search
menu

همه چیز درباره بازار سنتی کرمانشاه

[ پنهان کردن ]
تاریخچه بازار سنتی کرمانشاه
قسمت‌های مختلف بازار سنتی کرمانشاه
جاذبه‌های گردشگری اطراف بازار کرمانشاه
مسیر دسترسی به بازار سنتی کرمانشاه
بهترین زمان بازدید از بازار سنتی کرمانشاه
نکات مهم قبل از بازدید از بازار سنتی کرمانشاه
کرمانشاه، شهری با تاریخ غنی و فرهنگی چشمگیر در غرب ایران است که همواره مقصد گردشگران داخلی و خارجی بوده است. از جمله مکان‌های جذاب و مهم در این شهر، بازار سنتی کرمانشاه است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سنتی ایران به شمار می‌رود. این بازار، آمیخته شده با فرهنگ و آداب و رسوم خاص مردم کرمانشاه و از قدیمی‌ترین مراکز تجاری و اقتصادی این منطقه محسوب می‌شود که به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و بافت‌های تاریخی این شهر به حساب می‌آید.
با قدم زدن در این بازار، تاریخ عمیق و زیبا کرمانشاه را می‌توان لمس کنید و از خرید سوغات در این بازار لذت ببرید. خیابان‌های پر پیچ و خم بازار سنتی کرمانشاه، با فروشگاه‌ها و کارگاه‌های سنتی، محصولات دست‌ساز و محلی را به نمایش می‌گذارند. از اجناس چوبی و معرق‌کاری‌های هنرمندان ماهر گرفته تا گلیم‌ها و قالی‌های دست‌بافت تا جواهرات و سفال‌های زیبا، هر طرحی از فرهنگ و هنر مردم این ناحیه در این بازار به چشم می‌خورد.
همه چیز درباره بازار سنتی کرمانشاه

از جاذبه‌های بی‌نظیر بازار سنتی کرمانشاه، فضای اجتماعی آن است. در این بازار، بازدیدکنندگان می‌توانند از نزدیک با زندگی مردم محلی آشنا ‌شوند و اصالت و مهمان‌نوازی مردم کرمانشاه را تماشا کنند. همچنین، تجربه چشم‌اندازی زیبا از معماری ایرانی و تاریخی، باعث خلق یک حس عمیق از ارتباط با گذشته می‌شود. به همین دلیل در این مطلب از سفرمارکت قصد داریم شما را با بازار سنتی کرمانشاه و قسمت‌های مختلف آن آشنا کنیم.

تاریخچه بازار سنتی کرمانشاه


بازار سنتی کرمانشاه یکی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی این شهر است که با تاریخ و قدمتی طولانی، فضایی جذاب و متنوع و همچنین محصولات منحصربه‌فرد، گردشگران را به خرید بلیط هواپیما کرمانشاه ترغیب می‌کند. این بازار در قلب شهر و در محله‌ بسیار قدیمی قرار گرفته است. بافت و معماری سنتی، کوچه‌ها و بازارچه‌های رنگارنگ به همراه تنوع و زیبایی محصولات دست‌ساز و محلی، این بازار را به یک مقصد محبوب برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است. در بازار سنتی کرمانشاه، می‌توانید انواع صنایع‌دستی، پوشاک، غذاهای محلی، تندیس‌ها و آثار هنری، سفال و سرامیک‌های دست‌ساز و سایر محصولات منحصربه‌فرد را پیدا کنید. برخوردهای مهمان‌نواز و مهربانی مردم این منطقه، بهترین تجربه‌ خرید و تفریح را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهد و باعث می‌شود که بازار سنتی کرمانشاه به یکی از جاذبه‌های برجسته‌ توریستی این منطقه تبدیل شود.
بازار سنتی کرمانشاه در زمان حکومت زندیه و زمان به قدرت رسیدن حکومت زنگنه در کرمانشاه ساخته شد. اما قسمت‌های دیگر این بازار در دوران قاجاریه به آن اضافه شد که بعد از احداث خیابان سپه یا مدرس امروزی این بازار که به صورت یکپارچه بود به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شد. بازار سنتی کرمانشاه به دلیل قدمت بالایی که دارد از جمله آثار ملی ایران به شمار می‌رود که در سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی رسیده و سالانه میزبان بسیاری از گردشگران و شرکت‌کنندگان تور کرمانشاه است.

همه چیز درباره بازار سنتی کرمانشاه

قسمت‌های مختلف بازار سنتی کرمانشاه


بازار سنتی کرمانشاه، شامل قسمت‌های مختلفی است که هر یک به نحوی به تنوع و جذابیت این بازار اضافه می‌کنند. یکی از قسمت‌های مهم این بازار، محل تجارت عمده و خرده‌فروشی انواع محصولات محلی است. از جمله این محصولات می‌توان به صنایع دستی، تابلوهای نقاشی و دست‌سازه‌های چوبی اشاره کرد. قسمت دیگر بازار، بخش تاریخی و معماری آن است که از کوچه‌ها و خیابان‌های پر پیچ و خم سنتی، بازارچه‌ها و ایوان‌های قدیمی بهره می‌برد. این قسمت‌ها تجربه‌ای اصیل از فرهنگ و زندگی سنتی مردم منطقه را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند. همچنین، قسمت‌های مختلف بازار شامل رستوران‌ها و غرفه‌های فروش محصولات محلی می‌شوند که گردشگران می‌توانند از غذاهای محلی خوشمزه و آثار هنری منطقه لذت ببرند. بازار سنتی کرمانشاه با تاریخ طولانی و ارزش فرهنگی و تاریخی بسیار، یکی از مقاصد محبوب و مراکز خرید مهم در راهنمای سفر به کرمانشاه است که به دلیل قدمت زیاد و تنوع بالای کالاهای خود، همچنان جذابیت خاص خود را حفظ کرده است.
همه چیز درباره بازار سنتی کرمانشاه

راسته ها
بازار سنتی کرمانشاه دارای ۱۸ راسته است که هرکدام براساس شغل و حرفه افراد و شهر آن‌ها نام‌گذاری شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به راسته بزازها، راسته مسگرها، راسته حوری آباد، راسته توپخانه، راسته حلبی‌سازها، راسته صحاف‌ها، راسته زرگرها، راسته کلوچه‌پزها، آهنگرها، راسته صندوق‌سازها، راسته بنکدارها، راسته یهودی‌ها، راسته تاریکه بازار، راسته علافخانه، راسته کلیمی‌ها، راسته ترک‌ها، راسته سراج‌ها، راسته درطویله قشون و راسته چال حسن خان و راسته‌های دیگر اشاره کرد.

کاروانسرا و سرا
یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بازار سنتی کرمانشاه، کاروانسراها و سراهای این بازار است که از طریق راسته‌های بازار سنتی می‌توانید به کاروانسرا و سراهای این بازار دسترسی داشته باشید. از جمله کاروانسراهای بازار سنتی کرمانشاه که در حال حاضر پابرجا هستند می‌توان به سرای کاشانی، سرای وکیل‌الدوله، سرای حکیم‌الدوله، سرای نور، سرای اصفهانی‌ها، سرای خرمافروش‌ها، سرای رنگرزها، سرای فراش‌باشی، سرای سنگ‌تراش‌ها و سراهای دیگر اشاره کرد. اگر قصد بازدید از بازار سنتی کرمانشاه را دارید بهتر است حتماً سری به سرای وکیل‌الدوله بزنید. این سرا از چهار حیاط و یک دالان تشکیل شده که هرکدام از حیاط‌ها خود به عنوان یک سرای مجزا شناخته می‌شود. سرای نو که از دو صحن و یک دالان تشکیل شده است، در گذشته محل قرارگیری ساختمان بانک شاهنشاهی بود و سرای حاج محمدعلی همدانی که در محله قدیمی فیض‌آباد واقع شده، شامل دو طبقه و زیرزمین است. هرکدام از این سراها با معماری زیبا و تزیینات کاشی‌کاری شده و آجرکاری‌های زیبا در نوع خود بسیار جذاب و دیدنی بوده و متعلق به دوره زندیه و قاجار هستند.

قیصریه
در بازار سنتی کرمانشاه، قیصریه عمادالدوله واقع شده که محل کار صنعتگران و ظریف کارانی مانند بزازان، سوزن‌دوزان، گوهریان و مشاغل دیگر این صنعت است. قیصریه در راسته بازار صندوق‌ها واقع شده که برای رفتن به آن می‌توانید از طریق این راسته بروید.

تیمچه
در بیش‌تر بازارهای سرپوشیده که دارای راسته‌ها و سراهای بسیاری است تیمچه‌ها قرار دارند. تیمچه‌ به سرای کوچک سرپوشیده گفته می‌شود و معمولاً اجناس گران‌قیمت مانند طلا و فرش در آن به فروش می‌رسد. در راسته بازار علافخانه بازار سنتی کرمانشاه هم یک تیمچه به نام تیمچه سید اسماعیل قرار دارد که محل فروش فرش‌های دستبافت و گران کرمانشاه است.
همه چیز درباره بازار سنتی کرمانشاه

چهارسوق
چهارسوق بازار کرمانشاه، از گنبدی با ظرافت و معماری و طراحی ایرانی ساخته شده که در تقاطع بازار مسگرها، بازار صحاف‌ها، بازار زرگرها و بازار سراج‌ها قرار دارد.

دالان
به کوچه‌ها و راسته‌های کوچک و فرعی که رابط بین فضای درونی و بیرونی بازارها هستند دالان گفته می‌شود. دالان‌ها از یک سو به راسته دیگر و از سوی دیگر به سرا یا کاروانسرا وصل می‌شوند. از جمله دالان‌های بازار سنتی کرمانشاه می‌توان به دالان وکیل‌الدوله که در بازار سراج‌ها و سرای وکیل‌الدوله واقع شده است اشاره کرد.

جاذبه‌های گردشگری اطراف بازار کرمانشاه


کرمانشاه، شهری با تاریخی غنی و جاذبه‌هایی فراوان است که مورد توجه بازدیدکنندگان و خریداران بلیط هواپیما قرار گرفته است. نزدیک بازار اصلی این شهر، مجموعه‌ بزرگی از جاذبه‌های تاریخی فراوان قرار دارد که از جمله اماکن باستانی اطراف بازار کرمانشاه می‌توان به بازار مسگرها، تکیه بیگلربیگی، تکیه معاون‌الملک، مسجد جامع کرمانشاه، مسجد جامع شافعی و جاذبه‌های دیگر اشاره کرد.

مسیر دسترسی به بازار سنتی کرمانشاه


بازار سنتی کرمانشاه در بافت قدیمی شهر و محله فیض آباد و در خیابان نوابی قرار دارد که برای رفتن به آن بهتر است از وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی یا اتوبوس استفاده کنید. یکی از مسیرهای دسترسی به این بازار خیابان مدرس در میدان انقلاب است که از آنجا به راحتی می‌توانید به این بازار و راسته‌های آن دسترسی داشته باشید.

بهترین زمان بازدید از بازار سنتی کرمانشاه


اگر قصد بازدید از بازار سنتی کرمانشاه را دارید، بهترین زمان در طول روزهای هفته از ساعت ۸ صبح تا ۹:۳۰ شب است. چون روزهای جمعه و تعطیل، این بازار نیمه باز است و برای بازدید از آن می‌توانید از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ شب به آن بروید.
همه چیز درباره بازار سنتی کرمانشاه

نکات مهم قبل از بازدید از بازار سنتی کرمانشاه


اگر قصد خرید سوغات مخصوص کرمانشاه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به بازار سنتی کرمانشاه بزنید. در این بازار می‌توانید از شیرینی‌های معروف و سنتی کرمانشاه مانند نان شکری، نان برنجی، نان خرمایی و نان کاک تا انواع گیوه‌های رنگارنگ زنانه و مردانه، پارچه‌های سنتی، ظروف مسی، قالی دستباف، صنایع دستی چوبی، لباس سنتی و بدلیجات به عنوان سوغات کرمانشاه را خریداری کنید.
قبل از رفتن به بازار سنتی حتما از ساعات بازدید آن اطلاع داشته باشید.
در این بازار می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید، هم از بازار سنتی کرمانشاه و سراها و جاذبه‌های اطراف آن دیدن کنید و هم سوغات مورد نیاز خود را از این بازار تهیه کنید.

سخن آخر
بازار سنتی کرمانشاه، یکی از پربارترین و متنوع‌ترین بازارهای ایران و جاهای دیدنی کرمانشاه است که از تاریخ طولانی برخوردار است. این بازار با فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها و پاساژهای متعدد، انواع محصولات محلی و صنایع دستی شهر را در خود جای داده است. از جمله کالاهای معروف بازار سنتی کرمانشاه می‌توان به کلاه‌های کرمانشاهی، گلیم‌ها و قالیچه‌های دست‌بافت، عطر و ادکلن‌های سنتی، ترشیجات و خشکبارهای محلی اشاره کرد. همچنین، این بازار به عنوان یک مقصد گردشگری مهم در استان کرمانشاه شناخته می‌شود و با فضایی پر از رنگ و بو، جاذبه‌ای خاص برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌آید. با وجود تحولات زمانه، بازار سنتی کرمانشاه همچنان نقطه‌ تلاقی فرهنگ‌ها و تجارت سنتی در این منطقه است.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است