search
menu

جاهای دیدنی بجنورد

[ پنهان کردن ]
جاهای دیدنی بجنورد
گردشگاه بابا امان
پادگان زیر زمینی قاجار
آتشکده اسپاخو
عمارت مفخم
آبشار حمید
تفرجگاه بش قارداش

جاهای دیدنی بجنورد


اگر قصد خرید بلیط هواپیما و مسافرت به شمال شرقی ایران را دارید، بدون شک سفر به شهر بجنورد یکی از بهترین گزینه ها برای شما خواهد بود. بهتر است بدانید که بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است. با وجود اینکه بجنورد شهری چندان بزرگ نیست، اما جاذبه ‌های بسیار خاص و زیبایی طبیعی و تاریخی در خود جای داده است. بهتر است بدانید که جاهای دیدنی بجنورد مکان های تاریخی و طبیعی هستند که هر سال گردشگران زیادی برای بازدید از آنها به این شهر سفر می کنند. همچنین مکان‌ های تفریحی زیادی برای مسافران برای سپری کردن اوقات خوش و خاطره انگیز ساخته شده است.
جاهای دیدنی بجنورد

گردشگاه بابا امان


مجموعه تفریحی و گردشگری بابا امان یکی از جاهای دیدنی بجنورد است که در حاشیه منطقه جنگلی جاده ارتباطی بجنورد به مشهد واقع شده است. گردشگاه بابا امان با هشت استخر و آبشار و بیش از ۲۰۰هکتار جنگل، توقفگاهی جذاب و فوق العاده ای برای مسافران محسوب می شود. تفرجگاه بابا امان در آغوش تپه ها، درختان انبوه و مناظر تماشایی دارای امکاناتی از جمله رستوران، پارک کودک و محل استراحت خانواده ها را در هوای لطیف و شب های دل انگیز و زیبای فراهم کرده است. همچنین در این مجموعه چشمه بابا امان با آب های سولفاته کلسیک و سدیک در جریان است. مصرف آب چشمه صفراآور و ملین و تسهیل کننده اعمال گوارشی و دافع سموم است.
جاهای دیدنی بجنورد

پادگان زیر زمینی قاجار


پادگان زیرزمینی قاجاری یکی از جاهای دیدنی بجنورد است. پادگان زیر زمینی بجنورد که احتمالا به دوران قاجار مربوط می شود؛ مساحتی حدود ۵ هزار متر مربع دارد. این پادگان قدیمی در محدوده روستای قزلقان از توابع بخش گرمخان بجنورد در ارتفاعات منتهی به نجف آباد واقع شده است. پادگان زیر زمینی و قدیمی بجنورد به قسمت های مختلف شامل دهلیز ها و راهرو های طولانی زیرزمینی همچنین بخش هایی به عنوان استراحتگاه، نانوایی، محل استحمام سربازان و نیز نگهداری اسب و چهارپایان تقسیم بندی شده است. مطالعات بر روی این اثر تاریخی ادامه دارد.
جاهای دیدنی بجنورد

آتشکده اسپاخو


آتشکده اسپاخو یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی بجنورد است. آتشکده اسپاخو در ۱۰۰ کیلومتری غرب شهر بجنورد و در ۶۵ کیلومتری غرب شهر آشخانه بر روی تپه ای مرتفع در دامنه جنگل های سوزی برگ ارس و در قسمت جنوبی روستای اسپاخو واقع شده است. کلمه اسپاخو از دو واژه هسب یا اسپ کلمه ای پهلوی که در گذر طمان با اسب تغییر یافته است. در کل اسپاخو به معنی محل نگه داری و پرورش اسب است. آتشکده اسپاخو در زمان ساسانیان بنا شده است. مردم محلی بر این باورند که آتشکده در زمان قدیم کلیسا بوده است. شکل دایره‌ای محراب، آتشدان و سوراخ‌های درون سقف گنبد که روزنه‌هایی برای خروج دود نشانه ای از حضور زرتشتیان باستان در این منطقه است.

عمارت مفخم


یکی از جاهای دیدنی بجنورد و از بنا های تاریخی این شهر عمارت مفخم را می توان نام برد. عمارت مفخم در اوایل دهه ۱۳۰۰ هجری‌قمری به دستور یارمحمدخان شادلو، به منظور اسکان او و خانواده اش با ۳۴ اتاق و دو تالار بزرگ ساخته شد. عمارت مفخم در طرف جنوبی ساختمان با انواع کاشی‌کاری معرق، معقلی، هفت رنگ و با طرح ‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی تزیین شده است. در هر طبقه از عمارت دو ایوان شمالی و جنوبی ساخته شده است. همه جای ساختمان عمارت با کاشی های خشتی زیبا در انواع رنگ‌ های فیروزه‌ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه آراسته شده است. هرکسی با دیدن عمارت مفخم و این همه تنوع در استفاده از رنگ ها واقعا محو تماشا می شود.
جاهای دیدنی بجنورد

آبشار حمید


آبشار حمید یکی از زیباترین آبشارهای خراسان شمالی در ۷ کیلومتری شرق بجنورد و در نزدیکی روستایی به نام جمید واقع شده است. آبشار حمید در انتهای دره ای پیچ در پیچ صخره ای با ارتفاع ۲۵ متری جلوه ای از زیبایی طبیعت کوهستانی بجنورد را به رخ می کشد. در اطراف آبشار درختان انجیر با میوه های فوق العاده شیرین سر برافراشته اند. همچنین طعم تمشک های اطراف آبشار را تا مدت ها نمی توانید فراموش کنید. صدای سرازیر شدن آب آبشار واقعا گوش نواز و لذت بخش است. همچنین یک اتاق سنگی در کنار آبشار وجود دارد که در زمان باریدن باران پناهگاه خوبی برای گردشگران محسوب می شود. از روستای حمید تا آبشار مسیری خیلی زیبا و منحصربفرد به طول نیم ساعت دارد. یکی از زیبایی های منحصر به فرد آبشار حمید انعکاس صدای ریزش آب به طور یک در میان است.
جاهای دیدنی بجنورد

تفرجگاه بش قارداش


تفرجگاه طبیعی و تاریخی و فوق العاده مفید بش قارداش در هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین قرار گرفته است. بش قارداش در زبان ترکی به معنی پنج برادر، که از جاهای دیدنی بجنورد است. در زمان اشکانیان و ساسانیان قبل از اسلام عبادتگاه پیشوایان زرتشتی بوده است و به دلیل اقامت چهار فصل بزرگان دینی زرتشتی به چهار مغان مشهور است. افسانه ای برای چشمه های بش قارداش در بین مردم روایت می شود که در روزگاران قدیم ۵ برادر در شهر بجنورد بر علیه ظلم و ستم حاکم وقت اعتراض می کنند که بعد از دست ماموران به طرف کوهی فرار می کنند و آنجا از خداوند کمک می خواهند در این هنگام 5 قسمت از کوه سوراخ می شود و هر کدام از برادر ها در یک قسمت پنهان می شوند. بعد ها از محل پنهان شدن این 5 نفر چشمه سرازیر می شود. جالب است بدانید که آب این چشمه ها جهت درمان بیماری های تغذیها ی، اشکالات کبدی، صفرایی و ناراحتی های دستگاه ادراری اهمیت خاصی دارد.
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است