search
menu

چگونه به ماسال سفر کنیم؟

[ پنهان کردن ]
ماسال کجاست؟
چرا به ماسال سفر کنیم؟
آب و هوای ماسال
بهترین زمان سفر به ماسال
جاذبه‌های ماسال
تفریحات ماسال
چگونه به ماسال سفر کنیم؟
در سفر به ماسال کجا اقامت کنیم؟
چه جاهای دیدنی دیگری در نزدیکی ماسال وجود دارند؟
چه هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی در نزدیکی ماسال وجود دارند؟
چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی در نزدیکی ماسال وجود دارند؟
امروزه، همه دلشان برای سفر به منطقه‌ای دور از دغدغه و سرشار از آرامش لک زده است. با شرایط پیش آمده با توجه به شیوع ویروس کرونا و اوضاع بد اقتصادی، آماده شدن برای سفر و بستن چمدان کار چندان آسانی نشده است. برای این که بتوان از حال و هوای زندگی یکنواخت و خسته کننده بیرون آمد، نیازی نیست حتما به دوردست‌ها فکر کنید. در همین نزدیکی‌ها در کشور خودمان جاذبه‌های زیبا و طبیعت‌های بکر فراوان وجود دارند که می‌توانند پاتوق شما در این روزهای سخت باشند. در خطه گیلان ییلاقی به نام ماسال وجود دارد که طبیعتش اثری شاهکار از خالق بوده و ترکیبی از مه، کوه، خانه‌های چوبی و زندگی روستایی است. بدون شک، ماسال یکی از جذاب‌ترین ییلاقات و مناطق ایران است و بازدید از این طبیعت بی‌نظیر در ارتفاعات و تماشای چشم اندازهای زیبای جنگل‌های گیلان برای هر گردشگری و به خصوص شما که حسابی حوصله‌تان سر رفته و احتیاج به یک سفر فوق العاده دارید، جزو واجبات است. سفر به ماسال همراه دوستان یا خانواده‌تان بسیار خاطره انگیز و به یاد ماندنی خواهد شد. سفر به ماسال را هرگز از دست ندهید و نگران این نباشید که چگونه به ماسال سفر کنیم، آیا باید بلیط هواپیما بخریم یا تور رزو کنیم و ... . در این مقاله شما را تا حد امکان راهنمایی خواهیم کرد تا برای سفر به ماسال آماده شوید و یک روز شیرین و فراموش نشدنی در صفحات زندگی‌تان ثبت کنید.
چگونه به ماسال سفر کنیم؟

ماسال کجاست؟


ماسال، یکی از شهرهای کوهپایه‌ای در غرب گیلان است و جنگل‌های انبوه و ییلاقات سرسبز دارد. گردشگران معمولا برای استراحت و گشت و گذار در طبیعت ماسال فصل تابستان را انتخاب می‌کنند تا بتوانند به راحتی و در شرایط آب و هوایی مناسب از طبیعت بی‌نظیر ماسال لذت ببرند. ماسال از شرق به رشت، از غرب به استان اردبیل و از شمال به رضوانشهر متصل است. آب و هوای ماسال بنابر ناهمواری‌های جغرافیایی سرد و خنک بوده و ییلاقات متعددی دارد. ماسال، تا پیش از سال ۱۳۷۶ یک شهرستان مستقل محسوب می‌شد و درواقع بخشی از تالش بود. اما اکنون ماسال به دو بخش مرکزی و شاندرمن تقسیم شده است. از ییلاقات ماسال می‌توان خندیله، تلارگاه، سوئه چاله، شنبه راه، خندیله و اولسبلنگاه را نام برد. تصاویر متعددی و زیادی از ماسال در شبکات مجازی و واقعی به اشتراک گذاشته می‌شوند که معمولا متعلق به ییلاق سوئه چاله هستند. تصاویر زیبای این ییلاق به تنهایی انگیزه قوی و محکمی برای سفر به ماسال هستند.

چرا به ماسال سفر کنیم؟


ماسال، ازجمله مناطق زیبای شمالی است که در عین فراهم کردن امکانات شهری برای شما، لذت اقامت در یک روستای باصفا و بکر را نیز برایتان مقدور می‌سازد. ماسال شهر کوچک و سرسبزی است که آبشارها، رودها، چشمه‌ها و یک رودخانه دارد. تصور چنین طبیعت دلنشین و نشاط بخش هم حس آرامش می‌دهد، چه برسد به این که به آن سفر کرده و بتوان از نزدیک لمسش کرد. ماسال زیبا و رویایی در دامنه کوه‌های تالش واقع شده و رودخانه‌ای به نام خالکایی از همین کوه‌ها جریان دارد که به زیبایی شهر چندین برابر افزوده است. رودخانه خالکایی در بیشتر مواقع سال پرآب است و پس از گذر از جوار ماسال، به تالاب انزلی می‌ریزد. ناگفته نماند آبشارهای ماسال نیز بسیار دیدنی و جذاب هستند. گردشگرانی که در شهرهای نزدیک زندگی می‌کنند، در روزهای آخر هفته به دل طبیعت ماسال می‌زنند و در کنار آبشارهای ماسال از طبیعت بکر و باصفا و آب و هوای بی‌نظیر لذت می‌برند. آبشار ویوز، یکی از پرطرفدارترین آبشارهای ماسال است و در کنار منطقه ییلاقی اولسبلنگاه قرار دارد. آبشار ویوز ماسال، یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای منطقه است. از دیگر آبشارهای محبوب و زیبای ماسال می‌توان آبشار رامینه، آبشار خون و آبشار تولی نسا را نام برد. بازدید از آبشارها را جزو اولویت‌های برنامه سفر به ماسال قرار دهید.
چگونه به ماسال سفر کنیم؟

آب و هوای ماسال


حتما پیش از سفر به ماسال وضعیت آب و هوا و بارندگی را چک کرده و اطلاعات موثق کسب کنید. زیرا باتوجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیم ماسال بارندگی‌های گاه و بی‌گاه در آن اتفاق می‌افتند. برای اطلاع از وضعیت آب و هوای ماسال در چند روز آینده بهتر است از اخبار هواشناسی و یا برنامه‌های پیش بینی آب و هوا در تلفن‌های همراهتان پیگیر باشید. اما به طور کلی برای آشنایی با آب و هوای ماسال تنها شمه‌ای از اقلیم هوایی منطقه را به شما توضیح می‌دهیم تا آگاهی داشته باشید. از آن جایی که ماسال در شمال کشورمان واقع شده، آب و هوای مرطوب و شرجی همچون دیگر شهرهای گیلان بر آن حاکم است. همچنین، ماسال به دلیل قرار داتن در منطقه کوهستانی و ارتفاعات، آب و هوای سردتری نسبت به شهرهای ساحلی دارد. دمای هوای ماسال در تابستان حداکثر به ۲۸ درجه می‌رسد و تقریبا ۸۰٪ رطوبت دارد. بنابراین، اگر تحمل هوای شرجی و رطوبت را ندارید، در تابستان به ماسال سفر نکنید. سفر به ماسال در فصل بهار برای شما بهتر و دلچسب‌تر خواهد بود. زیرا که آب و هوای ماسال در فصل بهار به مراتب خنک‌تر بوده و رطوبت کمتری دارد. در فصل پاییز نیز آب و هوای معتدلی در ماسال حاکم است اما در زمستان هوای سرد تا ۳ درجه بالای صفر کاهش می‌یابد و برای لذت بردن از طبیعت چندان خوشایند و مناسب نمی‌شود. بنابراین، در فصلی به ماسال سفر کنید که فکر می‌کنید آب و هوایش اذیتتان نخواهد کرد و نهایت لذت را از طبیعت و آب و هوا خواهید برد.

بهترین زمان سفر به ماسال


همان طور که در آب و هوای ماسال در این باره توضیحاتی ارائه دادیم، اواسط بهار تا اواخر تابستان بهترین زمان سفر به ماسال و بازدید از آبشارها است. معمولا در این فواصل سال گرمای هوا آزاردهنده نیست.

جاذبه‌های ماسال


سفر به ماسال فرصتی برای لذت بردن از طبیعت و تماشای جاذبه‌های طبیعی متعدد است. در سفر به ماسال شما علاوه بر طبیعت گردی، فرصت کمپینگ و اقامت در خانه‌های باصفا و پر از حس آرامش روستایی خواهید داشت. می‌توانید چند روزی را با خیال راحت و به دور از هرگونه استرس با زیباترین چشم اندازهای گیلان و مناطق کوهستانی البرز سپری کنید.
روستای ییلاقی اولسبلنگاه یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های ماسال است. بسیاری از گردشگران برای تماشای ابرها، مراتع سرسبز و چشم اندازها از ارتفاعات و اقامت در خانه‌های روستایی، ییلاق اولسبلنگاه را برای سفر ترجیح می‌دهند. اگر دوست دارید در مسال کمپینگ را تجربه کنید، از میان جاذبه‌های ماسال دشت آلنزه را انتخاب کنید که طبق روایات دویست سال قدمت دارد. دشت آلنزه، فضای بسیار باطراوت و دلنشینی دارد و در سفرهای طبیعت گردی می‌تواند پاتوق بسیار خوبی برایتان باشد. اگر برای کمپینگ به دشت آلنزه بروید، صبح هنگام با گشودن چشم‌هایتان منظره‌ای سرسبز و رویایی مقابلتان وجود خواهد داشت و انرژی گذراندن یک روز عالی را به شما القاء خواهد کرد. پیاده روی در این دشت تجربه فراموش نشدنی برایتان خواهد بود که مانندش را هرگز جای دیگری نخواهید یافت.
اگر جزو طبیعت گردانی هستید که بازدید از هیچ کدام از جاذبه‌های طبیعی را از قلم نمی‌اندازید، از میان جاذبه‌های ماسال سری هم به غار آویشو بزنید. غار آویشو در فهرست میراث فرهنگی و آثار ملی کشور به ثبت رسیده و عمق شناخته شده آن ۱۵۰ متر است. ارتفاع غار آویشو ۱۴۶۰ متر بوده و پوشش حیوانی و گیاهی مخصوص خود را دارد که احتمالا در گیلان بی‌نظیر است. بنابراین، در بازدید از غار آویشو نهایت دقت و توجه را به خرج دهید تا بدون آسیب رساندن به محیط زیست و گذاشتن رد پایی از حضورتان از این جاذبه طبیعی لذت ببرید.
یکی دیگر از جاذبه‌های بی‌نظیر و زیبای ماسال، آبشار رامینه است. اگر به جنگل نوردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید آبشار رامینه را در دل ییلاقات ماسال و در ارتفاع ۶۲۹ متری از سطح دریا بازدید کنید. پس از یک پیاده روی جانانه و طولانی در دل جنگ و تنفس هوای پاک و فوق العاده به آبشار رامینه می‌رسید و از تماشای آبشار و گوش سپردن به طنین دلنواز آب و آرامش حاکم بر محیط به وجد می‌آیید.
جاذبه‌های گردشگری و دیدنی ماسال فراتر از موارد نامبرده هستند و در این مقاله تنها به چندین موارد که باب هر سلیقه‌ای باشد، اشاره شده است. می‌توانید سفری چند روزه به ماسال داشته باشید و با کمپینگ و بازدید از جاذبه‌های ماسال و اقامت در خانه‌های روستایی از طبیعت فوق العاده زیبای ماسال لذت ببرید.

تفریحات ماسال


تفریحات ماسال در واقع با طبیعت جذابش تعریف می‌شوند. در سفر به ماسال می‌توانید در دشت‌های سرسبز کمپینگ کرده و شب‌ها زیر آسمان پرستاره دراز بکشید. صبح را با منظره‌ای بی‌نظیر آغاز کرده و در دل طبیعت یک صبحانه عالی نوش جان کنید. در خانه‌های روستایی باصفا و پر از حس صمیمیت اقامت کرده و چند روزی را به دور از آلودگی، تکنولوژی و دغدغه‌های زندگی شهری سپری کنید. چه تفریحی از این بهتر!

چگونه به ماسال سفر کنیم؟


اگر می‌خواهید از تهران به سمت ماسال حرکت کنید، باید وارد آزادراه تهران- قزوین شوید. پس از آن که به قزوین رسیدید، با کمک تابلوهای راهنمای نصب شده، به سمت آزادراه قزوین- رشت حرکت کنید. مسیرتان را کمی قبل از رسیدن به رشت، به سمت خروجی فومن- سراوان کج کنید. از این مسیر به ماسال و منطقه ییلاقی اولسبلنگاه می‌رسید. برای این که در طول مسیر سردرگم نشوید، بهتر است از مسیریاب حرفه‌ای در گوشی همراهتان استفاده کنید. حدود ۳۷۰ کیلومتر مسافت بین تهران و ماسال وجود دارد و در صورتی که به ترافیک نخورده و به راحتی از تهران خارج شوید، با توقف کوتاه در مسیرتان می‌توانید عرض چهار الی پنج ساعت به ماسال برسید. چنانچه صبح هنگام تهران را به مقصد ماسال ترک کنید، احتمالا وعده ناهار را در یکی از رستوران‌های زیبای شهر مرتفع و سرسبز ماسال نوش جان می‌کنید.
برای رفتن به ییلاق اولسبلنگاه نیز باید از ماشین افراد محلی کمک گرفته و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی اولسبلنگاه تا حدودی دشوار است. اما بازدید از آن قطعا ارزش دارد و شبمانی در یکی از کلبه‌های این ییلاق بسیار لذت بخش است. ییلاق اولسبلنگاه در 25 کیلومتری جنوب ماسال قرار دارد. فراموش نکنید در مسیر دسترسی به ییلاق اولسبلنگاه سری هم به روستای گیلوانه بزنید که بسیار زیبا و باصفاست. البته، بیشتر گردشگران از روستای گیلوانه نه به خاطر طبیعتش، بلکه به این خاطر که مزار میرزا کوچک خان جنگلی در آن قرار دارد، بازدید می‌کنند.
چگونه به ماسال سفر کنیم؟

در سفر به ماسال کجا اقامت کنیم؟


در سفر به ماسال گزینه‌های زیادی برای اقامت پیش رویتان قرار دارند. می‌توانید در ماسال سوئیت آپارتمان رزرو و اجاره کنید و یا در روستاها در کلبه‌های جنگلی بمانید. همچنین، در کمپینگ ماسال می‌توانید در دل طبیعت و ارتفاعات اولسبلنگاه اقامت کنید. اگر می‌خواهید از بابت پیدا کردن اقامتگاه خیالتان آسوده باشد، قبل از سفر برای رزرو اقامتگاه اقدام نمایید. می‌توانید به صورت آنلاین نگاهی به اقامتگاه‌های ماسال بیندازید و پس از مقایسه قیمت‌ها و امکانات یکی از آن‌ها را رزرو کنید. در داخل شهر ماسال و در روستاهای اطراف اقامتگاه‌ها و سوئیت و آپارتمان‌ها وجود دارند.
در صورتی که بخواهید در سفر به ماسال کمپینگ کنید، حتما وسایل موردنیاز کمپینگ را از قبل فراهم کرده و در سفر همراه خود داشته باشید. مطمئنا لذتی که در کمپینگ و خوابیدن زیر آسمان پرستاره در شب وجود دارد، در هیچ اقامتگاه دیگری نیست. بنابراین، حواستان باشد تا وسایل کافی و ضروری کمپینگ را از قلم نیندازید تا سفرتان دلنشین‌ و به یاد ماندنی شود. در غیر این صورت جز خاطره و تجربه بد و ناخوشایند چیز دیگری نصیبتان نخواهد شد.

چه جاهای دیدنی دیگری در نزدیکی ماسال وجود دارند؟


فاصله ماسال تا:
پارک ساحلی: ۱.۵ کیلومتر
باغ پرندگان ماسال: ۱۸.۷ کیلومتر
منطقه باستانی اسبه ریسه: ۲۰.۲ کیلومتر
منطقه ییلاقی سوئه چاله: ۲۹.۳ کیلومتر
پارک جنگلی ریزه مندان: ۳۶.۹ کیلومتر
خشکه دریا: ۳۸ کیلومتر

چه هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی در نزدیکی ماسال وجود دارند؟


فاصله ماسال تا:
هتل راتینس ماسال: ۳.۵ کیلومتر
هتل رویال: ۵.۱ کیلومتر
مجتمع دهکده توریستی ملل شاندرمن: ۹.۶ کیلومتر
هتل آریانا: ۹.۷ کیلومتر
هتل فردین معصومی: ۲۶.۷ کیلومتر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی در نزدیکی ماسال وجود دارند؟


فاصله ماسال تا:
رستوران هزر ماسال: ۴۰۰ متر
رستوران نسرون: ۵۵۰ متر
رستوران ننه گلبهار: ۱.۱ کیلومتر
رستوران اطراق: ۱.۳ کیلومتر
رستوران الماس شهر: ۱.۵ کیلومتر



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است