search
menu

جاهای دیدنی خراسان شمالی | بهشت طبیعت گردان

[ پنهان کردن ]
پارک ملی ساریگل
منطقه نمونه گردشگری میلانلو
غارهای کفترک
روستای زوارم
روستای دشت
قلعه جلال‌الدین
شهر تاریخی بلقیس
چشمه ایوب پیغمبر
محوطه باستانی قلعه دهی
قله زو
رباط قره بیل
جاجرم
شیروان
چهارطاقی تیموری
روستای اوغاز
روستای گلیان
آبشار اسفجیر
روستای خسرویه
نارین قلعه
حمام استاد
دیدنی های بجنورد
استان خراسان شمالی در شمال شرقی ایران واقع شده است و مساحتی معادل ۲۸۱۷۹ کیلومتر مربع دارد. در این استان ۹۸ شهرستان بزرگ و ۲۲ شهر وجود دارد. تعداد زیادی روستا و ده نیز در این استان قرار گرفته است که همگی آن‌ها بسیار دیدنی و زیبا هستند.
استان خراسان شمالی از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از غرب با استان گلستان و از جنوب غربی با استان سمنان همسایگی دارد.
آثار تاریخی و باستانی بسیار زیادی در مناطق مختلف استان خراسان شمالی کشف شده است که همگی آن‌ها نشان دهنده تاریخ کهن این استان است. برخی از منطقه‌های باستانی این استان مانند پهلوان و کوه حیدران جاجرم قدمتی بیش از دوازده هزار سال دارند. بنای سنگی اسپاخو که در غرب شهرستان مانه و سملقان واقع شده است، قدیمی‌ترین اثر باستانی این استان است که از سال‌ها پیش از اسلام به جای مانده است.
بجنورد مرکز استان و مشهورترین شهر استان خراسان شمالی است. شهرهای اسفراین، شیروان، گرمه، جاجرم و ... از دیگر شهرهای این استان هستند که هرکدام جاهای دیدنی منحصربفردی دارند. به همین دلیل گردشگران زیادی از ایران و دیگر کشورها بلیط هواپیما بجنورد را خریداری کرده و یا به کمک تور خراسان شمالی به این شهر سفر می‌کنند.
اگر قصد استفاده از تور مسافرتی خراسان شمالی را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی استان خراسان شمالی خواهیم پرداخت.
جاهای دیدنی خراسان شمالی | بهشت طبیعت گردان

پارک ملی ساریگل


پارک ملی ساریگل یک منطقه حفاظت شده است که در نزدیکی اسفراین قرار گرفته است. این پارک سرشار از گونه‌های گیاهی و جانوری خاص است به همین دلیل مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی در نزدیکی این منطقه وجود دارد که از مشهورترین آن‌ها‌ می‌توان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردغان، روستای سرچشمه و چشم انداز پشت سد اسفراین اشاره کرد.

منطقه نمونه گردشگری میلانلو


این منطقه ییلاقی که در نزدیکی اسفراین واقع شده است، از چندین روستا با نام‌های حسن آباد، اردغان، پرکانلو، بیدواز، سرچشمه و سارکانلو تشکیل شده است. طبیعت این منطقه بسیار بکر و دیدنی است. غار انوشیروان، غار سنجد چشمه و منطقه تفریحی چمن نیز در این منطقه واقع شده‌اند که همگی بسیار زیبا و دیدنی هستند.
جاهای دیدنی خراسان شمالی | بهشت طبیعت گردان

غارهای کفترک


در ۲۰ کیلومتری غرب شهر درق، غارهایی قرار گرفته‌اند که دهانه بسیار باریکی دارند اما از دهانه آن‌ها می‌توان وارد غار شد. این غارها به دلیل انباشت رسوبات آهکی که در طی چندین سال گذشته صورت گرفته است، تشکیل شده اند. قندیل‌های رسوبی زیبایی در اطراف این منطقه شکل گرفته‌اند که بسیبار دیدنی هستند. این کوه در دامنه کوه قره میغ واقع شده است. اگر قصد ورود به غار و بازدید از طبیعت آن را دارید، از یک راهنما کمک بگیرید.

روستای زوارم


این روستا در ارتفاعات آلاداغ و در ۲۸ کیلومتری جنوب شرقی جاده شیروان به مشهد قرار گرفته است. این روستا بیش از ۸۰ چشمه دارد که در بین دره‌ای زیبا و دور و دراز واقع شده‌اند. از دیگر جاهای دیدنی این منطقه می‌توان به تپه دست ریز ارک و قزلر قلعه اشاره کرد.

روستای دشت


در شمال غرب گرمه و در ۸۰ کیلومتری این منطقه روستایی با آب و هوای بسیار خوب و طبیعت چشم نواز قرار گرفته است. این منطقه در مسیر جاده بجنورد به گرگان قرار گرفته است. آب و هوای مرطوب و معتدل این منطقه سبب شده است تا جنگل‌های سرسبز و بکری در این منطقه شکل بگیرند.

قلعه جلال‌الدین


قلعه جلال‌الدین یک دژ باشکوه است که در ۵ کیلومتری غرب گرمه واقع شده است. این قلعه برروی تپه‎های نسبتاً بلندی ساخته شده است. این منطقه سکوه و جلوه خاصی دارد به همین دلیل گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

شهر تاریخی بلقیس


قدمت این شهر تاریخی به چهارهزار سال پیش برمی‌گردد و در نزدیکی اسفراین واقع شده است. در حال حاضر تنها خرابه‌هایی از خندق، مقبره شیخ آذری و ارگ در این شهر باستانی باقی مانده است. اما مشهورترین جای دیدنی آن نارین قلعه است که در سال ۱۳۸۰ جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
جاهای دیدنی خراسان شمالی | بهشت طبیعت گردان

چشمه ایوب پیغمبر


این چشمه در روستایی با همین نام قرار گرفته است. بدون شک یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان خراسان شمالی همین چشمه است که در ارتفاعی در حدود ۳۰۰ متری از سطح دره گیفان واقع شده است. این چشمه از نوع چشمه‌های گوگردی است و خواص درمانی بسیار زیادی دارد. یک زیارتگاه کوچک و مقبره قدیمی نیز در نزدیکی این چشمه وجود دارد.

محوطه باستانی قلعه دهی


در شهرستان گرمه بقایای یک قلعه خشتی به جای مانده است. این منطقه در ۱ کیلومتری شمال شرق شهر درق واقع شده است. دروازه اصلی این قلعه، در ضلع شرقی واقع شده است و حصار آن با گذشت زمان فرسایش پیدا کرده است. این قلعه حتی در قرن‌های ۶ و ۸ هجری نیز ساکنانی داشته که در آن زندگی می‌کردند.

قله زو


در ۲۳ کیلومتری شمال غربی شهرستان شیروان قله زو واقع شده است که درختان انجیر و قلعه تیموری آن قدمتی معادل ۸۰۰ سال دارد. اگر گذرتان به جاده شیروان به بجنورد افتاد، سری به این منطقه بزنید.

رباط قره بیل


رباط قره بیل یک بنای تاریخی است که قدمت آن به قرن ۴ و ۵ هجری قمری برمی‌گردد. این بنا یک کاروانسرای تاریخی بوده است که در شهرستان گرمه و در روستایی با همین نام واقع شده است. این کاروانسرا از خشت، ساروج، آهک، گچ و سنگ ساخته شده است. این کاروانسرا یک حیاط بزرگ داشته است که غرفه‌های متعددی در آن وحود دارد. سقف این غرفه‌ها گنبدی شکل است و با گچ‌بری‌های بسیار زیبایی تزئین شده‌اند.
جاهای دیدنی خراسان شمالی | بهشت طبیعت گردان

جاجرم


یکی از مناطق دیدنی که در استان خراسان شمالی واقع شده، شهرستان جاجرم است. زیارتگاه معصوم زاده زین‌العابدین و زیبارتگاه علی ابن مهزیار در این منطقه واقع شده است.

شیروان


یکی دیگر از شهرستان‌های استان خراسان شمالی، شیروان است که خود جاهای دیدنی به خصوصی دارد. از جاهای دیدنی این منطقه می‌توان به آرامگاه امامزاده حمزه رضا، قلعه زیارت، غار کافر قلعه و بقعه شیخ رشیدالدین محمد اشاره کرد.

چهارطاقی تیموری


چهار طاقی تیموری یک بنای ۸ ضلعی است که شباهت زیادی به مقبره دارد. ساخت این مقبره به دوره ایلخانیان مربوط می‌شود. این مقبره متعلق امیرتیمور است و در سنگ نوشته‌های نزدیک آن مطالبی درباره دوره حاتکمیت او نوشته شده است. این بنا دارای سردابه‌ای است که در عمق ۱٫۵ متری از سطح زمین ساخته شده است.

روستای اوغاز


این روستا قدمتی معادل ۶۰۰ سال دارد و در ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان شیروان واقع شده است. این روستا دارای آبشار زیبا و چشم نوازی است. مسیرهای سنگلاخی با جریان آب در این روستا در میان گردشگران بسیار محبوب است. درختان ارس و گردوی ۵۰۰ ساله از دیگر جاذبه‎های گردشگری این روستا در استان خراسان شمالی هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر به روستای اوغاز می‌روید، برای خود آب معدنی از کوه کیسمار بیاورید.

روستای گلیان


این روستا همچون بهشت گمشده‌ای است که در ۲۲ کیلومتری جنوب شهر شیروان قرار گرفته است. از این روستا می‌توان منظره‌ای جذاب از رودخانه‌های پرآب و جنگل‌های سرسبز مشاهده کرد. آثار باستانی زیادی هم در این روستا واقع شده‌اند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به مقبره بابا توکل عارف معروف قرن چهارم اشاره کرد. این عارف به کلیددار و خادم کعبه شهرت داشته است. مسجد جامع، برج و باروهای موسی خان و مقبره شمس‌الدین از دیگر جاهای دیدنی این منطقه هستند.

آبشار اسفجیر


در روستای اسفجیر، آبشاری با همین نام وجود دارد که در دره‌ای عمیق و بسیار زیبا جای خوش کرده است. برای بازدید از این آبشار باید به روستای اسفجیر بروید و پس از رسیدن به روستا مسیری را پیاده طی کنید تا به آبشار برسید. دیواره‌های این دره بیش از ۲۰۰ متر ارتفاع دارد و آبشار از آن‌ها سرازیر می‌شود.
جاهای دیدنی خراسان شمالی | بهشت طبیعت گردان

روستای خسرویه


این روستا در دامنه‌های کوه جهان شاه قرار گرفته است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، باید بدانید که زمستان‌های این روستا بسیار سرد و تابستان‌های آن هوا معتدل است. از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به غار تاریکی که در میانه‌های کوه واقع شده است اشاره کرد. این غار فضای خنکی دارد و کف آن از یخ تشکیل شده است. آثار تاریخی دیگری در نیز در این روستا وجود دارند. به عنوان مثال می‌توانید از قلعه سنگی، مقبره امامزاده بابا و گورستان تاریخی روستا بازدید کنید.

نارین قلعه


نارین قلعه در کنار دروازه قدیمی جاجرم و جوین و در نردیکی حمام قدیمی واقع شده است. این قلعه به منظور حفاظت از شهر ساخته شده بود و همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

حمام استاد


از جاهای دیدنی فاروج می‌توان به حمام استاد اشاره کرد. حمام استاد در سال ۸۶ در میان بهترین جاذبه‌های ایران و در لیست آثار ملی قرار گرفت. ساخت این بنا به دوران صفویه برمی‌گردد. حمام استاد از حمام‌های زیرزمینی است که سقفی گنبدی شکل دارد و روزنه‌های روی سقف نور آن را تامین می‌کنند. این حمام معماری منحصربفردی دارد و از سنگ، خشت، فاروج و ... ساخته شده است.

دیدنی های بجنورد


بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است و در کوهپایه‌های آلاداغ واقع شده است. این شهر حدوداً در سال ۱۱۰۰ هجری قمری و به دستور تولی‌خان دوم از فرامانروایان ایل کرد شادلو بنا شد. بجنورد به دلیل تاریخی که دارد، آثار دیدنی و گردشگری بسیار زیادی را در خود جای داده است. در ادامه به معرفی جاذبه‌های دیدنی شهر بجنورد خواهیم پرداخت.

• سنگ نگاره‌های نرگس‌لو
یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی بجنورد می‌توان به سنگ نگاره‌های نرگس‌لو اشاره کرد. این سنگ نگاره‌ها در روستایی به نام نرگس‌لو و در نزدیکی بجنورد واقع شده‌اند. این کتیبه‌ها قدمت بسیار زیادی دارند.

• آیینه خانه سردار مفخم
آینه خانه مفخم بنایی است که از دوره حکمرانی ناصرالدین شاه به جای مانده است. این عمارت مکانی جهت دید و بازدیدهای رسمی و دیدارهای سیاسی بوده است. آینه خانه مفخم یک کاخ بزرگ است که از چندین بخش مجزا تشکیل شده است. کلاه فرنگی، حوض خانه و سردر این عمارت بسیار دیدنی هستند.

• آرامگاه امامزاده سلطان سیدعباس
در میدان دفاع مقدس بجنورد آرامگاهی قرار گرفته است که مردم آن را با نام معصوم‌زاده می‌شناسند. سلطان سیدعباس از فرزندان امام موسی کاظم در قرن دوم هجری است.
جاهای دیدنی خراسان شمالی | بهشت طبیعت گردان

• آرامگاه بش قارداش
این آرامگاه در یک مرکز تفریحی زیبا در جنوب غربی بجنورد واقع شده است. آرامگاه بش قارداش از دوره قاجاریه به جای مانده است. این مکان یک گنبد و دو اتاق دارد که با کاشی‌های هفت رنگ بسیار زیبایی تزئین شده‌اند. بش قارداش در زبان ترکی به معنای پنج برادر است. سردار مفخم حاکم شمال خراسان در این آرامگاه دفن شده است.

• خانه جاجرمی‌ها
این خانه یک عمارت بزرگ است که از دوره قاجار به جای مانده است. مساحت این خانه ۶۰۰ متر مربع است و طوری ساخته شده است که تمامی درهای و پنجره‌های آن رو به حیاط باز می‌شوند و منظره بسیار زیبایی دارند. در ضلع شرقی این خانه کتیبه‌هایی وجود دارد که بسیار قدیمی و چشم‌نواز هستند. روی این کتیبه‌ها شعری به شرح زیر نوشته شده است.

باز این چه شورش است که در خلق عالم است
باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

• مقبره شهدا
مقبره شهدا در بلوار جوادالائمه قرار گرفته است. این مقبره محل دفن چندین تن از افسران رضا خان است که در سرکوب شورش لهاک خان به قتل رسیده‌اند. این مقبره یک چهارضلعی است که در مرکز یک باغ واقع شده است. در هرگوشه این چهار ضلعی مناره‌های زیبایی نصب شده‌اند. معماری مقبره شهدا از معماری‌های صدر اسلام الهام گرفته شده است.

• گردشگاه باباامان
این گردشگاه یک پارک بزرگ است که در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی بجنورد واقع شده است. اگر گذرتان به جاده بجنورد شیروان خورد، به این گردشگاه سری بزنید و از طبیعت آن لذت ببرید. گردشگاه باباامان از گردشگاه های طبیعی بجنورد دارای استخرهایی است که از چهارچشمه انشعاب گرفته‌اند. یک متل و آرامگاه نیز در این محوطه وجود دارد.

• بنای سنگی اسپاخو
معبد اسپاخو قدیمی‌ترین بنای دوره ساسانیان است که در این استان ساخته شده است. این معبد گاهی آتشکده و یا کلیسا نیز نامیده می‌شود. این مجموعه در ۱۱۵ کیلومتری محور بجنورد به جنگل گلستان قرار گرفته است.

سخن پایانی
در این مقاله به معرفی برترین جاذبه‌های گردشگری استان خراسان شمالی پرداختیم. جاهای دیدنی دیگری نیز در این استان وجود دارد که همگی آن‌ها بسیار چشم‌نواز هستند. راه‌های زیادی برای سفر به این استان وجود دارد. می‌توانید از خودروی شخصی یا اتوبوس‎‌های بین شهری استفاده کنید. اما راحت‌ترین راه برای سفر به این استان خرید بلیط هواپیما و استفاده از این وسیله نقلیه است.



فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است