search
menu

کوه پدری (پردیس) جم

[ پنهان کردن ]
کوه پدری (پردیس) جم در کجا واقع شده است؟
چه فصلی از سال برای بازدید از کوه پدری (پردیس) جم مناسب است؟
اهمیت کوه پدری (پردیس) جم
زیبایی کوه پدری (پردیس) جم
وجه تسمیه کوه پدری جم
چگونه به کوه پدری (پردیس) جم برویم؟
یکی از جاذبه‌های گردشگری استان بوشهر که هم برای زمین‌شناسان جذاب است و هم افسانه‌هایی که پیرامون آن ساخته‌‌اند، هیجان بازدید از این اثر طبیعی را دو چندان کرده است، کوه پدری (پردیس) جم است.
البته که بسیاری از این ادعاها غیر واقعی است، اما به هرحال محققان بسیاری را از سراسر جهان به آن مشغول ساخته است.
شاید اگر شما هم بشنوید که این کوه و تپه‌های دورش اولین خانه‌های کره زمین بوده‌اند، مشتاق‌تر شوید تا درباره کوه پدری (پردیس) جم بیشتر بدانید.
کوه پدری (پردیس) جم

کوه پدری (پردیس) جم در کجا واقع شده است؟


کوه پدری padri در شهرستان جم واقع شده است و تا بوشهر حدود ۲۷۰ کیلومتر فاصله دارد. اگر از سیراف به سمت جم حرکت کنید در میانه راه، این کوه را می‌توانید مشاهده کنید.
کوه پدری از سطح دریا ۱۰۴۰ متر ارتفاع دارد و به‌عنوان یکی از اسطوره‌های کهن جنوب کشور شناخته می‌شود.
کوه باستانی پردیس در میان رشته‌کوه‌های زاگرس محاصره شده است و اختلاف دمای ۱۰ درجه‌ای آن با سواحل جنوب، آب و هوایی مناسب به آن بخشیده است.
این خوش آب و هوایی کوه پدری (پردیس) جم سبب شده است تا به زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری تبدیل شود.

چه فصلی از سال برای بازدید از کوه پدری (پردیس) جم مناسب است؟


جنوب کشور در نیمه اول سال با گرمایی باورنکردنی مواجه است که ساکنان دیگر استان‌ها به سختی می‌توانند تحمل کنند. از طرفی رطوبت موجود در هوا نیز در فصل‌های بهار و تابستان به اوج خود می‌رسد و تنفس را برای گردشگران و توریست‌ها دشوار می‌کند.
بهترین زمان بازدید از کوه پدری (پردیس) جم فصل‌های پاییز و زمستان است. حتی تعطیلات نوروزی هم فرصت مناسبی برای بازدید از این اثر کهن است، چراکه هنوز هوا رو به گرمی نگذاشته است و آب و هوای جنوب، قابل تحمل است.
برای بازدید از این پدیده باستانی حتما کفش مناسب به همراه داشته باشید و اگر لابلای برنامه‌های تفریحی، سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی را هم گنجانده‌اید، تجهیزات لازم را تهیه کنید.

اهمیت کوه پدری (پردیس) جم


این روزها در بستر رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی، تحقیقات علمی و شایعات بی‌اساس طوری به هم آمیخته شده‌اند که نیاز است تا کمیته‌ای حقیقت‌یاب، همیشه در صحنه باشد تا ادعاهای پوچ را تکذیب کند.
پیرامون کوه پدری (پردیس) جم هم تا دلتان بخواهد، حرف و حدیث فراوان است. گروهی مدعی‌اند که کوه باستانی پردیس، نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید است. تا کنون هیچ اندیشمند و موسسه رسمی این ادعا را تایید نکرده است و به نظر می‌رسد، زاییده ذهن فعالان فضای مجازی باشد.
معروف‌ترین شایعات درباره کوه پدری هم برمی‌گردد به اینکه زیر کوه، منبع بزرگی از آب‌های زیر زمینی است، پردیس خاصیت مغناطیسی دارد و خودروهای اطراف را به سمت خود می‌کشاند و یا اینکه ویروس ایدز در این منطقه به سبب نزدیکی به خورشید از بین می‌رود!
همان‌طور که پیشتر هم گفته شد، این‌ها شایعاتی است که درباره کوه پدری (پردیس) جم گفته می‌شود و هیچ سندی دال بر اثبات آن وجود ندارد.
اما واقعیت این است که وجود آتشکده‌ها، قلعه‌ها و سازه‌ها روی کوه و اطراف آن، حکایت از این دارد که کوه پردیس برای هخامنشیان یک نقطه استراتژیک بوده است و سلسله‌های بعدی نیز در طول تاریخ، آن را به عنوان منطقه‌ای مهم در نظر می‌گرفتند.
ارتفاع کوه پدری (پردیس) جم از سطح دریا، سبب شده بود تا حکومت‌ها از آن به عنوان برج دیده‌بانی استفاده کنند و این کاربرد در زمان ساسانیان و آل‌بویه نیز در دستور کار قرار داشته است.
بر همین اساس یکی از باستان شناسان اصالتا ایرانی مقیم انگلیس، طی تحقیقاتی که انجام داد اعلام کرد که کوه باستانی پردیس، همان جام جهان‌نمای جمشید است.
به این‌معنی که جمشید و حکومتش از فراز کوه پدری (پردیس) جم اطراف حکومت خود را رصد می‌کردند و حمله احتمالی دشمنان را تشخیص می‌دادند‌.
این محقق هم‌چنین ادعا کرده است که آغاز حیات در زمین از همین منطقه از جم بوده است و کوه پدری و تپه‌های اطراف، نخستین خانه‌های کره زمین بوده‌اند.
کوه پدری (پردیس) جم

زیبایی کوه پدری (پردیس) جم


رد و تایید نظرات محققان، کار آسانی نیست. آنچه مشخص است اینکه در پیشینیه چندین هزار ساله کوه پدری، شکی نیست.
منطقه باستانی جم و کوه پردیس، جاذبه‌ای زیباست که حیف است تا بوشهر بیایید و خود را از تماشای آن بی‌بهره بگذارید.
در اطراف کوه پدری (پردیس) جم می‌توانید گیاهان کتیرا را مشاهده کنید و در صورتی که یک راهنما در کنارتان باشد از معادن جیوه هم دیدن کنید.
اگر موفق به صعود به پردیس شوید در ارتفاعات دیوارهای صیقل داده شده‌ای را می‌بینید که به‌ شکل آیینه‌ای درآمده‌اند و ادعای جام جهان‌نما بودن کوه پدری را تقویت می‌کنند.
فارغ از تمام ادعاهایی که درباره این کوه شنیده‌اید از آب و هوای مطلوب آن لذت ببرید. اگر پیش از رسیدن به این منطقه در سواحل بوده باشید، اختلاف دمای محسوس کوه پدری (پردیس) جم را با نقاط دیگر متوجه می‌شوید.
یک واقعیت جالب را هم به شما بگوییم، اگر ماشین خود را در ۱۰۰متری کوه پارک کنید و ترمز دستی را بخوابانید، یا اگر یک توپ را در این منطقه ساکن کنید در کمال تعجب خواهید دید که توپ و ماشین به سمت سربالایی حرکت می‌کنند!
تعجب نکنید؛ این خاصیت مغناطیسی کوه نیست، بلکه یک خطای دید است که صحنه‌های جذابی را خلق می‌کند. یعنی در واقع شما توپ و ماشین را در ابتدای یک جاده شیب به سمت پایین متوقف کرده‌اید، اما چشمتان جاده را سربالایی می‌بیند.
کوه پدری (پردیس) جم

وجه تسمیه کوه پدری جم


پدری از دو واژه پد و ری تشکیل شده است. رضا طاهری در کتاب از مروارید تا نفت درباره وجه تسمیه کوه پدری (پردیس) جم نوشته است که واژه پد به معنی محافظ و ری به مفهوم شهر یا سلطنت است.
طبق آنچه این نویسنده، آورده است، پدری را باید محافظ شهر سلطنتی معنا کرد. با این عبارت نیز فرضیه جام جهان‌نما بودن کوه باستانی پردیس تقویت می‌شود، اما حقیقت ماجرا را هنوز نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد.

چگونه به کوه پدری (پردیس) جم برویم؟


با خرید بلیط هواپیما چارتر به سمت بوشهر بروید. سپس مقصد خود را جم انتخاب کنید، همان شهری که سکوهای گازی و نفتی آن در پارس جنوبی معروف هستند.
در جاده سیراف به جم به کوه پدری (پردیس) جم می‌رسید. حتما در این منطقه توقف کنید و ضمن لذت بردن از آب و هوای مطلوب آن، شکوه تاریخ را لابلای صخره‌های صاف و خشن کوه مشاهده کنید.
ضمنا برای خرید بلیط هواپیما چارتر می‌توانید روی سفر مارکت هم حساب کنید. سفر هوایی به بوشهر به شما این فرصت را می‌دهد تا در وقت و انرژی، صرفه‌جویی کنید و آمادگی بهتری برای گردش در بوشهر و کوه پدری (پردیس) جم داشته باشید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است