search
menu

قلعه آمبر جیپور

[ پنهان کردن ]
درباره قلعه آمبر
تاریخچه قلعه آمبر
معماری قلعه آمبر
معرفی بخش‌های مختلف قلعه آمبر
نحوه دسترسی به قلعه آمبر
نحوه رسیدن به بالای قلعه آمبر
ساعت و هزینه بازدید از قلعه آمبر
جاذبه‌های دیدنی نزدیک به قلعه آمبر
رستوران‌های نزدیک به قلعه آمبر
هتل‌های نزدیک به قلعه آمبر

درباره قلعه آمبر


قلعه آمبر یکی از بهترین مقاصد گردشگری شهر جیپور در کشور هندوستان است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و اسم خود را از الهه امبه گرفته است. این قلعه پر از شگفتی‌های هنری و نقاشی‌ها، حکاکی‌ها و معماری‌های جالبی است. قلعه آمبر یکی از جاذبه‌های مشهور هندوستان شامل کاخ‌های سلطنتی، سالن‌ها، باغ‌ها و معابدی است که فضای داخلی دلربایی دارد که به طور استادانه و باشکوه آینه کاری شده است.

تاریخچه قلعه آمبر


این قلعه روی تپه آراوالی قرار دارد و توسط راجا من رینگ اول از وزیران بزرگ خاندان Kachhawa ساخته شده است که در طی سال‌های بعدی پادشاهان دیگر این قلعه را گسترش دادند. دوران ساخت این قلعه بیشتر از یک قرن به طول کشیده و این نشان دهنده عظمت بنای قلعه است که از سال ۱۶۰۰ میلادی شروع شده و تا سال ۱۷۲۷ میلادی به اتمام رسیده است. قلعه آمبر در سال ۲۰۰۷ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است. این قلعه زیبا علاوه بر یک اقامتگاه ییلاقی برای خاندان سلطنتی، از نظر نظامی نیز اهمیت فراوانی داشته است. شما نیز در سفرتان به شهر جیپور با خرید اینترنتی بلیط هواپیما از این همه زیبایی لذت خواهید برد. قلعه آمبر جیپور و کاخ‌ها محل اقامت مهاراجه‌های قبیله راجپوت و خانواده آنها بوده است که جزو ثروتمندان آن دوران در آن منطقه بوده‌اند. همچنین بنایی مذهبی در نزدیکی قلعه آمبر جیپور واقع شده است که نیایشگاه بسیار مقدس برای هندوها محسوب می‌شود.
قلعه آمبر جیپور

معماری قلعه آمبر


معماری این قلعه بسیار خیره کننده است و ترکیبی از معماری هندی و مغولی است که از سنگ ماسه‌های قرمز و مرمر درست شده است. کاخ زیبای داخل قلعه نیز از جنس سنگ ماسه سرخ و مرمر و دارای چهار طبقه است که هر کدام یک حیاط اختصاصی دارند. در ورودی کاخ معبدی خواهید دید که متعلق به شیوا، الهه فرقه چیتانیا است.

معرفی بخش‌های مختلف قلعه آمبر


قلعه آمبر دارای ۳ سطح مختلف است که هر کدامشان حیاط جداگانه ای دارند. مجموعه اصلی قلعه شامل دیوان عام و دیوان خاص، شش محل باشکوه یا کاخ آینه، جای ماندیر و سوخ نیواس است. در زمان‌های گذشته از این قلعه به عنوان محل زندگی خاندان سلطنتی استفاده می‌شده است. یکی از محبوب ترین قسمت‌های Amber Palace حکاکی ای معروفی به نام گل جادویی است که بر روی یک سنگ مرمر روی ستون انجام شده است. بر روی این سنگ مرمر ۶ طراحی زیبا از گل لوتوس، دم شیر، عقرب، مار کبری، دم ماهی، ذرت و خرطوم فیل حکاکی شده است. یکی از مهمترین جاذبه‌های قلعه آمبر «شیش محل» است که از جنس موزائیک‌های آینه‌ای و شیشه‌های رنگی است، در صورت روشن کردن یک شمع انعکاس آن در هزاران آینه به وجود می‌آید و صحنه‌ای فوق العاده و بی نظیری را در آن زمان خواهید دید. در هنگام بازدید از این قلعه حتما به بالای تپه‌های اطراف قلعه بروید و چشم انداز شهر را از زاویه بالا ببینید. در اطراف این قلعه فروشگاه‌های صنایع دستی و غرفه‌هایی برای خرید سوغاتی برای خودتان و آشنایان وجود دارند. همچنین راهنماهای محلی نیز در این مجموعه برای نشان دادن قسمت‌های مختلف مسلط به زبان هندی و انگلیسی با دریافت مبلغی مشخص در هر ساعتی آماده هستند.

نحوه دسترسی به قلعه آمبر


برای رفتن به قلعه آمبر به راحتی می‌توانید از شهر جیپور سوار اتوبوس، ریکشو، تاکسی یا اتومبیل‌های شخصی شوید و به سمت قلعه حرکت کنید. همچنین می‌توانید در شهر آمبر از دروازه آجمری و در خیابان MI سوار اتوبوس‌های عمومی شوید.
قلعه آمبر جیپور

نحوه رسیدن به بالای قلعه آمبر


برای رسیدن به بالای قلعه نیز می‌توانید سوار بر فیل شوید یا پیاده بروید، البته اگر این روش‌ها را نخواهید می‌توانید سوار جیپ‌های مخصوص شوید و تا بالای قله بروید. فیل ‌سواری در مسیرهای سنگفرش قلعه آمبر یکی از تجربه‌‌های فراموش نشدنی در بازدید از قلعه آمبر است. صحنه ورود فیل‌ها با صدای موسیقی که تلفیقی از شیپور و طبل است، بسیار دیدنی و زیبا است، البته برای سوار شدن به فیل‌ها باید هزینه پرداخت کنید، اما جیپ‌ها هزینه‌ای بابت بالا بردن شما نمی‌گیرند و رایگان است.

ساعت و هزینه بازدید از قلعه آمبر


این مجموعه ساعت کاری دو بخشی دارد، به صورتی که همه روزه می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ۵:۳۰ عصر و از ۶:۳۰ عصر تا ۹:۱۵ شب مراجعه کنید، دلیل وقفه ایجاد شده استراحت کارکنان و زمان عبادت این اهالی است تا گردشگران در زمان آرامتری به بازدید بپردازند و زمان پیشنهادی برای بازدید از این قلعه زیبا حدود ۲ تا ۳ ساعت است. برای ورود به این قلعه باید هزینه ورودی پرداخت کنید، همچنین برای فیل سواری و نمایش نور و صدا نیز باید هزینه جداگانه پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که بازدید از قلعه آمبر در روزهای تعطیل با شلوغی و صف همراه است، بنابراین بهتر است وسط هفته‌ها به این قلعه مراجعه کنید. اطراف قلعه آمبر خیلی بزرگ است و پیاده روی با تماشای زیبایی‌های قلعه بسیار لذت بخش است. به دلیل پیاده روی زیاد همراه خودتان بطری آب و کلاه آفتابگیر داشته باشید. در اطراف این قلعه نیز کافی شاپ‌هایی برای استراحت وجود دارد.
قلعه آمبر جیپور

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به قلعه آمبر


موزه آنوخی: ۱٫۱ کیلومتر
موزه توربان: ۶٫۷ کیلومتر
کاخ‌هانا محل: ۷٫۹ کیلومتر
موزه آلبرت‌هال: ۹٫۷ کیلومتر
کاخ شهر جیپور: ۹٫۸ کیلومتر
قلعه ناهارگا: ۱۰٫۹ کیلومتر

رستوران‌های نزدیک به قلعه آمبر


رستوران کوکوم بیسترو: ۱٫۵ کیلومتر
رستوران اوس وال: ۱٫۶ کیلومتر
رستوران پونیت: ۱٫۸ کیلومتر
رستوران زیمان: ۲ کیلومتر
رستوران چوخا آمر: ۲ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به قلعه آمبر


هتل اویو: ۲٫۴ کیلومتر
هتل دارپان: ۳٫۱ کیلومتر
هتل قصر راج باغ: ۳٫۴ کیلومتر
هتل تریدنت: ۴٫۴ کیلومتر
هتل بوئنا ویستا: ۸٫۱ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است