search
menu

جاهای دیدنی جیرفت

[ پنهان کردن ]
موزه باستان‌شناسی جیرفت
مقبره میرحیدر یا گورخانه
شهر دقیانوس
آبشارهای جیرفت
تپه‌های کنار صندل
روستاهای ییلاقی جیرفت
شهر جیرفت به سبب دارا بودن طبیعت سرسبز در بخش کویری ایران و تاریخ پرفراز و فرود کهن، جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری متنوعی دارد.
در این نوشته با برخی از مهمترین جاهای دیدنی جیرفت آشنا می‌شویم:

موزه باستان‌شناسی جیرفت


موزه باستان‌شناسی جیرفت موزه تخصصی باستان‌شناسی تمدن جیرفت (تمدن حوزه هلیل رود) است. در موزه جیرفت مجموعه‌ای از ظروف و اشای ساخته شده توسط انسان‌های در هزاره سوم پیش از میلاد نگهداری می‌شود و بیانگر تاریخ، اندیشه و جهان بینی مردمان یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری است.
جاهای دیدنی جیرفت

مقبره میرحیدر یا گورخانه


مقبره میرحیدر که به گورخانه هم مشهور است، در روستای دولت آباد در ۷۵ کیلومتری غرب جیرفت و در یک باغ زیبا قرار گرفته و ساختمانی شش ضلعی مربوط به دوران صفوی است.

شهر دقیانوس


دقیانوس که بافت قدیمی شهر جیرفت هم به شمار می‌رود، مدت‌ها مدفون بوده و به تازگی کشف شده است. دقیانوس که شهر باستانی جیرفت در کنار هلیل رود است پس از اسلام نیز همچنان زنده بوده است و از شهرهای مهم دوران صفاری بوده است.

آبشارهای جیرفت


در کوه‌های اطراف جیرفت، آبشارهای زیبایی پدید آمده‌اند. آبشار سن‌کوه با ارتفاعی ۱۵۰ متری، در ۵۰ کیلومتری شرق جیرفت جای دارد. آبشار وروار که با ۲۰۰ متر ارتفاع از بلندترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود، دیگر آبشار کوه‌های جبال‌بارز کرمان است. اما در شمال جیرفت و در منطقه ساردوئیه دره‌والی و آبشار زیبای آن جای گرفته است. دیگر آبشارهای منطقه شمال جیرفت، آبشارهای منطقه دلفارد هستند که به نام‌ «گلم» نیز مشهورند.

تپه‌های کنار صندل


روستای کنار صندل که در جنوب شهر جیرفت جای گرفته میزبان یکی از مهمترین آثار باستان‌شناسی شهر جیرفت مشهور به تپه های کنار صندل است. این دو تپه با اشیایی مربوط به هزار سوم پیش از میلاد خاستگاه مهمترین تمدن‌های باستانی منطقه هلیل رود بوده‌اند. این تپه‌ها احتمالا محل قرار گرفتن سازه‌های عظیم یا شهرهای باستانی بوده‌اند.
جاهای دیدنی جیرفت

روستاهای ییلاقی جیرفت


روستای رمون در ۵۵ کیلومتری شمال غرب جیرفت با باغ‌های گردو، منطقه کوهستانی بحرآسمان در ۹۰ کیلومتری شمال جیرفت، منطقه سادوییه در ۸۰ کیلومتری شمال جیرفت به عنوان مرتفع‌ترین دشت ایران، منطقه سربیژن و گردنه دهبکری، از جمله روستاها و مناطق طبیعت‌گردی پیرامون جیرفت هستند.


فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است