search
menu
جیپور keyboard_arrow_down close

جیپور

hotel
هتل های جیپور ۸

درباره جیپور

جیپور یا جایپور (Jaipur) بزرگترین شهر و مرکز ایالت راجستان هند و از مهمترین قطب‌های گردشگری هندوستان است. جیپور که به واسطه رنگ ساختمان‌هایش به شهر صورتی هم مشهور است، از شهرهای تازه تاسیس هند مدرن است که در سده هجدهم میلادی، طراحی و ساخته شده است.

تاریخچه جیپور


«جای سینگ» حاکم آمر کسی بود که در سال ۱۷۲۷ میلادی، شهر جایپور را به عنوان پایتخت جدید فرمانروایی‌اش و بر اساس معماری سنتی هند طراحی کرد و ساخت. این شهر ۹ بخش دارد که ۲ بخش مربوط به کاخ‌های فرمانروایی و حکومتی و ۷ بخش متعلق به عموم مردم است. همچنین شهر دارای یک دیوار سنتی است که ۷ دروازه دارد. رنگ صورتی شهر به سال ۱۸۷۶ برمی‌گردد که برای استقبال از شاهزاده ولز و امپراتور هند در زمان استعمار بریتانیا، جیپور با این رنگ، زنگ آمیزی شد.
جیپور

جاهای دیدنی جیپور


جایپور دارای طیف متنوعی از مکان‌های تاریخی و جاذبه های گردشگری است که به دوران تاریخی این شهر بازمی‌گردد و به سبب نمایش معماری اصیل کشور هند مورد توجه گردشگران قرار دارد. این مکان‌های تاریخی شامل سه گروه اصلی می‌شوند. نخست کاخ‌های فرمانروایی، دوم معابد هندو و سوم دژها و قلعه‌های نظامی. «هوا محل» یا «کاخ باد»، قلعه آمر که در ۱۱ کیلومتری جایپور قرار دارد، «جال محل» یا کاخ آب که در میان یک دریاچه قرار گرفته، کاخ شهر و ساعت خورشیدی جانتار مانتار مهمترین مکان‌های دیدنی و تاریخی جیپور هستند که همه آنها در فهرست آثار تاریخی یونسکو نیز ثبت شده است.

زمان مناسب برای سفر به جیپور


جیپور و کشور هند، از کشورهای گرمسیری آسیا به شمار می‌روند و به همین سبب پیشنهاد ما برای سفر به جایپور، پاییز و زمستان است.
جیپور

جشنواره ها و فستیوال های جیپور


در کشور هند و ایالت راجستان، جشنواره‌های متعددی برگزار می‌شود. جشنواره گانگائور (Gangaur) از جشن‌های مردم راجستان است که برای الهه شیوا از خدایان هندو برگزار می‌شود. جشنواره فیل‌ها و فستیوال تیج (teej) از دیگر جشن‌های شهر جایپور است.

فرودگاه جیپور


مهمترین فرودگاه شهر جیپور، فرودگاه بین المللی جیپور است که از فرودگاه‌های پرمسافر کشور هند هم به شمار می‌رود.


دیدنی های جیپور