه‌های گردشگری متنوع و منحصر به فردی داشته باشید؛ از دریا و جنگل و کوهستان گرفته تا دشت و دمن و بیابان. یکی از جاذبه‌های گردشگری گلستان دریاچه گل رامیان در شهرستان رامیان است. این دریاچه که در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور ثبت شده است، در دسته‌ی عمیق‌ترین دریاچه‌های جهان قرار دارد و بازدید از آن هر طبیعت‌دوستی را سر ذوق می‌آورد. برای آشنایی با ویژگی‌های این دریاچه در این مطلب با ما همراه باشید.
دریاچه گل رامیان

چرا بازدید از دریاچه گل رامیان را پیشنهاد می‌کنیم؟


اگر به دنبال شکار یک منظره‌ی متفاوت در دل طبیعت می‌گردید، دریاچه یا چشمه گل رامیان را در لیست انتخاب‌های خود قرار دهید. آن چیزی که دریاچه رامیان را از دیگر چشمه‌ها یا دریاچه‌ها متمایز می‌کند، عمق زیاد دریاچه است که باعث شده رنگ آن سبزی تیره و بسیار زیبا باشد. علاوه بر رنگ زیبایش، این دریاچه از سه طرف به کوه‌های جنگلی محدود شده و از یک طرف به زمین‌های کشاورزی و همین موضوع چشم‌انداز اطراف دریاچه را نیز زیبا و دیدنی کرده است. علاوه بر این، رامیان و اطراف آن پر از جاذبه‌های زیبای گردشگری ست که می‌توانید به جز بازدید از چشمه گل آن‌ها را نیز در برنامه گردشی خود قرار دهید.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری دریاچه گل رامیان


چشمه گل رامیان چشمه‌ای بیضی شکل است که اقطار بزرگ و کوچک آن ۹۰ متر و ۷۰ متر هستند. این چشمه‌ی آهکی که مساحتی در حدود ۷۲۰ مترمربع دارد، در اثر فرونشست تشکیلات آهکی خاک شکل گرفته و عمق آن در حال حاضر در حدود ۸۰ متر است. عمق زیاد این دریاچه باعث رنگ سبز تیره‌ی آن شده که یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های این دریاچه به حساب می‌آید. آب سرد این چشمه از کف آن می‌جوشد و از هیچ منبع دیگری آب به درون آن ریخته نمی‌شود. خروجی آب چشمه نیز به رودخانه قره‌چای که یکی از شاخه‌های گرگانرود است، ریخته می‌شود و از آن طریق زمین‌های کشاورزی و شالیزارهای اطراف را سیراب می‌کند.
با اینکه دریاچه گل رامیان یک استخر طبیعی ست و در نگاه اول شناکردن در آن و شیرجه زدن در آب عمیق آن بسیار وسوسه‌برانگیز به نظر می‌رسد، اما این را باید بدانید که این استخر طبیعی به هیچ عنوان مکان خوبی برای شناکردن نیست و احتمال غرق شدن در آب آن حتی برای شناگران حرفه‌ای نیز زیاد است. دلیل این امر سرد بودن بیش از حد آب و بالا بودن فشار آب در عمق آن است.

پوشش گیاهی و جانوری رامیان


در دریاچه رامیان ماهیان متنوعی از جمله سیاه ماهی، ماهی سفید رودخانه‌ای، و ماهی آبر نوئیدز دیده می‌شوند. در این میان ماهی سفید رودخانه‌ای وفور بیشتری دارد و توسط محلی‌ها با قلاب صید می‌شود. پوشش گیاهی منطقه نیز از درختان بلوط، درختان پهن‌برگ، سرو کوهی یا سرو زربین و درختچه‌های ولیک تشکیل یافته و علاوه بر این، زمین‌های کشاورزی و شالیزراهای اطراف نیز بافت گیاهی منطقه را غنی‌تر کرده‌اند.

پیشینه دریاچه گل رامیان


دریاچه گل رامیان پیشینه‌ای تاریخی دارد و در اسناد و مدارک دوران صفویه و قاجار از آن به عنوان «کبود استخر» یاد شده. در برخی منابع هم آن را «دالان بهشت» و «پلنگ سره» خوانده‌اند. دریاچه در روزگار قدیم عمقی در حدود ۴۰ متر داشته اما به مرور زمان و با نشست هرچه‌ بیشتر خاک عمق آن بیشتر و بیشتر شده تا جایی که امروزه به ۸۰ متر رسیده است. در این منطقه اقوام ترک‌زبان ایل گرایکی زندگی می‌کردند و این دریاچه را به دلیل عمق زیاد آن «گل» می‌خواندند. گل که در زبان ترکی گوئل خوانده می‌شود به معنای گود و عمیق است. در برخی منابع زبان‌شناسی ریشه این واژه را آرامی تشخیص داده‌اند و گفته‌اند که معنای گل در واقع «چشمه جوشان» است.

بهترین فصل سفر به دریاچه گل را میان


دریاچه گل رامیان در تمام فصول سال جذابیت‌ها و زیبایی‌های خاص خود را دارد. اما اگر با آب و هوای مناطق شمالی کشور آشنا باشید، می‌دانید که بهترین فصل از لحاظ آب و هوایی برای سفر به این خطه بهار است. اما برگ‌ریزان و رنگارنگی پائیز به همراه لطافت هوا و باران‌های ریز فصلی نیز کم طرفدار ندارند و بسیاری از طبیعت‌دوستان اول پائیز را برای سفر به این منطقه زیبا انتخاب می‌کنند.
دریاچه گل رامیان

چگونه به دریاچه گل رامیان برویم؟


دریاچه گل رامیان در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان در استان گلستان و در مسیر جاده رامیان-النگ قرار دارد. دریاچه در دامنه کوه تپه‌آرام واقع شده و درشرق آن رودخانه قره چای جریان دارد. برای رسیدن به دریاچه گل رامیان می‌توانید سفر خود را از شاهرود آغاز کرده و در مسیر خود به سمت آزادشهر به دریاچه گل رامیان برسید و یا از گرگان ۸۵ کیلومتر راه را به سمت رامیان طی کنید تا به دریاچه برسید. دریاچه گل رامیان از جاده اصلی تهران به مشهد نیز تنها یک کیلومتر فاصله دارد. برای سفر به گرگان و حرکت به سمت رامیان بلیط هواپیما گرگان را می‌توانید از سایت سفرمارکت تهیه کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه گل رامیان


رامیان و توابع آن جاذبه‌های گردشگری فراوانی در دل خود دارند. اگر زمانمبندی سفرتان اجازه می‌دهد حتماً بازدید از تعدادی از این اماکن را در برنامه خود قرار دهید. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین اماکن گردشی نزدیک به رامیان را برایتان لیست می‌کنیم:
قلعه تاریخی میران یا ماران، تپه تاریخی نقاره خانه، دهکده توریستی پاقلعه، روستای تاریخی کشکک، ارتفاعات برف‌گیر النگ، آبشار سرخه کمر، آبشار جوزک، آبشار سید کلاته، آبشار چفت و پشمکی، چشمه‌زارهای نیلبرگ، چشمه سید کلاته، انجیر چشمه، پیر کرم، گرم چشمه، دیو چشمه، جنگل‌های دره‌ملا و پنهان‌خانه، باغ تاشته، امامزاده بی بی حلیمه خاتون الهادی و موزه مردم‌شناسی رامیان.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به دریاچه گل رامیان


برای اقامت در نزدیکی دریاچه گل رامیان می‌توانید ۵ کیلومتر فاصله میان دریاچه و شهر را طی کنید و از اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی موجود در رامیان مانند خانه ابریشم و اقامتگاه بوم‌گردی جیرا شب استفاده کنید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است