search
menu

قلعه جایگر جیپور

[ پنهان کردن ]
قلعه جایگرا (جایگار) جیپور
چرا بازدید از قلعه جایگرا جیپور پیشنهاد می شود؟
تاریخچه قلعه جایگار جیپور
معماری قلعه جایگرا جیپور
در قلعه جایگرا جیپور از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟
هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از قلعه جایگرا جیپور چه قدر است؟
فصل مناسب برای بازدید از قلعه جایگرا جیپور چه زمانی است؟
چگونه به قلعه جایگرا جیپور برویم؟
از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟
چه هتل هایی در نزدیکی قلعه جایگرا جیپور برای اقامت وجود دارند؟
چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به قلعه جایگرا جیپور هستند؟

قلعه جایگرا (جایگار) جیپور


برای آشنایی با هویت شهر جیپور، مرکز ایالت راجستان، باید در قلعه ها، کاخ ها، معابد و دیگر بناهای تاریخی آن قدم بزنید و به تماشای فرهنگ مردم محلی آن بنشینید. این شهر صورتی هر گردشگری را به وجد می آورد و کسانی که بلیط هواپیما جیپور خریده‌اند و دنبال مکان دنج و بسیار زیبایی باشند به قلعه جایگرا می روند. این قلعه بر روی تپه عقاب ها و روبروی دریاچه مائوتا قرار دارد و از بالای آن منظره نفس گیری از دریاچه، کوه ها و طبیعت بکر و سرسبز جیپور پیداست.

چرا بازدید از قلعه جایگرا جیپور پیشنهاد می شود؟


این قلعه یکی از بناهای تاریخی مهم شهر است.
برای سرگرمی می توان در حین کسب آرامش به عکاسی مشغول بود
بزرگ ترین توپ چرخ دار جهان در این قلعه نگهداری می شود
قلعه جایگر جیپور

تاریخچه قلعه جایگار جیپور


قلعه جایگرا یا قلعه جایگار در اصل توسط راجا جی سینگ از قبایل مینا و همزمان با قلعه آمبر در قرن ۱۸ ساخته شد. این قلعه برای اقامت مهاراجه ها و خانواده سلطنتی آن ها و به منظور محافظت از قلعه آمبر ساخته شده و با یک راه زیرزمینی به کاخ امبر متصل بوده تا در زمان جنگ به راحتی به داخل قلعه‌ای با استحکامات قوی منتقل شوند. بعد از میناها، طایفه کچواها در این قلعه‌ها حکومت کردند و در دوران مغولها هم این قلعه به محل نگهداری تجهیزات جنگی و ساخت توپ ها اختصاص یافت که همین حالا هم بزرگ ترین توپ چرخ دار جهان در آن نگهداری می شود. از آنجایی که هیچ دشمنی موفق به فتح این قلعه نشده بود، لقب قلعه پیروزی را به این قلعه داده اند.

معماری قلعه جایگرا جیپور


طراحی قلعه جایگار به عهده معماری به اسم ویدحایدر “Vidhydhar” بوده و گفته می شود که در بین سه قلعه جیپور، مقاوم ترینِ آن‌هاست ولی هرگز با شرایط جنگی فجیعی روبرو نشده است. این قلعه گذشته پررونق شهر را بازتاب می کند و علاوه بر معماری ماهرانه و استادانه اش به خاطر گنجی که گفته می شود در زیر آن مدفون است، مشهور شده است، البته گفته می شود که این گنج در دهه هفتاد قرن بیستم توسط دولت ضبط شد. دیوارهای این قلعه حصاری برای محوطه ۳ کیلومتر در ۱ کیلومتر هستند و بناهای مختلفی را در خود جای داده اند که بیش تر از همه باغی به سبک ایرانی توجه ایرانی ها را جلب می کند. ضمنا دیوارهای قطور قلعه جایگار برخلاف قلعه آمبر از ماسه سنگ قرمز ساخته شده اند که دارای سکوهای دیده بانی هستند.
قلعه جایگر جیپور

در قلعه جایگرا جیپور از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟


باغ ایرانی
وقتی به محوطه داخل قلعه جایگار قدم بگذارید، باغی مربعی شکل را می بینید که به نام چهارباغ معروف است و با معابری به ۴ قسمت مساوی تقسیم شده است. هر کدام از این قسمت ها هم با گل ها و درختچه های مختلف تزیین شده اند.
کاخ ها و معابد
مجموعه کاخ های قلعه جایگار شامل خیلبات نیواس، سوبهات نیواس، دیوان آی ام، آرام ماندیر و ویلاس ماندیر است که تالارها و اتاق های بزرگی دارند و پنجره های بسیار عریضی دارند که زیبایی خاصی به آن ها داده است. از آرام ماندیر می توانید چشم انداز دریاچه «من ساگر» را تماشا کنید، ورودی طاق دار این کاخ هم زیباست و با رنگ قرمز و زرد پوشیده شده که زمینه خوبی برای ثبت عکس های یادگاری به نظر می رسد. بعد از کاخ ها به سمت برج دیدبانی مرکزی بروید تا دید وسیعی به محوطه اطراف داشته باشید و از ۲ معابد داخل قلعه که یکی در قرن ۱۰ و دیگری در قرن ۱۲ ساخته شده، دیدن کنید.
اسلحه خانه و موزه
اسلحه هایی مثل شمشیر، تفنگ فتیله ای، تپانچه، سپر، زره، توپ ۵۰ کیلویی و توپ های چرخ دار در خزانه اسلحه این قلعه نگهداری می شوند و موزه ای که در این مکان دایر شده، مجموعه ای از سکه ها، نقاشی ها، کلکسیونی از کارت های بازی و عکس های مربوط به مهاراجه هایی مثل ساوای باوانی سینگ و ژنرال من سینگ که از مقامات بالا رتبه ارتش هندی بودند، به نمایش گذاشته است.
قلعه جایگر جیپور
توپ جایوانا
و اما دیدنی‌ترین و مجذوب‌کننده‌ترین جاذبه قلعه جایگار، توپ چرخ دار غول پیکری است که بزرگ ترین توپ چرخ دار جهان به حساب می آید و حدود ۵۰ تن وزن دارد. این توپ تنها با قدرت ۴ فیل قابل حرکت بوده و در سال ۱۷۲۰ برای اولین بار و آخرین بار توسط جی سینگ تست شد و گفته می شود که توپ آن حدود ۳۷ کیلومتر دورتر افتاد.
پیاده روی و تماشای مناظر
با اینکه تقریبا تمام بازدیدکنندگان به شوق دیدن توپ جایوانا به این قلعه می آیند ولی دومین عاملی که آن ها را به این بازدید و حتی خرید بلیط هواپیما ترغیب می کند، قدم زدن بر روی دیوارهای قطور قلعه جایگار و تماشای چشم انداز معرکه آن است. ضمن اینکه می توان در قلعه آمبر هم فیل سواری کرد و تجربه ای هیجانی را رقم زد.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از قلعه جایگرا جیپور چه قدر است؟


حدود ۱ یا ۲ ساعت زمان برای دیدن قلعه جایگرا یا جایگار کافیست ولی به احتمال زیاد دل کندن از زیبایی های اطراف قلعه برایتان چندان راحت نباشد یا زمان زیادی را به تماشای مجموعه موزه بگذرانید. برای ورود به قلعه باید بلیط تهیه کنید.
قلعه جایگر جیپور

فصل مناسب برای بازدید از قلعه جایگرا جیپور چه زمانی است؟


آب و هوای این منطقه در ماه های زمستانی به ایده آل ترین شرایط خود می رسد چون جیپور یا گرمای طاقت فرسایی دارد، یا بارانیست و یا سرد و زمستانی است. حتی در روزهای بارانی هم زیبایی خیره کننده ای از طبیعت اطراف قابل تماشا است.

چگونه به قلعه جایگرا جیپور برویم؟


روزانه پروازهای زیادی به جیپور انجام می شوند که دغدغه سفر به این شهر را به حداقل رسانده اند. گردشگران می توانند بعد از خرید بلیط هواپیما جیپور با تاکسی یا اتوبوس های محلی به قلعه آمبر رفته و از آنجا پیاده به قلعه جایگار بروند. این قلعه در ۱۱ کیلومتری شهر جیپور واقع شده است.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟


قلعه آمبر: ۱.۲ کیلومتر
کاخ شش محل (کاخ آیینه): ۱.۲ کیلومتر
دروازه گانش پل: ۱.۳ کیلومتر
معبد جاگات شیرومانی: ۲.۲ کیلومتر
قلعه ناهارگار: ۶ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی قلعه جایگرا جیپور برای اقامت وجود دارند؟


هتل آمر هاولی: ۱.۷ کیلومتر
هتل ادبوت: ۲.۲ کیلومتر
هتل آمر کلاسیک: ۲.۶ کیلومتر
هتل رویال آمر: ۲.۶ کیلومتر
هتل دارپن: ۳ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به قلعه جایگرا جیپور هستند؟


رستوران جایگار: ۳۰۰ متر
فست فود اسوال: ۱.۷ کیلومتر
رستوران آمر هاولی: ۱.۸ کیلومتر
رستوران رویال آمر: ۲.۵ کیلومتر
رستوران توران: ۲.۵ کیلومتر
فیلتر نظرات کاربران
امتیاز کاربران

0
عالی
0
خوب
0
متوسط
0
بد
0
خیلی بد
زمان سفر





نوع سفر






نظرات
هنوز هیچ نظری ثبت نشده است