search
menu

باغ گلهای اصفهان؛ هر آنچه که باید بدانید

[ پنهان کردن ]
باغ گلهای اصفهان
باغ گلها اصفهان کجاست؟
باغ گل های اصفهان چه بخش‌هایی دارد؟
مسیر دسترسی به باغ گل‌های اصفهان
ساعات بازدید از باغ گلها اصفهان
بهترین زمان بازدید از باغ گلهای اصفهان
کلام آخر
سفر به اصفهان در هر فصلی از سال، زیبایی‌ها و جذابیت‌های خود را دارد. این شهر پر از دیدنی‌های چشم‌گیر و زیباست که نشان از تاریخی غنی و پرفرازونشیب و همچنین وجود هنرمندانی بزرگ و ستودنی دارد. به‌جز دیدنی‌های تاریخی و ارزشمندی که احتمالاً هیچ‌کداممان در سفر به اصفهان از آن‌ها غافل نخواهیم شد، این شهر دیدنی‌های دیگری نیز دارد که بازدید از آن‌ها می‌تواند شما شگفت‌زده کند. یکی از این اماکن دیدنی باغ گلها در اصفهان است. مکانی که در آن می‌توانید از زیبایی لطیف گل‌ها و درختان سرشار از حس لذت شوید.
باغ گلهای اصفهان؛ هر آنچه که باید بدانید

باغ گلهای اصفهان


تقریباً همه‌ی افرادی که در کلان‌شهرهای بزرگ ایران زندگی می‌کنند، با آلودگی هوا درگیرند. باغ‌های پردرخت در این شهرها، علاوه بر اینکه بر زیبایی آن‌ها می‌افزایند، باعث بهبود کیفیت هوای این شهرها هم می‌شوند. باغ گلهای اصفهان نیز پروژه‌ای است که شهرداری اصفهان در دهه‌ی 70 با هدف گسترش فضای سبز این شهر انجام داده است. البته که ساخت این باغ بر مشکلات آلودگی نیز اثر مثبت داشته است،
در ساخت باغ گل‌های اصفهان از معماری سنتی و مدرن استفاده شده است و همین مسئله موجب شده تا در این باغ، در کنار زیبایی چشم‌نواز طبیعت، هنر معماری نیز توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. باغ اصفهان در زمینی به‌اندازه 72000 مترمربع در حاشیه زاینده‌رود ساخته شده است. این باغ امکانات تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی متنوعی دارد که همگی در دسترس عموم هستند.
در این باغ که از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود 395 گونه گیاهی مختلف وجود دارند که با شرایط اقلیمی اصفهان سازگارند و باغ گلها اصفهان را به مجموعه‌ای ارزشمند و غنی تبدیل کرده‌اند. در این باغ با توجه به اقلیم خشک و کم‌آب اصفهان برای صرفه‌جویی در مصرف آب و کاهش هزینه‌های کارگری و همچنین ایجاد محیطی مرطوب برای آبیاری، از سیستم آبیاری تحت‌فشار استفاده شده است. برای تأمین نور آن در شب نیز از پروژکتورهایی با پایه‌های بلند جهت نورپردازی متمرکز استفاده شده است. آب‌نماها، فواره‌ها، آبشار مصنوعی و نورپردازی ملایم با پروژکتورهای پایه کوتاه نیز، بر زیبایی این باغ افزوده‌اند.

باغ گلها اصفهان کجاست؟


باغ گل‌های اصفهان در میدان بزرگمهر و در ابتدای خیابان سلمان فارسی قرار گرفته است. برای رسیدن به باغ گلها در اصفهان می‌توانید از اتوبوس، تاکسی یا وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی استفاده کنید که در انتهای مقاله در مورد آن با جزئیات بیشتری توضیح داده‌ایم. باغ گلها اصفهان مزایای متعددی دارد، این باغ زیبا نه تنها بر زیبایی شهر اصفهان افزوده است، بلکه سرانه‌ی فضای سبز به ازای هر شهروند را نیز افزایش داده است، باعث بهبود آب‌وهوای شهر شده و همچنین به مکان مهمی برای پژوهش محققان تبدیل شده است. در سفر به اصفهان حتماً زمانی را به بازدید از این باغ گلها اختصاص دهید یا اگر با تور اصفهان عازم این شهر شده‌اید حتماً از راهنمای تور بخواهید این جاذبه‌ی دیدنی را در برنامه‌تور قرار دهد!
باغ گلهای اصفهان؛ هر آنچه که باید بدانید

باغ گل های اصفهان چه بخش‌هایی دارد؟


باغ گلها اصفهان دارای بخش‌های متنوعی است که در ادامه در مورد هرکدام از آن‌ها توضیح خواهیم داد.

بخش مرکزی باغ


بخش مرکزی باغ گل‌ها اصفهان 1860 متر وسعت دارد. به‌طورکلی سطح باغ چمن‌کاری شده و در مرکز آن طرحی یک از فرش ایرانی با گل‌های زیبا و رنگارنگ ایجاد شده است. این فرش پرگل به‌گونه‌ای طراحی شده که در هر فصلی، رنگ و بوی خاص خود را دارد. به همین دلیل است که بخش مرکزی این باغ با نام فرش گل ایرانی نیز شناخته می‌شود. معابر این باغ با حدود 5000 مترمربع مساحت با سنگ‌های گرانیت با طرح‌های خاص سنگ‌فرش شده‌اند.

باغ صخره ای


باغ صخره‌ای وسعتی به‌اندازه‌ی 2500 مترمربع دارد و دارای صخره‌هایی به طول 3 است. در این باغ 250 نوع از گونه‌های مختلف گیاهان صخره‌ای وجود دارد و یکی از زیباترین بخش‌های باغ اصفهان به شمار می‌آید.
باغ گلهای اصفهان؛ هر آنچه که باید بدانید

آبنما و آبشار مصنوعی


یکی دیگر از بخش‌های زیبای این باغ، آبشار یا آب‌نمای مصنوعی آن است که از ارتفاع 4 متری جاری می‌شود و یک فضای شاداب و دل‌نشین را ایجاد می‌کند. این آبشار که در بخش جنوب شرقی باغ قرار گرفته است، از انواع سنگ‌های رودخانه‌ای ساخته شده تا فضایی طبیعی و زیبا برای این آبشار مصنوعی ایجاد کند.
باغ گلهای اصفهان؛ هر آنچه که باید بدانید

برکه


آبشاری که در بخش قبل از آن صحبت کردیم به برکه‌ای به مساحت 3500 مترمربع می‌ریزد. در این برکه‌ی آرام و زیبا که بر لطافت هوا در این باغ افزوده است، انواع گیاهان آبزی مانند نیلوفرهای آبی وجود دارد و همچنین حیواناتی همچون اردک‌ و مرغابی‌ را می‌توانید در حال شنا در آن مشاهده کنید.

سالن آمفی تئاتر روباز


شگفتی‌های باغ گلهای اصفهان تمامی ندارند! یکی دیگر از بخش‌های منحصربه‌فرد این باغ، سالن آمفی‌تئاتر 250 نفره‌ی روباز آن است که در بخش شرقی باغ قرار گرفته و صندلی‌های آن از تنه‌ی درختان و بین ردیف‌های پوشیده از گل‌های اصفهان ساخته شده است.
باغ گلهای اصفهان؛ هر آنچه که باید بدانید

باغ ژاپنی و فرانسوی


بخشی از باغ گل‌ها اصفهان در ضلع شرقی این باغ به سبک باغ‌های ژاپنی طراحی شده‌ است و در آن گل‌های سازگار با اقلیم شهر اصفهان قرار دارد.
بخش دیگری از این باغ نیز به سبک فرانسوی طراحی شده است که یکی از زیباترین و منظم‌ترین سبک‌های باغ‌سازی است. شما با بازدید از باغ گلهای اصفهان می‌توانید علاوه بر لذت بردن از طبیعت زیبای گل‌ها و گیاهان، با سبک‌های مختلف باغ‌سازی نیز آشنا شوید.

گلخانه


گلخانه‌ای سرپوشیده به مساحت 700 متر در باغ اصفهان وجود دارد تا در فصل سرما که شرایط آب‌وهوایی در اصفهان مساعد نیست، گلهای اصفهان با کاهش رشد و آسیب روبرو نشوند و در این گلخانه به رشد خود ادامه دهند. این گلخانه در ضلع شمال شرقی باغ دارد.
باغ گیاهان دارویی و خوراکی
یکی دیگر از بخش‌های مهم این باغ، بخش گیاهان دارویی و خوراکی است که وسعتی به‌اندازه‌ی 1170 مترمربع دارد و 132 گونه‌ی گیاهی دارویی و خوراکی از مناطق مختلف ایران در آن قابل ‌مشاهده است. این گیاهان بر اساس مطالعات مختلفی انتخاب و کشت شده‌اند و شما در این باغ می‌توانید با خواص و ویژگی آن‌ها نیز آشنا شوید.
باغ گلهای اصفهان؛ هر آنچه که باید بدانید

باغ رز


یکی از چشم‌نوازترین بخش‌های باغ اصفهان، بخش مربوط به گل‌های رز است که در آن انواع گل‌های رز رنگارنگی به نمایش گذاشته شده‌اند.

باغ سوزنی برگان


در منتهی‌الیه دریاچه، محوطه‌ای 2200 متری قرار دارد که در آن بالغ‌بر 86 گونه از انواع گیاهان سوزنی‌برگ وجود دارد. این بخش، یکی از قسمت‌های بزرگ و مهم این مجموعه است.

باغ گیاهان پیازی


در بخش گیاهان پیازی در باغ گلهای اصفهان، حدود 38 نوع گیاه پیازی همچون سنبل که در آن پیاز یا غده‌ای در زیر ساقه رشد می‌کند، قرار دارد. محوطه‌ای که به این بخش اختصاص داده شده است، بیش از 700 متر مساحت دارد.
باغ گلهای اصفهان؛ هر آنچه که باید بدانید

مجموعه گل‌های زنبق


مجموعه‌ی گل‌های زنبق در باغ گلها در اصفهان مساحتی به‌اندازه‌ی 900 مترمربع دارد و در ضلع شرقی باغ، در کنار سالن آمفی‌تئاتر قرار گرفته است. در این مجموعه می‌توانید 46 نوع از گونه‌های مختلف گل‌های زنبق زیبا و رنگارنگ را مشاهده کنید.

مجموعه پرچین


در باغ اصفهان برای جداسازی و تفکیک قطعات مختلف باغ، پرچین‌هایی با درختچه‌‌های شمشاد، زرشک و مورت ساخته شده‌اند. طول این پرچین‌ها که بر زیبایی این باغ نیز افزوده‌اند به 1540 متر می‌رسد.

هزارتوی باغ گل‌ها (لابیرنت)


در بخش شمال غربی این باغ، هزارتویی هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده از شمشادهای زیبا وجود دارد. این هزارتو هم دارای زیبایی بصری است و هم برای کودکان و بزرگ‌سالان یک سرگرمی جذاب است.
باغ گلهای اصفهان؛ هر آنچه که باید بدانید

مجموعه گل‌های داوودی


در بخش دیگری از این باغ مساحتی 900 متری به گل‌های داوودی اختصاص داده شده است. در این بخش 26 گونه از گل‌های داوودی قرار دارد که هر بیننده‌ای را مسحور زیبایی خود می‌کند.

بخش کلکسیون گیاهان پوششی


به گیاهانی که هم دارای رشد عمودی و هم دارای رشد افقی هستند، گیاهان پوششی می‌گویند. بخشی از باغ گلها در اصفهان نیز مختص این گیاهان پوششی است که مانند یک فرش بر روی زمین گسترده می‌شوند.

بخش گل‌های تزئینی و فلاورباکس


یکی از زیباترین بخش‌های این باغ متعلق به کلکسیون گل‌های تزئینی و فلاورباکس است. به شما پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این بخش را از دست ندهید.
باغ گلهای اصفهان؛ هر آنچه که باید بدانید

راهرو اصلی


در این باغ چندین گذرگاه اصلی و فرعی که تمام آن‌ها سنگ‌فرش شده‌اند، برای عبور و مرور بازدیدکنندگان وجود دارد. در مسیر این معابر نیز، فواره‌هایی وجود دارد که باعث زیبایی و شادابی بیشتر باغ شده‌اند. جوی آبی به طول 300 متر نیز در راسته‌ی اصلی این باغ قرار دارد که یادآور معماری باغ‌های ایرانی است.

بخش گیاهان کاکتوس


در باغ گل ها در اصفهان می‌توانید در بخش مربوط به کاکتوس‌ها، با انواع مختلف این گیاه جالب آشنا شوید.

مسیر دسترسی به باغ گل‌های اصفهان


همان‌طور که گفتیم این باغ در میدان بزرگمهر و ابتدای خیابان سلمان فارسی و در حاشیه‌ی زاینده‌رود قرار دارد. اگر بخواهیم با وسایل حمل‌ونقل عمومی به این باغ برویم می‌توانیم در ایستگاه متروی میدان انقلاب و یا ایستگاه سی‌وسه‌پل از مترو خارج شویم و باقی مسیر را با تاکسی طی کنیم. اگر بخواهیم با بی‌آرتی به باغ گلهای اصفهان برویم، نزدیک‌ترین ایستگاه، ایستگاه بزرگمهر است. شما می‌توانید با تاکسی نیز خود را به میدان بزرگمهر برسانید و از آنجا تا باغ گلها چند دقیقه‌ای پیاده‌روی کنید. البته اگر برای اقامت یکی از هتل های اصفهان که به این باغ نزدیک باشید را انتخاب کرده‌اید می‌توانید بدون نیاز به تاکسی یا خودرو به باغ گل‌ها سری بزنید.

ساعات بازدید از باغ گلها اصفهان


امکان بازدید از باغ گلها در اصفهان، از ساعت 7 تا 21 برای گردشگران وجود دارد. این باغ در روزهای جمعه نیز باز است؛ اما با در نظر داشتن اینکه این باغ در روزهای تعطیل بسیار شلوغ می‌شود بهتر است روزهای غیرتعطیل و همچنین ساعات بین صبح تا ظهر روز را برای رفتن به آن انتخاب کنید که این مجموعه نسبت به مواقع دیگر خلوت‌تر باشد. همچنین اگر از شهرهای دیگر برای بازدید از باغ گلها قصد خرید بلیط هواپیما اصفهان را دارید توصیه می‌کنیم در اردیبهشت سفر کنید تا با ازدحام مسافران نوروزی مواجه نشوید.
باغ گلهای اصفهان؛ هر آنچه که باید بدانید

بهترین زمان بازدید از باغ گلهای اصفهان


باوجود اینکه باغ گلهای اصفهان در هر فصلی جذابیت‌های ویژه‌ای دارد؛ اما توصیه می‌کنیم در فصل بهار و ماه‌های فروردین و اردیبهشت، با توجه به اینکه باغ گل‌ها مملو از گل‌های متنوع و رنگارنگ می‌شود، بلیط هواپیما خود را خریده و از این باغ دیدن کنید. در این زمان آب‌وهوای شهر اصفهان نیز مطبوع و دلپذیر است. در فصل پاییز نیز با زرد شدن برگ درختان، فضای باغ بسیار زیبا و رنگارنگ می‌شود و جذابیت خاصی دارد.

کلام آخر


دیدنی‌های اصفهان تنها به میدان زیبای نقش‌جهان، مسجد شیخ لطف‌الله و... ختم نمی‌شوند. یکی از دیدنی‌های این شهر که کمتر کسی آن را می‌شناسد، باغ گلها اصفهان است که گونه‌های متنوعی از گیاهان زیبا را در خود جای داده است و در بهبود هوای کلان‌شهری مانند اصفهان نیز تأثیر مثبت بسزایی دارد. در سفر به این شهر بازدید از باغ گلهای اصفهان و بخش‌های متنوع و زیبایش را از دست ندهید.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است